Den stora backloggen

Permalänk
Medlem

Den stora backloggen

Det är inte så ofta jag har tid och energi till att sätta mig och spela, men när jag väl gör det så har jag allt för många alternativ och svårt att bestämma mig.

Idag är sen sån dag då det inte finns några planer och måsten, där även suget på att spela infinner sig. Men vilket av alla spel bör man då välja?

Såhär ser mitt bibliotek ut när jag synkat allt i GOG Galaxy klienten:

Hur ser er backlogg ut? Och hur väljer ni bland alla alternativ om ni, likt jag, sitter på ett bibliotek om hundratals spel?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har ett spel på backlog, expansionerna till Witcher 3.

Sen egentligen Skyrim men har aldrig köpt det, har väntat på nytt grafikkort sen spelet kom.

Hur får man hundratals spel i backlog?

Jag spelar enormt mycket, över 20k timmar i flera spel (spelar varje dag) men har nog inte ens köpt 50 spel genom mitt liv

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har ett spel på backlog, expansionerna till Witcher 3.

Sen egentligen Skyrim men har aldrig köpt det, har väntat på nytt grafikkort sen spelet kom.

Hur får man hundratals spel i backlog?

Jag spelar enormt mycket, över 20k timmar i flera spel (spelar varje dag) men har nog inte ens köpt 50 spel genom mitt liv

Jag äger Witcher 1 (enhanched edition), 2 (enhanched edition) och 3 (complete edition). Påbörjade 1:an för länge sen, men kom av mig.

Skyrim äger jag faktiskt inte, men har varit sugen vid diverse reor.

Många av spelen har jag fått genom GOG, Epic och olika reor och bundles (t.ex. humble), men annars köper jag i stort sett aldrig spel till fullpris, utan enbart när de är nedsatta.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har startat ett excelsheet i år där jag ska försöka att logga spel som jag klarar. Det är en motivation för mig att spela spel i backloggen. Har bara de som jag ska spela installerade. I år har jag spelat storyn på Titanfall 2 och är halvvägs igenom GTA IV. Därefter blir det Tomb Raider följt av Rise of the Tomb Raider.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Jag har startat ett excelsheet i år där jag ska försöka att logga spel som jag klarar. Det är en motivation för mig att spela spel i backloggen. Har bara de som jag ska spela installerade. I år har jag spelat storyn på Titanfall 2 och är halvvägs igenom GTA IV. Därefter blir det Tomb Raider följt av Rise of the Tomb Raider.

Det kanske kan vara en morot Svårt bara att välja ut vilka man ska pria...

Det är inte många av spelen jag verkligen har spelat igenom, men Assassins creed 1, 2, 3, Brotherhood och Revelations vill jag minnas att jag spelat igenom till fullo. Även Portal 1 och 2 och Fallout 3.

Andra spel med många h speltid är Civ VI, CS 1.6, Heroes of might and magic 2, 3 och 7.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är svårt! Man får börja med att fundera vilken typ av spel man vill spela.
Kan även vara bra med kortare spel så man kommer igång och kan beta av iaf ett spel. Kanske ett Indie spel du varit nyfiken på. Kolla typ HowLongToBeat för ungefärlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det är svårt! Man får börja med att fundera vilken typ av spel man vill spela.
Kan även vara bra med kortare spel så man kommer igång och kan beta av iaf ett spel. Kanske ett Indie spel du varit nyfiken på. Kolla typ HowLongToBeat för ungefärlig tid.

Tack för tips

Assassins creed har ju alltid varit bland favoriterna sedan 2:an. Har ju några kvar att spela igenom där.
HoMM-serien har annars varit favorit sedan barnsben, men det är roligare att spela hot-seat som man gjorde på den gamla goda tiden.

På sistone har jag och bonus-sonen lirat It takes two, vilket har varit väldigt trevligt. Men nu funderar jag på vad man ska spela när man lirar solo.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tack för tips

Assassins creed har ju alltid varit bland favoriterna sedan 2:an. Har ju några kvar att spela igenom där.
HoMM-serien har annars varit favorit sedan barnsben, men det är roligare att spela hot-seat som man gjorde på den gamla goda tiden.

På sistone har jag och bonus-sonen lirat It takes two, vilket har varit väldigt trevligt. Men nu funderar jag på vad man ska spela när man lirar solo.

Bra men ganska långa spel!
Har du provat typ Inside och liknande pusselspel? Tar väl 3H att klara det. Little Nightmares spelen är lite längre men dom är bra också. Walking simulators som Gone Home, Firewatch, Tacoma och Titan Station. Alla ganska korta.
Som sagt beror på vad man gillar men tycker ofta Indie spel ger en ny upplevelse istället för AAA spelen som ofta är liknande i ny förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Bra men ganska långa spel!
Har du provat typ Inside och liknande pusselspel? Tar väl 3H att klara det. Little Nightmares spelen är lite längre men dom är bra också. Walking simulators som Gone Home, Firewatch, Tacoma och Titan Station. Alla ganska korta.
Som sagt beror på vad man gillar men tycker ofta Indie spel ger en ny upplevelse istället för AAA spelen som ofta är liknande i ny förpackning.

Inside äger jag, men har inte testat. Även Gone home och Tacoma.

Äger inte Little nightmares, Firewatch eller Titan Station.

Har inte testat särskilt mycket Indie, så kanske värt att ge det ett försök.

Jo, jag har egentligen inget problem med att spel är långa, men risken är att man påbörjar det och sen tappar suget om det går för lång tid sen sist man spelade spelet. Har iaf blivit så för mig med några Assassins creed bl.a.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kanske sluta att köpa spel du aldrig kommer att spela?
Eller åtminstone ha att par års uppehåll i handlandet.

Permalänk
Medlem

På Xbox/Gamepass finns även några jag gillat som Tinykin, Beacon Pines, Tell Me Why, Road96, Lake, Ori, Psychonouts 2 och SOMA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske sluta att köpa spel du aldrig kommer att spela?
Eller åtminstone ha att par års uppehåll i handlandet.

Majoriteten har jag såklart inte köpt. Men kanske bör sluta claima en massa spel som jag vet att jag inte kommer att spela oavsett om de är gratis eller ej 😅

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har en liten backlogg, men inte ens i närheten av denna. Jag köper inte lika mycket som jag gjorde tidigare, vilket gjort att backloggen blivit mindre. Plus att jag sen några år tillbaka har börjat att spela ett spel i taget istället för att ha fler på gång samtidigt. Det har hjälpt väldigt mycket med att faktiskt spela igenom spel. Sitter för tillfället och spelar igenom Bioshock spelen (är på andra spelet nu). Det jag brukar göra när jag ska börja spela nånting nytt är att först känna efter vad jag är sugen på, sen när jag väl har valt spel så håller jag mig till det spelet tills jag är klar med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har en liten backlogg, men inte ens i närheten av denna. Jag köper inte lika mycket som jag gjorde tidigare, vilket gjort att backloggen blivit mindre. Plus att jag sen några år tillbaka har börjat att spela ett spel i taget istället för att ha fler på gång samtidigt. Det har hjälpt väldigt mycket med att faktiskt spela igenom spel. Sitter för tillfället och spelar igenom Bioshock spelen (är på andra spelet nu). Det jag brukar göra när jag ska börja spela nånting nytt är att först känna efter vad jag är sugen på, sen när jag väl har valt spel så håller jag mig till det spelet tills jag är klar med det.

Jag brukar också försöka hålla mig till ett i taget. Flera av de jag har kvar installerat är MP spel som man kanske vill lira med någon polare ibland.

Påbörjade Bioshock 1 för några år sen, men kom av mig typ halvvägs. Gjort samma sak med andra serier, t.ex. Metro.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34