Datorn hittar ej M2;2

Permalänk
Medlem

Datorn hittar ej M2;2

Hej
Mitt strix B550 hittar ej det ena M2 minnet. Platsen delas tydligen med sata 5/6 men där har jag inget om jag tittat rätt M2;1 Cdisk verkar fungera, En enklare tempmätning kort 28 M2;1 36 M2;2 30 grader .

Visa signatur

Intel I7 7700K MAXIMUS 1X CODE Windows 10 PRO 64 Bitdefender
Corsair 600D Seasonic 360w 3+4+4TB WD 250GB 960 EVO Plextor

På gång1 (Fraktal 7 ROG strix B-550 WD Sn 550 (osäker framtid för dessa))
På gång2 Försöka starta kraschad I7 3700 med asus p8z77-v deluxe

Permalänk
Medlem
Skrivet av r22:

Hej
Mitt strix B550 hittar ej det ena M2 minnet. Platsen delas tydligen med sata 5/6 men där har jag inget om jag tittat rätt M2;1 Cdisk verkar fungera, En enklare tempmätning kort 28 M2;1 36 M2;2 30 grader .

Har du formaterat den?

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Man behöver drivisar till en viss typ av NVME-diskar, kanske är det detta. Glömt vad det heter, är det Intel Optane? Googla runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r22:

Hej
Mitt strix B550 hittar ej det ena M2 minnet. Platsen delas tydligen med sata 5/6 men där har jag inget om jag tittat rätt

Dubbelkolla att du verkligen inte har något i de sataportarna.
Jag åkte på det problemet själv just på Strix B550 att jag tydligen valt just 5/6 för min enda SATA-disk, då de är de två understa portarna som var de enda någorlunda lättillgängliga med ett hyfsat stort grafikkort på plats...
Nu fick jag byta till en kontakt ovanför, till stor del dolt bakom grafikkortet - klart bökigare.
Och vips fick jag fart på andra M2 slotten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r22:

Hej

Du har inte skrivit ut vilket Strix B550-kort du har, men börja med att kontrollera om den dykt upp i Diskhanteraren.
Högerklicka på startmenyn och välj "diskhantering", annars kolla i UEFI/BIOS att porten är korrekt inställd.