i9 14900k med 4090 rtx får mellan 500-200 fps i cs2?

Permalänk

i9 14900k med 4090 rtx får mellan 500-200 fps i cs2?

hej är ägare av ett riktigt monster till dator men får fps drops ibland att den är stabil på 500-400 fps sen går den ner till typ 300-250 fps. har kollat på lite youtube videos och dom har på 800 fps i cs2? och droppar kanske till 400 för dom vad jag kan se.

kör på 360hz monitor så är lite störigt att den gör så här. har fortfarande öppet köp på cpu: oxh moderkort så kan lämna tillbaka och köp amd cpu med men finns det någon fix så vore det nice då jag har gillat intel sen jag börja greja med datorer. tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Testa stäng av e cores

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Testa stäng av e cores

nope, blir fortfarande underliga fps dorps trots att jag disablat e coes. kan liksom ha 600 fps sen efter typ 5 min så får jag 300 fps och sen går den tillbaka till 600fps. detta är då i deathmatch. kör jag anubis med botar så har jag samma men sen droppar fpsen specielt vid fontän på a site om det kommer en bot då. d2 vanlig deathmatch börjar på 600 fps sen så vid a long nere i pitt får jag typ 300 fps till 200 fps om jag skjuter på någon

Permalänk

Sedan jag installerade nya windows så fick jag en stor drop i fps, kan det kanske bero på det? Annars kan du alltid starta om grafikkortet eller ominstallera windows!

Permalänk
Skrivet av NoahBLQVST:

Sedan jag installerade nya windows så fick jag en stor drop i fps, kan det kanske bero på det? Annars kan du alltid starta om grafikkortet eller ominstallera windows!

windows tvivlar jag att det är något fel på, är helt ny installerad kopia av windows 11. men omstart av grafikkort har jag ej provat. ska prova med det.

tack för tippset iaf

Permalänk
Medlem

Starta om grafikkortet? 🤔
Jag kan inte cs2 alls, men har snappat upp att det finns många knep att ta till för att få det snabbt och stabilt.
Har du gjort något sådant?

Kör du fönster eller helskärm?
Har du alla drivrutiner till moderkort osv installerade?
Har du provat med avstängt ljudkort? Händer faktiskt fortfarande att ljudkort på tex moderkort bråkar med oss.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Starta om grafikkortet? 🤔
Jag kan inte cs2 alls, men har snappat upp att det finns många knep att ta till för att få det snabbt och stabilt.
Har du gjort något sådant?

Kör du fönster eller helskärm?
Har du alla drivrutiner till moderkort osv installerade?
Har du provat med avstängt ljudkort? Händer faktiskt fortfarande att ljudkort på tex moderkort bråkar med oss.

jag kör helskärm men med stretchad upplösning 1280x960. det jag har gjort när jag installera windows är. uppdaterat bios till senaste. aktiverat xmp. (ram sitter också i rätt slottar) så dual channel finns) installerat gpu drivrutiner från nvidias hemsida.

ända som jag kom och tänka på nu är för alla andra drivrutiner installerades via windows update kanske är det som spökar. viste inte som wifi till moderkortet och ljud drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Prova sätt Windows Energisparläget på "Hög Prestanda" (CPU går på maxclock hela tiden) medans du spelar och sätt även Prestandaläge i spelets profil i Nvidia kontrollpanelen. Har CS2 Nvidia Reflex + Boost borde den göra det automatiskt dock.

Glöm inte byta tillbaks till Balanserat Energisparläge när du inte lirar annars drar datorn mer ström än nödvändigt.
Vet inte om dessa hjälper men man kan alltid prova..

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Prova sätt Windows Energisparläget på "Hög Prestanda" (CPU går på maxclock hela tiden) medans du spelar och sätt även Prestandaläge i spelets profil i Nvidia kontrollpanelen. Har CS2 Nvidia Reflex + Boost borde den göra det automatiskt dock.

Glöm inte byta tillbaks till Balanserat Energisparläge när du inte lirar annars drar datorn mer ström än nödvändigt.
Vet inte om dessa hjälper men man kan alltid prova..

her hög prestandard på energi sparningsläget. blev sämmre fps med reflex+boost. men bättre frametimes. men tack för tippset. funderar nästan på att köpa en ny cpu med moderkort. AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz men är konstigt då min cpu och den är nästan likvärdig om man kollar i tester men ändå verkar folk ha väldigt bra fps med den i cs2? tänker iaf försöka ett ta till med att få till det med fps:en har 50 dagar på mig att lämna tillbaka cpu:n så har lite tid att testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjako92:

her hög prestandard på energi sparningsläget. blev sämmre fps med reflex+boost. men bättre frametimes. men tack för tippset. funderar nästan på att köpa en ny cpu med moderkort. AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz men är konstigt då min cpu och den är nästan likvärdig om man kollar i tester men ändå verkar folk ha väldigt bra fps med den i cs2? tänker iaf försöka ett ta till med att få till det med fps:en har 50 dagar på mig att lämna tillbaka cpu:n så har lite tid att testa

Okej synd att det inte funka. Ja jag kom på att reflex ger lite sämre fps men mindre latens. Boost ska göra så GPU:n går på max frekvens hela tiden, samma som att sätta Prestandaläget i Nvidia kontollpanelen.
Hoppas det löser sig för dig, det är bra hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjako92:

her hög prestandard på energi sparningsläget. blev sämmre fps med reflex+boost. men bättre frametimes. men tack för tippset. funderar nästan på att köpa en ny cpu med moderkort. AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz men är konstigt då min cpu och den är nästan likvärdig om man kollar i tester men ändå verkar folk ha väldigt bra fps med den i cs2? tänker iaf försöka ett ta till med att få till det med fps:en har 50 dagar på mig att lämna tillbaka cpu:n så har lite tid att testa

Det kan vara CPU trottling som orsakar problemen, vad säger HWmonitor om du kör det samtidigt?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Detta är ganska såklart. Men bara för att vara säker så har du inte v/g-sync på...?

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Det kan vara CPU trottling som orsakar problemen, vad säger HWmonitor om du kör det samtidigt?

Jo jag vet ju att 14900k blir varm men visar på 60 C när jag kollar i msi afterburner och i HWmonitor säger det samma men har undervolta lite Stängt av e cors och är fortfarande samma, en sak är att det blir sämre prestandats om e cors är på men fortfarande konstiga fps drops. Men i cyberpunk har jag bra fps

Permalänk
Hjälpsam

i9 boostar sig sönder och samman, pushar lätt 350W+ värme om den får gå för fullt vilket gör att den överhettar och throttlar.

Tricket är att leka med powerlevels och kylning så du under belastning håller dig precis under 95c. Om den går svalare så har den mycket mer att ge närapå sett oavsett vad för kylare du kör (LianLi 360 Preformance eller Arctic Freezer III 420 är inte nog enligt egen erfarenhet). Om den går varmare så riskerar du throttling.

Har sett flera 14900K som presterar sämre än 14700K då de varit strypta för hårt för att hålla från överhettning.

Är inte ett fan av i9an.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

i9 boostar sig sönder och samman, pushar lätt 350W+ värme om den får gå för fullt vilket gör att den överhettar och throttlar.

Tricket är att leka med powerlevels och kylning så du under belastning håller dig precis under 95c. Om den går svalare så har den mycket mer att ge närapå sett oavsett vad för kylare du kör (LianLi 360 Preformance eller Arctic Freezer III 420 är inte nog enligt egen erfarenhet). Om den går varmare så riskerar du throttling.

Har sett flera 14900K som presterar sämre än 14700K då de varit strypta för hårt för att hålla från överhettning.

Är inte ett fan av i9an.

Knappast i spel nej och i varje fall inte CS2.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

du kör extremt låg upplösning blir det bättre om du går upp till typ 1920x1080 eller 2560x1440 med samma inställningar i övrigt?

om det blir bättre så är det för att din låga upplösning kräver för mycket för cpu´n och bättre att gå upp lite och faktiskt låta gpu få göra lite av jobbet istället

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows