đŸ’Ș Prestanda per cykel, Arm vs AMD vs Intel

PermalÀnk
Datavetare ★
●

đŸ’Ș Prestanda per cykel, Arm vs AMD vs Intel

Sedan Arm började designa "desktop class" CPUs i form av Cortex X serien samt ocksÄ gjort server varianten av samma CPU-kÀrna i Neoverse N/V serien har de skruvat upp prestandan rÀtt ordentligt.

För att fÄ en kÀnsla bÄde hur fort det gÄr framÄt och ungefÀr var man ligger plottade jag Geekbench 6 single-thread prestanda dividerat med klockfrekvens för en rad CPU-modeller frÄn 2014 (Haswell), 2016 (Cortex A72), 2017 (Zen 1) fram till nutid.

RÀtt schyst resa frÄn Arms sida, de Àr faktiskt inte lÀngre sÄ lÄngt efter Apple pÄ denna punkt och ARM64 gÀnget har rejÀlt hÀngt av x86_64 gÀnget. AvstÄndet ökar ocksÄ just nu för varje Är!

Plottar man istÀllet absolut prestanda hÀnger Intel/AMD fortfarande med vÀldigt bra p.g.a. betydligt högre peak-frekvens. Men ARM64 har börjat skruva upp frekvensen senaste generationerna dÄ de ocksÄ börjat designa för desktop (pÄ mobil/server sidan har alla rÀtt likartade frekvenser dÄ perf/W Àr kritiskt).

Arm ligger lite efter hÀr dÄ Cortex X4 bara finns i telefoner dÀr maxfrekvensen Àr ~3,4 GHz. BÄde Apple och kommande Snapdragon X Elite har precis passerat 4 GHz grÀnsen.

Har tillslut börja hÀnda lite saker pÄ CPU-sidan igen! FÄr se om ARM64 pÄ Windows kan ta fart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Medlem ★
●

"RÀtt schyst resa frÄn Arms sida, de Àr faktiskt inte lÀngre sÄ lÄngt efter Apple pÄ denna punkt"

M1, M2 och M3 Àr ARM...

PermalÀnk
●

Intressant genomgÄng som vanligt, @Yoshman. Tack!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av dlq84:

"RÀtt schyst resa frÄn Arms sida, de Àr faktiskt inte lÀngre sÄ lÄngt efter Apple pÄ denna punkt"

M1, M2 och M3 Àr ARM...

Det Àr en modifierad arm cpu.

SÄ beror pÄ hur man ser det sÄ kan det vara bÄde en arm eller apple cpu design

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

PermalÀnk
99:e percentilen ★
●
Skrivet av Yoshman:

FÄr se om ARM64 pÄ Windows kan ta fart.

FĂ„r se om icke-Windows kan ta fart! đŸ€žđŸ™

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers

PermalÀnk
Datavetare ★
●
Skrivet av dlq84:

"RÀtt schyst resa frÄn Arms sida, de Àr faktiskt inte lÀngre sÄ lÄngt efter Apple pÄ denna punkt"

M1, M2 och M3 Àr ARM...

Arm sÀljer flera saker. De flesta köper mikroarkitekturen frÄn Arm, var specifikt den jag refererade till med "schyst resa".

Apple körde bara med Arms mikroarkitektur ett fÄtal generationer i början pÄ Iphone-serien. Efter det anvÀnder sig Apple av Arms instruktionsuppsÀttning, men de har en helt egendesignad mikroarkitektur.

LÀnge lÄg prestanda hos Apples mikroarkitektur lÄngt före Arms samtida design, det avstÄndet har krympt en hel del senaste 2-3 Ären!

En sak Apple gjorde tidigt, men Arm sjÀlva gjorde bara för 2 Är sedan var att helt droppa stödet för 32-bit Arm. Man ser flera likheter kring vad de bÄda tillverkarna kunna gör nÀr man bara behöver bry sig om ARM64: bl.a. har man kunnat droppa saker som "mikro-op-cache" (nÄgot som Àr allt mer kritiskt för AMD/Intel för att kunna pÄ nÄgot realistiskt sÀtt mata "backend" med saker att göra dÄ avkodning av x86_64 Àr en mardröm jÀmfört med avkodning av ARM64).

