Håller HDD på att dö? "Varning (C5) Current Pending Sector Count 19"

Permalänk
Medlem

Håller HDD på att dö? "Varning (C5) Current Pending Sector Count 19"

Hej.

Har 2 5TB WD RED disk som har några år på nacken.
Men ena av dom har börjat bete sig lite udda ibland har jag märkt, när man kopierar filer kan den stanna på 0mb/s ett bra tag sen hoppa igång igen.

Kollade i Crystaldisk nyss och fick fram en varning:

Sökt lite men inte riktigt hejat vad det egentligen är, om det är fara eller inte.
Tänkte om det är fara så får jag köra backup på allt och sen ta ut den från datorn antar jag.

Men tänkte fråga först här.

Tack på förhand.
Vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hej.

Har 2 5TB WD RED disk som har några år på nacken.
Men ena av dom har börjat bete sig lite udda ibland har jag märkt, när man kopierar filer kan den stanna på 0mb/s ett bra tag sen hoppa igång igen.

Kollade i Crystaldisk nyss och fick fram en varning:
<Uppladdad bildlänk>

Sökt lite men inte riktigt hejat vad det egentligen är, om det är fara eller inte.
Tänkte om det är fara så får jag köra backup på allt och sen ta ut den från datorn antar jag.

Men tänkte fråga först här.

Tack på förhand.
Vänliga hälsningar

Det där betyder ungefär att disken är osäker om sektorn är bra eller dålig. Nästa gång något skrivs till den sektorn (som disken är osäker på) så kommer den kolla om den är bra eller dålig, är den bra så sjunker värdet bara. Är den däremot dålig sjunker värdet på current pending sector och istället går Reallocated Sectors count. Ökar Reallocated Sectors count så bör kan ta backup på viktiga filer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där betyder ungefär att disken är osäker om sektorn är bra eller dålig. Nästa gång något skrivs till den sektorn (som disken är osäker på) så kommer den kolla om den är bra eller dålig, är den bra så sjunker värdet bara. Är den däremot dålig sjunker värdet på current pending sector och istället går Reallocated Sectors count. Ökar Reallocated Sectors count så bör kan ta backup på viktiga filer.

Tackar för svaret, ska prova skriva lite till den och se vad som sker. Kanske köra en chkdsk om det är värt.

Jämförelsevis så är här min andra WD5 TB. Samma värde 200/200 på denna men ingen varning.

Permalänk
Medlem

@Nivity: oavsett status på disken så ska du ha backup. Även en disk som påstår sig vara 100% så kan den dö dagen efter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Nivity: Ser att din disk har snurrat över 55.000 timmar så över 6 år (6 år 4 mån typ) så det är väl något också som man kan ta i beakt i beslutsfattningen även fast disken skulle visa sig som ovan skriver att sektorerna upplevs som "ok" skulle jag ändå vara lite oroad att det ens börja meddela på det sättet. Själv brukar jag ha ca 7 år som tidsgräns när jag byter ut mina diskar i NASen oberoende om smart värderna visar prickfritt, det räknar jag som då har de börjat göra sitt jobb redan, risken för krasch ökar ju med åldern, även fast jag har backup så ibland kan det ju smyga in sig exempelvis sektorer av disken som börjar va dåliga och filer korrupteras som man möjligvis inte märker av.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tackar för all feedback.

Har konstaterat att jag kommer ta ut dessa 2 HDD. Har tröttnat på HDD i datorn ändå och känns som det är dags ändå med tanke på drifttiden/åldern.

Disken med felmeddelande har flera problem har jag märkt nu när jag försöker flytta vissa saker, går inte helt enkelt och fryser ett tag innan den säger att det inte går att flytta/kopiera.

Flyttar över saker till externa och sen blir det att vänta på erbjudande på 4TB SSD istället för fylla ut dom
Har backup på det mesta på lite äldre USB HDD, men de är ju typ 1 år gamla så tar tillfället i akt och uppdatera det också i samband med detta.

Bra tillfälle o rensa antar jag