Alternativ till optisk utgång till PC med moderkort som saknar det (MB: Gigabyte B560M H)

Permalänk
Medlem

Alternativ till optisk utgång till PC med moderkort som saknar det (MB: Gigabyte B560M H)

Hallå!

Jag byggde min dator för knappt ett år sen och i efterhand har ett önskemål om optisk/SPDIF utgång tillkommit.
Det finns ingen sådan utgång på I/O-panelen.

Vad ska jag leta efter på mitt moderkort för att se om det har kontakter för optisk utgång bland de pins där man bland annat ansluter on/off-knappen? Jag har sett på nätet att det är en möjlig lösning på vissa moderkort.

Tänkte på någon liknande lösning:

Ljudkort med PCI-E anslutning är tyvärr inget alternativ då mitt moderkorts enda PCI-E ingång används till ett trådlöst nätverkskort.
Det är isåfall om anslutningen som jag nämnde ovan kan göras till pin-kontakterna på moderkortet om de korrekta för detta finns på mitt moderkort (Gigabyte B560M H). Eller igenom något annat alternativ, öppen för olika varianter!

Jag undrar eftersom jag har ett trådlöst headset med stöd för optiskt ljud och jag skulle vilja nyttja det (Steelseries Wireless H).

Tack på förhand!

Ändrad formulering till mer tekniskt korrekta termer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otakingu:

Jag byggde min dator för knappt ett år sen och i efterhand har ett önskemål om optisk/SPDIF ingång tillkommit.
Det finns ingen sådan ingång på I/O-panelen.

Kan inte påminna mig om att jag sett något moderkort med optisk ingång, även om det säkert finns något enstaka. Utgång finns det däremot många som har.

Skrivet av Otakingu:

Vad ska jag leta efter på mitt moderkort för att se om det har kontakter för optisk ingång bland de pins där man bland annat ansluter on/off-knappen?

Ehh, det är väl uppenbart: Man läser specifikationerna och manualen.

Skrivet av Otakingu:

Ljudkort med PCI-E anslutning är tyvärr inget alternativ då mitt moderkorts enda PCI-E ingång används till ett trådlöst nätverkskort.

Då är ditt enda återstående alternativ USB.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

1: Jag var otydlig, du har helt rätt i att det är utgång som förekommer och det var det jag menade. Kallade det ingång eftersom man kopplar in toslink-kabeln i utgången - även om det tekniskt var fel att kalla det för ingång.

2: Jag menade om det var några specifika namn på F_panel ingångarna eller så som jag skulle titta efter.

3: Tack för ditt svar, jag får se mig om efter alternativ!

Jag tar forfarande gärna emot förslag på lösningar!