Grafikkort underpresterar

Permalänk
Medlem

Grafikkort underpresterar

Hej, Är lite halv ny till datorer och har ett problem med min PC.
på senaste tiden har jag märkt att mitt grafikkort inte utnyttjas till sitt potential, märker det ganska tydligt när jag spelar minecraft specifikt. Min setup är Asus tuf gaming B660-Plus wifi D4, Intel I5-12600KF, Kingston fury 16x2 3600 cl18 (tror XMP är på), Gigabyte UD 1000W 80+ gold, RTX 2060 6GB från en HP (Andvänder GPU tweak 3 som monitor men kortet är ej överklockat).

Problemet ligger i att i Minecraft som exempel där det märks mycket tydligt. jag ligger ibland ända nere på 40FPS och ibland på 300, men enligt monitorn utnytjas gpu bara på 30-40% och processorn pendlar mellan 1-15% ungefärligt. Temperaturerna är låga varken GPU eller CPU kliver över 45C har jag för mig. och jag kan inte förstå vad som kan vara felet?

kan det vara någon app som ligger och på något sätt förhindrar att GPUn får jobba?
GPU drivrutinen är uppdaterad i december och BIOS nånstans där med.
bifogad bild på monitoren under kort spel period mellan blåa sträcken ungefär

någon som har en gissning?? eller haft något liknande problem?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat göra missen att koppla in skärmkabeln i moderkortets grafik?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Du har inte råkat göra missen att koppla in skärmkabeln i moderkortets grafik?

nix. den är i grafikkortet

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

nix. den är i grafikkortet

Vilket port har du satt i grafikkortet? Det är inte så att den sitter i en X1- eller X8-port?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

Hej, Är lite halv ny till datorer och har ett problem med min PC.
på senaste tiden har jag märkt att mitt grafikkort inte utnyttjas till sitt potential, märker det ganska tydligt när jag spelar minecraft specifikt. Min setup är Asus tuf gaming B660-Plus wifi D4, Intel I5-12600KF, Kingston fury 16x2 3600 cl18 (tror XMP är på), Gigabyte UD 1000W 80+ gold, RTX 2060 6GB från en HP (Andvänder GPU tweak 3 som monitor men kortet är ej överklockat).

Problemet ligger i att i Minecraft som exempel där det märks mycket tydligt. jag ligger ibland ända nere på 40FPS och ibland på 300, men enligt monitorn utnytjas gpu bara på 30-40% och processorn pendlar mellan 1-15% ungefärligt. Temperaturerna är låga varken GPU eller CPU kliver över 45C har jag för mig. och jag kan inte förstå vad som kan vara felet?

kan det vara någon app som ligger och på något sätt förhindrar att GPUn får jobba?
GPU drivrutinen är uppdaterad i december och BIOS nånstans där med.
bifogad bild på monitoren under kort spel period mellan blåa sträcken ungefär
<Uppladdad bildlänk>
någon som har en gissning?? eller haft något liknande problem?

Hur mäter du CPU-användningen? Du kollar väl inte på totala användningen istället för enskilda kärnor?

Minecraft är långt ifrån GPU-intensivt sålänge du inte kör RTX eller galna shaders. Det är snarare extremt strypt av CPU där det troligtvis är några enstaka kärnor som tar all last.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hur mäter du CPU-användningen? Du kollar väl inte på totala användningen istället för enskilda kärnor?

Minecraft är långt ifrån GPU-intensivt sålänge du inte kör RTX eller galna shaders. Det är snarare extremt strypt av CPU där det troligtvis är några enstaka kärnor som tar all last.

tror den övervakar total belastning. övervakar CPU genom gpu tweak 3 med. har du tips på någon bättre monitor? där jag kan övervaka separata kärnor. och vilka kärnor är det som är "performance" om du vet det?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vilket port har du satt i grafikkortet? Det är inte så att den sitter i en X1- eller X8-port?

längst upp vilket är x16 (G5) vad det nu betyder?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem

@M4ple Som redan nämnts så är Minecraft väldigt CPU-bundet så det är inget konstigt om ditt 2060 går på sparlåga.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du råkar ut för samma sak som jag gjorde med min 13700KF?

en dag så började mitt minecraft (som förvisso var moddat med ett modpack från forge) att växla mellan high performance och efficiency cores misstänker jag. Det löste sig när jag "deaktiverade" E cores iaf.

Vet inte exakt vad som gjorde det men att ändra så MC inte kunde gå på dom fixade det. Har inte varit med om någon annan som haft det bekymret så misstänker det bara jag som gjort något skumt eller liknande.

Annars så kolla temperaturer så det inte är throttling

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@M4ple Som redan nämnts så är Minecraft väldigt CPU-bundet så det är inget konstigt om ditt 2060 går på sparlåga.

men det är väll konstigt att jag ligger på 40 FPS? eller?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det kan inte vara så att du råkar ut för samma sak som jag gjorde med min 13700KF?

en dag så började mitt minecraft (som förvisso var moddat med ett modpack från forge) att växla mellan high performance och efficiency cores misstänker jag. Det löste sig när jag "deaktiverade" E cores iaf.

Vet inte exakt vad som gjorde det men att ändra så MC inte kunde gå på dom fixade det. Har inte varit med om någon annan som haft det bekymret så misstänker det bara jag som gjort något skumt eller liknande.

Annars så kolla temperaturer så det inte är throttling

vet ej hur jag "deaktiverar" E cores och det borde inte vara temp då den totala tempen är 40-45C

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Skrivet av M4ple:

Hej, Är lite halv ny till datorer och har ett problem med min PC.
på senaste tiden har jag märkt att mitt grafikkort inte utnyttjas till sitt potential, märker det ganska tydligt när jag spelar minecraft specifikt. Min setup är Asus tuf gaming B660-Plus wifi D4, Intel I5-12600KF, Kingston fury 16x2 3600 cl18 (tror XMP är på), Gigabyte UD 1000W 80+ gold, RTX 2060 6GB från en HP (Andvänder GPU tweak 3 som monitor men kortet är ej överklockat).

Problemet ligger i att i Minecraft som exempel där det märks mycket tydligt. jag ligger ibland ända nere på 40FPS och ibland på 300, men enligt monitorn utnytjas gpu bara på 30-40% och processorn pendlar mellan 1-15% ungefärligt. Temperaturerna är låga varken GPU eller CPU kliver över 45C har jag för mig. och jag kan inte förstå vad som kan vara felet?

kan det vara någon app som ligger och på något sätt förhindrar att GPUn får jobba?
GPU drivrutinen är uppdaterad i december och BIOS nånstans där med.
bifogad bild på monitoren under kort spel period mellan blåa sträcken ungefär
<Uppladdad bildlänk>
någon som har en gissning?? eller haft något liknande problem?

Antar att du syftar på Minecraft java?

isf är du cpu bunden spelet i sig är knappt grafiktungt alls men java är väldigt fåtrådat och minecraft använder typ 1-4 cpu trådar på sin höjd.

där av att du troligen ser låg cpu användning då om du bara kollar total användning på cpu kommer majoriteten raportera typ 1-2% användning medan typ tråd 1-4 ligger betydligt högre.

minecraft java är inte optimerat för mångtrådat (hänger mest på att java inte kan hantera många trådar i sig) så moderna flertrådade cpuer ser knappt nån fördel över en gammal Pentium 4 med 1-2 trådar i det aspektet.

allt du kan göra är typ kolla efter mer optimerade klienter typ optifine eller liknande där de försökt optimera in ett bättre multitråd stöd och dela upp jobben bättre på fler trådar.

kommer inte göra underverk men brukar kunna jämna ut det lite förutom i områden som har mycket entities (mobs, villagers, minecrarts, itemstands, itemframes osv.)

sen har du aspecten med chunk genereringen att outforskade chunks genereras on the fly vartefter man springer över dem vilket också kan generera en del drops när det börjar generera nya chunks