Vidare har 32-bit Arm, likt egentligen alla ISA designade innan millenieskiftet, massa bagage som gör det svÄr att designa vÀldigt breda mikroarkitekturer. ARM64 (och Àven RISC-V) Àr specifikt designade för att undanröja dessa problem. Intel har lanserat APX), största förÀndringen av x86 sedan x86_64, specifikt för att fÄ liknande fördelar som ARM64/RISC-V. Problemet Àr att APX verkar som tidigast hitta in i en CPU 2025, sen ska ju applikationer/OS börja stöda det ocksÄ (Linux lÀr fÄ stöd nÀstan direkt, men tog ~10 Är innan x86_64 dominerade pÄ Windows).

Arm gjorde ett "bet the company move" nÀr de, till skillnad frÄn alla andra som gÄtt till 64-bit, valde att skapa en ny ISA frÄn scratch istÀllet för att utöka den existerande 32-bit ISAn till 64-bit. Det hade kunnat bli ett Itanium, men man gjorde allt rÀtt sÄ det blev det Intel hoppades Itanium skulle bli...

Även Arms övergĂ„ng tog i praktiken ~10 Ă„r (ARM64 ISA lanserades 2010 med första CPUerna lanserade Ă„ret efter), men nu Ă€r den i praktiken gjort dĂ„ Android, MacOS och iOS alla Ă€r 64-bit only numera.

Det skrivet: Qualcomm har lÀnge anvÀnt Arms mikroarkitektur, Àven om de kallar sina CPUer för "Krait" Àr de Cortex A/X designer. Men det kommer Àndras med Oryon (Snapdragon X Elite), dÄ kommer Àven de ha sin egen mikroarkitektur (med samma chefsarkitekt som ocksÄ designat "Apple Silicon").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Datavetare ★
●
Skrivet av Alling:

FĂ„r se om icke-Windows kan ta fart! đŸ€žđŸ™

Well, Linux dominerar alla omrÄden förutom desktop. SÄ möjligen: "fÄ se om nÄgot annat Àn Windows kan bli stort pÄ desktop..."

TyvÀrr tror jag det inte Àr realistiskt i nÀrtid, sÄ ARM64 pÄ mainstream-desktop stÄr och faller med ARM64 stöder pÄ Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Yoshman:

Sedan Arm började designa "desktop class" CPUs i form av Cortex X serien samt ocksÄ gjort server varianten av samma CPU-kÀrna i Neoverse N/V serien har de skruvat upp prestandan rÀtt ordentligt.

För att fÄ en kÀnsla bÄde hur fort det gÄr framÄt och ungefÀr var man ligger plottade jag Geekbench 6 single-thread prestanda dividerat med klockfrekvens för en rad CPU-modeller frÄn 2014 (Haswell), 2016 (Cortex A72), 2017 (Zen 1) fram till nutid.

RÀtt schyst resa frÄn Arms sida, de Àr faktiskt inte lÀngre sÄ lÄngt efter Apple pÄ denna punkt och ARM64 gÀnget har rejÀlt hÀngt av x86_64 gÀnget. AvstÄndet ökar ocksÄ just nu för varje Är!

<Uppladdad bildlÀnk>

Plottar man istÀllet absolut prestanda hÀnger Intel/AMD fortfarande med vÀldigt bra p.g.a. betydligt högre peak-frekvens. Men ARM64 har börjat skruva upp frekvensen senaste generationerna dÄ de ocksÄ börjat designa för desktop (pÄ mobil/server sidan har alla rÀtt likartade frekvenser dÄ perf/W Àr kritiskt).

Arm ligger lite efter hÀr dÄ Cortex X4 bara finns i telefoner dÀr maxfrekvensen Àr ~3,4 GHz. BÄde Apple och kommande Snapdragon X Elite har precis passerat 4 GHz grÀnsen.

<Uppladdad bildlÀnk>

Har tillslut börja hÀnda lite saker pÄ CPU-sidan igen! FÄr se om ARM64 pÄ Windows kan ta fart.

Finns en anledning till att arm gÄr bort i dagslÀget.

Gamla spel klassiker för x64 och x86 saknar kompatibel armkod...

Nya spel kommer troligen fÄ en arm version om det blir tillrÀckligt stort men alla gamla klassiker kommer tyvÀrr sakta tyna bort om inte ett bra kompabilitetslager kan köras eller de portas till armkod.

Ännu en platform som ska portas till utöver x64/x86 sĂ„ ytterligare ett Ă„r sony kommer vĂ€nta med att slĂ€ppa titlar till sista platformen för mer cach i plĂ„nboken sĂ„ dubbeldopparna ska börja trippeldoppa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bÀsta gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bÀsta gratisprogrammen för Windows

PermalÀnk
Medlem ★
●

Prestanda per klockcykel per watt vore Ànnu mer spÀnnande att se tycker jag.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av johan4:

Prestanda per klockcykel per watt vore Ànnu mer spÀnnande att se tycker jag.

RÀtt sÀker pÄ att min pi4 gÄr runt pÄ 2100Mhz oc och drar 14W frÄn vÀggen vid 100% last mÀtt med en killawatt.

SÄ runt upp 150cyklar per watt iaf vid full last pÄ min pi4. Kommerninte ihÄg vilket chip den kör men A72 lÄter iaf bekant men kan va helt fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bÀsta gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bÀsta gratisprogrammen för Windows

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ja, vore fint om nÄgon skulle vilja sÀlja en desktop Arm cpu nu med tex cortex x4 och 8 kÀrnor.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

PermalÀnk
Datavetare ★
●
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns en anledning till att arm gÄr bort i dagslÀget.

Gamla spel klassiker för x64 och x86 saknar kompatibel armkod...

Nya spel kommer troligen fÄ en arm version om det blir tillrÀckligt stort men alla gamla klassiker kommer tyvÀrr sakta tyna bort om inte ett bra kompabilitetslager kan köras eller de portas till armkod.

Ännu en platform som ska portas till utöver x64/x86 sĂ„ ytterligare ett Ă„r sony kommer vĂ€nta med att slĂ€ppa titlar till sista platformen för mer cach i plĂ„nboken sĂ„ dubbeldopparna ska börja trippeldoppa.

Tror Windows har kvar sin binÀröversÀttning frÄn x86 till Arm, men Àr inte 100. I MacOS har man droppat det stödet, sÄ spel som bara finns i 32-bit x86 gÄr inte att köra. Eller de gÄr att köra, dock inte via binÀröversÀttning av x86->ARM64, man fÄr istÀllet gÄ via en traditionell emulator som QEMU eller liknande, vilket fÄr sÄ pass gamla spel kan fungera helt OK.

BÄde Windows 11 och MacOS automatisk översÀttning frÄn x86_64 till ARM64. Rent logiskt fungerar i alla fall Rosetta 2 vÀldigt bra, d.v.s. vÀldigt sÀllan det inte gÄr att köra ett x86_64 program via Rosetta 2. Tekniken som Windows 11 anvÀnder, Arm64EC, Àr i grunden exakt samma teknik.

Har testat Arm64EC en del (pÄ MBP via Parallell desktop + Win11/ARM64) och verkar faktiskt riktigt lovande. Huvudproblemet hÀr Àr att Parallell desktop stödjer i nulÀget bara DX11 och tidigare, d.v.s. DX12 spel fungerar ej (men det kommer inte vara ett problem med kommande ARM64 plattformar designade för Windows).

Hur bra/dÄligt det fungerar att göra den blir att göra den har typen av översÀttning varierar rÀtt kraftigt beroende pÄ typ av applikation.

