EdgeRouter X, Ubiquiti AP Pro inget internet över Wifi 6

Permalänk

EdgeRouter X, Ubiquiti AP Pro inget internet över Wifi 6

Jag har ett problem som får mig att näst intill bli flint.
Nyligen skaffat två Ubiquiti AP Pro som jag kopplade in genom en ny Ubiquiti EdgeRouter X.
Min mobil (Wifi 4) kunde direkt koppla upp sig till det nya wifi nätverket.
Men när det kommer till sambons nyare telefon med Wifi 6, samt hennes jobbdator med Wifi 6 så kan dom visserligen ansluta till nätverket men det står "ingen internet åtkomst".
Jag höll på som en dåre att ändra inställningar på båda AP's, stänga av och sätta på Band Steering, BSS Transition osv men förgäves.
Därefter, "bara för att" så prövade jag att plocka bort EdgeRouter och koppla allt genom min gamla Netgear Nighthawk X4S och då helt plötsligt så fungerade det. Sambons prylar fick internet genom wifi.

Trådat genom EdgeRouter fungerade, samt en äldre mobil med Wifi 4 men inte Wifi 6 prylar.

Är det någon inställning i EdgeRouter jag missat? Vill ogärna ha min gamla router inkopplad.
Har googlat! Tacksam för tips.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

Du kopplar två accesspunkter till samma edgerouter X?
Har du bryggat interfacen på den. Annars är varje port ett eget interface med egen dhcp osv osv.

Du kan infoga en skärmdump från interfacesidan på edgeroutern så ser man där. Du kan censurera WAN-ip adressen på ETH0 om du är rädd för hackers.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Du kopplar två accesspunkter till samma edgerouter X?
Har du bryggat interfacen på den. Annars är varje port ett eget interface med egen dhcp osv osv.

Där är nog problemet, jag trodde nog den där edgeroutern skulle vara lite plug and play.
Men det kräver väl lite mer fixande som du nämner.
Har en av portarna kopplade till en switch på övervåningen och därifrån är en AP kopplat.
En AP var kopplat i en av dom andra portarna på routern. Kan är där som det krockar då ja.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k delid @ 4.8ghz | Noctua NH-D15
ASUS Maximus Hero X | Corsair 32gb 3000Mhz | EVGA GTX 1080ti SC Black Edition
NAS: Ryzen 3 3200g | Asus Prime X370 Pro | Kingston 8gb ECC | 4x4tb WD Red

Permalänk
Medlem

Har du kollat så det inte är något så dumt som att 5 GHz-bandet är inaktiverat? På min UniFi-switch kan jag välja om mina trådlösa nätverk ska ha ena eller båda.

Annars har jag inte pillat på inställningar på min EdgeRouter 6P.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Vid grundkonfig så får man frågan om att brygga alla interfacen.

Normalt är det ju inget problem, du kan ju bara se till att brandväggen tillåter trafik från ETHX (som den strulande AP'n är på). Dock kommer man aldrig bort från faktum att det är olika broadcastdomäner, ETH1 och 2 kan inte skicka broadcast. För vanligt surf spelar det ingen roll, men tex chromecast, apple TV osv kan bli lite sura då. Ev är det så enkelt att du inte har en DHCP server på det interfacet, du kan först tilldela en IP till ditt interface - sen gå till fliken DHCP och skapa en DHCP server. Då borde det fungera.

Alternativet är skapa ett VLAN i edgeroutern och lägga till det på alla interfacen, sen kopplar du ditt SSID i unifi att använda detta VLAN. Då blir det ett nät ovanpå dom andra näten som är gemensamt. Men då blir det en separation mellan WIFI och Kabel-enheter. Går iofs att lösa med att brygga interfacen till vlanet...