Få Ati Mobility Radeon HD 4330 att fungera i win 10

Permalänk
Medlem

Få Ati Mobility Radeon HD 4330 att fungera i win 10

Jag har installerat win 10 x64 på en gammal packad Bell laptop och har problem med att hitta drivrutiner till Ati Mobility Radeon HD 4330 som stödjer Windows 10 x64. Hittar bara till Windows 8. Finns det nåt sätt att få grafikkortet att fungera ihop med Windows 10? Datorn har 10+ år på nacken

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Vad är den packad med/av? 🤣

Skämt åsido, går det inte att installera de som egentligen är för win8?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

HD 2000-4000 ska ha officiella Win10-drivrutiner som levereras via Windows update

Annars är det bara att installera drivrutinerna för Win8 manuellt, Win10 fungerar med WDDM 1.0-drivrutiner, som släpptes till Vista.

Permalänk

som sagt testa drivaren för win 8 allt från vista och frammåt är ju i princip samma kärna med modifikationer och inget ovanligt att allt som finns är typ en universaldrivare för allt från win 7 till win 11.

har några gamla obskyra hårdvaror som jag kört på en win 7 drivare (eller om det var vista) för det finns ingen för något nyare operativsystem.

funkar inte denna win 8 drivare kan du nog glömma win 10 på den då kortet är så pass gammalt att win 10 var nog knappt äns påtänkt när det tappade support från amd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När jag försöker installera drivrutin för Windows 8 x64 står det "det gick inte att läsa in identifieringsdrivrutinen" Windows update hittar inte heller något. Jag är inne i felsäkert läge

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

verkar kört... "AMD Radeon™ HD 4000 Series products and older are not certified to support Windows Display Driver Model (WDDM) 1.2 or higher and therefore, do not have driver support for Windows® 10.

The following is a list of graphics products that do not support Windows® 10:

ATI Radeon™ HD 4000 Series /ATI Mobility Radeon™ HD 4000 Series Graphics. " tänkte om man kunde skaffa nåt billigt nyare kort att sätta i som stödjer win 10 vad rekommenderas?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Gå ur felsäkert läge och uppdatera via windows update. Du ska i princip inte behöva göra något alls. Installera win 10, anslut till ett nätverk och se till att win är aktiverat så löser det sig. Vill du påskynda processen så tryck på "sök efter uppdateringar".

Vad menar du med "att sätta i"? Det är väl en laptop?!

Edit: Annars kan du testa win 8 drivern som finns här. Skall tydligen funka.

https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/ati-mob...

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Gå ur felsäkert läge och uppdatera via windows update. Du ska i princip inte behöva göra något alls. Installera win 10, anslut till ett nätverk och se till att win är aktiverat så löser det sig. Vill du påskynda processen så tryck på "sök efter uppdateringar".

Vad menar du med "att sätta i"? Det är väl en laptop?!

Edit: Annars kan du testa win 8 drivern som finns här. Skall tydligen funka.

https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/ati-mob...

Jag kommer inte åt Windows update pga att grafikkortet inte har några drivrutiner när jag öppnar program expanderar de ej så det går att klicka i dem så jag måste köra felsäkert läge för att kunna använda datorn. Tänkte om kortet var utbytbart men det kanske sitter på moderkortet excuse my ignorance

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

@Samme22:
Har du testat installera en äldre version av Windows 10?

Själv tycker jag att Version 1703 funkar bäst på äldre datorer, men dock ingen garanti att det även gäller dig. 1703 var även första versionen med Dark Mode samt Night light.

Permalänk

Sedan är det som såhär. Om hårdvaran inte direkt fungerar smärtfritt med win installationen så är det inte direkt någon "smooth" upplevelse du har att vänta dig. Jag själv köpte en elitebook 850 med en i7 för 450kr på blocket. Värt att tänka på om du är behov av en någorlunda lappis för win 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

Jag kommer inte åt Windows update pga att grafikkortet inte har några drivrutiner när jag öppnar program expanderar de ej så det går att klicka i dem så jag måste köra felsäkert läge för att kunna använda datorn. Tänkte om kortet var utbytbart men det kanske sitter på moderkortet excuse my ignorance

Det är inte så att upplösningen är väldigt låg och det nyöppnade/expanderade fönstret hamnar utanför det område som kan visas på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Det är inte så att upplösningen är väldigt låg och det nyöppnade/expanderade fönstret hamnar utanför det område som kan visas på skärmen?

Jo kanske men kan inte gå in i inställningar och ändra upplösningen.

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Tryck win+pil upp för att maximera fönstret på skrivbordet så borde den anpassa storleken på fönstret till upplösningen på skrivbordet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tryck win+pil upp för att maximera fönstret på skrivbordet så borde den anpassa storleken på fönstret till upplösningen på skrivbordet.

Testade det men händer inget. Tänkte om jag skulle nedgradera till Windows 8 så långt stödjer drivrutinerna för grafikkortet Windows

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

Jag högerklickade på snabbstartsknappen och fick upp aktivitetshanteraren första fönstret som jag lyckats få upp

pp

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

Jag högerklickade på snabbstartsknappen och fick upp aktivitetshanteraren första fönstret som jag lyckats få upp<Uppladdad bildlänk>pp

Funkar inte att högerklicka på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Edit: jag fick till det 😀 tryckte windows
Tangenten och p samtidigt för att få fram flera skärmar

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

På äldre laptops var det tämligen vanligt att man det var märkesspecifika drivrutiner som krävdes, du kan prova att söka på laptopmodellen och isåfall ladda ner den från tillverkaren, eller om du har den på skiva.
Alternativt, gör även ett försök med 13.9 Legacy till Windows 7.

Jag har själv använt både integrerat och diskret grafikkort från dessa serier på Win10 22H2, i båda dessa fall installerades drivrutinerna automatiskt via Windows. Den äldsta grafikdrivrutinen jag använt med Win10 var Vista-drivrutinen till ATI X1300, men den behövdes installeras manuellt.