Krönika: Jag är en fanboy och jag hatar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/BRsXGMubVDPDo65ECiKMgm.jpg

Rullgardinsmenyn är handikappad på iPhone, det går inte att långtrycka för att komma direkt till inställningar för bluetooth/wifi (för att t.ex. byta nät).

Det jag eventuellt kan köpa som rätt bra är svep i nerkant för att byta mellan appar, men det är nog allt.

Det går alldeles utmärkt att långtrycka för att komma till inställningar på en iPhone, det lades till för säkert 7 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det går alldeles utmärkt att långtrycka för att komma till inställningar på en iPhone, det lades till för säkert 7 år sedan.

Wow, en grej som nästan funkar. Krävs 2 långtryck mot Androids 1 också…

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Wow, en grej som nästan funkar. Krävs 2 långtryck mot Androids 1 också…

Problemet med Android är alla dialekter. Mjukvaran är inte optimerad till Max för att hantera hårdvaran. Det där med gui:t är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Klart att man är fanboy tror det är extremt svårt att undvika att vara, av olika anledningar gillar man olika varumärken, massor av företag arbetar med att bygga upp en ”vi-känsla” för att bygga kundlojalitet och skapa merförsäljning genom att få folk att vilja köpa in sig i ”gemenskapen”.

Ta en funderare själv om du tror att du inte är en fanboy, varför köper du ett visst varumärke vad det än må vara för produkt, det är ju ett beteende inte begränsat till IT? Varför köper du en Telefon, Läsk, Öl, Bil, TV, Kläder, Tvättmedel av ett specifikt märke? Är det verkligen för att produkten objektivt är den bästa/mest prisvärda eller är det för att du upplever varumärket tilltalar dig och din inställning/dina åsikter?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Jag är absolut inte fanboy. Jag tycker snarare den mesta teknikutrustning har olika stora brister som någon annan tillverkare är bättre på. Jag kan aldrig bli riktigt nöjd med mina köp.
Jag byter märke på produkter hela tiden, tvn, laptoppen, dammsugaren, cykeln etc, har väldigt sällan samma märke. Orsaken är att jag handlar när det är fynd och slumpen avgör lite vilken produkt som det är superdunderrea på när jag handlar.

Fanboy är för mig mer en person som saknar vissa förmågor.

Det blir dock så att man t.ex. köper viss hemautomation av ett fabrikat. Självklart väljer man inte ett helt inlåst dritt, men oavsett vad man än väljer så fungerar det bäst att ha samma märke, man får då fler funktioner och det blir enklare.
Så på sätt och vis favoriserar man då ett märke, men det är för att det blir smidigare. Att dock gå helt in och enbart köpa. För min del väntar jag inom hemautomation på Matter-standarden så jag kan köpa olika.
Jag vill ha Philips Hue vid tvn, jag anser dem är bäst där. Resterande huset vill jag av kostnadsskäl ha ett helt annat fabrikat.

*edit*
Jag är dock Anti vissa företag. Och det är företag som på olika sätt beter sig som svin och förstör för oss alla, det finns lite olika. Apple, Microsoft, Google är inget sådant företag för mig.
Men t.ex Sonos har patent på att man kan höja och sänka volymen på flera smarta högtalare från en enda genom ett kommando. Och detta har lett till att mina smarta högtalare från Google fick ta bort funktionen. https://www.mobil.se/nyheter/google-brot-mot-sonos-patent
Jag kommer aldrig någonsin köpa något från detta företag när de beter sig så, sedan är jag nog mest sur på patentsystemet som tillåter företag ta patent på självklara saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Problemet med Android är alla dialekter. Mjukvaran är inte optimerad till Max för att hantera hårdvaran. Det där med gui:t är en smaksak.

Har du något exempel där optimeringen utgör ett problem för vanliga användare? Att GUI är subjektivt är ju helt korrekt, men även om vi tar bort de sakerna så kvarstår:

  • Sämre utbud av appar

  • De appar som finns fungerar sämre (buggiga eller saknar helt funktioner)

  • Nedlåsta funktioner (t.ex. analys av wifi-kanaler)

Rätt stora grejer, även om de givetvis inte är relevanta för alla.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Är väl typ en fanboy kanske, man håller sig till ett märke för att man vet att det funkar varje gång man köpt det. Sen blir man bränd och då vill jag aldrig mer köpa det märket

Så jag "fanboy'ar" tills de bränner mig en gång, då byter jag till något annat.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Får väl erkänna att jag såg alla skäl i världen att missionera för Amiga, för att rädda så många som möjligt från Atari ST; Mac och PC/Dos/Windows var ju däremot så dåliga att man led med stackarna som hade sådana.

