Permalänk
Medlem

Vad kallas detta fenomen på skärmen?

Hej!

Detta är lite svårt att beskriva men jag antar att det finns ett bra namn för fenomenet som jag inte känner till..
Vår ASUS skärm visar en linje eller kant i bilder med tonade övergångar i färgerna till exempel en bild på en himmel. Framför allt i mörkare bilder blir detta synligt. Jag tänker att det är en begränsning hos skärmen som gör att inte exakt alla färger kan visas utan ögat uppfattar då en gräns mellan de pixlar som visar olika färger.

Förstår ni vad jag menar?
Om det finns något bra namn på fenomenet så kan jag leta vidare efter en lösning själv.

Datorn har ett 4070 super gpu men skärmen är en lite billigare Asus gaming 1440p.

Det kanske är så enkelt att det är skärmen som begränsar och att det enbart går att lösa genom att köpa en bättre skärm?

Mvh Daniel Sager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danan20:

Hej!

Detta är lite svårt att beskriva men jag antar att det finns ett bra namn för fenomenet som jag inte känner till..
Vår ASUS skärm visar en linje eller kant i bilder med tonade övergångar i färgerna till exempel en bild på en himmel. Framför allt i mörkare bilder blir detta synligt. Jag tänker att det är en begränsning hos skärmen som gör att inte exakt alla färger kan visas utan ögat uppfattar då en gräns mellan de pixlar som visar olika färger.

Förstår ni vad jag menar?
Om det finns något bra namn på fenomenet så kan jag leta vidare efter en lösning själv.

Datorn har ett 4070 super gpu men skärmen är en lite billigare Asus gaming 1440p.

Det kanske är så enkelt att det är skärmen som begränsar och att det enbart går att lösa genom att köpa en bättre skärm?

Mvh Daniel Sager

Något sånt här du menar? http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som om du beskriver color banding / posterisering.
Det finns till någon nivå på nästan de flesta skärmarna, men absolut finns det bättre och sämre. Detta är också något som brukar testas i ordentliga skärmrecensioner.

Eftersom de flesta skärmarna som inte är till för proffsbruk har 8-bitars färg (eller till och med 6-bitars färg + FRC, dvs att den blinkar en pixel mellan två närliggande nyanser) så är det inte säkert att du kan lösa det till fullo. Allt beror på hur känslig man är.
Men har du än 6-bitars panel nu och är känslig så kan du absolut få det långt mycket bättre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Thomas:

Det låter som om du beskriver color banding / posterisering.

Dito!

Det hade inte skadat att veta vilken skärm du har för att kunna ge bästa möjliga råd och/eller mer kött på benen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det låter som om du beskriver color banding / posterisering.
Det finns till någon nivå på nästan de flesta skärmarna, men absolut finns det bättre och sämre. Detta är också något som brukar testas i ordentliga skärmrecensioner.

Eftersom de flesta skärmarna som inte är till för proffsbruk har 8-bitars färg (eller till och med 6-bitars färg + FRC, dvs att den blinkar en pixel mellan två närliggande nyanser) så är det inte säkert att du kan lösa det till fullo. Allt beror på hur känslig man är.
Men har du än 6-bitars panel nu och är känslig så kan du absolut få det långt mycket bättre.

Rätt ofta är det dock bilden i sig, antingen för att man har utgått från 8 bitar och sedan redigerat eller på grund av förstörande komprimering. Det senare dyker gärna upp i skuggor eftersom komprimeringen brukar ge sig mer på mörka områden än ljusa. Har man då ljusstyrkan uppskruvad eller halvdan svärta så syns det mer.

För att avgöra vilket det är behöver man ju mata i något som man bombsäkert vet inte i sig innehåller brister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Dito!

Det hade inte skadat att veta vilken skärm du har för att kunna ge bästa möjliga råd och/eller mer kött på benen.

En Asus TUF Gaming VG27WQ

Permalänk
Bildexpert 📺

Posterisering kallas det och beror på att någonstans i kedjan är den faktiska färgupplösning för låg. Ögat behöver ungefär 14 bitars precision för att fenomenet inte ska uppstå.

Angivna siffror och påstådda nivåer som exempelvis 10 bitar är endast den adressbara nivån, inte den faktiska nivån. Majoriteten skärmar använder olika nivåer av dither och temporala halvtonsmönster för att approximera den precisionen med sitt fysiska ljus och det är i praktiken sällan full teckning. Yrkesskärmar för färgproduktion kan ha en helt annan nivå på den precisionen men kan då ofta addera en eller två nollor till priset.

Observera någonstans i kedjan. Posteriseringen kan uppstå någonstans i den kedjan som har rätt många länkar. Problemet man ser kan lika gärna vara där från början i materialet man tittar på. Posteriseringen är alltså redan inkodad i källmaterialet.

Inställningarna i skärmen påverkar också. Så fort man har en skärm som laborerar med ljuset i bilden på ett sätt som avviker från färgstandard, extra särskilt spelskärmar som har "shadow boost"/etc.-funktioner igång kommer dessa att både alstra och förvärra problemen.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Nu när jag vet vad det kallas googlade jag lite.
Fenomenet är tydligast på windows 11 egna skrivbordsbakgrunder. Det verkar vara ett känt fenomen... Typ att bilderna komprimeras och får sämre färgdjup?

Mvh Daniel Sager

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Danan20:

Tack för svar.
Nu när jag vet vad det kallas googlade jag lite.
Fenomenet är tydligast på windows 11 egna skrivbordsbakgrunder. Det verkar vara ett känt fenomen... Typ att bilderna komprimeras och får sämre färgdjup?

Mycket möjligt – en annan "klassiker" är någon bakgrund på Steam som också är stegad i nyanserna i sin toning, förmodligen medvetet då stegningen är så jämn att den antagligen designats som en stegad gråramp. Brukar resultera i frågor om vad som är "fel på skärmen."