Nätverksproblem Telenor som aldrig blir löst

Permalänk
Medlem

Nätverksproblem Telenor som aldrig blir löst

Hejsan,

Jag vänder mig till er om någon klurig person kan hjälpa mig med mitt internet problem som jag har kämpat fram och tillbaka med Telenor i flera månader utan lösning.

Jag har fiber indraget till mitt hus som aldrig har fungerat bra, nätverket har dött 1-100 ggr per dag. Det fungerar som sämst när många använder nätverket. Vi är 6 personer var annan vecka och alla använder nätverket på olika sätt. Barnen spelar Fortnite och är inte så glada att det dör hela tiden.

Det går fiber in i huset till en Genexis XG6846B som ISP tillhandahåller, där går det ut 2 LAN, 1 till min IP TV via ethernet sedan ett ethernet till min Telenor router (har även kört med mina Asus zenwifi som router) men just nu ligger Asus'arna i serie efter Telenors router när dem felsöker mitt nätverk.

Har just nu även kopplat in LAN3 på "tjänstefördelaren" Genexis till min dator via ethernet kabel för att Telenor ville att jag skulle felsöka ifall jag fortfarande hade problem med att nätverket dör och det blev inge skillnad. Allt dör, WIFI, ethernet och TV.

Jag har kollat över alla CAT6 nätverkskablar med en Netscout så dem är OK.

När nätverket går ner så har jag nyligen sett att det blinkar rött på Telenors routern samt Genexis blinkar "PWR" och startar sedan upp igen. Har testat så många olika saker så har ingen aning om vad jag ska testa mer.

Enligt Telenor och stadsnät så fungerar min uppkoppling klanderfritt enligt dem men något är ju galet. Dem felsöker fortfarande men det tar ju sån sjuk tid..

Min stora fråga just nu är: Varför dör ISP fördelaren från Genexis och startar upp sig igen? Har bytt nätagg så borde inte den som är problemet. Kan det bli någon IP konflikt när jag kör med mitt Asus system ihop med Telenors router som gör att fiberomvandlaren får tuppjuck och startar om sig?

Både Genexis fiberomvandlare och Telenor router är ersatta med nya utan framgång.

Hoppas jag fick med all information annars får jag komplettera. Uppskattar verkligen hjälp och råd

Permalänk
Rekordmedlem

Genexis XG6846B är en tjänstefördelare (vlan-switch) så exakt vad kopplar du in i den för iptv, har du en tv box ? Kör du iptv via app i tvn brukar tvn behöva anslutas till internet dvs ska kopplas in på routerns lansida och inte i tjänstefördelaren.

Tjänstefördelaren brukar bara ha en port för datatrafik och det är i den du ska koppla routerns wanport.
Du skriver också att du "kört mina" (plural) det antyder att du har fler än en router i lanet och det kommer att skapa problem, hur har du kopplat och konfigurerat lanet ?

Ett sätt att felsöka uppkopplingen är att bara koppla in en ensam dator i tjänstefördelarens dataport för då utesluter du att du har problem i ditt lan, funkar en direktansluten dator så vet du att problemen inte är hos operatören utan i ditt lan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

" Kan det bli någon IP konflikt när jag kör med mitt Asus system ihop med Telenors router som gör att fiberomvandlaren får tuppjuck och startar om sig?"

Har du kopplat in båda med WAN-port mot tjänstefördelaren? Såvitt jag vet har du antagligen bara 1 IP-address, och då får man dessa problem. Man kan också få problem om man "seriekopplar" dem såvida man inte kör en av dem i bridged mode (man vill bara ha 1 NAT på nätverket).

Förklara hur du har kopplat och vad du har för NAT-inställningar och IP-addresser på respektive port (publika IPn kan du maska och kalla dem A, B, C o.s.v)

Permalänk
Medlem

Går det att testa följande?

* Gör en reset på Telenorroutern och kör standardinställningar på det mesta.
* Kör endast Telenors router och inget koppel av andra routers eller AP efter det.
* Koppla IP TV till Telenors router som vilken enhet som helst.

Testkör ovan ett tag och se om det blir skillnad.
Om det är så att nätet dör så borde du kunna se i loggarna varför, iallfall om det är på "din" sida och inte Telenors.

Permalänk
Medlem

Tack för svar Mrqaffe. Om vi börjar men min tjänstefördelaren så kommer det in fiber in via en fiberomvandlarsticka som sitter i tjänstefördelaren, sedan finns det 4 utgångar, LAN 1-4. Där går det sedan trådat via ethernet kabel till :

LAN1 --> IP TV med ethernet kabel till TV box -> HDMI till TV

LAN2 --> ethernet till Telenor router ---> ethernet till Asus Zenwifi WAN --> ethernet till LAN1 ---> Asus Zenwifi LAN1 om jag inte minns fel (kan kolla när jag kommer hem)

LAN3 --> ethernet kabel till min dator för att Telenor ville att jag skulle testa det.

Har tidigare kört endast med ASUS enheterna (då använder jag LAN1 och LAN2 på tjänstefördelaren) men Telenor vill att jag ska ha deras router inkopplad nu för att felsöka.

Kan mina Asus enheter göra att nätverket får spunk och gör att tjänstefördelaren startar om sig som jag ser?

Enligt stadsnät så ska jag ha 5 IP adresser tilldelade på tjänstefördelaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gambaboy:

Tack för svar Mrqaffe. Om vi börjar men min tjänstefördelaren så kommer det in fiber in via en fiberomvandlarsticka som sitter i tjänstefördelaren, sedan finns det 4 utgångar, LAN 1-4. Där går det sedan trådat via ethernet kabel till :

LAN1 --> IP TV med ethernet kabel till TV box -> HDMI till TV

LAN2 --> ethernet till Telenor router ---> ethernet till Asus Zenwifi WAN --> ethernet till LAN1 ---> Asus Zenwifi LAN1 om jag inte minns fel (kan kolla när jag kommer hem)

LAN3 --> ethernet kabel till min dator för att Telenor ville att jag skulle testa det.

Har tidigare kört endast med ASUS enheterna (då använder jag LAN1 och LAN2 på tjänstefördelaren) men Telenor vill att jag ska ha deras router inkopplad nu för att felsöka.

Kan mina Asus enheter göra att nätverket får spunk och gör att tjänstefördelaren startar om sig som jag ser?

Enligt stadsnät så ska jag ha 5 IP adresser tilldelade på tjänstefördelaren.

Om du vet vilken port som är för data i tjänstefördelaren så koppla bort allt annat och anslut sedan endast "testdatorn" till dataporten för att kunna utesluta att du har problem med ditt lan.

Det kan också bli problem om du kopplar in iptvboxen i fel port så se till att ha koll på vilken port som har vilken funktion på tjänstefördelaren, en för data och en för iptv.

Har du flera Asusenheter som agerar router blir det fel men exakt vilka går inte att säga utan att veta hur allt är kopplat och konfigurerat i detalj, felen kan dessutom bli slumpartade om man gör dubbelnat och har flera dhcpeservrar i lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

ip konflikt är väldigt möjligt om du har flera enheter kopplade mot samma fiberkonverter, får du mer än 1 ip av leverantören?
du har möjligen inte satt någon enhet till statiskt ip?

är det varmt där du har fiberkonvertern? det är väldigt vanligt att dom börjar starta om sig när dom blir för varma
(fick ta bort min fiberkonverter på grund av detta)
kan du testa med en annan fiberkonverter eller koppla fiber rakt in i en router?

för ett antal år sedan fick jag problem med att router startade om sig när jag höjde hastigheten från 100/100 till 1000/1000, detta skedde då ett par år efter att jag kört in fiber direkt i router, det var samma problem här man hittade inget fel och nätet dog var gång man belastade det. det visade sig vara själva fibern, eller rättare svetsningen som inte var bra nog för den högre hastigheten.
men för att hitta detta var jag tvungen att gå med på att betala för felsökning av fibern om man inte skulle hitta något fel.

för drygt 6 månader sedan fick jag problem igen med fibern, samma problem att den tappade anslutningen titt som tätt, detta efter gjort rent en server som står vid fiberutaget, det visade sig att det kommit in damm i uttaget, samt i sfp kontakterna, efter köpt en rengöringspenna och gjort rent har problemet försvunnit.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambaboy:

Tack för svar Mrqaffe. Om vi börjar men min tjänstefördelaren så kommer det in fiber in via en fiberomvandlarsticka som sitter i tjänstefördelaren, sedan finns det 4 utgångar, LAN 1-4. Där går det sedan trådat via ethernet kabel till :

LAN1 --> IP TV med ethernet kabel till TV box -> HDMI till TV

LAN2 --> ethernet till Telenor router ---> ethernet till Asus Zenwifi WAN --> ethernet till LAN1 ---> Asus Zenwifi LAN1 om jag inte minns fel (kan kolla när jag kommer hem)

LAN3 --> ethernet kabel till min dator för att Telenor ville att jag skulle testa det.

