Köpråd för gaming - Omkring 15k - 1440p

Permalänk
Medlem

Köpråd för gaming - Omkring 15k - 1440p

Hej!

Jag skulle vilja ha hjälp med att sätta ihop en ny gamingdator då min nuvarande börjar ge upp ordentligt. Processorn är så dålig att jag inte ens får starta CS2, då förstår ni vilket haveri det är.. Mitt mål är att kunna genomföra ett bygge som är maximerat utifrån pengen jag betalar och det gör inte jättemycket om min budget på 15k med några hundralappar om det gör bygget till det bättre.

RGB är snyggt, men om det mynnar ut i att komponenterna blir sämre och dyrare kan det uteslutas. Vill gärna ha ett chassi med bra luftflöde och behöver inte dra ner på kvalité på den fronten. Jag har inga problem att bygga datorn själv och komponenterna behöver inte inhandlas från samma ställe.

Just nu spelar jag inga krävande spel, utan kommer mestadels vara Dota 2, CS2 & Warzone men vill ändå ha möjligheten att köra bra spel i framtiden, t.ex. GTA6 m.m.

Just nu spelar jag på denna skärmen (Om det har någon betydelse för själva bygget): https://www.inet.se/produkt/2222512/samsung-27-odyssey-g7-va-...

Jag ser fram emot att få hjälp av er kunniga!

Stort tack på förhand!
/Filip

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

AM5 med 7900 (om än GRE) för 15k är riktigt bra, snyggt!

Permalänk
Medlem

Stort tack för tipset på bygget! Jag kom på att jag kommer att behöva ett moderkort med stöd för WIFI då det just nu är krångligt att dra tp-kabel i lägenheten. Sitter du på något bra tips på detta?

Klarar man sig på processorkylaren som kommer med? Eller behöver man en sådan?

Är det något övrigt jag behöver beställa ytterligare? Kablar, fler fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetex:

Stort tack för tipset på bygget! Jag kom på att jag kommer att behöva ett moderkort med stöd för WIFI då det just nu är krångligt att dra tp-kabel i lägenheten. Sitter du på något bra tips på detta?

Klarar man sig på processorkylaren som kommer med? Eller behöver man en sådan?

Är det något övrigt jag behöver beställa ytterligare? Kablar, fler fläktar?

Skulle kunna se ut så här om du vill ha WiFi och bättre kylare. Dvs offra 7900 GRE mot 7800 XT. Detta bygge har dock också bättre chassi och SSD.
Inget annat behöver beställas.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetex:

Stort tack för tipset på bygget! Jag kom på att jag kommer att behöva ett moderkort med stöd för WIFI då det just nu är krångligt att dra tp-kabel i lägenheten. Sitter du på något bra tips på detta?

Klarar man sig på processorkylaren som kommer med? Eller behöver man en sådan?

Är det något övrigt jag behöver beställa ytterligare? Kablar, fler fläktar?

En luftkylare för 300-500 kr är relativt billig för livslängden, ljudnivån och prestandan Värt varje krona.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

7900gre för 7k är bara för bra för att inte köra på.