Köpa ny dator. CSGO 2. 10-15k

Permalänk
Medlem

Köpa ny dator. CSGO 2. 10-15k

Hej!

Är tyvärr helt klapprutten vad gäller datorer och dess komponenter nu för tiden. Jag behöver nu köpa en ny dator för att klara av CSGO 2 till hösten. Har egentligen inga andra krav.

Går det att hålla sig till runt 10k? Kan man köpa begagnat? Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Annars finns det en trevlig begagnad dator för 5000Kr i Åkersberga på Sweclockersmarknaden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt mer på GPU än de andra rekommenderar, du har ju ändå 5k till i budgeten. CS2 kommer vara mer GPU-krävande än CSGO som krävde mer av single-core-prestanda

Permalänk
Medlem

Nya i3 def underskattade hade def gått denna väg för o hålla under 10k om man köper nytt.

Du får dock säker typ 11700k och 3070 begagnat.

https://komponentkoll.se/bild/LrVBR.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/BKfXS.png
Annars finns det en trevlig begagnad dator för 5000Kr i Åkersberga på Sweclockersmarknaden.

Tack för bra svar!
Om jag skulle gå upp typ 2000 kr, vilket grafikkort skulle du rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Nya i3 def underskattade hade def gått denna väg för o hålla under 10k om man köper nytt.

Du får dock säker typ 11700k och 3070 begagnat.

https://komponentkoll.se/bild/LrVBR.png

Tack för svar!
Om jag lägger till typ 2000 kr. Är det värt att gå över till en i5 då eller borde något annat prioriteras också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag hade lagt mer på GPU än de andra rekommenderar, du har ju ändå 5k till i budgeten. CS2 kommer vara mer GPU-krävande än CSGO som krävde mer av single-core-prestanda

Tack för svar!
Om vi siktar in oss på typ 12000 kr. Vad hade du rekommenderat då?

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!
Ser att du prioriterat grafikkort mer än processor. Kommer det vara hållbart i längden eller borde jah hitta någon väg mitt emellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack för bra svar!
Om jag skulle gå upp typ 2000 kr, vilket grafikkort skulle du rekommendera då?

Troligen samma grafikkort

7600, 6700XT, 6750XT, 4060Ti, 3070 är dock goda alternativ, men för CS:GO så är processorn det viktigaste och då menar jag inte antal kärnor utan IPC & klockfrekvens. Kanske kan det vara värt att gå upp till en 7600X, men då behöver du köpa till en kylare, men skillnaden mot 7600 är marginell. Viktigare att skaffa lite bättre RAM & PSU tror jag:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Troligen samma grafikkort<Uppladdad bildlänk>
7600, 6700XT, 6750XT, 4060Ti, 3070 är dock goda alternativ, men för CS:GO så är processorn det viktigaste och då menar jag inte antal kärnor utan IPC & klockfrekvens. Kanske kan det vara värt att gå upp till en 7600X, men då behöver du köpa till en kylare, men skillnaden mot 7600 är marginell. Viktigare att skaffa lite bättre RAM & PSU tror jag:
https://komponentkoll.se/bild/DYyFU.png

Tack för bra svar!
Jag såg att en annan medlem kommenterade att CS GO 2 kommer kräva mer grafik än tidigare upplaga. Men du tror detta kommer duga gott och väl?

Jag förstår inte riktigt färgkodningen din skärmdump på Excell. Jag antar att man vill att "Värde" ska vara så häg som möjligt? Mest prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack för bra svar!
Jag såg att en annan medlem kommenterade att CS GO 2 kommer kräva mer grafik än tidigare upplaga. Men du tror detta kommer duga gott och väl?

Jag förstår inte riktigt färgkodningen din skärmdump på Excell. Jag antar att man vill att "Värde" ska vara så häg som möjligt? Mest prestanda för pengarna.

En heads-up bara: det är CS2 inte CSGO2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack för bra svar!
Jag såg att en annan medlem kommenterade att CS GO 2 kommer kräva mer grafik än tidigare upplaga. Men du tror detta kommer duga gott och väl?

Jag förstår inte riktigt färgkodningen din skärmdump på Excell. Jag antar att man vill att "Värde" ska vara så häg som möjligt? Mest prestanda för pengarna.