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Antar att du syftar på Minecraft java?

isf är du cpu bunden spelet i sig är knappt grafiktungt alls men java är väldigt fåtrådat och minecraft använder typ 1-4 cpu trådar på sin höjd.

där av att du troligen ser låg cpu användning då om du bara kollar total användning på cpu kommer majoriteten raportera typ 1-2% användning medan typ tråd 1-4 ligger betydligt högre.

minecraft java är inte optimerat för mångtrådat (hänger mest på att java inte kan hantera många trådar i sig) så moderna flertrådade cpuer ser knappt nån fördel över en gammal Pentium 4 med 1-2 trådar i det aspektet.

allt du kan göra är typ kolla efter mer optimerade klienter typ optifine eller liknande där de försökt optimera in ett bättre multitråd stöd och dela upp jobben bättre på fler trådar.

kommer inte göra underverk men brukar kunna jämna ut det lite förutom i områden som har mycket entities (mobs, villagers, minecrarts, itemstands, itemframes osv.)

sen har du aspecten med chunk genereringen att outforskade chunks genereras on the fly vartefter man springer över dem vilket också kan generera en del drops när det börjar generera nya chunks

Tack, ska kolla närmre på nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

vet ej hur jag "deaktiverar" E cores och det borde inte vara temp då den totala tempen är 40-45C

Du avaktiverar dom sista 4 kärnorna i taskmanagern på Java exen som MC körs på för att prova.

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Du avaktiverar dom sista 4 kärnorna i taskmanagern på Java exen som MC körs på för att prova.

kollar det med. Tack så länge!

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem

Börja med att testa att göra ett benchmark-program eller annat spel för att se om det är kopplat till spelet eller datorn. Ett bra gratis benchmark är Unigine Superposition. Jämför det sen med leaderboardet för grafikkortet i fråga.
Superposition program: https://benchmark.unigine.com/superposition
Leaderboard för Superposition: https://benchmark.unigine.com/leaderboards/superposition/1.x/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

men det är väll konstigt att jag ligger på 40 FPS? eller?

Beror på hur det ser ut i inställningarna i spelet. Det kan vara en aggressiv inställning på antalet chunks som ska hanteras.

Detta påverkar CPU mer än GPU.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Beror på hur det ser ut i inställningarna i spelet. Det kan vara en aggressiv inställning på antalet chunks som ska hanteras.

Detta påverkar CPU mer än GPU.

Jo det hjälper. sätter jag biome blend, Render- och Simulation distans till lägsta får jag 200 FPS utan någon cap. men tycker det känns ganska slött ändå enligt FPS calc på PC builds borde jag få mellan 400 och 1800 FPS beroende på settings. Har texture pack men borde det värkligen dela mina frames på nästan 9 från vad som "borde" vara. sen är väll kanske inte en kalkylator 100% accurate men aa.
BTW gjorde absolut ingen skilldnad att ta bort texture packet låg fortfarande på 200 ish med samma settings.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Börja med att testa att göra ett benchmark-program eller annat spel för att se om det är kopplat till spelet eller datorn. Ett bra gratis benchmark är Unigine Superposition. Jämför det sen med leaderboardet för grafikkortet i fråga.
Superposition program: https://benchmark.unigine.com/superposition
Leaderboard för Superposition: https://benchmark.unigine.com/leaderboards/superposition/1.x/...

inget fel på kortet iaf samma poäng som andra med samma kort

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem

Gissar på att du behöver rolla tillbaka till en äldre version av drivrutinerna!

Hade enorma problem med detta med min laptop med ett 3070 q1 och q2 2022 där varannan release nvidia hade gjorde att gpun inte boostade ordentligt i escape from tarkov och World of tanks (allt annat fungerade felfritt)

ladda ner DDU, starta upp i felsäkert läga och resna sen starta upp och prova installera en version från q3/q4 2023

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gissar på att du behöver rolla tillbaka till en äldre version av drivrutinerna!

