TP Link Deco Mesh M9 - Långsam uppkoppling

Permalänk
Medlem

TP Link Deco Mesh M9 - Långsam uppkoppling

Hej,

Jag använder ett M9 mesh system i huset.
Jag har flera enheter och de funkar i princip klanderfritt.

Men i källaren har jag en dator, som är direkt ansluten till en mesh enhet.
När jag testar hastigheten där, kommer jag upp i ca 8Mbit (ner)
I övriga huset kommer jag upp i ca 170Mbit (ner).

Kollar jag i mobilappen, kan jag inte se att det ska vara några problem med någon enhet.
Nu undrar jag om jag kan fördela över lite mer hastighet till enheten i källaren på något sätt.
Eller finns det något annat jag kan göra?

Jag undrar en sak till...
I appen, kan jag öppna upp en lista över alla enheter. Då ser jag att vissa enheter har wifi symboler, som visar signalstyrka.
Men andra har inga sådana symboler. Någon av dessa enheter är ansluten till en dator med kabel, andra inte.
Men det är någon med kabelanslutning som har wifi symboler, andra med kabelanslutning har ingen wifi symbol, så det kan inte ha med det att göra.

Hoppas någon kan ge mig lite klarhet.

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att mesh-enheten i källaren är för långt ifrån den andra mesh-enhet den ansluter till för att få vettig hastighet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag antar du kör trådlös koppling mellan mesh punkterna, lite oklart om du har flera mesh punkter eller bara en TP-Link Deco enhet när du skriver att du har en TP-Link Deco M9 men sen skriver "fler enheter", är det alltså enheter som använder wifi eller flera access punkter du menar? TP-Link Deco M9 är ju annars smidig på det sättet att du kan koppla flera Deco enheter tillsammans både trådlöst och trådat eller en blandning mellan dem. Ifall du skulle ha ethernet uttag i källaren skulle ju det ideala att köra åtminstone den trådat så att man kopplar vidare från en annan TP-Link Deco till ethernet uttaget som far till källaren ifall du har något uttag där (t.o.m. M5 stöder detta och kan kopplas ihop med M9 t.ex.) .

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Kanske...

Skrivet av blunden:

Det råkar inte vara så att mesh-enheten i källaren är för långt ifrån den andra mesh-enhet den ansluter till för att få vettig hastighet?

Ja, det kanske kan vara så...
Men är det "huvudenheten" den behöver vara nära? Är inte själva poängen med mesh, att de liksom "fördelar" hastigheten mellan varandra på något sätt (har inte koll på tekniken)?

Visst, de är ju på olika våningsplan...och källaren har betongväggar.
Kanske idé att ändå dra en kabel (jobbigt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Ja, det kanske kan vara så...
Men är det "huvudenheten" den behöver vara nära? Är inte själva poängen med mesh, att de liksom "fördelar" hastigheten mellan varandra på något sätt (har inte koll på tekniken)?

Visst, de är ju på olika våningsplan...och källaren har betongväggar.
Kanske idé att ändå dra en kabel (jobbigt )

Självklart så tappar man hastighet desto längre avståndet mellan enheterna blir eller desto tjockare/flera väggar det behöver penetrera, betong är ju klassiskt exempel som 5GHz och 2.4GHz wifi signalen inte klarar av att penetrera särskilt bra. Endast om du skulle placera de två enheterna så nära varandra med endast väggen emellan så kanske du skulle kunna få typ 50~80Mbit eller något sånt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Flera enheter

Skrivet av RPGWiZaRD:

Jag antar du kör trådlös koppling mellan mesh punkterna, lite oklart om du har flera mesh punkter eller bara en TP-Link Deco enhet när du skriver att du har en TP-Link Deco M9 men sen skriver "fler enheter", är det alltså enheter som använder wifi eller flera access punkter du menar? TP-Link Deco M9 är ju annars smidig på det sättet att du kan koppla flera Deco enheter tillsammans både trådlöst och trådat eller en blandning mellan dem. Ifall du skulle ha ethernet uttag i källaren skulle ju det ideala att köra åtminstone den trådat så att man kopplar vidare från en annan TP-Link Deco till ethernet uttaget som far till källaren ifall du har något uttag där (t.o.m. M5 stöder detta och kan kopplas ihop med M9 t.ex.) .

Jag har flera M9 enheter, men då med en utav dem som huvudenhet, som sedan kommunicerar med de andra (trådlöst).
Så ja, de andra är ju accesspunkter då...

Tyvärr har jag inga kablar mellan enheterna, bara från någon enhet och en dator eller tv t.ex.
Så vid alla datorer har jag en mesh, som "hämtar upp" det trådlösa nätverket och skickar vidare med kabel till datorn som den är ansluten till.

...hoppades slippa dra kablar...

Men ser ju lite ut som jag blir tvungen till det...
Min förhoppning var att man kunde förstärka signalen på något sätt bara...

=/

Permalänk
Medlem
Skrivet av olahall:

Jag har flera M9 enheter, men då med en utav dem som huvudenhet, som sedan kommunicerar med de andra (trådlöst).
Så ja, de andra är ju accesspunkter då...

Tyvärr har jag inga kablar mellan enheterna, bara från någon enhet och en dator eller tv t.ex.
Så vid alla datorer har jag en mesh, som "hämtar upp" det trådlösa nätverket och skickar vidare med kabel till datorn som den är ansluten till.

...hoppades slippa dra kablar...

Men ser ju lite ut som jag blir tvungen till det...
Min förhoppning var att man kunde förstärka signalen på något sätt bara...

=/

Ett alternativ i ditt fall kanske skulle vara såna accesspunkter som funkar via elnätet, TP-Link borde ha något sånt också.

EDIT: Här finns lite alternativ: https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/?filterb...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@olahall har du uppdaterat firmware ?

Kanske är värt att göra de på alla enheterna och sedan nollställa och göra om hela installationen för att se om det blir bättre då. Jag kör samma system men alla enheter använder RJ45 kabel. Även om man inte använder kabel så ska det funka ganska bra, det är min uppfattning i alla fall.

Notera att när jag kollade med deco appen så sa den att firmware var uppdaterad men det stämde inte, jag fick uppdatera på egen hand med rj45 kabel och en dator. Det var ganska knöligt och jobbigt men det gick.