Positiva hÀr Àr att just spel Àr en av de fall som fungerar absolut bÀst, d.v.s. det Àr ett exempel dÀr effektiviteten Àr vÀldigt hög. Orsakerna Àr flera, de viktigast handlar om att spel körs relativt lÀnge (finns en engÄngskostnad associerad med första gÄngen ett kodsegment körs), spel Àr ofta mer begrÀnsade av GPU Àn CPU och det ger en dubbel whammy i form av att man kör relativt berÀkningsintensiv kod i GPU-drivers som Àr en del av OS och dÀrför alltid "native" + dÄ CPU inte lÀnge Àr en stor flaskhals i spel (framförallt inte om man kör pÄ vÀldigt snabba CPU-kÀrnor som M3 och kommande Oryon) Àr det inte hela vÀrlden att man tappar 10-20 % prestanda i binÀröversÀttning frÄn x86_64 -> ARM64.

Exempel pÄ saker som fungerar bedrövligt med Rosetta 2 hittar man kompilering, orsaken dÀr Àr vÀldigt CPU-tung last som spenderas i huvudsak i en applikation som Àr vÀldigt kortlivad (sÄ engÄngskostnaden för översÀttningen tas om och om igen).

Skrivet av johan4:

Prestanda per klockcykel per watt vore Ànnu mer spÀnnande att se tycker jag.

Prestanda per cykel per Watt skulle jag sÀga blir en totalt meningslös mÀtpunkt om det inte sÀtts i relation till absolut prestanda.

HÀr Àr bÄde AMD och kanske Àn mer Intel mÄlande exempel.

Tar vi AMD först: vissa noterade att AMD Z1 Extreme har faktiskt samma perf/W som Apple M2 Pro sett till "all-core" prestanda. Det Àr en helt korrekt observation, men det betyder inte att AMD kommit ifatt Apple dÄ detta ignorerar det faktum att Apple har i det lÀget betydligt bÀttre absolut prestanda. Man fÄr dÄ jÀmföra med A17 Bionic (SoC i Iphone 15, samma CPU som M3 men lÀgre klockad) och dÄ Àr Apple Äter igen klart före.

Intel Àr Ànnu mer extrem pÄ denna punkt. Klockar man ned Gracemont en bit under 3 GHz (vilket man nu gör i de 2 LPE-kÀrnorna i Meteor Lake, finns utöver det 8 högre klockade E-kÀrnor samt 4 st Ànnu högre klockade P-kÀrnor) sÄ Àr det den mest energieffektiva x86 CPUn just nu. Problemet Àr att den dÄ har vÀldigt lÄg frekvens + "bara" IPC i nivÄ med Skylake (d.v.s. inte bÀttre perf/cykel Àn den Arm CPU som nu hittas i SBC som RPi5/Orange Pi 5), d.v.s. man har en vÀldigt lÄg absolutprestanda.

Perf/W som funktion av absolut prestanda Àr allt annat Àn linjÀrt, det Àr snarare en logaritmisk funktion. D.v.s. effekten ökar lÄngt snabbare Àn absolut prestanda gÄr upp, sÄ perf/W sjunker snabbt nÀr man pushar mot högre absolut prestanda. Intel/AMD behöver klocka sina CPUer nÀra 6 GHz för att matcha Apple (och snart Àven Qualcomm) nÀr de Àr klockade runt 4 GHz, i det lÀget Àr perf/W ett par heltaslfaktorer bÀttre hos de senare tvÄ och det Àr den relevanta mÄttstocken dÄ alla presterar ungefÀr lika bra i det lÀget.

Skrivet av hölmiz:

Ja, vore fint om nÄgon skulle vilja sÀlja en desktop Arm cpu nu med tex cortex x4 och 8 kÀrnor.

Att Nvidia kommer börja sÀlja ARM64 CPUer Àr i praktiken redan klart, men gissningarna ligger pÄ att det kommer hÀnda tidigast 2025. Sen kanske de bara siktar mot datacenter, men vem vet...

Qualcomm har sagt att de sjÀlva bara tÀnker gÄ efter laptop-marknaden, men de har sagt att de Àr öppna för att licensiera deras mikroarkitektur till de som vill bygga server/desktop CPUer.

Finns Àven rykten att AMD jobbar pÄ en ARM64 CPU. Har sjÀlv lite svÄrt att se logiken att AMD skulle fÄ för sig att börja sÀlja separata high-end ARM64 CPU sÄ lÀnge x86_64 Àr relevant. Dock ingen nyhet att AMD anvÀnder Arm, finns en Arm CPU i varje Ryzen CPU t.ex. och AMDs del som bygger custom-kretsar (de som bl.a. designar kretsar för konsoler) kan ju mycket vÀl designa kretsar med Radeon GPU + ARM64 CPUer för t.ex. framtida konsoler.

Finns ocksÄ lite lösa rykten att Arm sjÀlva ska börja designa fÀrdiga CPU-kretsar. Tidigare hade det varit otÀnkbart, men dÄ Qualcomm sagt att de allt mer ska anvÀnda sin egen mikroarkitektur kombinerat med att Qualcomm lÀr vara Arms största Cortex A/X kund i nulÀget (Snapdragon till mobiler) sÄ kanske Arm kÀnner sig tvingade till detta steg.

Framförallt försvinner ju Qualcomms deal med Microsoft under 2024, den som gjort att ingen annan kunnat erbjuda en ARM64 plattform till Windows (hur tÀnkte Microsoft nÀr de gjorde den överenskommelsen...). Det kombinerat med den prestanda/effektivitet som ARM64 CPUer uppvisar mot Intels/AMDs bÀsta kretsar borde rimligen göra det otroligt lockande att kunna slÄ sig in i den stora Windows/desktop marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Medlem ★
●

All den hÀr fokusen pÄ prestanda/klockcykel börjar likna fokuset pÄ klockcykler/sekund vi sÄg för 20 Är sedan.

PermalÀnk
Datavetare ★
●
Skrivet av trudelutt:

All den hÀr fokusen pÄ prestanda/klockcykel börjar likna fokuset pÄ klockcykler/sekund vi sÄg för 20 Är sedan.

Lite sÄ Àr det.

TyvÀrr kommer inte racet mot allt bÀttre prestanda/cykel hÄlla i sig i nÀrheten lika lÀnge som ökningen av frekvens gjorde. Att öka frekvensen var lÄngt enklare/effektivare Àn att jaga "IPC" och gick bra Ànda till Dennard scaling upphörde, en epok som ÀndÄ höll i sig ~50 Är.

Tycker ÀndÄ det Àr skönt att se hÄrt fokus pÄ enkeltrÄdprestanda igen, Àven om det nu handlar i bÀsta fall om 10-15 % per Är mot tidigare ~100 % var 18-24 mÄnad under MHz-racet. MÄnga CPU-kÀrnor har sina poÀnger, men det Àr aldrig nÄgon ersÀttare för högre prestanda per kÀrna (det senare Àr lÄngt mer vÀrdefullt för normalanvÀndaren).

Men fÄ undantag flyttas de saker som skalar riktigt bra med kÀrnor till GPGPU, vilket Àr vettigt dÄ en GPU Àr lÄngt effektivare Àn CPU pÄ de saker en GPU Àr kapabel att hantera (data-parallella problem). Sen finns nischer som Àr uppgifts-parallella, t.ex. kompilering vid "total rebuild" stora projekt", de mÄste hanteras av CPU och dÄ med fördel mÄnga CPU-kÀrnor. Dock inget som "normalanvÀndaren" gör i nÄgon större utstrÀckning...

Trista med perf/cykel Àr att det rÀtt snabbt kommer slÄ i en rad hÄrda begrÀnsningar. Det finns en rÀtt begrÀnsad mÀngd parallellism i en enskild instruktionsström. "Enda" ARM64/RISC-V (och Intels APX om det fungerar som tÀnkt) gör Àr att flytta den grÀnsen en bit jÀmfört med x86, POWER, 32-bit Arm m.fl.

