D-Link kamera med mydlink utan internet - problem

Permalänk
Medlem

D-Link kamera med mydlink utan internet - problem

Hej!

Jag håller på och fixar lite med en sak här men det går sådär.
Jag ska sätta upp ett system som påminner om en babymonitor.

Kamera: D-Link DCS 6100LH
App: Mydlink

Att installera kameran och appen är inga problem. Med appen kan jag göra allt det jag vill göra. Problemet är att jag vill stänga av internetåtkomst till kameran och här strular det.

Vad som fungerar:
1. Internetåtkomst PÅ till kameran.
2. Starta kameran (dvs sätta i kontakten).
3. Starta mydlink-appen.
4. Stänga av internetåtkomst till kameran.
Allt fungerar toppen! Jag kan göra allt jag vill osv.

MEN...

Om man stänger av kameran (drar ur sladden) så kan man inte få kontakt med den förens man aktiverat internetåtkomst igen. Även om man har haft appen uppe. Så det verkar som att kameran gör en koll mot mydlink-appen och utan denna koll vill den inte.

Det som gör det mera intressant är att jag kan öppna en rtsp videoström från kameran (via tex VLC) TROTS att man stängt av internetåtkomst OCH startat om kameran.

Däremot blinkar den lilla lampan orange på kameran (även under den fungerande rtsp-strömmen) tills dess att man aktiverat internetåtkomst igen.

Jag vill gärna köra mydlink appen då det är ett temporärt projekt som jag inte kan lägga en massa extratid/resurser på.

Någon som har en ide hur man kan få runt detta?

Permalänk
Medlem

Vad är orsaken till att den inte ska ha tillgång till internet? För du bör som du märker låta den ha tillgång till åtminstone mydlink-servern för att få ut full funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad är orsaken till att den inte ska ha tillgång till internet? För du bör som du märker låta den ha tillgång till åtminstone mydlink-servern för att få ut full funktionalitet.

Den ska bara inte ha det, kan vi lämna det vid 😋
Finns ju ingen funktion som jag behöver, som inte fungerar när jag stängt av internetåtkomst på kameran. Det är just själva uppstarten av kameran som är ett problem.

Trafiken mellan kameran och mydlink appen fungerar ju over lan så länge man låter kameran starta upp med internetåtkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Den ska bara inte ha det, kan vi lämna det vid 😋
Finns ju ingen funktion som jag behöver, som inte fungerar när jag stängt av internetåtkomst på kameran. Det är just själva uppstarten av kameran som är ett problem.

Trafiken mellan kameran och mydlink appen fungerar ju over lan så länge man låter kameran starta upp med internetåtkomst.

Kan du ansluta till kameran utanför nätverket (tex via 4g/5g) efter den har fått tillgång till internet?
isf skapas och upprätthålls en tunnel mellan kameran och mydlink-servern även fast du stänger av ytterligare internetåtkomst i routern. dvs den är inte helt utelåst från internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Kan du ansluta till kameran utanför nätverket (tex via 4g/5g) efter den har fått tillgång till internet?
isf skapas och upprätthålls en tunnel mellan kameran och mydlink-servern även fast du stänger av ytterligare internetåtkomst i routern. dvs den är inte helt utelåst från internet.

Nej allt fungerar som det ska i den aspekten. Stänger jag av internetåtkomst till kameran och stänger av WiFi på telefonen så kommer jag inte åt kamerans videoström vi mydlink.

Så det är precis som att den ringer hem vid omstart för att säga till att den finns.