Har tidigare kört endast med ASUS enheterna (då använder jag LAN1 och LAN2 på tjänstefördelaren) men Telenor vill att jag ska ha deras router inkopplad nu för att felsöka.

Kan mina Asus enheter göra att nätverket får spunk och gör att tjänstefördelaren startar om sig som jag ser?

Enligt stadsnät så ska jag ha 5 IP adresser tilldelade på tjänstefördelaren.

Koppla om så här istället och testa.

Fiber kommer in -> Genexis XG6846B(Tjänstefördelare/Media converter olika namn beroende på leverantör).
LAN 1 skall kopplas in på WAN porten på Telenor routern.
Inget mer skall kopplas in i Genexis XG6846B.

På Telenor routern kopplar du in följande
LAN 1 -> IPTV Boxen
LAN 2 -> Din PC

Test kör nätverket utan något annat inkopplat.

Permalänk
Medlem

Har du en annan 12v adapter hemma du kan prova med? Den gamla kanske gjort sitt...

Permalänk
Medlem

** Nu har jag testat att tagit bort mitt ASUS system och endast använder mig av Telenors router, jag har testat följande.

Fiberomvandlare (tjänstefördelare) LAN1 patchat till Telenor router in i WAN sedan / LAN1 -> IPTV LAN2 -> Switch som går till 3 ethernet uttag där barnen har 2 XBOX samt 1 dator. = Fick avbrott ungefär var andra minut med följd att tjänstefördelaren startar om sig.

Har även testat med LAN2 i tjänstefördelaren till IPTV med samma resultat.

Har startat om allt, gjort reboot men med samma fel som tidigare. Felet kommer fortare om fler använder nätet, använder 5 personer nätet + tv så dör det inom 1 minut.

Har redan testat att byta 12V strömförsörjningen till tjänstefördelaren.

Permalänk
Medlem

Oj, inte mycket som återstår att testa. Låter ju väldigt fysisk nu, el, hårdvara som redan är bytt. Prova att dra en skarvsladd från något annat rum och strömsätt utrustningen via en fördelningsdosa, så att du använder en annan fas/säkring. Gör en skiss för din egen del så att du vet vilka rum varje säkring täcker. Jag har tung industri i närheten och ofta blinkar lamporna vid 05-tiden, men har aldrig haft några problem med datorutrustningen. Däremot minns jag en vanlig villa i östra Stockholm som hade vansinniga strömproblem (utan blinkande lampor), så det är svårt att veta om det finns yttre påverkan kraftig nog att ge effekt. Har du språkat med grannarna om någon upplevt något liknande tidigare?

Och som "aragon" säger, var noga med kylningen. Hur är luftflödet där den står, är det ett skåp, rum eller annat utrymme? Har du möjlighet att sätta en liten 12V datorfläkt vid fiberomvandlaren?
Är huset nytt eller gammalt (d.v.s. är alla rum jordade eller ojordade?) Men jag får intrycket att all din utrustning är kopplad via ojordade adaptrar?

Permalänk
Medlem

** Har ett gammalt hus men all el är nydragen samt CAT6 nätverkskablar till alla rum. Har testat olika strömuttag redan .

Ringde Telenors kundtjänst och fick prata med en mer vettig tekniker som enligt honom var det något konstigt med min tjänstefördelare, normalt sett brukar man kunna se en hel del data men enligt honom var det helt tomt till min. Han såg även att jag hade massvis med avbrott och en sjukt lång historik med fel.

Så han hade gjort ytterligare en felanmälan till stadsnät. Men verkar inte gå så fort för dem 🤨

Permalänk
Medlem

Vad är det för stadsnät? Olika när har olika långa hanteringstider. Jag vet att dom delar ut 5 ip nummer på deras stängda nät men på vissa stadsnät är det 1 eller 2. Eftersom du kör tvn genom routern så gissar jag Global connect/IP-Only?

Jag har för mig att det är free seating på deras CPE så alla 4 utgångar borde fungera för både tv och internet. Om det går ner 100ggr per dag så borde du kunna testa att BARA ha din dator inkopplad och inget annat. Går det ner då så är det ju garanterat fel. Nu har du redan ringt dom och dom har felanmält. Men det är 100ggr bättre att ringa sin ISP direkt och göra det dom ber om, och funkar det inte så ringer man igen och säger det. Dom kan ju inte be en göra samma sak igen utan måste komma på något nytt. Målet är ju att få det löst även för deras del, så du slutar ringa. Vet inte hur många gånger man pratat med folk som ringt in men säger att det inte löste problemet, så istället "lider" dom i 6 månader innan dom ringer igen. Istället för att ringa samma dag eller dagen efter.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tror att det är IP only som är ägare men är inte helt 100, dem säger bara "stadsnät" när jag frågar Telenor.

Men jag upplever att felet blir värre när fler utnyttjar nätverket finns det ingen grund i det? Tex att det inte kan hantera mycket data därför dör det?

Spelar jag tex själv är det oftast mer sällan jag har problem. Men det händer stunder då jag spelar själv att det dör konstant i en timme 🤔 Så är lite underligt fel..

Permalänk
Medlem

Låter ju som att tjänstefördelaren är trasig. Så den borde IP-Only testa byta.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Låter ju som att tjänstefördelaren är trasig. Så den borde IP-Only testa byta.

Både tjänstefördelaren Genexis XG6846B och Telenors router är bytta enligt första inlägget, TS kallar det fiberomvandlare.

Citat:

Både Genexis fiberomvandlare och Telenor router är ersatta med nya utan framgång.

Permalänk
Medlem

Kan det vara fibern som har en skada då? Så det glappar. Tråden är ju väldigt känslig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

** Det konstiga är ju att stadsnät påstår att det inte är något fel på deras uppkoppling till mig när dem loggar min signal även fast jag visar med bilder flera gånger på att deras tjänstefördelare är helt svart och håller på att boota upp sig.
Då är den ju död i mitt tycke.

Känns som dem sitter och kollar på fel dosa eller så är dem är helt inkompetenta?

Har ju även sett att WAN lampan blinkar till ibland, det borde ju också resultera i att jag får avbrott på mitt internet?

Dem ska skicka en teckniker igen fick jag iallafall svar på. Men är det mitt fel får jag betala stod det men det sa dem även sist.

Kom 2 pojkar sist och ersatte fiber patch kablage, fiberomvandlarsticka samt tjänstefördelare. Men hade fortfarade fel efter det, och nu har det blivit mycket värre sista veckorna.

Ska dem inte undersöka inkommande fiberkabel mer? Tex svetsen osv? Dem körde bara en testpenna sist och fick -7 i värde hörde jag.

Det hela besöket kändes ganska oseriöst, fick inte känsla att dem var "tekniker" material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambaboy:

** Det konstiga är ju att stadsnät påstår att det inte är något fel på deras uppkoppling till mig när dem loggar min signal även fast jag visar med bilder flera gånger på att deras tjänstefördelare är helt svart och håller på att boota upp sig.
Då är den ju död i mitt tycke.

Känns som dem sitter och kollar på fel dosa eller så är dem är helt inkompetenta?

Har ju även sett att WAN lampan blinkar till ibland, det borde ju också resultera i att jag får avbrott på mitt internet?

Dem ska skicka en teckniker igen fick jag iallafall svar på. Men är det mitt fel får jag betala stod det men det sa dem även sist.

Kom 2 pojkar sist och ersatte fiber patch kablage, fiberomvandlarsticka samt tjänstefördelare. Men hade fortfarade fel efter det, och nu har det blivit mycket värre sista veckorna.

Ska dem inte undersöka inkommande fiberkabel mer? Tex svetsen osv? Dem körde bara en testpenna sist och fick -7 i värde hörde jag.

Det hela besöket kändes ganska oseriöst, fick inte känsla att dem var "tekniker" material.

Det låter ju som tjänstefördelaren men tänker så att du verkligen har testat allt och ryggen fri.

Den extra switchen som nyttjas, behövs den?
Tänker att normalt har ju en router 4lan + 1 wanport och det bör räcka för allt det du behöver göra IPTV+3 kablade datorer.
Tänker så det inte är den switchen som kan vara problemet.

Ser du något i routerns loggar när allt startar om eller vid avbrott?

Permalänk
Medlem

Jag har inte kopplat upp mig mot Telenors router så vet inte men ser ju att tjänstefördelaren dör vilket gör att routern också dör.

Har nätverk till alla rum men använder idag trådat till 2 datorer, 2 xbox och IP-TV fast i framtiden blir det säkert mer så behöver ju en switch.

Använder en Netgear gs108 8 port men den kan ju inte göra det här felet tänker jag??

Permalänk
Rekordmedlem

Har du någon gång testat att endast ha en dator inkopplad i tjänstefördelarens dataport för att kunna kontrollera uppkopplingen utan att blanda in övrig lanutrustning, funkar det då vet du att felet är i lanet och funkar det inte vet du att uppkopplingen eller den datorn är problemet.

Du skriver också att alla operatörsutrustning i husänden är nytt så endera är det även fel på de nya prylarna elerl så är det fel i andra änden på fibern ( vilket operatören borde ha sett) eller så är det nått i lanet och det är inget operatören ansvarar för så att felsöka med endast en dator direktinkopplad vore bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat med bara min dator inkopplad till tjänstefördelaren. Det är ju svårt när man inte bor själv att sno allt för felsökning. Problemet är ju inte alltid ibland funkar det en hel dag och ibland strular det var 5e minut.

Men kan något på min LAN tex min switch döda hela nätverket? Det låter konstigt och det är aldrig något jag vart med om tidigare. Switchen lever ju hela tiden är ju bara tjänstefördelaren som gör en reeboot hela tiden och då dör ju nätverket och routern.

Men felet blir mycket värre om vi är många uppkopplade, kan det inte vara att tjänstefördelaren inte klarar av att hantera all trafik?

Permalänk

Håller tjänstefördelaren/mediakonvertern på och dör även när ingenting är inkopplat i den? Alltså, bara fibern och strömmen inkopplad, inga IPTV-boxar eller routrar och datorer etc.

På vilket sätt ser du att den dör? Slocknar alla lampor?

Permalänk
Medlem

När internet dör springer jag till tjänstefördelaren, då när jag kommer fram blinkar PWR sedan blir den fast sedan tänds WAN och LAN1 och LAN2.

Då lyser routern rött på jordglobslampan.

Har även stått och kollar på tjänstefördelaren och sett at WAN slocknar några hundradelar någon gång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gambaboy:

Jag har inte testat med bara min dator inkopplad till tjänstefördelaren. Det är ju svårt när man inte bor själv att sno allt för felsökning. Problemet är ju inte alltid ibland funkar det en hel dag och ibland strular det var 5e minut.

Men kan något på min LAN tex min switch döda hela nätverket? Det låter konstigt och det är aldrig något jag vart med om tidigare.

Men felet blir mycket värre om vi är många uppkopplade, kan det inte vara att tjänstefördelaren inte klarar av att hantera all trafik?

Det låter osannolikt att tjänstefördelaren har "kapacitetsbrist" och att 2 stycken skulle ha det problemet, tjänstefördelaren är en vlan-svitch och de kan normalt hantera fler klienter än du kan koppla in i lanet. Om den första var trasig så borde i vart fall inte den andra vara trasig.
Om de nu bytt all näthårdvara i bostaden (vilket du skrev) så borde inte den nya också vara trasig, det är inte omöjligt men åtminstone ganska osannolikt.

Felet ligger logiskt sett inte där utan endera utanför din bostad hos operatörens utrustning och den brukar ha olika larmsystem som visar om den fungerar underligt och förhoppningsvis reagerar nån på att det kommer felmeddelanden från den och ett sånt fel drabbar oftast inte bara en enda kund utan alla som är kopplade till samma hårdvara i noden.
Eller i lanet.

Har du uttryckligen frågat vilken port på tjänstefördelaren som har vilken funktion (data, iptv, eller spelar ingen roll) och hur iptvboxen ska kopplas in, i tjänstefördelaren, i routern och om den ska vara i nån speciell port eller behöver den kanske bara vara internetansluten ?

Hur man löser iptv kan variera en hel del och det skulle kunna ge problem om du har en felkopplad tv-lösning.

Det skulle också kunna bli problem av ditt meshsystem om det ärt felkopplat eller felkonfat dubbel nat, flera dhcpservrar, kanske kopplat fysiskt fel så den försöker agera dhcp åt wanhållet.

Om någon klient har satts till statiskt ip så ska den adressen inte vara i samam adressrymd som dhcpservern arbetar.

Det kan finnas många felkällor och en ny nybytt tjänstefördelare är osannolik.
Mesh och iptv är mer troligt för det är lätt att både koppla och konfa fel eller att problemet uppstår pga nån klient på lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte det här felet med förra tjänstefördelaren, då dog bara internet ibland men jag såg inte problem när jag kollade på den, därför misstänkte jag att det var fel på min fiberkabel att det var något brott eller något på kabeln som kom in i huset.

Nu med tjänstefördelare nr 2 har jag ju sett att den dör 100 ggr minst det såg jag aldrig med den gamla. Men den gamla kanske hade startat upp innan jag han dit för att se det.

Jag frågade hur jag skulle koppla in IP tvn men dem sa att det inte skulle spela någon roll.

Men när jag satt den efter routern tyckte jag det blev värre.

Har ju knappt något inkopplat längre ändå är det fortfarande problem så därför jag tror att det är något med tjänstefördelaren men att det även är något problem på min fiber, kanske svetsen?

Men det är min lekmannateori 😅

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gambaboy:

Jag hade inte det här felet med förra tjänstefördelaren, då dog bara internet ibland men jag såg inte problem när jag kollade på den, därför misstänkte jag att det var fel på min fiberkabel att det var något brott eller något på kabeln som kom in i huset.

Nu med tjänstefördelare nr 2 har jag ju sett att den dör 100 ggr minst det såg jag aldrig med den gamla. Men den gamla kanske hade startat upp innan jag han dit för att se det.

Jag frågade hur jag skulle koppla in IP tvn men dem sa att det inte skulle spela någon roll.

Men när jag satt den efter routern tyckte jag det blev värre.

Har ju knappt något inkopplat längre ändå är det fortfarande problem så därför jag tror att det är något med tjänstefördelaren men att det även är något problem på min fiber, kanske svetsen?

Men det är min lekmannateori 😅

Och för att felsöka bör du direktansluta bara en dator.
Om det är ett "jätteproblem" att bli utan internet en tid för felsökning så skaffa nått mobilt obegränsat bredband utan bindning som du kan ha för att blidka ungarnas spelberoende,
Det går att dela via en telefon, många telefoner kan även dela via usb så de går att koppla in i routern för lanet endera via usb eller via ett usbnätverkskort om routern inte tar "usbmodem"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Får jag fråga om denna tjänstefördelare är placerad i ett skåp eller om den sitter öppet på väggen?
Om du lägger handen mot den strax efter att den "startat om" känns den påtagligt varm?
För att hjälpa till lite utan att vara för specifik, vilken ort/del av landet är detta då Global Connect (gamla ip-only)/Open Universe har olika koppling beroende på vem av dem som har fibern på din ort?

Samt vill jag veta om Netgear gs108 är kopplad till en av Lan portarna på din router eller på annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambaboy:

Jag har inte kopplat upp mig mot Telenors router så vet inte men ser ju att tjänstefördelaren dör vilket gör att routern också dör.

Har nätverk till alla rum men använder idag trådat till 2 datorer, 2 xbox och IP-TV fast i framtiden blir det säkert mer så behöver ju en switch.

Använder en Netgear gs108 8 port men den kan ju inte göra det här felet tänker jag??

Förstår behovet av kablat framåt, tänker mer på att hitta felkällan just nu. Sen så kan man ju gå bananas med att koppla upp saker tänker jag.

Du har ju fått en del tips på felsökning, köra en dator osv kopplad. Mina 5 cent att lägga till är att försöka koppla bort eventuella felkällor. Prylar kan ju ha fel på sig och skapa andra problem.

Men, logga in på telenor routern och se vad loggarna säger rörande uppkoppling, där kanske du kan få svar på vad det är som händer.
Koppla ur Netgerar switchen och kör bara Tjänstefördelare > router > övriga klienter
Din router bör ha 4 LAN uttag så du kanske klarar dig just nu.

Du kan ju även köra fabriksinställningar på routern, men gör det efter du kollat loggar, du kanske hittar något där som hjälper till och förstå varför saker spunkar ur.

Permalänk
Medlem

Routern har 2 LAN ut men testar det nu i helgen med switchen urkopplad. Ska fösöka logga in på routern också och se om jag kan se något.