Men x86_64 har vÀldigt lÀnge legat pÄ maximal ~4 avkodade instruktioner per cykel nÀr man inte trÀffar uop-cache. Cortex X4 fixar upp till 10 avkodade instruktioner per cykel (vilket Àr en orsak varför den inte behöver nÄgon uop-cache, Àven med den Àr x86_64 idag begrÀnsad till maximalt 8 uops).

Man ser dock att Àven ARM64 tillverkarna börjar allt mer pusha mot högre frekvenser, sÄ de börjar nog nÀrma sig "point of dimishing returns" med att bredda arkitekturen
Dock en rÀtt bra position de har just nu med ca 30 % högre perf/cykel jÀmfört med Intel/AMD och Arm har fortfarande fÀrre transistorer i sina CPU-designer, men de nÀrmar sig.

Apple (och antagligen Àven Qualcomm) har i praktiken lika mÄnga transistorer i sin CPUer som AMD/Intel har, men dÄ ligger de trots allt ~45-50 % högre i perf/cykel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
99:e percentilen ★
●
Skrivet av Rouge of Darkness:

RÀtt sÀker pÄ att min pi4 gÄr runt pÄ 2100Mhz oc och drar 14W frÄn vÀggen vid 100% last mÀtt med en killawatt.

SÄ runt upp 150cyklar per watt iaf vid full last pÄ min pi4. Kommerninte ihÄg vilket chip den kör men A72 lÄter iaf bekant men kan va helt fel.

KĂ€nns som att du har rĂ€knat fel hĂ€r – om man tĂ€nker efter, vad betyder ens "cykler per watt"?

Jag skulle rÀkna sÄ hÀr:

2100 MHz / 14 W
=
2100 M · 1/s / (14 J/s)
=
2100 / 14 · M · 1/s · s/J
=
150 · M · 1/J

Det vill sÀga 150 miljoner cykler per joule. Vilket för övrigt inte Àr ett mÄtt pÄ prestanda per klockcykel per watt, som @johan4 efterfrÄgade.

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Yoshman:

Prestanda per cykel per Watt skulle jag sÀga blir en totalt meningslös mÀtpunkt om det inte sÀtts i relation till absolut prestanda.

Menade vid max prestanda, sÄ att det gÄr att anvÀnda som ytterligare datapunkt och eller jÀmförelse med de andra diagrammen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Alling:

KĂ€nns som att du har rĂ€knat fel hĂ€r – om man tĂ€nker efter, vad betyder ens "cykler per watt"?

Jag skulle rÀkna sÄ hÀr:

2100 MHz / 14 W
=
2100 M · 1/s / (14 J/s)
=
2100 / 14 · M · 1/s · s/J
=
150 · M · 1/J

Det vill sÀga 150 miljoner cykler per joule. Vilket för övrigt inte Àr ett mÄtt pÄ prestanda per klockcykel per watt, som @johan4 efterfrÄgade.

sorry missade delen med prestanda lÀste bara cykler per watt sÄ tog bara 2100Mhz/14W och missade givetvis att konvertera Mhz till hz innan kalkyleringen.

my bad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bÀsta gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bÀsta gratisprogrammen för Windows

PermalÀnk
99:e percentilen ★
●
Skrivet av Rouge of Darkness:

sorry missade delen med prestanda lÀste bara cykler per watt sÄ tog bara 2100Mhz/14W och missade givetvis att konvertera Mhz till hz innan kalkyleringen.

my bad.

Jag tog ocksĂ„ bara 2100 MHz / 14 W – min huvudsakliga poĂ€ng var att man dĂ„ fĂ„r ett antal cykler per joule, inte per watt. ”Cykler per watt” Ă€r inte en enhet som kan anvĂ€ndas för resultatet av att dela ett antal cykler per sekund med ett antal watt, och ej heller – vĂ„gar jag pĂ„stĂ„ – en meningsfull, ”naturligt förekommande” enhet. Vad skulle det ens betyda att nĂ„gonting hĂ€nder ett visst antal gĂ„nger ”per watt”?

Visa signatur

Skrivet med hjÀlp av Better SweClockers

PermalÀnk
Datavetare ★
●

Ser inte ut som Intel/AMD precis kommer nÀrma sig Arm sett till IPC, detta Är heller.

Det ryktas om att Cortex X5 "Blackhawk" ska tÀta glappet upp till Apple. Arm har slÀppt en ny mikroarkitektur en gÄng per Är i mer Àn 10 Är nu, gissningsvis kommer Àven denna att dyka upp slutet av vÄren / början av sommaren.

FrÄn The Register

"Moorhead cites claims by Arm that the "Blackhawk" core demonstrates substantial performance gains, specifically the "largest year-over-year IPC (instructions per cycle) performance increase in five years," as measured by benchmarks."

Om det Àr största ökningen i IPC pÄ fem Är sÄ borde Cortex X4 -> X5 fÄr ungefÀr samma lyft som mellan A77->X1, vilket Àr ungefÀr vad som krÀvs för att komma ikapp Apple.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Datavetare ★
●

Ser ut som ryktena frÄn januari kring Cortex X5 var sanna. StÀmmer dessa benchmark-resultat tar ju sig Cortex X5 upp pÄ samma nivÄ som Qualcomm Oryon, vilket i sin tur Àr i nivÄ med Apple M2.

Nu kommer AMD slÀppa Zen 5 och Intel slÀppa Lion Cove och Skymont i Är. Men en observation blir ÀndÄ att Zen 4 och Raptor Cove (som ur alla praktiska hÀnseenden har samma perf/MHz i genomsnitt) kommer först pÄ plats X, efter Apple M1, M2, M3 och M4 (som i nulÀget innehar titels som vÀrldens snabbaste CPU-kÀrna), Qualcomm Oryon och Arm Cortex X2, X3, X4 och snart X5 (den förvÀntas officiellt lanseras inom kort, produkter som anvÀnder den förvÀntas komma frÄn oktober).

D.v.s. det bĂ€sta Intel/AMD har just nu kommer först pĂ„ plats 8 (9 om man rĂ€knar med X5) sett till perf/Mhz (och gissningsvis Ă€ven sett till perf/W). Även om de mest galna ryktena kring IPC ökning hos Zen 5 och Lion Cove slĂ„r in kommer de Ă€ndĂ„ knappast nĂ„ topp 3 sett till perf/MHz (men de kan Ă„terta bĂ€st absolut perf givet att de kan klockas >5,5 GHz).

Blir vÀldigt spÀnnande att följa lanseringen av Lunar Lake och Strix Point (laptop-marknaden Àr lÄngt större Àn desktop), om dessa inte rejÀlt lyfter sig frÄn dagens nivÄ kanske vi (Àntligen?) ser x86_64s svansÄng.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Yoshman:

Blir vÀldigt spÀnnande att följa lanseringen av Lunar Lake och Strix Point (laptop-marknaden Àr lÄngt större Àn desktop), om dessa inte rejÀlt lyfter sig frÄn dagens nivÄ kanske vi (Àntligen?) ser x86_64s svansÄng.

Inte omöjligt, MS vÀljer ju tex att lansera en spelrelaterad teknik för enbart Qualcomm-bestyckade PC's: Automatic Super Resolution

Intrycket man fÄr frÄn MS de senaste dagarna Àr att de Àr all-in pÄ Qualcomm, och de har ju troligen redan sett vad Lunar Lake och Strix Point klarar av, vilket inte bÄdar gott för dessa.

FrÄgan Àr hur lÀnge Intel och AMD kan hÄlla undan pÄ desktops? Ser jag ens antydan om att det kommer ARM-moderkort i nÀrtid kommer jag vara svÄrmotiverad att köpa x64 igen.

Vore kul med en 100w ARM-cpu under en Noctua NH-D15. Apple verkar inte vilja ge oss nÄgot sÄdant sÄ hoppet stÄr till Qualcomm. Kan ju Àven hÀnda att nvidia slÀpper en ARM-cpu snart, kan ju vara en enkel tillvÀxtbana för dem nÀr de slÄr i taket pÄ GPU.