Hade enorma problem med detta med min laptop med ett 3070 q1 och q2 2022 där varannan release nvidia hade gjorde att gpun inte boostade ordentligt i escape from tarkov och World of tanks (allt annat fungerade felfritt)

ladda ner DDU, starta upp i felsäkert läga och resna sen starta upp och prova installera en version från q3/q4 2023

Har redan en verision från Q4 -23

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

Har redan en verision från Q4 -23

Okej och om du kör ddu och sen installerar senaste då?

För hålla på och pilla med e cores osv är lönlöst då detta är grafikkortet som inte går upp i frekvenser utan är i något mellanläge (minns inte Nvidias namn för det) låg själv på runt 600 MHz eller mellan 800-850 mhz på kärnan istället för 1800-1900 mhz eller vad den nu låg på.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Okej och om du kör ddu och sen installerar senaste då?

För hålla på och pilla med e cores osv är lönlöst då detta är grafikkortet som inte går upp i frekvenser utan är i något mellanläge (minns inte Nvidias namn för det) låg själv på runt 600 MHz eller mellan 800-850 mhz på kärnan istället för 1800-1900 mhz eller vad den nu låg på.

kan inte det strypas av att processorn har för mycket annat för sig också eller? men prövar ladda ned senaste driv rutinen ser att det kommit en ny

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hänger mest på att java inte kan hantera många trådar i sig

Lite off topic, men Java har inga problem med många trådar. Det handlar nog mer om hur Minecraft är kodat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är det vanilla Minecraft eller är det något mod pack du kör med?
Om det är vanliga MC dvs helt o-moddat så är det skumt att det droppar till 40FPS men om du kör någon mod pack så som All the mods 9 som har över 400 mods så är det inget konstigt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

kan inte det strypas av att processorn har för mycket annat för sig också eller? men prövar ladda ned senaste driv rutinen ser att det kommit en ny

boosten på gpun borde fortfarande vara högre, bara det att du startar upp spelet så borde du ligga närmare iallafall 1600-1800 även med cpun som flaskhals.

Ja jag skulle dock rekomendera att köra DDU först, jag va tvungen att köra DDU varje gång jag fick en release som inte fungerade för mig för att lösa det, räckte inte med att gå tillbaka till releasen som va månaden innan som fungerade felfritt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimet:

Är det vanilla Minecraft eller är det något mod pack du kör med?
Om det är vanliga MC dvs helt o-moddat så är det skumt att det droppar till 40FPS men om du kör någon mod pack så som All the mods 9 som har över 400 mods så är det inget konstigt alls.

Inga mods bara recource pack men som sagt prövat ta bort det men ingen skildnad

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

boosten på gpun borde fortfarande vara högre, bara det att du startar upp spelet så borde du ligga närmare iallafall 1600-1800 även med cpun som flaskhals.

Ja jag skulle dock rekomendera att köra DDU först, jag va tvungen att köra DDU varje gång jag fick en release som inte fungerade för mig för att lösa det, räckte inte med att gå tillbaka till releasen som va månaden innan som fungerade felfritt.

Kanske prövar, har aldrig andvänt DDU...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming B660+ wifi D4, I5-12600KF,
Kingston fury 2x16 3600 cl18, HP Geforce RTX 2060 6GB, Gigabyte UD 1000W gold+,
Phanteks NV5

Alla har fel men ingen har lika mycket fel som jag 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ple:

Kanske prövar, har aldrig andvänt DDU...

Lite offtopic, men det är rätt märkligt att varken AMD eller Nvidia har en ordentlig motsvarig till DDU. Riktigt bra mjukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Lite offtopic, men det är rätt märkligt att varken AMD eller Nvidia har en ordentlig motsvarig till DDU. Riktigt bra mjukvara!

Varför skapa något som redan finns?

Är lite som varför nvidia inte har någonstans där man kan justera korten i deras mjukvara som amd har utan förlitar sig helt på en ensam person som står bakom RivaTuner.

Visa signatur

here we go!