Nu kör jag MacOS på min PC. Så kan det gå.

Däremot håller jag på att revidera ner Asus. Har mycket från Asus, men har slitit med ett moderkort ett par dagar nu, det har usla inställningar för UEFI, nvram, bootinställningar, rensa CMOS etc. (p8z68 Pro). Vägrat boota från USB etc, ibland, med mera. Men nu funkar det, ta i trä.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

När man var yngre var Pioneer och Sony bra grejor. Idag för dom en tynande tillvaro inom konsumentelektronik som ju helt ändrat karaktär post internet. Gillade även Denon.

Numera gäller Denon, Apple och Sennheiser för mig. Fast, kom att tänka på att det är ganska mycket nostalgi inblandat. Min gamla Laserdisc-spelare är magisk och cool. Min Oppo 4K-spelare kan en massa saker och min Apple TV kan en massa, men är inte lika coola. Gammalt Lego med rymdtema var coolt, en massa licensierade blaha-Lego not so much. Har just nu på mig en tischa med Classic Space-loggan med en rymdfärja i omloppsbana.

Amigan var ruskigt före till ett överkomligt pris, den var cool. Idag är det mera nostalgi. Sitter man med en gammal Amiga idag tycker man att det är lite mögg tills man hittar nått gammalt fint spel. En Raspberry pi kan vara minst lika cool vid rätt sinnelag. Min MacBook Air M2 är en mycket slickare dator, men den blir aldrig lika cool. Min Ryzen 7950-OC är en ruskigt fet dator, men det är ingen Amiga. Man jagar den där förlorade känslan lite för ofta istället för att sätta värde på att man har bra grejor. Måste börja mindfulla!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Aha, nä så ser intr SwiftKey ut på iOS. Hur mår du se symbolerna som visas – genom att hålla inne på den "tangenten"? Samtidigt så går symboler som $ osv. snabbt att nå med "123"-knappen nere till vänster.

Skrivet av scienta:

Rullgardinsmenyn är handikappad på iPhone, det går inte att långtrycka för att komma direkt till inställningar för bluetooth/wifi (för att t.ex. byta nät).

Går ju att svepa ned uppifrån högra hörnet, hålla ned på Wi-Fi-symbolen och sen när den "zoomas upp" hålla med på den igen för att få upp en lista med tillgängliga nätverk.

Går också att göra en "genväg" till Wi-Fi-inställningar med den i iOS medföljande Shortcut-appen som det för övrigt går att automatisera en dem saker med. Sen kan du lägga den som en "app" på hemskärmen eller som jag gjorde som "widget" (nås med svep till vänster från den första hemskärmen).

Eller håll ned på/av-knappen och säg till Siri: "öppna Wi-Fi-inställningar". Nog snabbast.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

När man var yngre var Pioneer och Sony bra grejor. Idag för dom en tynande tillvaro inom konsumentelektronik som ju helt ändrat karaktär post internet. Gillade även Denon.

Numera gäller Denon, Apple och Sennheiser för mig. Fast, kom att tänka på att det är ganska mycket nostalgi inblandat. Min gamla Laserdisc-spelare är magisk och cool. Min Oppo 4K-spelare kan en massa saker och min Apple TV kan en massa, men är inte lika coola. Gammalt Lego med rymdtema var coolt, en massa licensierade blaha-Lego not so much. Har just nu på mig en tischa med Classic Space-loggan med en rymdfärja i omloppsbana.

Amigan var ruskigt före till ett överkomligt pris, den var cool. Idag är det mera nostalgi. Sitter man med en gammal Amiga idag tycker man att det är lite mögg tills man hittar nått gammalt fint spel. En Raspberry pi kan vara minst lika cool vid rätt sinnelag. Min MacBook Air M2 är en mycket slickare dator, men den blir aldrig lika cool. Min Ryzen 7950-OC är en ruskigt fet dator, men det är ingen Amiga. Man jagar den där förlorade känslan lite för ofta istället för att sätta värde på att man har bra grejor. Måste börja mindfulla!

Du har koll på lösningarna där man antingen emulerar en Amiga med en RPi eller lösningarna där man ersätter processorn med en RPi? Tänkte bara nämna om du skulle ha missat.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Som med allt annat, man har olika åsikter, grundat eller som ofta - helt ogrundat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Aha, nä så ser intr SwiftKey ut på iOS. Hur mår du se symbolerna som visas – genom att hålla inne på den "tangenten"? Samtidigt så går symboler som $ osv. snabbt att nå med "123"-knappen nere till vänster.

Ja, när jag avslutar en mening med ? så behöver jag inte tycka på ?123 utan istället bara långtrycka på m så blir det ? vilket är jävligt smidigt och något jag saknar direkt om det inte är påslaget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Klart att man är fanboy tror det är extremt svårt att undvika att vara, av olika anledningar gillar man olika varumärken, massor av företag arbetar med att bygga upp en ”vi-känsla” för att bygga kundlojalitet och skapa merförsäljning genom att få folk att vilja köpa in sig i ”gemenskapen”.

Ta en funderare själv om du tror att du inte är en fanboy, varför köper du ett visst varumärke vad det än må vara för produkt, det är ju ett beteende inte begränsat till IT? Varför köper du en Telefon, Läsk, Öl, Bil, TV, Kläder, Tvättmedel av ett specifikt märke? Är det verkligen för att produkten objektivt är den bästa/mest prisvärda eller är det för att du upplever varumärket tilltalar dig och din inställning/dina åsikter?

En fanboy är väll rimligen någon som gärna försöker föra en talan för något den gillar? Att totalt bilointresserade Åke köpt en Hyundai för att den hade sju års garanti gör honom ju inte per automatik till en
Hyundaifanboy.

Tänker att det finns fler alternativ än fanboy av eller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Du har koll på lösningarna där man antingen emulerar en Amiga med en RPi eller lösningarna där man ersätter processorn med en RPi? Tänkte bara nämna om du skulle ha missat.

https://www.youtube.com/watch?v=vc8aSjZaIfA

Så klart!
Forums att köra en RPi med en emulator tänkte jag mig en Pistorm32 i min gamla A1200 någon dag här framöver… Det skulle vara en fet känsla det!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk

Inte en fanboy på teknikprylar. Möjligtvis lite på Polaris snöskotrar men det är bara för att de är bäst och jag kan ändra mig när jag vill

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Calle - Tack för en intressant krönika. Du prickar in en hel del marknadsföringsteorier, som delvis grundar sig i socialpsykologi. Så undersälj inte dina idéer i avsaknad av högskolepoäng. Att ha självinsikt och utöva kritiskt tänkande är en färdighet som inte automatiskt kommer med en examen.

Vill du veta mer så kan jag ge dig några teorier, vetenskapliga artiklar och böcker så du kan underbygga dina argument

Permalänk
Medlem

Jag är fanboy av Linux. Annars var det kul på fidonet tiden, då fanns R20_Datorkrig, då argumenterade OS/2 och Amiga användare vilken plattform som var bäst..

Permalänk
Medlem

Det blir en annan realtion till prylen, om man är ung. Se på alla som lägger snusikiga pengar på gamla jänkare ifrån 50 talet. Amiga var före sin tid.. Även om jag vid den tidpunkten var fanboy av Atari ST, någon Atari TT030 hade jag aldrig råd med.

Skrivet av Mulfuß:

När man var yngre var Pioneer och Sony bra grejor. Idag för dom en tynande tillvaro inom konsumentelektronik som ju helt ändrat karaktär post internet. Gillade även Denon.

Numera gäller Denon, Apple och Sennheiser för mig. Fast, kom att tänka på att det är ganska mycket nostalgi inblandat. Min gamla Laserdisc-spelare är magisk och cool. Min Oppo 4K-spelare kan en massa saker och min Apple TV kan en massa, men är inte lika coola. Gammalt Lego med rymdtema var coolt, en massa licensierade blaha-Lego not so much. Har just nu på mig en tischa med Classic Space-loggan med en rymdfärja i omloppsbana.

Amigan var ruskigt före till ett överkomligt pris, den var cool. Idag är det mera nostalgi. Sitter man med en gammal Amiga idag tycker man att det är lite mögg tills man hittar nått gammalt fint spel. En Raspberry pi kan vara minst lika cool vid rätt sinnelag. Min MacBook Air M2 är en mycket slickare dator, men den blir aldrig lika cool. Min Ryzen 7950-OC är en ruskigt fet dator, men det är ingen Amiga. Man jagar den där förlorade känslan lite för ofta istället för att sätta värde på att man har bra grejor. Måste börja mindfulla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag brukar hålla mig till det märke som fungerar...eller vill tro det iallafall, slutar med att priset vinner ändå i de flesta fall. Corsair minnen och nätagg är nog där jag håll mig "trognast" längst tror jag med ett par avstamp till andra märken som har liknande produkter billigare.

Fast du gillar allt att hata på elbilar lite...

Har noterat att du brukar hamra in i elbilstråden någon gång i månanden för att hata lite på de.

Skrivet av Bogey:

Strongt att erkänna det iallafall, inte alla nördar som klarar av det.

Jo, det var rakt är ärligt av krönikören att både erkänna och ta upp detta fenomenet. Bra krönika!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Men alla vet ju att:
Commodore 64 är bättre än Spectrum 48k
Amiga är bättre än Atari
Intel är bättre än AMD
Nvidia är bättre än ATI/AMD
Windows är bättre än MacOs
Android är bättre än iOS
Det har inget att göra med att jag är en fanboi utan det är ju fakta! 🤣

(Obs, skrivet med en stor dos ironi och är inte menat att starta något mer än ett skratt över hur vi alla är i olika nivå och form)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fast du gillar allt att hata på elbilar lite...

Har noterat att du brukar hamra in i elbilstråden någon gång i månanden för att hata lite på de.

Hatar inte elbilar, dom är bara riktigt oprisvärda. Dom ger mig något som är sämre på en del punkter för mer pengar. Jag vill ha förbättring på ALLT om jag ska lägga 800k istället för 15k som är det mesta jag lagt på en bil.
Ekonomiskt är bränsle bilar, beggade, rätt svårslagna om du kör runt 1000mil om året.

När elbilar laddar minst likasnabbt och enkelt som en bränsle bil och tar sig minst lika långt. För ett bra pris och kan lagas av mig. Då kommer jag vara längst fram i kön.

Men priset brukar som sagt vinna hos mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/BRsXGMubVDPDo65ECiKMgm.jpg

Rullgardinsmenyn är handikappad på iPhone, det går inte att långtrycka för att komma direkt till inställningar för bluetooth/wifi (för att t.ex. byta nät).

Det jag eventuellt kan köpa som rätt bra är svep i nerkant för att byta mellan appar, men det är nog allt.

Du får nog testa en iPhone igen för det du skriver stämmer inte

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

En fanboy är väll rimligen någon som gärna försöker föra en talan för något den gillar? Att totalt bilointresserade Åke köpt en Hyundai för att den hade sju års garanti gör honom ju inte per automatik till en
Hyundaifanboy.

Tänker att det finns fler alternativ än fanboy av eller på.

En fanboy är man om i flera års tid har:
Köpt samma bilmärke i flera års tid. Gäller även tangentbord/ grafikkort/ljudkort typ: Ducky, Nvidia, (Creative) Soundblaster. Känner en som är fanboy i raggarsvängen, bara Oldsmobile (nerlagt USA/GM bilmärke) som gäller.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P1K of Sweden:

En fanboy är väll rimligen någon som gärna försöker föra en talan för något den gillar? Att totalt bilointresserade Åke köpt en Hyundai för att den hade sju års garanti gör honom ju inte per automatik till en
Hyundaifanboy.

Tänker att det finns fler alternativ än fanboy av eller på.

Om Åke köper sin femte Hyundai i ordningen för att han av X anledning älskar just Hyundai vad är Åke då?

