Readynas ultra 6 låst sig

Permalänk
Medlem

Readynas ultra 6 låst sig

Har en readynas ultra 6 som jag fick av en polare, vi starta upp den och allt funka fint. Men när jag kom hem så har den låst sig vid startup loggan så står endast readynas på displayen. Finns en återställningsknapp bak som jag testat flera ggr utan framgång, testat att skapa revocery sticks med olika firmware men ingen lycka där heller. Gör ingen skillnad om jag har diskarna i eller inte, den bara snurrar...
Sökt på netgears forum där vissa haft liknande där nån fil från en uppdatering kan vara skadad men trög support där så tänkte testa här ifall någon har ett bra tips.

// tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är en relativt gammal NAS-modell, Intel Atom och 1GB DDR2-minne. Så om NAS:en är så pass gammal så kanske även hårddiskarna som sitter i den är det? Och då finns det ju en risk att diskarna har skadade sektorer som kan göra att det inte vill starta upp. Har du lyssnat med örat mot hårddiskarna för att se om de låter illa eller klickar/kluckar mycket? Det kan vara så att du behöver byta ut hårddiskarna.

Värt att känna till med denna NAS är att den kryllar av sårbarheter som aldrig kommer att patchas av leverantören, så du bör aldrig exponera den mot internet. Men den bör förstås duga som enkel DLNA-server för att stream:a media ifrån till TV-apparater eller spelkonsoller.

En annan sak som slog mig är att det kan vara så att AC-adaptern är sliten och riktigt levererar förväntad spänning vilket kan få NAS:en att bete sig instabilt. Men testa bara att göra den strömlös en stund och testa att starta upp på nytt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD