Nytt moderkort, processor, RAM minne men behålla resten.
Tjena!
Min dator slutade fungera genom att skärmarna slutade displaya någonting. Jag bytta cmos batteriet och satte in och ut ram minnet och ibland fick jag igång den men oftast inte. Displayen fungerade heller inte direkt från moderkortet, så har bestämt mig för att bita i kulan och köpa nytt ram, moderkort och CPU då jag tror att de var strulet. Det var en gammal i7 3770 som satt på något billigt moderkort så det var nog dags ändå efter drygt 10 år...
Har ni kvar mitt chassi, en PSU som är corsair rm750x inköpt år 2019, ett grafikkort som är gtx 1060, en 240gb samsung SSD och 2 extra TB HDD som jag knappt använder.
Det jag nu uppgraderar till är ryzen 5 5600, ASRock B550M Phantom Gaming 4 och 32gb Corsair Vengeance LPX DDR4-3200 C16 32gb ram.
Jag spelar inga tunga spel (typ League of Legends och OldSchool Runescape), så känner att jag mest ville gå för value i min uppgradering och kunda få detta för 3800kr ungefär.
Min fråga är nu, vad behöver jag tänka på när jag behåller vissa gamla delar? Jag får inte igång datorn som den är nu alls, men måste jag typ rensa SSD och HDD helt på något sätt för att det kan bli fel annars? Jag undviker helst att köpa en ny SSD, men jag hade kunnat fixa en Kingston NV2 M.2 1tb för 600kr ifall det på något sätt är "farligt" eller omöjligt att bara sticka in min gamla SSD.
Jag är också lite orolig att jag nu har förstört min PSU efter att ha pluggat ut och in den väldigt mycket senaste veckorna för att försöka lösa mitt problem. Allting snurrade i PSU tidigare, men efter mitt senaste CMOS byte vill inte datorn starta alls. Hur stor sannolikhet tror ni att det är att jag har fuckat min PSU och är det isåfall farligt för resten av komponenterna att pluggas in i den?
Ber om ursäkt för långt inlägg, men tack på förhand.
TL:DR:
Har uppgraderat CPU, RAM och Moderkort och undrar ifall det finns problem att kombinera detta med äldre PSU (2019), GPU (GTX 1060) och en oformaterad SSD och HDD.