Nio mappalternativ försvinner från Utforskaren

Permalänk
Medlem

Hur Microsoft ser Windows-användare numer:

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Hur är det inlåst i macOS menar du? Känns snarare betydligt öppnare i macOS enligt mig, då alla .app-mappar går att redigera. Gatekeeper är även betydligt snällare än Windows gisslantagande av DLL:er.

Inte många filer jag kan röra på i Windows-katalogen innan SFC sparkar bakut och uppdateringar fallerar.

macOS != iOS/iPadOS

Måste man inte starta om och stänga av vissa skydd för att kunna ändra systemfiler överhuvudtaget?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Använde windows xp till typ 2012 och en dator med windows 7 funkar bra fortfarande.

Har inga planer på att upgradera min windows 10 dator till 11 inom denna sekel. Testade win11 och det var skit- redan innan de började ta bort allt

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur användarfientligt Windows 11 är, så blir det Linux när jag släpper Windows 10.
Det bästa man kan göra är att rösta med fötterna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Måste man inte starta om och stänga av vissa skydd för att kunna ändra systemfiler överhuvudtaget?

I Windows eller macOS? Som TrustedInstaller har jag sällan blivit stoppad i Windows. Väldigt få services som kräver omstart, men allt går att stänga av via registret. Kommer även åt Windows-partitionen från Linux med fullständiga rättigheter, då Windows står vidöppet utan Bitlocker.

I macOS är det främst språkfiler och lite onödiga resursfiler som blivit utrensade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Skulle säga att det är gott om vanligt kontorsfolk som fortfarande behöver Windows till att köra Office-paketet eller legacy-mjukvara. Ingen brist på kassasystem och andra typer av implementationer heller.

Sant. Jag menade dock "behöver" mer i ordets egentliga mening, inte att de råkar använda det för att det är det är sedan gammalt.

Typ: Om de lika gärna kan använda något annat så kanske de också gör det nästa gång hårdvaran byts ut

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Eh, Windows blir bara mindre och mindre användarvänligt med varje år som går.
Har nämnt detta tidigare. Men att de inte lägger till en (Jag är en avancerad användare) inställning så som ex. VLC har. Då kan man dölja allt "avancerat" som standard och avancerade användare kan ändå enkelt få alla inställningar i det "moderna" GUIt.

Inget fel egentligen med Settings. De behöver bara tänka till lite bättre och även tillåta flera instanser.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Att dom inte gömmer undan Startmenyn och avstängningsknappen igen, för det var en sån jävla briljant idé...

Asså Microsoft... de tar dem 15 år att lägga till flikar, men allt annat vesäntligt som en användare kan tänkas ha nytta av och som funnits i alla tider ska bort från deras senaste utgåva...
Listan på saker man får fixa tillbaka om man hoppar på W11 blir ju snart 2st A4 om inte ännu längre. 😐 Jävla nötter. Verkar som de har "UTSEENDE FRAMFÖR FUNKTION" uppskrivet på whiteboarden på varje möte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Skulle säga att det är gott om vanligt kontorsfolk som fortfarande behöver Windows till att köra Office-paketet eller legacy-mjukvara.

Tycker snarare att just Office-paketet gjort allt vad det kunnat för att döda den vanliga filhanteraren (Explorer).

Mycket ligger på SharePoint eller i OneDrive hos de flesta numera. Skulle nog vilja påstå att väldigt få av kontorsfolket som vet var deras filer är lagrade fysiskt idag och än mindre klarar av att uppge sökvägen.

Windows 11 var även väldigt fientligt mot just filhantering i första versionen, då drag & drop var väldigt handikappat.

Får känslan av att Microsoft fortfarande försöker ge oss en ny version av Windows RT, trots alla misslyckanden genom åren.

Tur att Windows 10 har support till 2032 (2032-01-13 för IoT LTSC 2021)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller visserligen med, men många power users kör nog annan mjukvara än utforskaren.
T ex Total Commander eller Directory Opus.

På en arbetsplats tex så får du som användare sällan välja, att de då tar bort inställningar som en vanlig användare kunnat göra är rätt dumt, en vanlig användare har inte heller tillgång till registret.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Hur är det inlåst i macOS menar du? Känns snarare betydligt öppnare i macOS enligt mig, då alla .app-mappar går att redigera. Gatekeeper är även betydligt snällare än Windows gisslantagande av DLL:er.

Inte många filer jag kan röra på i Windows-katalogen innan SFC sparkar bakut och uppdateringar fallerar.

macOS != iOS/iPadOS

Saknar tiden då det gick att byta ut filer mellan Windows-versioner utan att systemet kraschar.

Drömmer om att exempelvis kunna köra Notepad från Windows 10 1507 i 21H2 för att slippa kopplingen till Bing.

Genom att man inte fokuserar på det viktigaste, datafilerna.
Datan är det viktiga och det användarna bör hålla koll på typ var den lagras och liknade.
Att göra datafilerna "dolda och inbäddade" som en bisak till ett program gör det jobbigare för användaren att ha kontroll på sin data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tycker snarare att just Office-paketet gjort allt vad det kunnat för att döda den vanliga filhanteraren (Explorer).

Min kommentar handlade om att Windows inte längre är för power users. Att office-paketet gör vad det kan för att döda filhanteraren ligger helt i linje med detta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sniglom:

Min kommentar handlade om att Windows inte längre är för power users. Att office-paketet gör vad det kan för att döda filhanteraren ligger helt i linje med detta.

Ja MS vill att man inte ska ha filerna lokalt utan i molnet så att MS får kontrollen över dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

En stor skillnad är att Finder är lätt att konfigurera utifrån behov och lägga till/ta bort funktioner i verktygsfältet.

Men jag medger att vissa vyer kan vara ganska förvirrande. Kan bli smått galen när jag försöker använda min sambos Mac jfm hur min är uppsatt.

Dock går det att fixa direkt i gränssnittet i macOS utan att använda ViveTool, hacka DLL:er eller pilla i registret.

Får dock erkänna att OnyX fixar en del tweaks för mig i macOS.

Nej, för det så gick det inte att gå in i verktygsfältet, vad som krävdes var att använda terminalen. Då för något som jag då kunde göra utan problem direkt med explorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Måste man inte starta om och stänga av vissa skydd för att kunna ändra systemfiler överhuvudtaget?

Det beror på vad det gäller. Vill man köra med osignerade kextar (tänk osignerade kernel-extensions/drivrutiner), så behöver man slå av skyddet och starta om t ex.

Skrivet av filbunke:

Nej, för det så gick det inte att gå in i verktygsfältet, vad som krävdes var att använda terminalen. Då för något som jag då kunde göra utan problem direkt med explorer.

Vad försökte du göra?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Vad försökte du göra?

Kommer inte riktigt ihåg, vilket jag skrev i första inlägget om det. Tror jag vill sortera filerna efter någon egenskap. Gick utmärkt i explorer, i finder krävdes det ett terminalbesök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Min kommentar handlade om att Windows inte längre är för power users. Att office-paketet gör vad det kan för att döda filhanteraren ligger helt i linje med detta.

Då hänger jag med! Missade ditt tidigare inlägg!

Frågan är bara vart man nu ska ta vägen som "power user".

I många fall finner jag svaret i en äldre version av Windows (LTSC 2021 i mitt fall), då GNU/Linux och macOS har sina egna problem. Främst kopplat till bristande mjukvaru- och hårdvaru-support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Frågan är bara vart man nu ska ta vägen som "power user".

Svaret får man genom att lämna Windows bakom sig och utforska alternativen.

När jag lämnade Windows 2017 så körde jag speldator med Windows, linuxserver och maclaptop. Det bästa alternativet för speldatorn var tveklöst Linux. BSD eller hackintosh hade inte gett lika god funktionalitet för ändamålet och Windows var inte längre ett alternativ, LTSC eller ej.

Vad gäller macOS upplever jag tyvärr att det rör sig i samma riktning som Windows. Det går kanske inte lika fort och det är inte lika illa, men det går åt fel håll.

Skrivet av walkir:

I många fall finner jag svaret i en äldre version av Windows (LTSC 2021 i mitt fall), då GNU/Linux och macOS har sina egna problem. Främst kopplat till bristande mjukvaru- och hårdvaru-support.

Hur man bäst kompromissar är personligt. Hänger på vilken hårdvara man redan har, vilken programvara man vill köra, hur bra/dåliga alternativ programvara är och hur jobbigt det känns att lära sig något annat.

Med LTSC har du köpt dig ett par år med befintlig hårdvara och mjukvara. När den LTSCn löper ut är det troligtvis dags att köpa ny hårdvara och det är möjligt att mjukvaran antingen är kompatibel eller att det finns andra alternativ.

Min hårdvara var redan kompatibel och det är väldigt sällan jag har behov av att köra någon mjukvara som endast fungerar på Windows. Min kompromiss var att behålla en SSD med Windows på. Då kan jag köra ett OS jag trivs med 99.9% av tiden och för de få tillfällena jag behöver göra något särskilt räcker det med en omstart. Råkar jag glömma datorn med Windows igång brukar Windows Update starta om den in i Linux

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av walkir:

Vilken power user använder Explorer.exe frivilligt? Finns skäl till att jag kör DOpus samt alltid hade TotalCmd på en USB-sticka tidigare

I KDE, Gnome samt macOS, så gör filhanteraren precis det jag förväntar mig.

