Permalänk

Hjälp/tips med fiber och patchskåp

Hej Sweclockers!
Har precis blivit med nybyggt radhus och har tillträde om ca två veckor och det uppstod lite frågor när jag tittade på internetlösningen i huset. Då nätverk är min svagare sida inom IT så tänkte jag belasta swec-kollektivet med lite frågor.

Det är fiber från telia draget till huset. I hallväggen har man fällt in en plåtlucka bakom vilken panelen med alla jordfelsbrytare sitter. Under dessa har det satts in två vanliga kontakter som router och mediaomvandlare är inkopplade i. Sagda router (Sagemcom F@st 5370e) och mediaomvandlare (Inteno XG6846) är fastspända med buntband under dessa.

Under dessa två sitter en pacthpanel med totalt 21 uttag som mynnar ut i olika rum i huset. Förutom den enligt mig hiskeligt fula gettolösningen där man satt fast routern med buntband (dessutom med alla indikatorlampor mot väggen, så att det inte går att se om något blinkar fel), så är det väl kanske inte det smartaste att sätta routern i ett plåtskåp?

Så till mina egentliga frågor :

Routern har ju endast fyra lan portar, medan patchpanelen har totalt 21 portar. Nu kanske jag inte tänkt använda alla 21, men enbart NAS:en slukar ju två med link aggregation, så lite fler hade ju varit praktiskt. En switch vore ju logiskt här men skåpet är dimensionerat så att jag omöjligen får in både router och switch. Det borde väl gå att flytta ut routern från skåpet (och dessutom använda en annan router) och koppla XG6846 till den genom patchpanelen?

Eller kan jag ha en switch i skåpet som kommer FÖRE routern, dvs XG6846 -> switch -> router och då kunna använda fler portar i patchpanelen?

Tacksam på förhand för alla bra svar eller idiotförklaringar! Tips på bra switch tas gärna emot också!

/David

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterDiamond:

Hej Sweclockers!
Har precis blivit med nybyggt radhus och har tillträde om ca två veckor och det uppstod lite frågor när jag tittade på internetlösningen i huset. Då nätverk är min svagare sida inom IT så tänkte jag belasta swec-kollektivet med lite frågor.

Det är fiber från telia draget till huset. I hallväggen har man fällt in en plåtlucka bakom vilken panelen med alla jordfelsbrytare sitter. Under dessa har det satts in två vanliga kontakter som router och mediaomvandlare är inkopplade i. Sagda router (Sagemcom F@st 5370e) och mediaomvandlare (Inteno XG6846) är fastspända med buntband under dessa.

Under dessa två sitter en pacthpanel med totalt 21 uttag som mynnar ut i olika rum i huset. Förutom den enligt mig hiskeligt fula gettolösningen där man satt fast routern med buntband (dessutom med alla indikatorlampor mot väggen, så att det inte går att se om något blinkar fel), så är det väl kanske inte det smartaste att sätta routern i ett plåtskåp?

Så till mina egentliga frågor :

Routern har ju endast fyra lan portar, medan patchpanelen har totalt 21 portar. Nu kanske jag inte tänkt använda alla 21, men enbart NAS:en slukar ju två med link aggregation, så lite fler hade ju varit praktiskt. En switch vore ju logiskt här men skåpet är dimensionerat så att jag omöjligen får in både router och switch. Det borde väl gå att flytta ut routern från skåpet (och dessutom använda en annan router) och koppla XG6846 till den genom patchpanelen?

Eller kan jag ha en switch i skåpet som kommer FÖRE routern, dvs XG6846 -> switch -> router och då kunna använda fler portar i patchpanelen?

Tacksam på förhand för alla bra svar eller idiotförklaringar! Tips på bra switch tas gärna emot också!

/David

Patcha ut routern (dock kanske köp en bättre) till stället du vill ha routern, koppla in WAN och sedan tillbaka med Lan till patchpanelen och sätt en switch till dem du behöver.
Skulle gissa en 8 portars räcker?

Sätter du switch innan router så har du problem med ip adresser och saker mer utsatt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du inte måste ha leverantörens router kan du byta ut den mot en egen router, en utan WiFi och sätta två mindre switchar efter den. Sedan mitt i radhuset eller på två olika placerar du strategiskt ut två accesspunkter för WiFi.

Ta gärna bild och skriv in måtten så vi får se lite bättre.

Permalänk
Medlem

Hur som haver en WiFi router i ett plåtskåp är en riktigt dålig lösning. Antingen flyttar du ut den eller ersätter den enligt tcntad varianten. Minst två AP behöver du i så fall (beroende på planlösning) ev tre. Därtill kan det vara smart att sätta upp switchar på platser där du vet att det kommer behövas många trådade anslutningar. T.ex vid TV:n där det snabbt blir många nätverksanslutna prylar. Personligen vill jag inte köra fasta prylar trådlöst. Det blir tillräckligt med trafik ändå på WiFi sidan. Om man bor i ett tätbebyggt område är det en ganska stor risk att det blir trafikstockning.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk

Tack för svaren! Ska mixtra med allt till helgen, får se om jag behöver återuppliva tråden efter det