Krönika: Slipa forumdiskussionerna med hjälpsamma rakknivar

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Slipa forumdiskussionerna med hjälpsamma rakknivar

De mest användbara rakknivarna är 700 år gamla, har inget med hårväxt att göra och kan hjälpa dig med all möjlig problemlösning, skriver Magnus Aschan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En vacker rakkniv om man vill tolka texten mer bokstavligt

Permalänk
Medlem

Everyday we stray further from the path...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Everyday we stray further from the path...

Krönikan handlar om hur diskussionsklimatet i forumet kan förbättras - relevant, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Krönikan handlar om hur diskussionsklimatet i forumet kan förbättras - relevant, tycker jag.
<Uppladdad bildlänk>

Exakt - dessutom handlar artikeln om problemlösning/felsökning, vilket är en stor del av varför forumet har en mening. Jag blir ständigt fascinerad av hur många trådar som startas med ungefär ”öh, de funka inte” som startinlägg. Finns det någon rakkniv som kan råda bot på det fenomenet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Antagligen vet de inte bättre, eller är dumma. Oavsett vilket är bästa responsen inte att gasa ikapp och kasta en näve grus efter sig, eller skriva en ÄNNU mer ondskefull drapa i retur. För du vet bättre. Du har koll på Hanlons rakkniv.

Vill mena det faktiskt mycket väl kan vara bästa responsen, om man har målsättningen att vederbörande ska upphöra med beteendet, och det kan göras utan att tredje part drabbas.

Min erfarenhet är att dumma och inkompetenta människor - vilka väl karakteriseras av bristande analytisk och empatisk förmåga - inte lär sig förrän de konsekvensutsätts. Det är först när de kopplar sitt beteende till negativ stimuli polletten verkligen trillar ner.

Vill man stävja framtida stenskott eller onskefulla drapor kommer det garanterat inte fungera att låta det bero i alla fall.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Jag tror dock inte heller att man rakt av skall anta att folk bara är ignoranta, dumma eller något där imellan när vi lever i en tid som normaliserat individualistiskt och i många fall illa beteende. Tänker spontant på fenomenet med internett-troll och realityserier som går ut på att få en grupp människor att tjafsa och sedan "tala ut" inför kameran om hur dumma alla andra är.
Men visst, det kan ju definitivt vara mer lugnande för de egna nerverna om man inte direkt antar att någon menar illa.
Vad är skillnaden mellan illvilja och dummhet? Är det illvilja att jag genom handling väljer att 'trycka till' någon för att hävda mig, något som i sig visar på bristande insikt och oförmåga att se den andres situation, vilket i förlängningen kanske är just "dummhet".
Frågan är bara vad det egentligen gör för skillnad om någon utför handling A som jag blir drabbad av, spelar det då någon roll om det är illvilja eller bristande medvetenhet? Kanske i en situation där jag efter det inträffade tvingas handskas med personen igen och därför bryr mig om vad det är för typ av person och hur jag skall ställa mig till den i ett senare skede. Annars kanske det inte gör någon större skillnad. *insert ryckapåaxlaremoji*

Typo, finns säkert fler
Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Intressant läsning, har hört talas om dem alla men inte deras upphov.

(Stenskottet är dock inget bra exempel anser jag; att bli omgasad är ju inget dåligt beteende så länge som det sker på lagligt vis, och att det råkar orsaka ett stenskott är med allra högsta sannolikhet en ren olyckshändelse.)

Skrivet av kaput:

Vill mena det faktiskt mycket väl kan vara bästa responsen, om man har målsättningen att vederbörande ska upphöra med beteendet, och det kan göras utan att tredje part drabbas.

Min erfarenhet är att dumma och inkompetenta människor - vilka väl karakteriseras av bristande analytisk och empatisk förmåga - inte lär sig förrän de konsekvensutsätts. Det är först när de kopplar sitt beteende till negativ stimuli polletten verkligen trillar ner.

Vill man stävja framtida stenskott eller onskefulla drapor kommer det garanterat inte fungera att låta det bero i alla fall.

Du har en poäng, men när det gäller ens egen sinnesfrid så är det normalt bäst att bara låta det rinna av.

Öga för öga tand för tand leder inte sällan till (eskalerande) fejder som vägrar dö.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilken fin läsning. Det var ett bra tillskott i nyhetsflödet här på SweC!

Permalänk
Medlem

Bra krönika. On topic dessutom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag har två tumregler för hypoteser och felsökning som jag följer:

  • Teoretisk: Kolla vad som händer om man drar en variabel till sin ytterlighet.
    JayzTwoCents: "Pumpens hastighet har ingen praktisk betydelse för vattenkylningen!"
    Min kommentar: "Så det spelar ingen roll om den är på eller av?" (Rätt uppenbart att en pump kan vara för klen...)

  • Praktisk: Pröva enkla lösningar först!
    Om en elektrisk utrustning är stendöd kan det bero på batteriet är slut eller kontakten inte sitter i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag har två tumregler för hypoteser och felsökning som jag följer:

  • Teoretisk: Kolla vad som händer om man drar en variabel till sin ytterlighet.
    JayzTwoCents: "Pumpens hastighet har ingen praktisk betydelse för vattenkylningen!"
    Min kommentar: "Så det spelar ingen roll om den är på eller av?" (Rätt uppenbart att en pump kan vara för klen...)

  • Praktisk: Pröva enkla lösningar först!
    Om en elektrisk utrustning är stendöd kan det bero på batteriet är slut eller kontakten inte sitter i.

Jo, det är lätt att låta sig luras av diminishing returns. Blir det bara en grad kallare när man fyrdubblar pumpens kapacitet från en redan hög dito, är det nära till hands att uppfatta det som att flödet är oviktigt.

(Går)dagens sanning om de enkla potentiella lösningarna. Det är förmodligen ingen slump att felsökningsscheman i manualer alltid börjar med sådant, trots att man nästan kan ta det personligt. "Kolla att strömbrytaren är tillslagen? Har de verkligen så låga tankar om sina kunder??"

Nästa grej att leta efter är odokumenterade säkringar. Det måste skrotas så ofantliga mängder i övrigt fungerande elektronik med dylika som brunnit pga någon extern faktor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, det är lätt att låta sig luras av diminishing returns. Blir det bara en grad kallare när man fyrdubblar pumpens kapacitet från en redan hög dito, är det nära till hands att uppfatta det som att flödet är oviktigt.

Jayz har en väldigt snäv uppfattning om en hel del. Hans "bevis" för tesen är att oavsett om hans D5-pump är inställd på läge 1 eller läge 5 så ger det samma temperatur i hans i övrigt helt overkill kylslinga.
Då ska man veta att en D5 på läge 1 (lägsta fart) ändå är kraftfullare än många andra pumpar på full fart! Tar man i stället en i grunden klenare pump och stryper den ytterligare så märks verkligen en skillnad i kylning.

Skrivet av kaput:

... Det är förmodligen ingen slump att felsökningsscheman i manualer alltid börjar med sådant, trots att man nästan kan ta det personligt. "Kolla att strömbrytaren är tillslagen? Har de verkligen så låga tankar om sina kunder??"

Om man, som jag, arbetat med teknisk service i flera år så vet man att många "fel" beror på bristande handhavande, bristande kunnande om utrustningens funktion, eller rent slarv!
Tar vi exemplet "stendöd" så är de första kontrollerna:
* Huvudbrytaren vid nätbrunnen påslagen? Kan lätt glömmas när det sitter en sekundär startknapp på fronten.
* Kabeln inte loss från nätbrunnen? Kan lätt lossna vid hantering av mobil utrustning.
* Kontakten ansluten i vägguttag?
* Ström tillgänglig i vägguttaget? Relevant då ett antal vägguttag i huset styrs via knappar på väggen, inte alltid känt hos personalen.

Skrivet av kaput:

Nästa grej att leta efter är odokumenterade säkringar. ...

Odokumenterade vet jag inte, men fastlödda ytmonterade säkringar som går sönder vid minsta yttre fel är inget jag applåderar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Om man, som jag, arbetat med teknisk service i flera år så vet man att många "fel" beror på bristande handhavande, bristande kunnande om utrustningens funktion, eller rent slarv!
Tar vi exemplet "stendöd" så är de första kontrollerna:
* Huvudbrytaren vid nätbrunnen påslagen? Kan lätt glömmas när det sitter en sekundär startknapp på fronten.
* Kabeln inte loss från nätbrunnen? Kan lätt lossna vid hantering av mobil utrustning.
* Kontakten ansluten i vägguttag?
* Ström tillgänglig i vägguttaget? Relevant då ett antal vägguttag i huset styrs via knappar på väggen, inte alltid känt hos personalen.

Ofta är det en lathets- eller självförtroendefråga också. Många ger upp direkt när startknappen inte gör vad den brukar, och piper hos supporten, antingen för att de inte orkar, eller för att de kallt förutsätter att de inte kommer kunna lösa problemet.

Blev själv ombedd att ta en titt på en torktumlare som "fellarmade" för inte längesedan. Tydligen var meddelandet "Dörren är öppen!" inte tydligt nog för att vederbörande på egen hand skulle komma på tanken att försöka stänga luckan ordentligt.

Skrivet av Olle P:

Odokumenterade vet jag inte, men fastlödda ytmonterade säkringar som går sönder vid minsta yttre fel är inget jag applåderar...

Odokumenterade ur ett användarperspektiv Givetvis finns de med i servicemanualer, kretsscheman, mönsterkortslayouter, etc, som gemene man inte har tillgång till.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!