Skärm slutar fungera när drivrutiner laddas

Permalänk
Medlem

Skärm slutar fungera när drivrutiner laddas

Hallå hej!

Jag införskaffade nyligen ett RX 6950 XT och hittills har allting fungerat perfekt, förutom en sak:
Jag använder tre skärmar, två HDMI och en DP. Grafikkortet har endast en HDMI och 3 DP så jag får använda en HDMI -> DP-adapter för den andra HDMI-skärmen. Under uppstart fungerar denna tredje skärm och av någon anledning kommer bootsekvensen upp på den istället för den primära skärmen. Men det är inte problemet.

Problemet är att när Windows laddats in och drivrutinerna för grafikkortet kickat igång så slutar skärmen med adaptern att fungera. Både skärm och adapter fungerar ju uppenbarligen men jag hittar ingen av dessa när jag kikar runt i Enhetshanteraren. Är det bara att installera om drivrutinerna en gång till och hoppas på det bästa eller finns det någon annan potentiell lösning kanske?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det för skärmar och vad är det för signalkonverterare du skaffat?
Dessutom har du väl skrivit fel för vad ska du använda en hdmi till dp omvandlare till ?

Vilken skärm som är primär vid boot bestäms på hårdvarunivå och är inte samma sak som det du kan justera i win så vill du ändra på det behöver du flytta kablarna fysiskt så det blir "rätt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för skärmar och vad är det för signalkonverterare du skaffat?
Dessutom har du väl skrivit fel för vad ska du använda en hdmi till dp omvandlare till ?

Vilken skärm som är primär vid boot bestäms på hårdvarunivå och är inte samma sak som det du kan justera i win så vill du ändra på det behöver du flytta kablarna fysiskt så det blir "rätt"

De två sidorskärmarna är ett par billiga Samsung-skärmar. Kommer inte ihåg det exakta produktnamnet men kan nog kolla upp det. Det är en av dessa jag får koppla in i en adapter för att sen kunna koppla den till grafikkortet. Skärmarna har bara DVI eller HDMI-anslutning och grafikkortet har bara en HDMI-port.
Eftersom bootsekvensen kommer upp på den skärm som sedan bara blir svart fungerar ju adapter och skärm som de ska. Vilket får mig att misstänka drivrutinen för grafikkortet men jag ser inte varför den skulle vägra känna igen skärmen då den uppenbarligen fungerar annars.

Adaptern i fråga är nån billig från Deltaco eller så. Den funkade utan problem på mitt RTX 2080 och fungerar ju på mitt RX 6950 XT fram till dess att jag kommer in i Windows. Kollar jag Enhetshanteraren ser jag inte skärmen listad där heller så jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel. Förutom något tjafs med grafikkortets drivrutiner då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheYardbird:

De två sidorskärmarna är ett par billiga Samsung-skärmar. Kommer inte ihåg det exakta produktnamnet men kan nog kolla upp det. Det är en av dessa jag får koppla in i en adapter för att sen kunna koppla den till grafikkortet. Skärmarna har bara DVI eller HDMI-anslutning och grafikkortet har bara en HDMI-port.
Eftersom bootsekvensen kommer upp på den skärm som sedan bara blir svart fungerar ju adapter och skärm som de ska. Vilket får mig att misstänka drivrutinen för grafikkortet men jag ser inte varför den skulle vägra känna igen skärmen då den uppenbarligen fungerar annars.

Adaptern i fråga är nån billig från Deltaco eller så. Den funkade utan problem på mitt RTX 2080 och fungerar ju på mitt RX 6950 XT fram till dess att jag kommer in i Windows. Kollar jag Enhetshanteraren ser jag inte skärmen listad där heller så jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel. Förutom något tjafs med grafikkortets drivrutiner då.

Vad försöker du använda för upplösning och uppdateringsfrekvens på respektive skärm ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad försöker du använda för upplösning och uppdateringsfrekvens på respektive skärm ?

Det är 1080p 60 Hz på båda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheYardbird:

Det är 1080p 60 Hz på båda

JMen det är väl 3 skärmar du försöker få igång ? Är alla 3 1080p och 60 Hz ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

JMen det är väl 3 skärmar du försöker få igång ? Är alla 3 1080p och 60 Hz ?

Två av tre skärmar fungerar som de ska. En 1080p 60Hz, en 3440x1440 120 Hz. Det är min andra 1080p-skärm som inte vill vara med och leka tillsammans med de två andra skärmarna och det nya grafikkortet.