Eller om Åke bara dricker Coca-Cola och ratar Pepsi o.s.v. Jag tror det finns många varianter av fanboy’s och att många av oss är det medvetet eller omedvetet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Jag tror det mycket handlar om vårt behov av att gruppera eller kategorisera saker, även oss själva. Det skapar gemenskap på flera sätt. Världen är enklare om man kan se den mer svartvitt liksom. Samtidigt är man ju rätt snabb att ändra sig om det kommer någon mer avvikande. Exempelvis har det i perioder varit ganska hårda ord mellan AMD och Intel fanboys, eller AMD/Nvidia, men kommer det in någon i diskussionen och säger att Playstation är bättre så blir ju grupperingen "PC-användare" mycket viktigare än vilken processor eller vilket grafikkort man har liksom. Kommer det sen in någon och påstår att mobilen är den bästa gamingplattformen av någon anledning så är ju inte Playstation-användaren så avvikande längre heller.

Skrivet av scienta:

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/BRsXGMubVDPDo65ECiKMgm.jpg

Rullgardinsmenyn är handikappad på iPhone, det går inte att långtrycka för att komma direkt till inställningar för bluetooth/wifi (för att t.ex. byta nät).

Det jag eventuellt kan köpa som rätt bra är svep i nerkant för att byta mellan appar, men det är nog allt.

Svep i nederkant för att byta appar har väl varit standard på Android ett tag nu?

Skrivet av Dem8n:

De är svinbra i den bemärkelsen att de faktiskt fungerar, hur många gånger har man inte svurit över att mailen slutat synka i Android?

Inte en enda gång på i alla fall tio år (förutom när jag hade en Samsung som var alldeles för aggressiv i batterisparfunktionen och stängde av allt möjligt vad jag än gjorde för inställningar, men mailen funkade för det mesta där också). Och då har jag eller har haft haft flera företagsmail, egen domän och förstås Hotmail och Gmail. Däremot har jag haft väldiga problem med mitt Apple-konto emellanåt, men det har nog att göra med att jag inte använder det så aktivt direkt.

Citat:

Den stora nackdelen med iOS är som du skriver att man bli inlåst, men man slipper två skvadriljoner skräpappar i butiken, eller dubbelkolla om utvecklaren är en erkänd utvecklare innan man laddar hem en app.

Tja, Apple har en aning mer omfattande koll på appar innan de hamnar i butiken men malware har ju funnits på båda plattformarna så man bör nog hålla sig till hyfsat erkända utvecklare oavsett. Det är väl inget större problem för de flesta dock, tiden när man fick installera fem obskyra appar med samma funktion för att hitta en som var bra är förbi och det finns etablerade utvecklare för det mesta.

Mängden skräp vet jag inte om det är så relevant för det finns mycket skräp på båda, men det känns som Play Store är bättre på att visa relevanta saker, eller i alla fall sortera bort den värsta skiten, både när man browsar och när man söker.

Citat:

Android har några fördelar men nackdelen är att Google öser in funktioner som är halvdant utformade och där telefonutvecklarna själva kan välja hårdvaran och stoppa in kassa enheter som gör det ännu värre.

Låter som fördomar tycker jag, eller så blandar du ihop Google och Samsung.

Citat:

Vill man få full kontroll över Android eller iOS så får man roota, är inte värre än så, visst du får inte hjälp av supporten längre om du rootar men hur ofta behöver man det?

Det är väl det som är den stora skillnaden. Apple är mer stängt medan Android tillåter att man gör lite mer grejer innan man känner av inlåsningen. Rootning har inte behövts för min del på rätt många år, men hade jag haft Apple-grejer så hade jag behövt det eller så hade jag inte kunnat göra en del saker, eller anpassa en del saker, men de har ju öppnat upp fler saker så även där har väl behovet minskat. I början var det ju väldigt fint att man kunde byta launcher exempelvis, men sedan ett antal år kör jag ju bara Nova på alla mina telefoner (dock har jag annat på andra typer av enheter).

Att kunna byta systemappar som launcher, dialer, sms-appen och så är ju mindre viktigt på en Iphone för standardapparna är rätt bra och är ju standard på alla telefoner. På Android är Googles appar ofta bra också men många tillverkare trycker ju in sina appar istället, så om jag byter från säg LG till Samsung så innebär det en dialer och en sms-app som ser ut och fungerar lite annorlunda, och ingen av dem är standard någon annanstans än på deras telefoner eller lika bra som Googles standard-appar.

En annan relaterad skillnad är ju att många Android-telefoner tillåter root utan att det påverkar garanti eller support medan man på en Iphone behöver liksom bryta sig ut ur Apples begränsningar och således är man liksom ute på djupt vatten direkt när man gör det. Men det är som sagt irrelevant för de flesta användarna. Stör man sig på begränsningarna i Iphone så mycket att man behöver komma ifrån dem så är lösningen för de flesta att köra Android (utan root), inte att jailbreaka Iphone. Och på Android så behöver man sällan root, inte förrän man vill göra riktigt avancerade saker som att installera ett alternativt OS för man vill hålla liv i en gammal telefon eller så.

Citat:

Jag skulle inte ha något som helst problem att byta ut iOS mot något annat om det fungerade bättre, jag bryr mig om vilket varumärke som står bakom det hela, jag låter ingen leva på gamla meriter utan de ska prestera för att få mina pengar.

I teorin låter det ju väldigt bra, men i praktiken är det ju omöjligt. Vi har alldeles för många val att göra för att vara pålästa om allt hela tiden. Det är ju väldigt tydligt bara i denna diskussion om Iphone eller Android där de flesta säkert tycker att sina motiveringar är helt rationella, när de i verkligheten bygger på erfarenheter eller uppfattningar från för ett antal år sedan och ofta inte finns längre.

Citat:

Jag kan erkänna att jag är fanboy av en del märken, men det är inte datorprylar eller telefoner utan kläder och fiskeprylar, men där får jag ju något för det i gengäld, lite som Sweclockers får ut något från artiklar om datorprylar. 😊

Jo precis. Man kan inte vara en rationell konsument på alla områden, det är inte möjligt att tillskansa sig alla kunskaper. Alltså baserar man sina val på tidigare erfarenheter. Ska du köpa exempelvis ett par nya jeans så finns det hundratals modeller och du kan inte prova alla för att se vilka som sitter bäst, än mindre kan du avgöra vilka som kommer att hålla bättre över tid. Alltså gör du ett första urval baserat på erfarenheter av märkena, du kanske gillar Lee's passform men inte Levi's, eller så har du haft Replay-jeans som har slitits snabbt medan Edwin har hållit bra. Men det är ju inte fanboyism egentligen utan en rationalisering som är nödvändig för att kunna hantera ett enormt urval.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Hatar inte elbilar, dom är bara riktigt oprisvärda. Dom ger mig något som är sämre på en del punkter för mer pengar. Jag vill ha förbättring på ALLT om jag ska lägga 800k istället för 15k som är det mesta jag lagt på en bil.

Vilket du ju får, förutom då räckvidden men den är sällan så relevant. Och du behöver inte lägga 800K utan det finns flera bra varianter runt 500K.

Citat:

Ekonomiskt är bränsle bilar, beggade, rätt svårslagna om du kör runt 1000mil om året.

Så länge den håller, vilket förstås är en risk för en så billig bil.

Men allt handlar ju om prioriteringar. En bil för 15K är inte mycket att ha på många sätt, men om ditt enda krav är att kunna pendla några mil om dagen så hanterar den ju det, så länge den håller förstås. Problemet är att elbilar inte har funnits så länge att det finns några begagnade i lägre prisklasser, och således blir det förstås fånigt att jämföra där, men det finns knappt heller elbilar som är så slitna som en 15K-bil, eller så obekväma, eller så långsamma.

Om allt du behöver en dator till är att fylla i en excelfil till revisorn en gång om året så klarar du dig med en Netbook från 2005 också liksom. Den kommer inte att vara rolig att använda, men den duger till det du behöver den till, och du kan säkert få en för en femhundring. Betyder det att det är relevant att gå in i trådar om exempelvis inköp av grafikkort i 10-15K-klassen eller jobblaptops för 30K och påpeka att en Netbook för en femhundring duger för dig hela tiden?

Citat:

När elbilar laddar minst likasnabbt och enkelt som en bränsle bil och tar sig minst lika långt. För ett bra pris och kan lagas av mig. Då kommer jag vara längst fram i kön.

