Minisforums nya ”miniarbetsstation” rymmer mycket i litet chassi

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Jag hänger inte med på ditt inlägg. Vad är det du tycker är underligt? Är det att denna dator marknadsför till privatpersoner med SFP+?

Det är ju användbart för hemmalabbande där man vill ha måttlig strömförbrukning med hög I/O. Och SFF-trenden är ju stark sedan flera år. Odta är det svårt att få in 10 GbE smidigt samtidigt som dedikerad GPU och här träffar den rätt.

Jag tror att produkten är nischad men välavvägd.

Dagens ungdom allt ska vara så smått och gärna på bekostnad av hur mycket som helst, system som throttlar, fläktar som låter så det kan störa grannens katt nattsömn, svårt/trångt att arbeta med. När det gäller laptop så måste den vara superkompakt, att de konstant får ha med sig en docka, så räknas dockans storlek ej med. Jag har sett visa har en docka fasttryck på deras macbook vid sidan av. T.ex denna docka: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/thunderbo...

Det är en trend som har kommit sedan runt år 2010 .

Nå för mig ska man bygga en maskin och blanda in sfp+ för att kanske blanda in SAN, så hade jag valt en lite större dator. Undantag finns, när utrymmet är svindyrt, ubåtar, flygplan, rymdstation ISS etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då folk nämner hemma-router och hemma-server: ett prisvärt alternativ är den senaste generationen av SBC, t.ex. Orange Pi 5 Plus som jag skrivit lite om här.

Det finns också minipc med 4-6 NIC om man vill ha en liten dator som router/brandvägg.

Beror på vad man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De har även sin egen distro, som i detta fall är baserad på Arch linux. Själv kör jag Ubuntu 22.04LTS server på min, det är en av flera ”normala” distros som stöds officiellt.

Skulle själv säga att det är om man vill köra Android som man nog måste acceptera att köra tillverkarens egen distro. För vanlig linux är inte det ett krav.

Vad det gäller kärnan för systemkretsen, RK3588 som används i ett par andra SBC också, så förväntas den nå ”mainline support” i början av 2024. I nuläget behöver man en fork, positiva i detta fall är att all källkod finns tillgänglig på github så man kan bygga den själv om behov uppstår.

Använder samma SBC i industriprojekt där i praktiken all I/O som finns i SoC:en används (och det är rätt mycket, allt från PCIe till SPI till CAN) och det har fungerat väldigt bra med den kärna som kommer med.

Det låter ju bra!

Att köra den i andra projekt är nog inga problem, då är man ju bakom någon annan brandvägg. Det är just om man tänkte ha den som router och inspektera paket och köra VPN och kanske exponera diverse andra tjänster osv som jag tycker man borde köra en version som får uppdateringar direkt. Jag skulle välja x86 tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dagens ungdom allt ska vara så smått och gärna på bekostnad av hur mycket som helst, system som throttlar, fläktar som låter så det kan störa grannens katt nattsömn, svårt/trångt att arbeta med. När det gäller laptop så måste den vara superkompakt, att de konstant får ha med sig en docka, så räknas dockans storlek ej med. Jag har sett visa har en docka fasttryck på deras macbook vid sidan av. T.ex denna docka: https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/thunderbo...

Det är en trend som har kommit sedan runt år 2010 .

Nå för mig ska man bygga en maskin och blanda in sfp+ för att kanske blanda in SAN, så hade jag valt en lite större dator. Undantag finns, när utrymmet är svindyrt, ubåtar, flygplan, rymdstation ISS etc.

Känns som att su förväntar dig att ditt ytterst smala användningsområde ska översvämmas av produkter att köpa till rimliga privatpersonspriser.

Du skriver om "dagens ungdom" och hur deras önskemål styr marknaden. Produkterna säljs ju i en marknadsekonomi och det är knappast ungdomar som sitter på eller påverkar de medel som skulle köpa datorn tråden handlar om. Att teknik blir mindre är sant men inget nytt under solen. Mycket är fläktlöst numer och jag tror nog att du glömt hur mycket beige-monstren lät.

