App/Online tjänst för utbildning inom objektorienterad programmering

Permalänk
Medlem

App/Online tjänst för utbildning inom objektorienterad programmering

Tja! Jag har nu under ett års tid försökt mig på att studera programmering på universitet. Hittils har det gått bra men upplever att svårighetsgraden ökat avsevärt. Detta gör att jag i princip inte kommer vidare. Står och stampar på samma fläck som när jag började känns det lite som.

Hade samma problem i gymnasiet med dem svåraste kurserna där. (matematik).
Men helt plötsligt så hittade jag till "eddler", en onlinetjänst inom utbildning för bl.a matematik.

Denna tjänst var oerhört väldesignad där man hade relevant kurslitteratur på ena sidan och utförliga relevanta övningsuppgifter på andra sidan "som hörde till relevant avsnitt av kurslitteraturen på föregående sida".

Dessa övningsuppgifter var strukturerade på så vis att det började med enkla uppgifter och sedan ökade svårighetsgraden gradvis och långsamt.

Gjorde man fel på en övningsuppgift så kom det upp ett fönster med förklarande text för hur uppgiften bör lösas med hänvisning till kurslitteraturen och så vidare och så vidare...

På väldigt kort tid så gick jag från betyg E till betyg A i samtliga mattekurser (3c, 4, 5).
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det jag är nyfiken på är ifall det finns liknande lösningar fast till programmering? Ni som har erfarenheter likt mina, är varmt välkomna att svara. Jag håller på med java, om det är relevant. Ett objektorienterat programmeringsspråk med andra ord.

Tack för mig!
/Lotus

Permalänk
Medlem

W3 schools, Programiz, CodeAcademy, Sololearn har vad du beskriver för C# som jag lärde mig. Ibland kan det hjälpa att kolla videor om code styles, idioms, design patterns osv. som inte är beroende av språk.

Permalänk
Medlem

Java är för brett, du behöver specificera lite tydligare vad inom java du gör och tycker är svårt, swesen har kommit med tips på bra läroplattformar, men vill du ha mer specifika råd behöver du också specificera tydligare vad det är du tycker är svårt. §

Permalänk
Medlem

edit: missade att det var specifikt java.

För C# känner jag inte till någon övergripande out-of-the-box-lösning.
Använde själv Obsidian och strukturerade efter vad jag ville åstadkomma.
Var dock inte för någon utbildning.

Har kvar några bokmärken:

Permalänk
Medlem

Tack för svar än så länge = )

Skrivet av Jaevel:

Java är för brett, du behöver specificera lite tydligare vad inom java du gör och tycker är svårt, swesen har kommit med tips på bra läroplattformar, men vill du ha mer specifika råd behöver du också specificera tydligare vad det är du tycker är svårt. §

Design patterns.