Man kan absolut ställa vilka krav man vill, men du ser inte att andra fördelar kanske kan väga upp dessa nackdelar? Att ha "full tank" varje morgon man vaknar hemma hos sig kanske i viss mån väger upp att det tar en halvtimme eller en timme extra när man kör långt exempelvis? Kör man så långt ofta gör det kanske inte det förstås.

Citat:

Men priset brukar som sagt vinna hos mig.

Man bör väl kolla på totalkostnad och inte bara fokusera på priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hatar inte elbilar, dom är bara riktigt oprisvärda. Dom ger mig något som är sämre på en del punkter för mer pengar. Jag vill ha förbättring på ALLT om jag ska lägga 800k istället för 15k som är det mesta jag lagt på en bil.
Ekonomiskt är bränsle bilar, beggade, rätt svårslagna om du kör runt 1000mil om året.

När elbilar laddar minst likasnabbt och enkelt som en bränsle bil och tar sig minst lika långt. För ett bra pris och kan lagas av mig. Då kommer jag vara längst fram i kön.

Men priset brukar som sagt vinna hos mig.

Vad har du själv för bilmodell/årsmodell idag?

Säg inte att du måste köpa elbil. Inte alls på något sätt (köpte själv en bensinbil senast).

Det var bara en intressant reflektion, att precis som man som krönikören kan gå upp i känslorna och älska en produkt, så verkar du gå helt in för att verkliga hata på en produkt som elbilar.

Eftersom du skriver så ofta i elbilstråden om något du är (som du påstår själv) är verkligen ointresserad av (iaf. de närmaste åren), så blir det ju lite märkligt/komiskt, var mest det jag ville ha sagt!

Hat kan vara lika mycket fandom och starka känslor som dyrkan, är väl min konklusion!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad har du själv för bilmodell/årsmodell idag?

Säg inte att du måste köpa elbil. Inte alls på något sätt (köpte själv en bensinbil senast).

Det var bara en intressant reflektion, att precis som man som krönikören kan gå upp i känslorna och älska en produkt, så verkar du gå helt in för att verkliga hata på en produkt som elbilar.

Eftersom du skriver så ofta i elbilstråden om något du är (som du påstår själv) är verkligen ointresserad av (iaf. de närmaste åren), så blir det ju lite märkligt/komiskt, var mest det jag ville ha sagt!

Hat kan vara lika mycket fandom och starka känslor som dyrkan, är väl min konklusion!

Det handlar nog främst om självbekräftelse (jag har gjort rätt val med mina pengar) och att man tror att man kan hjälpa andra (min egen upplevelse av livet är universell och gäller alla), även om man befinner sig i en helt annan situation och har andra behov

Det är svårt att ta ett steg bakåt ifrågasätta sig själv och sina val. Då är det lättare att försöka se självsäker ut inför andra

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det handlar nog främst om självbekräftelse (jag har gjort rätt val med mina pengar) och att man tror att man kan hjälpa andra (min egen upplevelse av livet är universell och gäller alla), även om man befinner sig i en helt annan situation och har andra behov

Det är svårt att ta ett steg bakåt ifrågasätta sig själv och sina val. Då är det lättare att försöka se självsäker ut inför andra

Mer på temat du nämner finns här:

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=kogni...

Och här:

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon/?Lookup=metak...

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Om Åke köper sin femte Hyundai i ordningen för att han av X anledning älskar just Hyundai vad är Åke då?

Eller om Åke bara dricker Coca-Cola och ratar Pepsi o.s.v. Jag tror det finns många varianter av fanboy’s och att många av oss är det medvetet eller omedvetet.

I exemplet har du förvisso nu nämnt att Åke älskar Hyundai samt bara dricker Coca-Cola och ratar Pepsi. Relativt värdeladdade ord som tyder på en affektiv koppling till varumärkena.

Det jag försöker peka mot är mer att definitionen av begreppet fan boy är spretigt i den här tråden. Samt att jag skulle definiera begreppet mer i stil med ett religiöst följande, "Applesekten/Applekulten" eller för den delen "Teslaseketen" är två väldigt starka exempel i nutid.

Att Berit fått sin femte iPhone på jobbet gör inte per automatik att hon är med i "Applesekten".