Att du inte förstår vad denna dator fyller för nisch och att du lever i uppfattningen att krympt teknik endast hör hemma i rymd-, undervattensteknik och liknande får stå för dig. Kan det vara så att de flesta andra förstår/uppskattar/inser något du inte gör snarare än att det är rimligt att sammanfatta med att dagens ungdom inte vet bättre?

Permalänk
Medlem

En intressant dator, alla sitter ju inte och spelar, men vill ha prestanda ändå

Permalänk
Medlem

ETA PRIME har testat denna minidator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalan:

Den har inte kommit än tyvärr.Jag beställde en UM760 Pro efter att läst en recension på servethehome. 389 euro inkl. frakt (barebone).

Jag tänkte ha den som en enkel server och emuleringsdator vid tvn. De drar väl ca 10 w vid idle.

Sen kanske den blir skrivbordsdator till ett barn - de är ju rätt kraftfulla leksaker ändå.

Har också beställt denna här i dagarna. Min gamla serverdator är stor som en mATX/ATX och med åren så imponerar inte den gamle Xeon-processorn särskilt längre samtidigt som den drar en massa ström.

Så det blir
Storlek ned
Prestanda upp x4-5
Strömförbrukning ned

Håller tummarna på att den är stabil över tid bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

ryckte till i köpknappen... blir väl bättre cpu till mediadatorn till lägre temp
lutar åt att klämma in den i ett fractal design terra kanske

Ok, jag är i lite av ett dilemma;
när mitt ägande kommer att bli en minisforum BD770i, samt en pc med 5800X3D, vilken hade ni haft som "huvuddator"?
jag misstänker att 5800X3D fortfarande kommer att vara den med bättre prestanda, men tänker rådfråga i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det finns också minipc med 4-6 NIC om man vill ha en liten dator som router/brandvägg.

https://www.youtube.com/watch?v=6rtRwKlJTgU

https://www.youtube.com/watch?v=azU5kpxyu1s

Beror på vad man vill ha.

Kikade på r86s sfp+ versionerna och var nära att beställa från Gowin. Tyvärr så vet man ju inte riktigt vad man får från dessa tillverkare. Sfp+ nic var pci gen2 och bara x4 lanes, så kortet kunde inte använda sin fulla bandbredd.

Kinesiska BIOS så brukar hälften av all funktionalitet inte funka m.m..

Men konceptet är ju nice.

Gillar litet och låg strömförbrukning, men brukar bli litet men inte strömsnålt från kineserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Kikade på r86s sfp+ versionerna och var nära att beställa från Gowin. Tyvärr så vet man ju inte riktigt vad man får från dessa tillverkare. Sfp+ nic var pci gen2 och bara x4 lanes, så kortet kunde inte använda sin fulla bandbredd.

Kinesiska BIOS så brukar hälften av all funktionalitet inte funka m.m..

Men konceptet är ju nice.

Gillar litet och låg strömförbrukning, men brukar bli litet men inte strömsnålt från kineserna.

2,5Gbit NIC hade funkat för mig så något liknande den i den övre videon av de jag postade hade kunnat vara ett bra alternativ för mig.

Tänker mig kanske en Intel i3-N305 som har 8 kärnor men bara E kärnor,
eller kanske som den som de hade i videon ovanför med i5-1235U med 2P+8E kärnor.

Men det känns lite tveksamt med dessa Kina enheter med om de är godkända enligt elsäkerhetsregler i EU och om det är någon spionfunktion i dem etc.

Men typ om det hade funnits något sånt från "ett riktigt märke" till ett rimligt pris så hade det varit intressant.

Om man ska upp i prisklass runt Miniworkstation MS-01 kostar så hade den ändå kunnat vara ett alternativ eftersom den redan har 4 NIC integrerat och kan man hitta något vettigt lågprofil NIC/Dual NIC så kan det ju gå att få 1-2 portar till via PCIe slotten.

Känns ändå som Minisforums är ett lite mer seriöst märke än vissa andra man aldrig har hört talas om.

Men lite dyrt och en i9 känns overkill.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det är ganska lockande att köpa exempelvis en UM760 trots att jag inte har någon direkt uppgift åt en och redan har tillräckligt med datorer som det är. Söt liten jävel.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Kikade på r86s sfp+ versionerna och var nära att beställa från Gowin. Tyvärr så vet man ju inte riktigt vad man får från dessa tillverkare. Sfp+ nic var pci gen2 och bara x4 lanes, så kortet kunde inte använda sin fulla bandbredd.

Kinesiska BIOS så brukar hälften av all funktionalitet inte funka m.m..

Men konceptet är ju nice.

Gillar litet och låg strömförbrukning, men brukar bli litet men inte strömsnålt från kineserna.

Serve the home har gjort en ny recension av ett alternativ,

Det är nog faktiskt det mest intressanta alternativ jag har sett hittills för en router/brandvägg burk.
5st 2.5 GBit portar
4st 10 Gbit portar (SFP+)

Processorn är en
Intel Atom Denverton C3758.

Det är en embedded CPU.
Inte lika ny som Alder Lake men har mer IO än vissa nyare instegsprocessorer som exempelvis N100 och N305.

Lite tråkigt att den bara har VGA port och inte HDMI eller Display Port.
Men borde väl gå att lösa med någon adapter om man inte har en en skärm från medeltiden.
Alltså om man behöver skärm för att konfigurera den och sånt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Serve the home har gjort en ny recension av ett alternativ,

https://www.youtube.com/watch?v=AKUTzjA1grE

Det är nog faktiskt det mest intressanta alternativ jag har sett hittills för en router/brandvägg burk.
5st 2.5 GBit portar
4st 10 Gbit portar (SFP+)

Processorn är en
Intel Atom Denverton C3758.

Det är en embedded CPU.
Inte lika ny som Alder Lake men har mer IO än vissa nyare instegsprocessorer som exempelvis N100 och N305.

Lite tråkigt att den bara har VGA port och inte HDMI eller Display Port.
Men borde väl gå att lösa med någon adapter om man inte har en en skärm från medeltiden.
Alltså om man behöver skärm för att konfigurera den och sånt.

En annan begränsning med C3758 är att man har väldigt begränsad CPU-kraft, vi pratar RPi 4 nivå (per-kärna prestanda är faktiskt väldigt likvärdig hos RPi 4 och C3758).

Det positiva är att Intels QAT, deras HW-acceleration av de flesta populära krypteringsalgoritmer, har väldigt bra stöd i Linux. Så kör man t.ex. Wireguard för VPN-lösning finns stöd för acceleration via QAT (och det behövs definitivt om man ska kunna köra med än några 100-tals Mbit/s via VPN med denna CPU).

Har använt både C375x och föregångaren C253x, även om det är ett par år sedan. Den senare hade bra Linux-stöd redan för 9-10 år sedan.

Råkade snubbla över ännu ett alternativ när vi är inne på lite mer "embedded" liknande saker. Har inte superbra erfarenhet av Banana Pi, men kollade upp Banana Pi Bpi-R4 och det är tydligen en populär plattform för firewall/router.

Specifikt denna plattform stöds av OpenWRT

Den har 4 st 1 Gbit/s Ethernet + 2 st SFT 10 Gbit/s portar. CPU-mässigt använder den Cortex A73, så även den har prestanda i RPi 4 nivå.

Poängen är väldigt lågt pris (går att hitta för 1500-1600 SEK inkl moms) och att den drar väldigt lite ström, går utan problem att köra passivt kyld.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Min BD770i ser ut att komma imorgon, uppdaterar med hur den fungerar (ska ersätta en R5 5500)
Kommer paras med 64GB Ram (4800MHz), ett 3060Ti, samt en 960 pro 2TB i ett Fractal design Terra med ett Phanteks Revolt 850W

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Har nu fått min BD770i, började med att testa den med en Scythe Kaze Flex (800RPM) fläkt vilket givetvis ledde till throttle direkt (inte obrukbar, men noterbar klockminskning) fördelen är att datorn inte gick att höra alls ens vid full belastning. Bytte till en A12x25 istället vilket direkt fick ner temperaturerna och fortfarande var tyst för det mesta, men hörbar vid full belastning.

Fractal Design Terra är dock det ITX-chassi som varit bäst att bygga i av de jag testat (NR200p, Entho Evolv ITX), dessutom det chassi som känns som högst kvalitet och ser bäst ut av de modellerna

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P