KÀnns som vi stÄr inför det roligaste lÀget pÄ hÄrdvarumarknaden sedan windows NT kom i Alpha-version.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av 0cool:

Inte omöjligt, MS vÀljer ju tex att lansera en spelrelaterad teknik för enbart Qualcomm-bestyckade PC's: Automatic Super Resolution

Intrycket man fÄr frÄn MS de senaste dagarna Àr att de Àr all-in pÄ Qualcomm, och de har ju troligen redan sett vad Lunar Lake och Strix Point klarar av, vilket inte bÄdar gott för dessa.

FrÄgan Àr hur lÀnge Intel och AMD kan hÄlla undan pÄ desktops? Ser jag ens antydan om att det kommer ARM-moderkort i nÀrtid kommer jag vara svÄrmotiverad att köpa x64 igen.

Vore kul med en 100w ARM-cpu under en Noctua NH-D15. Apple verkar inte vilja ge oss nÄgot sÄdant sÄ hoppet stÄr till Qualcomm. Kan ju Àven hÀnda att nvidia slÀpper en ARM-cpu snart, kan ju vara en enkel tillvÀxtbana för dem nÀr de slÄr i taket pÄ GPU.

KÀnns som vi stÄr inför det roligaste lÀget pÄ hÄrdvarumarknaden sedan windows NT kom i Alpha-version.

Tycker det har viskats om att nVidia ska ge sig in i den handhÄllna marknaden igen med en uppföljare till Tegra chippen, kan ju bli spÀnnande om det Àr sant och frÄgan Àr dÄ vad det kommer att betyda för ARM baserade spelplattformar, kanske Àr de sugna pÄ att stjÀla konsolmarknaden frÄn AMD eller kanske de vill in pÄ laptopmarknaden, kanske mobilmarknaden eller allt sammans? Har svÄrt att se att det skulle ha nÄgon eventuell betydelse för DIY marknaden dock dÄ det kÀnns som det Àr den marknad nVidia mest verkar se som nÄgot nödvÀndigt ont nuförtiden.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av [SmR]BMF:

Tycker det har viskats om att nVidia ska ge sig in i den handhÄllna marknaden igen med en uppföljare till Tegra chippen, kan ju bli spÀnnande om det Àr sant och frÄgan Àr dÄ vad det kommer att betyda för ARM baserade spelplattformar, kanske Àr de sugna pÄ att stjÀla konsolmarknaden frÄn AMD eller kanske de vill in pÄ laptopmarknaden, kanske mobilmarknaden eller allt sammans? Har svÄrt att se att det skulle ha nÄgon eventuell betydelse för DIY marknaden dock dÄ det kÀnns som det Àr den marknad nVidia mest verkar se som nÄgot nödvÀndigt ont nuförtiden.

Nvidia brukade ju göra moderkortkretsar till bÄde AMD och Intel, tror de slutade med det kring finanskrisen. Tanken Àr alltsÄ inte helt frÀmmande för dem.

Jensen slÄr mig som en typ som gÀrna tjÀnar mycket pengar pÄ en grej samtidigt som han tjÀnar Ànnu mer pÄ en annan grej. Om de kan sÀlja chip till laptops och generella servrar gör de nog gladeligen det utöver allt annat. Att ha fler ben att stÄ pÄ Àr ju bara bra nÀr det i utgÄngslÀget Àr samma grundprodukt.

Den stora nyheten Àr ju att MS verkar satsa pÄ windows on ARM fullt ut. Det öppnar en enorm marknad för flera aktörer. MS sjÀlva skulle kunna göra chips baserat pÄ ARM.

Det ser faktiskt riktigt mörkt ut för x86, frÄgan Àr om de kan klara detta? KÀnns som dörrvakt Nadella har öppnat portarna till palatset och kejsarna Gelsinger och Su Àr oskyddade samtidigt som de brÄkar med varandra.

SpÀnnande, men det finns ju en risk att hemmabyggen/uppgraderbara datorer försvinner med x86 ocksÄ vilket vore synd.