Skrivet av Rouge of Darkness:
Finns en anledning till att arm gÄr bort i dagslÀget.
Gamla spel klassiker för x64 och x86 saknar kompatibel armkod...
Nya spel kommer troligen fÄ en arm version om det blir tillrÀckligt stort men alla gamla klassiker kommer tyvÀrr sakta tyna bort om inte ett bra kompabilitetslager kan köras eller de portas till armkod.
Ănnu en platform som ska portas till utöver x64/x86 sĂ„ ytterligare ett Ă„r sony kommer vĂ€nta med att slĂ€ppa titlar till sista platformen för mer cach i plĂ„nboken sĂ„ dubbeldopparna ska börja trippeldoppa.
Tror Windows har kvar sin binÀröversÀttning frÄn x86 till Arm, men Àr inte 100. I MacOS har man droppat det stödet, sÄ spel som bara finns i 32-bit x86 gÄr inte att köra. Eller de gÄr att köra, dock inte via binÀröversÀttning av x86->ARM64, man fÄr istÀllet gÄ via en traditionell emulator som QEMU eller liknande, vilket fÄr sÄ pass gamla spel kan fungera helt OK.
BÄde Windows 11 och MacOS automatisk översÀttning frÄn x86_64 till ARM64. Rent logiskt fungerar i alla fall Rosetta 2 vÀldigt bra, d.v.s. vÀldigt sÀllan det inte gÄr att köra ett x86_64 program via Rosetta 2. Tekniken som Windows 11 anvÀnder, Arm64EC, Àr i grunden exakt samma teknik.
Har testat Arm64EC en del (pÄ MBP via Parallell desktop + Win11/ARM64) och verkar faktiskt riktigt lovande. Huvudproblemet hÀr Àr att Parallell desktop stödjer i nulÀget bara DX11 och tidigare, d.v.s. DX12 spel fungerar ej (men det kommer inte vara ett problem med kommande ARM64 plattformar designade för Windows).
Hur bra/dÄligt det fungerar att göra den blir att göra den har typen av översÀttning varierar rÀtt kraftigt beroende pÄ typ av applikation.
Positiva hÀr Àr att just spel Àr en av de fall som fungerar absolut bÀst, d.v.s. det Àr ett exempel dÀr effektiviteten Àr vÀldigt hög. Orsakerna Àr flera, de viktigast handlar om att spel körs relativt lÀnge (finns en engÄngskostnad associerad med första gÄngen ett kodsegment körs), spel Àr ofta mer begrÀnsade av GPU Àn CPU och det ger en dubbel whammy i form av att man kör relativt berÀkningsintensiv kod i GPU-drivers som Àr en del av OS och dÀrför alltid "native" + dÄ CPU inte lÀnge Àr en stor flaskhals i spel (framförallt inte om man kör pÄ vÀldigt snabba CPU-kÀrnor som M3 och kommande Oryon) Àr det inte hela vÀrlden att man tappar 10-20 % prestanda i binÀröversÀttning frÄn x86_64 -> ARM64.
Exempel pÄ saker som fungerar bedrövligt med Rosetta 2 hittar man kompilering, orsaken dÀr Àr vÀldigt CPU-tung last som spenderas i huvudsak i en applikation som Àr vÀldigt kortlivad (sÄ engÄngskostnaden för översÀttningen tas om och om igen).
Skrivet av johan4:
Prestanda per klockcykel per watt vore Ànnu mer spÀnnande att se tycker jag.
Prestanda per cykel per Watt skulle jag sÀga blir en totalt meningslös mÀtpunkt om det inte sÀtts i relation till absolut prestanda.
HÀr Àr bÄde AMD och kanske Àn mer Intel mÄlande exempel.
Tar vi AMD först: vissa noterade att AMD Z1 Extreme har faktiskt samma perf/W som Apple M2 Pro sett till "all-core" prestanda. Det Àr en helt korrekt observation, men det betyder inte att AMD kommit ifatt Apple dÄ detta ignorerar det faktum att Apple har i det lÀget betydligt bÀttre absolut prestanda. Man fÄr dÄ jÀmföra med A17 Bionic (SoC i Iphone 15, samma CPU som M3 men lÀgre klockad) och dÄ Àr Apple Äter igen klart före.
Intel Àr Ànnu mer extrem pÄ denna punkt. Klockar man ned Gracemont en bit under 3 GHz (vilket man nu gör i de 2 LPE-kÀrnorna i Meteor Lake, finns utöver det 8 högre klockade E-kÀrnor samt 4 st Ànnu högre klockade P-kÀrnor) sÄ Àr det den mest energieffektiva x86 CPUn just nu. Problemet Àr att den dÄ har vÀldigt lÄg frekvens + "bara" IPC i nivÄ med Skylake (d.v.s. inte bÀttre perf/cykel Àn den Arm CPU som nu hittas i SBC som RPi5/Orange Pi 5), d.v.s. man har en vÀldigt lÄg absolutprestanda.
Perf/W som funktion av absolut prestanda Àr allt annat Àn linjÀrt, det Àr snarare en logaritmisk funktion. D.v.s. effekten ökar lÄngt snabbare Àn absolut prestanda gÄr upp, sÄ perf/W sjunker snabbt nÀr man pushar mot högre absolut prestanda. Intel/AMD behöver klocka sina CPUer nÀra 6 GHz för att matcha Apple (och snart Àven Qualcomm) nÀr de Àr klockade runt 4 GHz, i det lÀget Àr perf/W ett par heltaslfaktorer bÀttre hos de senare tvÄ och det Àr den relevanta mÄttstocken dÄ alla presterar ungefÀr lika bra i det lÀget.
Skrivet av hölmiz:
Ja, vore fint om nÄgon skulle vilja sÀlja en desktop Arm cpu nu med tex cortex x4 och 8 kÀrnor.
Att Nvidia kommer börja sÀlja ARM64 CPUer Àr i praktiken redan klart, men gissningarna ligger pÄ att det kommer hÀnda tidigast 2025. Sen kanske de bara siktar mot datacenter, men vem vet...
Qualcomm har sagt att de sjÀlva bara tÀnker gÄ efter laptop-marknaden, men de har sagt att de Àr öppna för att licensiera deras mikroarkitektur till de som vill bygga server/desktop CPUer.
Finns Àven rykten att AMD jobbar pÄ en ARM64 CPU. Har sjÀlv lite svÄrt att se logiken att AMD skulle fÄ för sig att börja sÀlja separata high-end ARM64 CPU sÄ lÀnge x86_64 Àr relevant. Dock ingen nyhet att AMD anvÀnder Arm, finns en Arm CPU i varje Ryzen CPU t.ex. och AMDs del som bygger custom-kretsar (de som bl.a. designar kretsar för konsoler) kan ju mycket vÀl designa kretsar med Radeon GPU + ARM64 CPUer för t.ex. framtida konsoler.
Finns ocksÄ lite lösa rykten att Arm sjÀlva ska börja designa fÀrdiga CPU-kretsar. Tidigare hade det varit otÀnkbart, men dÄ Qualcomm sagt att de allt mer ska anvÀnda sin egen mikroarkitektur kombinerat med att Qualcomm lÀr vara Arms största Cortex A/X kund i nulÀget (Snapdragon till mobiler) sÄ kanske Arm kÀnner sig tvingade till detta steg.
Framförallt försvinner ju Qualcomms deal med Microsoft under 2024, den som gjort att ingen annan kunnat erbjuda en ARM64 plattform till Windows (hur tÀnkte Microsoft nÀr de gjorde den överenskommelsen...). Det kombinerat med den prestanda/effektivitet som ARM64 CPUer uppvisar mot Intels/AMDs bÀsta kretsar borde rimligen göra det otroligt lockande att kunna slÄ sig in i den stora Windows/desktop marknaden.