Använder du raytracing och dlss?

Permalänk
Medlem

Använder du raytracing och dlss?

Har du ett kort från 2000, 3000 eller 4000-serien och använder det i något spel?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

2070Super. RT? Nej. Testat ja. Inte värt den prestandaförlusten.
Inte testat DLSS

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har du ett kort från 2000, 3000 eller 4000-serien och använder det i något spel?

Ehm. Alternativet Nej använder inte pga prestandaförlutsten är inte värt det. borde du lägga till.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Inaktiv

Om jag hade haft chansen att använda dessa? Nej.

RT kostar för mycket på prestandan.. varför ha en +144hz skärm när RT drar ner den till 60hz (FPS)

DLSS.. nej, lägger jag så mycket pengar på teknik vill jag inte ha fejkupplösning.

Permalänk
Medlem

Tog bort den gamla och la till en ny där Nej var med ... Sorry!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ehm. Alternativet Nej använder inte pga prestandaförlutsten är inte värt det. borde du lägga till.

Jag lägger till Nej, det borde verkligen varit med. Sen så åsikter runt om varför passar jättebra i tråden ... Suddigt, slött, etc ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

Använde på nya Metro som är väloptimerat när jag körde med 3070. Generellt så är Rt för tungt dock.

Edit: RT är förstås framtiden och kommer som sagts att spara tid för utvecklarna när ljus och skuggor kan fungera mer automatiskt. Men det känns inte alls i skrivande stund som lika häftigt som när Deus Ex 2 och Thief 3 hade realtidsskuggor. Även normalmaps kändes som en större sak.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

I vissa spel använder jag raytracing på låga inställningar men oftast är det inte värt det då prestandan går ner för mycket.
När jag spelar på min 1440p skärm brukar jag ställa in DLSS på Quality.
När jag spelar på min 4K OLED TV ställer jag in DLSS på Quality eller Balanced.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Bra initiativ @kelthar !

Röstade att jag använder både DLSS och Raytracing. Men egentligen varierar det något. Beroende på om DLSS ger grafikbuggar eller inte i spelet i fråga, om jag klarar mig ändå prestandamässigt med mitt 4090 och energiförbrukningen inte drar iväg alltför mycket. Inte jättesugen på extra latency men beror lite på hur det känns i det spel det nu gäller.

Raytracing är alltid aktivt och hitills på de högre nivåerna. I dagsläget orkar kortet även denna belastning (med lite hjälp från DLSS och Frame Generation) men lagom till 5090 släpps så ser prestandavärdena säkert inte lika roliga ut.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

har bara ett gammalt 1070kort så ej stöd, men tror inget spel jag spelar har stöd för varken DLSS eller Raytracing, så valde 'nej'.

Permalänk
Hedersmedlem

Båda två när jag kör Minecraft, vilket var ett tag sedan nu. Tror inte något spel har större skillnad mellan RT on och off än det, och det kanske aldrig kommer komma något med större skillnad heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Båda två när jag kör Minecraft, vilket var ett tag sedan nu. Tror inte något spel har större skillnad mellan RT on och off än det, och det kanske aldrig kommer komma något med större skillnad heller.

I någon annan tråd var det någon som skrev att Teardown hade riktigt bra RT implementation.
Men jag har inte haft möjlighet att testa själv ännu.

(Beställt 4070 men inte fått det ännu. Har idag inget RT kapabelt kort)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

I någon annan tråd var det någon som skrev att Teardown hade riktigt bra RT implementation.
Men jag har inte haft möjlighet att testa själv ännu.

(Beställt 4070 men inte fått det ännu. Har idag inget RT kapabelt kort)

Just Teardown är ett av de få spel med RT som inte använder hårdvaruacceleration, så det kan du faktiskt köra nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Just Teardown är ett av de få spel med RT som inte använder hårdvaruacceleration, så det kan du faktiskt köra nu.

Huh, det var mer än jag visste.
Undrar varför de valt att inte dra nytta av hårdvaruaccelererad RT ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Huh, det var mer än jag visste.
Undrar varför de valt att inte dra nytta av hårdvaruaccelererad RT ?

Tror det är för att ge stöd till i stort sett alla GPUer. Ett GTX 1070 verkar orka med 1080p i omkring 60 fps t ex.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har du ett kort från 2000, 3000 eller 4000-serien och använder det i något spel?

Jajemen, DLSS Quality och RT på alla spel som någonsin stödjer det. The next big thing.

Permalänk
Medlem

3060Ti och spelar i 1440p, använder ingetdera just nu. Raytracing för att prestandan inte är i närheten av att räcka till och DLSS för att i 1440p syns det oftast artefakter. Sänker hellre någon annan kvalitetsinställning i ett spel om det behövs.

Permalänk
Medlem

DLSS: I princip alltid i Quality då jag spelar på en LG C1 och upplever att det läget fungerar bra i de flesta spel, dvs minimal försämring i bildkvalité. Balanced kan fungera om det kniper och Performance undviker jag i stor grad då jag tycker att bilden är noterbart sämre än native i de flesta fall.
RT: Beror i hög grad på spelet. Körde t ex Hogwarts utan RT då det förvärrade stutters i vissa områden och inte var en märkbar visuell uppgradering i de flesta miljöer. CP2077 är enda spelet som körts i stort sett från början till slut med RT igång.

Permalänk
Medlem

Inte så många spel... dom enda jag kommer på nu är att jag har DLSS igång i Hogwarts Legacy och när det gäller raytracing är det bara i Pumpkin Jack jag har det aktiverat.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag har inte använd RT före Cyberpunk 2077 fick stöd för RT-overload eller vad det nu kallas, men då jag fick 30-45 fps i ett spel som inte är "online" så var det helt okej mh.t. vad jag upplevde som miljö i spelet, såg helt fantastisk ut, men dom flesta spel är inte bra optimerat för ett 2nd generation RT kort som 3090.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoOngle:

Jag har inte använd RT före Cyberpunk 2077 fick stöd för RT-overload eller vad det nu kallas, men då jag fick 30-45 fps i ett spel som inte är "online" så var det helt okej mh.t. vad jag upplevde som miljö i spelet, såg helt fantastisk ut, men dom flesta spel är inte bra optimerat för ett 2nd generation RT kort som 3090.

3090 klarar Cyberpunk med vanliga RT utan bekymmer under 4K.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilket spel och hur funktionerna är implementerade.

Doom Eternal - Absolut DLSS och RT. Då DLSS ser väldigt bra ut och RT är enbart reflektioner och inte är så tungdrivet.

Red Dead 2 - Aldrig i livet att jag använder DLSS, då det är komplett skit i det här spelet. De har stoppat in nån buggig version med hysterisk överskärpa som inte går att stänga av trots att man sänker "sharpening" till minimum. FSR är helt överlägset här och ser mer naturligt ut.

The Last of Us - DLSS ser riktigt bra ut och använder det i "Balanced" läget.

Resident Evil 4 - Det är ju nåt fundamentalt fel på det här spelet som gör att det kraschar ifall RT är påslaget. Ser ju inte ens bra ut, så jag känner att jag inte missar nåt. Det förblir avstängt.
Däremot använder jag DLSS modden som funkar väldigt bra, som boostar fps'en från 65 till 90.

Generellt använder jag gärna DLSS, då man har ett åldrande RTX 2080, men då ska det se bra ut, utan smearing/ghosting, överskärpa och artefakter.
Raytracing däremot kan ja oftast leva utan då spelen ofta ser lika bra ut, ifall man inte jämför dem sida vid sida. Det är ju ganska tungrott i de flesta spel också.

Permalänk
Medlem

3080 ingen rt då det introducerar stutter. Samma visa varenda lir jag testar.

dlss känns lite övervärderat kan ju lika gärna köra det gamla 75 % upplösning fixen men det är bra psykologi

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

RTX 3080 och provade det i Cyberpunk i höstas men med bara RT så blev det för låg fps och med DLSS så var det på tok för mycket artifakter/smet eller vad man ska kalla det.

Även har delvist kört med DLSS exlusivt igång på en bana i Tarkov när man kör med NV nattetid, men för någon patch sen fixade dom buggen som gjorde att det tog bort grynigheten på just den banan med NV.

Annars så har det provats i lite olika spel men precis som i Cyberpunk så stängs det av lika fort på grund av antingen för låg fps eller grafiska buggar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jajemen, DLSS Quality och RT på alla spel som någonsin stödjer det. The next big thing.

Jag var emot ett bra tag, tills jag såg path tracing i CP2077 och hur mycket bättre ljuset blev. Deras implementation av vanligt ljus kanske är lite sådär i vissa fall, men det gör en så stor skillnad att det är sanslöst.

DLSS däremot, är jag fortfarande inte såld på ... Det är fortfarande bajs.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

RTX 3080 och provade det i Cyberpunk i höstas men med bara RT så blev det för låg fps och med DLSS så var det på tok för mycket artifakter/smet eller vad man ska kalla det.

Även har delvist kört med DLSS exlusivt igång på en bana i Tarkov när man kör med NV nattetid, men för någon patch sen fixade dom buggen som gjorde att det tog bort grynigheten på just den banan med NV.

Annars så har det provats i lite olika spel men precis som i Cyberpunk så stängs det av lika fort på grund av antingen för låg fps eller grafiska buggar.

Du borde prova med nya pathtracing i CP2077. Det är helt ospelbart i 15 FPS på 3080, men så jävla snygg ljussättning. Man vet inte hur fel den vanliga ljussättningen är förrän man testat den som är rätt

30 FPS med DLSS, men de är det suddigt.

Men prova bara för att se hur det blir!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Just nu testar jag endel spel med DSR, då kör jag med DLSS. Men inte annars. Kör 3440x1440 med ett 4090 så det behövs inte

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

DLSS däremot, är jag fortfarande inte såld på ... Det är fortfarande bajs.

Hardware Unboxed gjorde ett test i 24 spel och kom fram till att DLSS Quality ser bättre ut än native lika ofta som native är bättre än DLSS Quality

https://www.youtube.com/watch?v=O5B_dqi_Syc&t=16m43s (tabellen förklaras precis innan, men i korthet betyder DLSS att DLSS var bäst bildkvalitet, Native att native var bäst, och antal + hur stor skillnaden var).

Sedan kan man ju ha andra åsikter, de visar inte exempel från alla 24 spelen, men att det ens har en chans mot native är ju rätt galet. Huvudsyftet är ju att öka prestanda med acceptabel bildkvalitet, inte att förbättra bildkvalitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har ett RTX 3080 OC men blir tvungen att svara 'nej' eftersom det hittills inte råkat på ett enda spel som implementerar raytracing på något vettigt sätt utan att prestandaförlusten gör spelet ospelbart. Jag har bara testat Minecraft samt Quake 2 med RT igång.

Nu vet jag inte hur RT implementeras i diverse spel på ett tekniskt plan, men kan konstatera att de allra flesta ytor i spelen jag har testat ger väldigt små visuella skillnader med RT igång. Tills hårdvaran blir såpass snabb att det inte spelar någon roll för prestandan längre (flertalet GPU-generationer bort) kommer RT bara att kunna användas ihop med uppskalningstekniker.

En vettig implementering skulle vara att man använder RT för begränsad eye candy, typ ljussättning/skuggor samt kanske reflektioner på utvalda ställen, istället för att stora mattbruna ytor som aldrig skulle ha någon märkbar reflektion i verkligheten ligger och processas fullt ut med RT (typ Quake 2). Om RT inte fungerar så idag att det går att dela upp vilka objekt RT ska appliceras på så är det dit utvecklingen behöver gå, att sluta slösa beräkningskraft på ytor som rastrering kan göra mycket snabbare och praktiskt taget lika bra.

DLSS är ointressant för min del också då jag tar hög bildkvalitet över hög prestanda varje gång, samtidigt som 3D-spel generellt blir ospelbara under 60 FPS och därmed också utesluter RT i de flesta fall. Dagens uppskalningsteknik medför dessvärre artefakter som gör att jag omöjligen kan spela utan att störas av pixlar som hamnar på fel ställen, texturer som byter utseende (typ en cirkel blir ett streck och sen en cirkel igen p.g.a. AI-algoritmerna) och alla andra detaljer i spelvärlden som temporärt förvrängs.

Det verkar finnas en ganska stor andel spelare vars periferiseende är väldigt okänsligt och därför kan acceptera ganska stora förvrängningar i utkanterna av bilden utan att märka av dem, men jag har tyvärr inte den egenskapen.

Permalänk
Medlem

Jag använder mest DLSS, sällan RT. Har testat quake 2 och DOOM 1 med RT+DLSS påslaget, visst är det häftigt men hade varit mer intressant att se en adekvat implementering i doom 3 eller fear 1 exempelvis som fokuserar mer på skräckelementen.

Kör nu 1080p och med DLSS påslaget blir bilden nästintill suddig men vad gör man inte för lite extra prestanda?
Provat cyberpunk 2077 också men det spelar ingen roll hur snyggt spelet blir med DLSS+RT påslaget för spelet är som bäst mediokert...

I de flesta spel jag provat med RT påslaget ser det värre ut, däremot använder jag DLSS i största möjliga mån där det erbjuds. Kör exempelvis Crysis 1-3 remastered med DLSS påslaget. Även A plague tale Requiem. Tycker generellt att 3070 är på gränsen till för svagt för RT.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt