Permalänk
Medlem

Clona mailkonto

Jag har en privat g-mail domän som ser ut såhär: xx@xxbox.se
Den ligger hos någon adressfixare som jag glömt namnet på.
Adressen är kort och bra och fungerar alldeles utmärkt och är väl inarbetad.

Problemet är att jag nu skaffat mig en ny superuppkopplad bil och den accepterar bara standard "gmail.com" adresser.

Jag vill inte byta min normala mailadress, men jag vill givetvis att mina adresslistor och allt möjligt annat som är knutit till mailadressen skall synkas till bilan också.

Kan man automat "clona" (synka) min "xx@xxbox.se" mailadress till en "gmail.com" adress?

Permalänk
Medlem

Importera din mail från din gamla till din nya genom att lägga till ditt gamla mejl-konto på "Check mail from other accounts" i https://mail.google.com/mail/u/0/#settings/accounts

Permalänk
Medlem

Lopia

Att läsa av mail är dessvärre inte det största problemet, utan det är ju så att många "appar" är bundna till mail-adressen t ex Spotify och liknande och dom öppnar sig då inte i bilen eftersom den inte kan kopplas till annan mailadress än "gmail.com". Har varit i kontakt med Loopia som jag betalar årligen för att dom sköter någonting som kallas DNS-server och som spelar någon roll i sammanhanget, men dom kunde inte hjälpa till. Dom pratar om något som kallas Google Workspace.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ebonita:

Att läsa av mail är dessvärre inte det största problemet, utan det är ju så att många "appar" är bundna till mail-adressen t ex Spotify och liknande och dom öppnar sig då inte i bilen eftersom den inte kan kopplas till annan mailadress än "gmail.com". Har varit i kontakt med Loopia som jag betalar årligen för att dom sköter någonting som kallas DNS-server och som spelar någon roll i sammanhanget, men dom kunde inte hjälpa till. Dom pratar om något som kallas Google Workspace.

Vet du om kravet är att adressen har @gmail.com, eller om det är kvar att det är GMail? Google Workspace hjälper bara med det sista, du kan ha GMail-interfacet på din egna domän. Men det blir inte en adress med @gmail.com.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Detta är svar från admin i en grupp som är inriktad på dessa bilar:

"You need to create a real gmail.com account first and use it within your My Renault application in your phone and then use the same gmail.com address in My Renault app in the car. As mentioned Google does not recognize & accept any other accounts without @gmail.com that's all."

Jag har en känsla att detta är ett större problem än jag först insåg. Om man vill behålla sin vanliga mailadress xx@xxbox.se så återstår ju möjligen att skapa en ny parallell adress xx@gmail.com i samma smartphone, men det kommer väl sannolikt att leda till nya problem.....?

Permalänk
Rekordmedlem

Om bilen kräver ett Gmailkonto är den felaktig, reklamera till återförsäljaren såvida den inlåsningen/begränsningen mycket tydligt framgick innan köpet.
Vad är det för bil ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bilen kräver nog inte att man loggar in med ett gmailkonto. Den kräver ett Googlekonto (för att använda vissa funktioner som navigering etc). Efter att man har skapat ett Googlekonto ska det gå att koppla en mailadress från en annan leverantör.

https://support.google.com/accounts/answer/176347

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Hej Joppis och tack för svar. Dessvärre verkar det här problemet öka i komplexitet hela tiden och med mina begränsade kunskaper börjar jag bli rädd att strula till verkligheten över min förmåga. Skulle nog behövt någon entusiastisk datanörd att hålla i handen men någon sådan har jag inte i sikte. Skall fundera om jag vågar gå vidare...

Permalänk
Medlem

Det är inte så att man behöver ett Google-konto för att kunna sätta upp appen etc. men att man sedan kan lägga till email-adresser och konton för diverse appar i bilen?

Vad är det för bilmodell? Någon Renault-modell bevisligen, men vilken?

EDIT: För att förtydliga så tycker jag inte att du ska byta mailadress och börja flytta mail.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja problemet ligger nog i att man inte kan använda @gmail.com i Google Workspace (f.d. G-Suite), utan man måste använda sig utav den domän man angivit vid skapande av Google Workspace då Workspace och Gmail lever lite i olika världar.

Så ja, enklaste är nog att du skapar upp ett privat Google-konto och således får ett namn@gmail.com konto, som du då lägger in vid sidan av ditt Workspace-konto i telefonen. Det som kan bli lite meckit är om Renault-appen tänker sig synka in kontakter från Google-kontot, då alla dina kontakter ligger i Workspace-kontot, då det inte finns något smidigt sätt att rakt av synkronisera kontakter mellan ett Workspace och ett Gmail/privat Google-konto vad jag vet, utan att använda sig utav någon form av tredjeparts-appar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Bilen är en Renault Megane Etech 100% electric Techno (puh).

Ja jag fick svaret från admin på ett engelskt forum att bilen käver ett mailkonto som slutar på "xxx@gmail.com".

Nu har jag ju ett Google konto med min "xx@xxbox.se" adress så jag funderar på om man kan lägga en andra adress under detta samma Google konto av typen "xxx@gmail.com"?

Och kommer mailadresser och annat isf att synkronisera mellan de båda mailkontona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebonita:

Tack för svar.
Bilen är en Renault Megane Etech 100% electric Techno (puh).

Ja jag fick svaret från admin på ett engelskt forum att bilen käver ett mailkonto som slutar på "xxx@gmail.com".

Nu har jag ju ett Google konto med min "xx@xxbox.se" adress så jag funderar på om man kan lägga en andra adress under detta samma Google konto av typen "xxx@gmail.com"?

Och kommer mailadresser och annat isf att synkronisera mellan de båda mailkontona?

Om inte annat kan du väl alltid skapa en @gmail.com adress och sätta upp en regel att alla mejl som inkommer till den automatiskt ska vb:as till din @xxbox.se mejl?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om inte annat kan du väl alltid skapa en @gmail.com adress och sätta upp en regel att alla mejl som inkommer till den automatiskt ska vb:as till din @xxbox.se mejl?

Ja det är nog bästa och snyggaste lösningen, fasiken vad korkat av Renault att kräva att alla ägare ska ha ett konto i Google:s privattjänste-sfär, det borde vara olagligt att låsa det på det sättet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebonita:

Tack för svar.
Bilen är en Renault Megane Etech 100% electric Techno (puh).

Ja jag fick svaret från admin på ett engelskt forum att bilen käver ett mailkonto som slutar på "xxx@gmail.com".

Nu har jag ju ett Google konto med min "xx@xxbox.se" adress så jag funderar på om man kan lägga en andra adress under detta samma Google konto av typen "xxx@gmail.com"?

Och kommer mailadresser och annat isf att synkronisera mellan de båda mailkontona?

Jag tror att du krånglar till det helt i onödan. Bilen verkar köra Android Automotive, så det är därför ett Google-konto behövs för att interagera med Googles tjänster, ladda ner appar, etc. Det hindrar dig dock inte från att lägga till ett annat mailkonto.

Du bör med andra ord inte behöva synka massa mail och hålla på. Skapa bara ett Google-konto som app-köp och liknande kan knytas till. Låt all övrig mail och liknande finnas på ditt befintliga konto.

Skrivet av Pitr-:

Ja det är nog bästa och snyggaste lösningen, fasiken vad korkat av Renault att kräva att alla ägare ska ha ett konto i Google:s privattjänste-sfär, det borde vara olagligt att låsa det på det sättet.

Verkar vara ett missförstånd. Bilen kör Android Automotive, så den kräver ett Google-konto för att kunna köpa appar etc., på samma sätt som du behöver ett Apple-konto för AppStore på iOS. Sedan kan man högst sannolikt lägga till godtyckliga andra mailkonton precis som på vanliga Android.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q