Det verkar inte vara allt för höga krav GTX1060/RX580:
https://dotesports.com/counter-strike/news/all-counter-strike...
RX6650XT är ungefär dubbelt så bra.

Ah, ja den kan vara lite förvirrande, den är sorterad efter prestanda med RTX4090 i topp och som bas 1 i värde i form av pris/prestanda. Prestanda siffrorna är tagna från techpowerup, medans priserna är tagna från komponentkoll.

Till vänster är färgen bara märket Nvidia/AMD/intel, men i övrigt betyder grön bakgrund prisvärt köp, röd betyder inte lika prisvärt som något som presterar bättre, vit på 4090 då det är basen, grå betyder sämre värde än 4090 och innebär att kortet riskerar försvinna från listan, ofta på grund av att det inte säljs längre.
Kanske är det här diagrammet bättre?:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det verkar inte vara allt för höga krav GTX1060/RX580:
https://dotesports.com/counter-strike/news/all-counter-strike...
RX6650XT är ungefär dubbelt så bra.

Ah, ja den kan vara lite förvirrande, den är sorterad efter prestanda med RTX4090 i topp och som bas 1 i värde i form av pris/prestanda. Prestanda siffrorna är tagna från techpowerup, medans priserna är tagna från komponentkoll.

Till vänster är färgen bara märket Nvidia/AMD/intel, men i övrigt betyder grön bakgrund prisvärt köp, röd betyder inte lika prisvärt som något som presterar bättre, vit på 4090 då det är basen, grå betyder sämre värde än 4090 och innebär att kortet riskerar försvinna från listan, ofta på grund av att det inte säljs längre.
Kanske är det här diagrammet bättre?:
<Uppladdad bildlänk>

Tack snälla för din hjälp!
Då känns det väldigt tryggt att faktiskt gå på ditt första förslag.
Ska bara försöka friska upp mitt minne hur man bygger en egen dator, var nog närmre 15 år sedan jag gjorde det sist. Men jag tänker att det mesta finns på Youtube och jag som ingenjör kan inte ge vika föra denna utmaning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack snälla för din hjälp!
Då känns det väldigt tryggt att faktiskt gå på ditt första förslag.
Ska bara försöka friska upp mitt minne hur man bygger en egen dator, var nog närmre 15 år sedan jag gjorde det sist. Men jag tänker att det mesta finns på Youtube och jag som ingenjör kan inte ge vika föra denna utmaning.

Inet, Komplett och även Sweclockers har bra guider på att bygga dator på YouTube.
Lycka till! Återkom gärna i tråden och berätta hur det har gått.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Inet, Komplett och även Sweclockers har bra guider på att bygga dator på YouTube.
Lycka till! Återkom gärna i tråden och berätta hur det har gått.

Modifierade designen lite. Främst pga följande:
- Chassit hade fått dåliga recensioner
- Ram-minne med det priset hade försvunnit från återförsäljarens hemsida
- Vill undvika handla från Amazon då jag har dåliga erfarenheter därifrån.

Vad tror du om denna konfiguration?
https://komponentkoll.se/bygg/GyCIR

Några frågor på detta:
1. Räcker PSU till? När jag läser om GPU så tolkar jag det som att den kräver minst 650 W och sen behöver väl CPU en del också? Drar de andra komponenterna också någon ström?

2. Kommer allt passa i valt chassi? Valde detta chassi eftersom iCUE verkade som en smidig funktion och sen var det väldigt stilrent och inte så skrymmande.

3. Jag läste på lite om "Bottleneck" och om jag förstår det rätt så kanske inte valda GPU och CPU är den ultimata kombinationen? Använde denna sida för att ställa dessa mot varandra.
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1lq1bf/3/g...

4. Är valt moderkort ett bra val eller borde jag ta något annat?

5. Behövs separat fläkt för CPU eller ingår det?

6. Vad är det för skillnad på nedan grafikkort? Borde inte V2 vara bättre för den lilla prisskillnaden?

ASUS Radeon RX 6650 XT Dual OC
https://www.komplett.se/product/1213579/datorutrustning/dator...

ASUS Dual Radeon RX 6650 XT V2 OC
https://www.komplett.se/product/1224810/datorutrustning/dator...

7. Kom gärna med förslag på att byta ut komponenter för bästa funktionalitet.

Tack på förhand och för all hjälp hittils.

Permalänk
Medlem

1) Ja den räcker, PSU requirements räknar oftast in hela systemet. Själva GPUn drar bara 180W enligt google.

2) Ja det passar.

3) Borde ej va bottleneck

4) ASUS Prime är väl känt som "undvik" på Sweclockers. Dessutom overkill moderkort för din budget, hade valt något under 1300kr om du inte aboslut måste ha WiFi/BT. Men tänk på att du kan köpa nätverks kort/BT modul för 100-200kr senare vid behov.

5) Ingår, men med denna borde du ha en seperat CPU fläkt (Thermalright Peerless Assassin är väl det alla rekommenderar just nu då den är bra och budgetvänlig)

6) V2 är bättre

7) Överlag tyker jag fortfarande du är helt fel ute för din budget. Intel Core i5 13400F är både billigare och bättre i spel. Då får du in ett 6700XT istället vilket är ett bättre grafikkort.

Mitt förslag med samma budget + CPU kylaren:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

1) Ja den räcker, PSU requirements räknar oftast in hela systemet. Själva GPUn drar bara 180W enligt google.

2) Ja det passar.

3) Borde ej va bottleneck

4) ASUS Prime är väl känt som "undvik" på Sweclockers. Dessutom overkill moderkort för din budget, hade valt något under 1300kr om du inte aboslut måste ha WiFi/BT. Men tänk på att du kan köpa nätverks kort/BT modul för 100-200kr senare vid behov.

5) Ingår, men med denna borde du ha en seperat CPU fläkt (Thermalright Peerless Assassin är väl det alla rekommenderar just nu då den är bra och budgetvänlig)

6) V2 är bättre

7) Överlag tyker jag fortfarande du är helt fel ute för din budget. Intel Core i5 13400F är både billigare och bättre i spel. Då får du in ett 6700XT istället vilket är ett bättre grafikkort.

Mitt förslag med samma budget + CPU kylaren:
https://komponentkoll.se/bild/rYgaa.png

Tack för input!

5. Super! Ersätter man den som följer med eller monterar man denna Thermalright på något annat ställe?

7. Tack för förslag! Jag ser att du valt ett moderkort och ramminne för DDR4. Varför vill man inte köra DDR5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack för input!

5. Super! Ersätter man den som följer med eller monterar man denna Thermalright på något annat ställe?

7. Tack för förslag! Jag ser att du valt ett moderkort och ramminne för DDR4. Varför vill man inte köra DDR5?

5) Ersätter, dvs du använder inte den som följer med. Dock med 13400F så funkar faktiskt stockkylaren, så om du vill spara 400kr kan du skippa den andra.

7) Finns få rikitga fördelar med DDR5 just nu. Iaf i gaming så är det mindre än 0.5% skilnad i real world performance. I flesta fall får man faktiskt mer FPS med DDR4-3200 än DDR5-5600. DDR5 skiner i work performance (rendering osv) så om du ska primärt spela så är DDR4 billigare och "bättre". Du kan kolla djupare på
https://www.youtube.com/watch?v=piqzYBMCZTc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Modifierade designen lite. Främst pga följande:
- Chassit hade fått dåliga recensioner
- Ram-minne med det priset hade försvunnit från återförsäljarens hemsida
- Vill undvika handla från Amazon då jag har dåliga erfarenheter därifrån.

Vad tror du om denna konfiguration?
https://komponentkoll.se/bygg/GyCIR

Några frågor på detta:
1. Räcker PSU till? När jag läser om GPU så tolkar jag det som att den kräver minst 650 W och sen behöver väl CPU en del också? Drar de andra komponenterna också någon ström?

2. Kommer allt passa i valt chassi? Valde detta chassi eftersom iCUE verkade som en smidig funktion och sen var det väldigt stilrent och inte så skrymmande.

3. Jag läste på lite om "Bottleneck" och om jag förstår det rätt så kanske inte valda GPU och CPU är den ultimata kombinationen? Använde denna sida för att ställa dessa mot varandra.
https://pc-builds.com/bottleneck-calculator/result/1lq1bf/3/g...

4. Är valt moderkort ett bra val eller borde jag ta något annat?

5. Behövs separat fläkt för CPU eller ingår det?

6. Vad är det för skillnad på nedan grafikkort? Borde inte V2 vara bättre för den lilla prisskillnaden?

ASUS Radeon RX 6650 XT Dual OC
https://www.komplett.se/product/1213579/datorutrustning/dator...

ASUS Dual Radeon RX 6650 XT V2 OC
https://www.komplett.se/product/1224810/datorutrustning/dator...

7. Kom gärna med förslag på att byta ut komponenter för bästa funktionalitet.

Tack på förhand och för all hjälp hittils.

Gillar du inte chassit är det klart du ska byta, Montech kan upplevas lite rangligt, vill man ha bättre får man betala lite mer.
Chassit du valt finns i princip bara på amazon, så kanske välja ett annat om du vill undvika amazon?
RAM får vi kika reda på något bra igen då, priserna på DDR5 ändras veckovis och ibland dagligen.

1. Ja, 650W duger, men brons cert för 800Kr känns inte så prisvärt.
2. Ja, chassit stödjer ATX så moderkort och PSU platsar, och grafikkortet är inte för stort.
3. Ja, generellt kommer Processorn vara för kraftfull jämfört med grafikkortet, men i CS:GO så används processorn mer än generellt då du troligen hellre har hög FPS än hög upplösning.
4. Asus har haft lite olycksfall med AM5, där mjukvara i moderkortet har gett processorerna för mycket ström så att processorerna ha gått sönder. Det kan därför vara tryggt att köpa CPU & moderkort från samma butik, men Asus är ett stort företag som borde ha fått bukt med det här nu.
5. Processorn kommer med en fläkt som duger om man har ett välventilerat chassi, det är ganska lätt att byta ut den med en bättre fläkt, men det är 4 skruvar som ska dras åt jämnt. Ska du ändå köpa till en bättre kylare från börjar så köp en 7600X, den klockar aningen högre kostar aningen mer och kommer utan kylare som man då ändå inte har någon nytta av.
6. V2 har nog uppdaterad mjukvara, så för en femtilapp är det nog lika bra att ta det dyrare.

Edit: Idag hade jag nog siktat på det här:

PSU, SSD, RAM, MoBo köps lämpligen på Proshop ( vänta 1 dag på SSD'n och du kan spara 61Kr på att köpa PSU't från Webhallen)
GPU från Komplett och chassi från Inet, CPU går det lika bra med Inet som Komplett.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tack, Rupenbritz och Fenrisulvfan!
Er hjälp uppskattas enormt mycket för mig som är extremt okunnig i denna djungeln. Jag försöker läsa på och lära mig eftersom era svar kommer in!

Det känns som att jag nu har två riktigt bra alternativ i samma prisklass.

Om ni kan hjälpa mig att resonera kring nedan frågor så kan jag förhoppningsvis dra iväg en beställning sen:

1. Hur mycket bättre är Rupenbritz alternativ med fokus på GPU och CPU? 1000 kr extra är inte så mycket och det kan jag lägga om det är värt. Ser ut som att denna kombination av GPU och CPU har mindre bottleneck och fungerar bättre tillsammans.

2. Är det inte ganska dumt att köra på DDR4 i ett framförhållningsperspektiv? DDR4 lär väl försvinna inom en tid och då är det väl kanske bättre att köra på DDR5 så att det finns lite underhåll och uppdateringsalternativ?

3. Vad är det för skillnad på grafikkorten när de heter samma sak men sen massa tillägg efter? Som i detta exempel "Mech" och "Fighter"?

Jag justerade Rubenbritz alternativ lite med input från Fenrisulvfans förslag. Kan detta vara något?
https://komponentkoll.se/bygg/NUCRR

Hoppas jag inte är till allt för mycket besvär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack, Rupenbritz och Fenrisulvfan!
Er hjälp uppskattas enormt mycket för mig som är extremt okunnig i denna djungeln. Jag försöker läsa på och lära mig eftersom era svar kommer in!

Det känns som att jag nu har två riktigt bra alternativ i samma prisklass.