Men i Windows så försöker Microsoft tvinga på oss funktioner som ingen efterfrågat, samtidigt som sökfunktionen varit trasig sedan Windows 8.

Hade gärna sett en mer anpassningsbar version av Explorer.exe i Windows.

Det intressanta är att kontrollpanelen fortfarande använder någon typ av legacy-läge för Explorer.exe, även i Windows 11! Dock är den smått trasig numera som mycket annat i Windows. Exempelvis fungerade mörkt tema lite sådär sist jag testade.

Hur kan en sökfunktion vara trasig? Tror du verkligen MS medvetet gör det trasigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Håller visserligen med, men många power users kör nog annan mjukvara än utforskaren.
T ex Total Commander eller Directory Opus.

Förvisso. Tycker bara Microsoft borde försöka fånga in användare istället för att skrämma bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vilken power user använder Explorer.exe frivilligt? Finns skäl till att jag kör DOpus samt alltid hade TotalCmd på en USB-sticka tidigare

I KDE, Gnome samt macOS, så gör filhanteraren precis det jag förväntar mig.

Men i Windows så försöker Microsoft tvinga på oss funktioner som ingen efterfrågat, samtidigt som sökfunktionen varit trasig sedan Windows 8.

Hade gärna sett en mer anpassningsbar version av Explorer.exe i Windows.

Det intressanta är att kontrollpanelen fortfarande använder någon typ av legacy-läge för Explorer.exe, även i Windows 11! Dock är den smått trasig numera som mycket annat i Windows. Exempelvis fungerade mörkt tema lite sådär sist jag testade.

Njae, för att spela djävulens advokat så är det funktioner du inte har efterfrågat. Det är nog svårt att tala för alla

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Njae, för att spela djävulens advokat så är det funktioner du inte har efterfrågat. Det är nog svårt att tala för alla

Jag som trodde att jag hade en direkt lina som Insider till Microsoft via Feedback-appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

But.. why??
Vad är poängen? 🤔🤷‍♀️

Troligtvis ett försök för nyexaminerade UI designers och/eller nya mellanchefer att vara relevanta och skapa sysselsättning till sig själva.

Är personligen innerligt trött på den "modern design" hype som pågått de senaste åren och IMO blir UI bara sämre och oftast med mindre valmöjligheter, dessutom märkbart slöare. Föredrar klassiskt Windows 2K/XP/W7 UI alla dagar i veckan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeyCat:

Är personligen innerligt trött på den "modern design" hype som pågått de senaste åren och IMO blir UI bara sämre och oftast med mindre valmöjligheter, dessutom märkbart slöare.

Hastighetsmässigt är det väl ingen större skillnad (om man uppfyller systemkraven), men man har ju en förkärlek för att ha väldigt mycket luft i gränssnitten.

Permalänk
Medlem

Hm, snart säger de väl att "eftersom få använder funktionerna vi gömt i registret så tar vi bort dem helt" och så sitter vi där med en Explorer light.

Jag kör visserligen mestadels MacOS numera, delvis pga Windows 8 och framöver, men även MacOS blir svårare att hantera. Totalfinder utvecklas väl inte längre exempelvis då man måste modifiera SIP (systemets säkerhetsinställningar) och det vill ju bara fåtalet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan en sökfunktion vara trasig? Tror du verkligen MS medvetet gör det trasigt?

Söker online istället för lokalt som en första orsak. vilket man får ta och stänga av.

Sen har ju explorer i windows generellt varit skitkass och inte ens lyckats korrekt ange filestorlekar både förr och nu.

Finns ett skäl man använder Everything istället för explorer privat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan en sökfunktion vara trasig? Tror du verkligen MS medvetet gör det trasigt?

Detta är faktiskt en bra fråga. Hur svårt kan det vara? Funktionen har ju varierat från ”fungerar, men oerhört långsamt” till ”fungerar inte alls” i olika windowsversioner i alla tider. Samtidigt finns ju tredjepartsapplikationer som uppenbarligen vet hur man gör.

Permalänk
Medlem

Denna länk ha bra information om hur man får tillbaka dessa alternativ efter den där uppdateringen:

https://winaero.com/how-to-change-file-explorer-options-in-th...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Arbetet fortsätter med att förbättra Windows..

Man tar bort funktioner, för att senare introducera dessa som något nytt. Dummar ner saker och begränsar möjligheter att ändra alternativ som många kan ha behov av att ändra/göra.

Även om man mycket väl kan hantera registret så är det oftast smidigare att snabbt kunna ändra i GUI.

Kunde de inte ha någon slags nivåer där: Grundläggande och avancerade inställningar.

Permalänk
Medlem

Katastrof. Microsoft är ju dumma i huvudet. Hur ska jag kunna använda datorn fullt ut om jag inte kan se alla filer?