Permalänk
Medlem

Jag har precis flyttat till en mindre lägenhet, så just nu sitter jag på ett runt bord där jag även äter min mat, ska köpa ett datorbord när jag får pengar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag tror hörna funkar, om man får till storleken. Hade jag haft möjlighet att såga tlll en 3x3 meter skiva hade det nog blivit hörna. Gillar möjligheten till avlastning utan sidobord och att man sitter "inne" i sitt bord lite grann.. gärna stort då alltså.

Letade lite efter nån bild... kanske detta på Newegg.
https://www.newegg.com/p/3EA-008W-00065

Det är så billigt att jag undrar om det är nån vidare kvalitet..

https://c1.neweggimages.com/ProductImageCompressAll1280/B7VES2304240GDJ6U76.jpg

Tanken är god men den behöver vara djupare. Det är bra att kunna vila underarmarna på bordsskivan. Det där kan bli jobbigt i längden för musarm och liknande åkommor.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Vilken skrivbordsform är bäst och varför?

Är på jakt efter nytt och är lite osäker på vilken form man bör köpa på bordsskivan.

Vill nämna att jag älskade alternativ 2 .. "Halvmåne för magen"..

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Oavsett form så ska man kunna nå den "andra sidan" på skrivbordet utan större ansträngning.

Hade tidigare ett allt för djupt skrivbord. Var totalt hopplöst när man fick ställa sig upp o luta sig för att nå över hela ytan. Värdelöst.

Permalänk
Medlem

Hörnskrivbord pga bra stöd för armarna och för att det passar väldigt bra för t.ex. 32:9-skärmar med kurva 1000 cm med en inte så liten "julgransfot". Dessutom passar platta skärmar av alla de slag. Gillar dessutom att kunna sträcka på benen utan att stoppas av en vägg.

Permalänk
Medlem

Så stort man bara kan imo Själv har jag bara 80cm bredd tyvärr

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

En halvcirkel skulle kanske funka... lätt att komma åt allt iallafall.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Optimala för mig hade varit med skärmar fästa på väggen med ett skrivbord som har halvmåne för magen (och armbågar). Vid flytt till större lägenhet skall det kikas på just det. Benutrymme som någon nämnde är också viktigt, så man kan luta sig tillbaka och skona ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Tanken är god men den behöver vara djupare. Det är bra att kunna vila underarmarna på bordsskivan. Det där kan bli jobbigt i längden för musarm och liknande åkommor.

Alldeles rätt... har armbågarna utanför bordet nu... svävar i luften mellan bordskanten och stolen, men det är självförvållat, skärmarna är för nära pga inkörda i snedtak...

kan någon sparka på mig för att möblera om och kastar ut frugans arbetsplats...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alla datorbord är generellt ganska plana? Är det en del i tekniska/ergonomiska evolutionen eller kostnadsbesparing/brist på fantasi?

Förr fanns specifika nästan skräddarsydda datorskrivbord som jobbade mer i olika nivåer på kreativa sätt. Svårt att förklara men utdragbart tangentbord, CRT- skärmen liggandes lite vinklat under bordsytan med en iläggskiva i glas eller en faktiskt avsedd plats att ställa/hänga chassiet var rätt vanligt. Misstänker att en stor andel av dessa datorborden hade rätt kass ergonomi men tillverkarna provade sig fram och bröt ny mark.

Ser rätt coolt ut när precis allt är inbyggt så det blir en homogen datormöbel och lite som en rekvisita för scifi.

Permalänk
Medlem

Urgröpt så armarna kan vila på på bordet är idealet. Sen om det är L, rektangulärt eller hörn spelar inte så stor roll bara man får djup nog. Så man slipper sitta med ansiktet i skärmen. Aldrig gillat "datorskrivbord" som bara har 50-60cm djup. Ska vara 80-90+.

Och som också redan sagts, helst ingen ram under bordet där man sitter.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

På temat, letar efter ett nytt vanligt rektagulärt bord för typ max 2500kr som är cirka 160-170cm brett (ska gå hela vägen till bokhyllan), gärna med fötterna längst ut så att datorn får plats under skriverbordet. Bra med djup så att jag får plats med skärmstativ (70-80cm?). Gärna minimalistiskt utan att det skriker G4M31NG hehe. Mörka färger. Någon som har ett tips?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Kör med ett vanligt rektangulärt och är nöjd
Ca 2 m brett och 80cm djupt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Formen spelar mindre roll så länge det finns tillräckligt med plats. Minst 80cm djup, gärna en meter så man slipper sitta som CS-proffsen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Galvanizer:

Oavsett form så ska man kunna nå den "andra sidan" på skrivbordet utan större ansträngning.

