Passar detta moderkort? Förstår inte ett problem.

Permalänk
Medlem

Passar detta moderkort? Förstår inte ett problem.

https://nz.pcpartpicker.com/list/pcH86r
Jag har kollat runt för olika moderkort och tänkte gå för MSI MPG B650 EDGE WIFI ATX AM5 Motherboard med min AMD Ryzen 7 7800X3D. Kollade på pc part picker och det kommer upp att "The MSI MPG B650 EDGE WIFI ATX AM5 Motherboard supports the AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2 GHz 8-Core Processor with BIOS version 7E10v13. If the motherboard is using an older BIOS version, upgrading the BIOS will be necessary to support the CPU." vad betyder det?
Moderkortet passar väl ändå mitt CPU?

Permalänk
Medlem

Detta handlar inte om att cpun inte får plats för det gör den. Det handlar istället om att bios i moderkortet inte är på den uppdateringen som behövs. Tänk dej att du vill använda en ny app på din mobil. Men den bara funkar på nyaste uppdateringen av iOS. Då måste du updatera för att använda denna app. I detta fallet så är din 7800x3d appen och bios uppdatering är iOS uppdatering.

Ibland så kommer redan mobo med rätt uppdatering. Men det beror på hur lång tid sen moderkortet var skapat i fabriken. Du kan nog fråga inet support om det funkar direkt. Annars så får du gå genom en sak som kallas för att flasha din bios. Dit är lite komplicerat men inte alldeles för svårt. Finns massa bra videor på hur man gör det.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Ja, de passar ihop men du kan behöva uppdatera BIOS för att det ska fungera. Moderkortet designades före den processorn fanns tillgänglig och kan därför ha ett BIOS som inte har stöd för den.

Moderkortet har BIOS Flashback så du kan uppdatera BIOS utan att ha en processor installerad, om det skulle behövas. Har du dur får du tag på ett nyare moderkort som redan har rätt version, annars måste du uppdatera innan processorn kommer fungera.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2