Om ni kan hjälpa mig att resonera kring nedan frågor så kan jag förhoppningsvis dra iväg en beställning sen:

1. Hur mycket bättre är Rupenbritz alternativ med fokus på GPU och CPU? 1000 kr extra är inte så mycket och det kan jag lägga om det är värt. Ser ut som att denna kombination av GPU och CPU har mindre bottleneck och fungerar bättre tillsammans.

2. Är det inte ganska dumt att köra på DDR4 i ett framförhållningsperspektiv? DDR4 lär väl försvinna inom en tid och då är det väl kanske bättre att köra på DDR5 så att det finns lite underhåll och uppdateringsalternativ?

3. Vad är det för skillnad på grafikkorten när de heter samma sak men sen massa tillägg efter? Som i detta exempel "Mech" och "Fighter"?

1) Minst 10% bättre med 13400F/6700XT än 7600/6650XT

2) Nej, DDR4 försvinner inte fören det är dags för dig att köpa ny processor

3) Det är namnet på kylaren/vilken typ av OC modellen har. Varje tillverkare har egna, det spelar inte "så" stor roll, men helt klart vissa kylare är bättre (dvs tystare drift) än andra

Skrivet av lakke1:

Jag justerade Rubenbritz alternativ lite med input från Fenrisulvfans förslag. Kan detta vara något?
https://komponentkoll.se/bygg/NUCRR

Hoppas jag inte är till allt för mycket besvär!

Ja om du prompt ska ha DDR5 så är det du borde köra på, inget jag hade rekommenderat i dagsläget när man inte vinner något på det direkt.
Det är inga besvär alls. Kul att hjälpa

Permalänk
Medlem

Håller med om att 13400F bygget är mer balanserat just nu, men tycker samtidigt det är på gränsen till dumsnålt. Hade det gått hade jag gjort såhär. Bättre men mer för bättre uppgraderingsmöjligheter framåt.

Blir 200 kr dyrare av att undvika Amazon (trodde butiksfiltret skulle hänga med).

7600 presterar en bra bit bättre än 13400. Kommer vara GPUn som flaskar fortfarande men med detta finns möjlighet till endast GPU uppgradering senare. Hamnar även på AM5 med möjlighet att uppgradera CPU någon generation fram. PSUn riktigt bra deal just nu, blir också framtidssäker.
7600 vs 13400F:
https://youtu.be/AdvWGEzYqg4

Edit: ja, detta är mer än vad som behövs för CS2. Mer att man får mer framtid för inte så mycket mer.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakke1:

Tack, Rupenbritz och Fenrisulvfan!
Er hjälp uppskattas enormt mycket för mig som är extremt okunnig i denna djungeln. Jag försöker läsa på och lära mig eftersom era svar kommer in!

Det känns som att jag nu har två riktigt bra alternativ i samma prisklass.

Om ni kan hjälpa mig att resonera kring nedan frågor så kan jag förhoppningsvis dra iväg en beställning sen:

1. Hur mycket bättre är Rupenbritz alternativ med fokus på GPU och CPU? 1000 kr extra är inte så mycket och det kan jag lägga om det är värt. Ser ut som att denna kombination av GPU och CPU har mindre bottleneck och fungerar bättre tillsammans.

2. Är det inte ganska dumt att köra på DDR4 i ett framförhållningsperspektiv? DDR4 lär väl försvinna inom en tid och då är det väl kanske bättre att köra på DDR5 så att det finns lite underhåll och uppdateringsalternativ?

3. Vad är det för skillnad på grafikkorten när de heter samma sak men sen massa tillägg efter? Som i detta exempel "Mech" och "Fighter"?

Jag justerade Rubenbritz alternativ lite med input från Fenrisulvfans förslag. Kan detta vara något?
https://komponentkoll.se/bygg/NUCRR

Hoppas jag inte är till allt för mycket besvär!

1. Jag försökte ju undvika en sågning av alternativet för svaren var bra men OK;

13400F är en 12400F med småkärnor, som knappt används i spel, sannerligen inte i CS:GO.
PowerColor RX6600 FIGHTER för ett hemskt oväsen när fläktarna drar igång på minimum 40%, så jag antar att 6700XT varianten har samma problem, då det verkar vara samma kylanordning.
6700XT är cirka 15% snabbare och har 12GB VRAM istf 8, vilket är bra för 1440p eller strålspårning, något man inte vill ha i CS:GO, men visst är 15%, 15%.

PSU't finns inte i lager ens hos amazon.
Såhär hade jag nog förbättrat @Rupenbritz bygge:

RAM-kit finns om några dagar hos Proshop för 715Kr.

2. DDR4 är snabbare än DDR5 just nu, 3200C16 motsvarar 6400C32, men DDR5 kommer vara framtiden, det är ingen lätt avvägning.

3. Tilläggen är olika kylanordning och design, men kan även vara fabriksöverklockat en bit.

Gällande ditt bygge, lägg 200Kr till på bättre RAM 5600C36 motsvarar 2800C18 på DDR4 vilket är lite sunkigt.
En hundring extra på annan grafikkortstillverkare är nog värt det.
B760 moderkort är helt ok, men man begränsar sig från att kunna överklocka en överklockningsbar processor i framtiden som en 14600K om man inte väljer Z690/Z790.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

..
B760 moderkort är helt ok, men man begränsar sig från att kunna överklocka en överklockningsbar processor i framtiden som en 14600K om man inte väljer Z690/Z790.

Bra input och håller med. Men 14600k kommer inte passa i Z790. Det kommer krävas nytt moderkort - så om man inte ska ha en 13600K nu så behövs inte ett Z kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Bra input och håller med. Men 14600k kommer inte passa i Z790. Det kommer krävas nytt moderkort - så om man inte ska ha en 13600K nu så behövs inte ett Z kort.

Oj, mycket information nu, men förhoppningsvis har jag tolkat er rätt nu.

- Jag bytte bort 13400F mot en 12400F, då 13400F inte gör någon större skillnad på en speldator.
- Jag bytte ut ram-minnen mot snabbare. 6000 MHz
- Jag bytte graffikkort mot en annan tillverkare.
- Förstod inte riktigt vad som gäller för moderkortet. Behövde det bytas ut? Mot vad i så fall?
Tänker för framtiden att det är bäst att köra på DDR5.

Är detta den optimala konfigurationen?
https://komponentkoll.se/bygg/RLMJP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Bra input och håller med. Men 14600k kommer inte passa i Z790. Det kommer krävas nytt moderkort - så om man inte ska ha en 13600K nu så behövs inte ett Z kort.

Har inte koll på alla namn men 14 serien blir väl Raptor lake refresh och ska då passa samma socket?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Har inte koll på alla namn men 14 serien blir väl Raptor lake refresh och ska då passa samma socket?

Jag kanske har fel om det men förrut har ju processorer alltid bara funkat 2 gen

T.ex
200/300 funkade för 8/9
400/500 funkade endast för 10/11 osv

Ber om ursäkt vet faktiskt inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Håller med om att 13400F bygget är mer balanserat just nu, men tycker samtidigt det är på gränsen till dumsnålt. Hade det gått hade jag gjort såhär. Bättre men mer för bättre uppgraderingsmöjligheter framåt.

https://komponentkoll.se/bild/rblYc.png
Blir 200 kr dyrare av att undvika Amazon (trodde butiksfiltret skulle hänga med).

7600 presterar en bra bit bättre än 13400. Kommer vara GPUn som flaskar fortfarande men med detta finns möjlighet till endast GPU uppgradering senare. Hamnar även på AM5 med möjlighet att uppgradera CPU någon generation fram. PSUn riktigt bra deal just nu, blir också framtidssäker.
7600 vs 13400F:
https://youtu.be/AdvWGEzYqg4

Edit: ja, detta är mer än vad som behövs för CS2. Mer att man får mer framtid för inte så mycket mer.

Hade helt missat denna Youtube video. I den ser man ju att 7600 är ett mycket bättre alternativ för denna budgeten. Verkar som att jag får se över alternativen igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Jag kanske har fel om det men förrut har ju processorer alltid bara funkat 2 gen

T.ex
200/300 funkade för 8/9
400/500 funkade endast för 10/11 osv

Ber om ursäkt vet faktiskt inte

Någon mer insatt i Intels 14e generation får klargöra för oss.

Men ja om så, då är 12400 med ett bra moderkort ett vettigt val som sedan kan uppgraderas med 14x00.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.