Se alla VMs diskutrymme

Permalänk
Medlem

Se alla VMs diskutrymme

Hej,

Jag försöker få till en vy där jag kan se samtidigt ALLA VMs diskmängd när jag tittar i en datastore.
Idag ser jag bara namn, state, ip osv. Men inget med memmory, cpu eller diskspace etc.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vilken hypervisor?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Som sagt, frågan är vilken hypervisor du använder dig utav då detta är väldigt individuellt från hypervisor till hypervisor.

Nu kör jag exempelvis med XCP-ng i mitt labb, och där kan man helt enkelt gå in under Home\Storage\ och önskad lagring, och därefter Disks samt att man ändrar filtret till "Normal disks" så presenteras man med följande vy som jag tycker är väldigt "clean".

Därtill så ser man väldigt tydligt på General-fliken hur mycket diskutrymme som är allokerat.

Om man kör ESXi utan vCenter så tror jag enklaste sättet att visualisera är via CLI genom att göra en sökning av vmdk-filerna, men diskutnyttjande ser man ju lätt under Storage på respektive datastore.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

De flesta VM-image bara växer och växer med tiden med användning - inte krymper igen, vilket man ibland får stänga av VM (och eventuellt gör en backup innan på VM-imagen) och sedan använda respektive VM-miljö tools för att 'pressa luften' ur VM-imagen och efter det starta upp igen.

den enda som jag vet dynamisk kan få en VM-image att växa och krympa med hur mycket filer det är i VM-imagen är qcow2 och KVM under Linux och det görs genom att man gör sparse-segment på VM-imagen för platserna inne i VM-imagen som klient OS raderar filer genom att OS (oftast windows) skickar TRIM/UNMAP när filer raderas.

Problemet är att den sanna storleken på en VM-image som sparsefil i form av upptagen diskplats på VM-imagen syns inte i dom vanliga filhanterarna utan de visar alltid den skenbara storleken - inte i hur mycket plats de faktiskt tar upp på disken.

i terminalfönster kan man använda 'ncdu' för att se filernas skenbara storlek och verkligt upptagna storle och med ls kan man prova 'ls -lash' och då är första kolumnen som listas den verkliga platsförbrukningen på en VM-image.

virtual box har också infrastruktur att använda 'unmap' men när jag provade i windows gick det inget bra och det känns som att det inte är bugg-jagat tillräckligt eller windos saknar support och allt är inte på plats där för sparsefiler, troligen fungerar det bättre om man kör i Linuxmiljö som host-OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vilken hypervisor?

VMware

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Följdfrågan blir då om du kör vSphere/vCenter eller bara en ren ESXi?

I vCenter så ser du det enkelt om du väljer VMs tabben på klustret.
Borde gå att göra liknande på en ESXi men har ingen jag kan kolla på just nu, ska se om jag kommer ihåg det på jobbet imorgon.

Permalänk
Medlem

Nu råkar jag ha kvar en ESXi hypervisor, så jag gick in och kollade. Om man går in på Virtual Machines och högerklickar på kolumn-headern och därefter Select Columns och väljer Used Space, så kan man där se hur mycket diskutrymme varje enskild VM tar i anspråk.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se