Hade tidigare ett allt för djupt skrivbord. Var totalt hopplöst när man fick ställa sig upp o luta sig för att nå över hela ytan. Värdelöst.

Nä där säger jag tvärtom på, ytan man inte når är ju perfekt för lampor, växter, högtalare, "konst" men även lagring.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt 3st utav ikeas "Fredde" hemma. Nackdelen är att det ryms inte stora chassin under, så matx/itx är att föredra, men får plats med 2st 27 tummare utan bekymmer, eller en uw 34 tummare eller lite till.
Mycket förvaring för både vuxna och barn.
Krokar för hörlurar, hyllan ovanför skärmar funkar till både mindre skrivare och olika dokumenthållare mm.
Dom små "öron" hyllplanen använder vi inte på nån utav borden hemma.

Tyvärr inte höj och sänkbar, och blivit nästan dubbelt så dyr som när vi införskaffade dom..
https://www.ikea.com/se/sv/p/fredde-skrivbord-foer-gaming-sva...

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk

Mitt skrivbord är 80 cm djupt och 220 cm (160+60) brett. Under har jag en tv-bänk med två plan. På nedre ligger nätverksswitch, SFF för HomeAssistant, RPi2 för Pi-hole.

Bredvid mig har jag ett fulltower-chassi och på den ligger scannern. Min arbetsdator står på ett vanligt hyllplan där jag skruvat fast som hjul.

Nackdelen att ha för stort skrivbord är att jag inte behöver ha ordning. Det är bara att stapla på hög. Jag ska ordna upp det så småningom.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Nä där säger jag tvärtom på, ytan man inte når är ju perfekt för lampor, växter, högtalare, "konst" men även lagring.

"konst"
inkluderar det datorn?

Detta chassi är för trångt för mina grejer, men jag gillar det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

På temat, letar efter ett nytt vanligt rektagulärt bord för typ max 2500kr som är cirka 160-170cm brett (ska gå hela vägen till bokhyllan), gärna med fötterna längst ut så att datorn får plats under skriverbordet. Bra med djup så att jag får plats med skärmstativ (70-80cm?). Gärna minimalistiskt utan att det skriker G4M31NG hehe. Mörka färger. Någon som har ett tips?

En köksbänk skiva och lösa skrivbordsben?

Permalänk
Medlem

Rektangulärt känns enklast ur möbleringssynpunkt. Man kan lätt passa in det var som helst utan att behöva tänka på om det är ett höger- eller vänsterhörn (vilket hände när jag flyttade och skulle ta med mig mitt gamla L-skrivbord) o.s.v. Även lättare med en rak kant om man fäster tillbehör som joysticks, rattar o.s.v. Har dock en stol med armstöd som jag kan vila armbågarna på. Har ett höj- och sänkbart Jysk Stavanger (elektriska varianten, 160x80) som passar utmärkt för mig. Är dock dålig på att komma ihåg att höja det och stå upp ibland.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

"konst"
inkluderar det datorn?
https://cdna.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/212838.d56febff7c002615f36f58d8d969a96d.512.jpg

Detta chassi är för trångt för mina grejer, men jag gillar det ändå

Speciellt i detta fall! Måste vara jobbigt om du inte har något djup på bordet.

Permalänk

Gjorde nyligen en rejäl uppgradering av mitt gamla slitna skrivbord, farsan hjälpte mig att bygga det, 2007 tror jag, och älskat det sen dess. 3mm EVA-skum och PU-läder över hela ytan. Fanns inget bra alternativ när jag byggde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

På temat, letar efter ett nytt vanligt rektagulärt bord för typ max 2500kr som är cirka 160-170cm brett (ska gå hela vägen till bokhyllan), gärna med fötterna längst ut så att datorn får plats under skriverbordet. Bra med djup så att jag får plats med skärmstativ (70-80cm?). Gärna minimalistiskt utan att det skriker G4M31NG hehe. Mörka färger. Någon som har ett tips?

Jag fick tag i ett matbord i ek, 27mm tjock skiva, billigt på Blocket. Det ska bli mitt nya rejäla skrivbord. Har inte så stor mage så blir nog rak kant 😎

Permalänk
Medlem

Hade min arbetsterspeut på ergononibesök här hemma. Jag tog upp denna frågan och hon sa att maguttag är förlegat och inget man ska ha. Det bästa är rektangulärt och isåfall skaffa underarmsstöd i skum typ sånhär om man vill vila underarmarna: