Stationär dator startar om mest hela tiden

Permalänk

Stationär dator startar om mest hela tiden

Jag har lite problem med min ~4 år gamla dator, den hade nämligen startat om sig själv en dag för två veckor sen. Nu startar den om i runda slängar var 5:e minut, alternativt fryser. Inte ens LED:s på tangentbordet som caps lock osv reagerar.

Jag byggde datorn själv. Det är en Ryzen 7 5800X, Asus ROG STRIX B550-F Gaming (WiFi), 4x av dessa minnen köpt i två olika omgångar.

Saker jag provat i ungefärlig ordning,

  • Windows memory diagnostic. Detta kör oftast klart men startar ibland om mitt i. Inga fel rapporteras

  • Provat alla fyra minnesstickor separat

  • Provat minnena i olika slots

  • Inaktiverat DOCP

  • Bytt grafikkort

  • Bytt PSU

  • Ren installation av Windows.

  • Bytt systemdisk från NVMe till SSD och därmed annan port på moderkortet

  • Stresstestat med passmark

  • Idlat

  • Koppla bort reset-switchen

  • Bytt till jordat uttag (finns bara i köket i min lägenhet)

  • Inspekterat moderkortet. Jag ser inga svällande kondensatorer eller liknande.

  • Inaktiverat Precision Boost Overdrive

  • Startat i felsäkert läge med och utan nätverk samt med ”låg upplösning"

  • Uppdaterat UEFI

Inget hjälper. Jag har inte installerat något särskilt program i närtid, men eftersom jag också har provat en ren installation av Windows 11 så lär det inte spela någon roll. Jag har inte heller uppdaterat UEFI före strulet började, det flashades bara i samband med att jag byggde datorn 2020.

Datorn hinner heller aldrig vara igång länge nog så att jag kan titta igenom event logs ordentligt, men jag lyckades till slut se att jag får "WHEA logger event 18”. De trådar jag hittar med liknande fel vill se minidump/memory dump, men jag hinner aldrig komma så långt.

Byter tillbaka till den tidigare systemdisken och får lite olika blåskärmar.

  • DPC WATCHDOG VIOLATION

  • SYSTEM SERVICE EXCEPTION

  • KMODE EXCEPTION NOT HANDLED

Nu ver jag inte vad jag kan göra eller vilka komponenter jag kan lita på längre. Att byta moderkort och/eller processor kan visa sig bli dyrt om felet ligger någon annanstans. Datorn har varit helt stabil sen den köptes fram till för någon vecka sedan. Har någon några idéer?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag har lite problem med min ~4 år gamla dator, den hade nämligen startat om sig själv en dag för två veckor sen. Nu startar den om i runda slängar var 5:e minut, alternativt fryser. Inte ens LED:s på tangentbordet som caps lock osv reagerar.

Jag byggde datorn själv. Det är en Ryzen 7 5800X, Asus ROG STRIX B550-F Gaming (WiFi), 4x av dessa minnen köpt i två olika omgångar.

Saker jag provat i ungefärlig ordning,

  • Windows memory diagnostic. Detta kör oftast klart men startar ibland om mitt i. Inga fel rapporteras

  • Provat alla fyra minnesstickor separat

  • Provat minnena i olika slots

  • Inaktiverat DOCP

  • Bytt grafikkort

  • Bytt PSU

  • Ren installation av Windows.

  • Bytt systemdisk från NVMe till SSD och därmed annan port på moderkortet

  • Stresstestat med passmark

  • Idlat

  • Koppla bort reset-switchen

  • Bytt till jordat uttag (finns bara i köket i min lägenhet)

  • Inspekterat moderkortet. Jag ser inga svällande kondensatorer eller liknande.

  • Inaktiverat Precision Boost Overdrive

  • Startat i felsäkert läge med och utan nätverk samt med ”låg upplösning"

  • Uppdaterat UEFI

Inget hjälper. Jag har inte installerat något särskilt program i närtid, men eftersom jag också har provat en ren installation av Windows 11 så lär det inte spela någon roll. Jag har inte heller uppdaterat UEFI före strulet började, det flashades bara i samband med att jag byggde datorn 2020.

Datorn hinner heller aldrig vara igång länge nog så att jag kan titta igenom event logs ordentligt, men jag lyckades till slut se att jag får "WHEA logger event 18”. De trådar jag hittar med liknande fel vill se minidump/memory dump, men jag hinner aldrig komma så långt.

Byter tillbaka till den tidigare systemdisken och får lite olika blåskärmar.

  • DPC WATCHDOG VIOLATION

  • SYSTEM SERVICE EXCEPTION

  • KMODE EXCEPTION NOT HANDLED

Nu ver jag inte vad jag kan göra eller vilka komponenter jag kan lita på längre. Att byta moderkort och/eller processor kan visa sig bli dyrt om felet ligger någon annanstans. Datorn har varit helt stabil sen den köptes fram till för någon vecka sedan. Har någon några idéer?

Hejsan

Hade jag varit du hade jag börjat med att uppdatera bios och sedan testat köra med två ram-stickor och sedan tagit det därifrån.

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hejsan

Hade jag varit du hade jag börjat med att uppdatera bios och sedan testat köra med två ram-stickor och sedan tagit det därifrån.

Glhf!

Tack, det är gjort. Har också drivrutiner från Asus hemsida (chipset, lan, wan, audio). Problemet kvarstår.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Genom senaste versionen av UEFI har jag fått tillgång till några nya funktioner, har glömt det exakta namnet men vad det verkar så kan jag under/överklocka per kärna i UEFI. Än så länge verkar det okej. Har också sett att alla WHEA-logger errors där CPUn skiter på sig sker på just core 1, så den har jag underklockat lite. Ser också att tjänsten WLAN manager alltid startas samma sekund som jag får WHEA logger event 18. Jag vet inte om det är relaterat, men ser på reddit att fler än jag har det problemet...

edit: med ena kärnan underklockad ett tag verkade datorn stabil i runt trekvart, sen frös den igen. Nu vill inte datorn starta trots clearad CMOS och headless reflash av UEFI, så det blev tack och hej för det systemet.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Genom senaste versionen av UEFI har jag fått tillgång till några nya funktioner, har glömt det exakta namnet men vad det verkar så kan jag under/överklocka per kärna i UEFI. Än så länge verkar det okej. Har också sett att alla WHEA-logger errors där CPUn skiter på sig sker på just core 1, så den har jag underklockat lite. Ser också att tjänsten WLAN manager alltid startas samma sekund som jag får WHEA logger event 18. Jag vet inte om det är relaterat, men ser på reddit att fler än jag har det problemet...

edit: med ena kärnan underklockad ett tag verkade datorn stabil i runt trekvart, sen frös den igen. Nu vill inte datorn starta trots clearad CMOS och headless reflash av UEFI, så det blev tack och hej för det systemet.

Hej igen

Om du får igång burken så verkar det som att många fått ordning på WHEA 18 relaterade problem genom någon eller flera av följande åtgärder: avinstallera Ryzenmaster, stänga av C-states, höja VDDG och VDDP något, sätta positiv offset på VDDCR CPU med typ 0,1V.

Sedan, åtminstone enligt mina erfarenheter, brukar bästa källan för chipset driverare vara från chipset-tillverkarens hemsida. Ibland laggar moderkortstillverkarna efter med att uppdatera chipsetdrivarna på sin sida alternativt struntar i det helt på lite äldre prdukter.

om du bestämt dig för att gå vidare: må din nästa dator aldrig trilskas!

Permalänk
Hedersmedlem

Min gissning efter första inlägget var trasig CPU, och efter den sista uppdateringen låter det ännu mer troligt.
Det må vara ganska sällsynt i helhet, men symtomen matchar väldigt väl vad som hände när min 5800X dog.
Framför allt att du får WHEA-errors på bara en kärna är ju ett väldigt starkt tecken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej igen

Om du får igång burken så verkar det som att många fått ordning på WHEA 18 relaterade problem genom någon eller flera av följande åtgärder: avinstallera Ryzenmaster, stänga av C-states, höja VDDG och VDDP något, sätta positiv offset på VDDCR CPU med typ 0,1V.

Sedan, åtminstone enligt mina erfarenheter, brukar bästa källan för chipset driverare vara från chipset-tillverkarens hemsida. Ibland laggar moderkortstillverkarna efter med att uppdatera chipsetdrivarna på sin sida alternativt struntar i det helt på lite äldre prdukter.

om du bestämt dig för att gå vidare: må din nästa dator aldrig trilskas!

Tack. Jag blir inte klok på alternativen i Asus UEFI men jag ska titta närmare på dom bitarna. I värsta fall så har jag nu både nytt moderkort och cpu liggandes att byta med om det skulle behövas, dock har jag hunnit bli gammal nog att tröttna på datorskruvande, så det går segt med den biten.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Min gissning efter första inlägget var trasig CPU, och efter den sista uppdateringen låter det ännu mer troligt.
Det må vara ganska sällsynt i helhet, men symtomen matchar väldigt väl vad som hände när min 5800X dog.
Framför allt att du får WHEA-errors på bara en kärna är ju ett väldigt starkt tecken.

Jag provar att byta CPU först, så får vi se. Jag hoppas nästan att det är den också, snarare än moderkortet, för kabeln för chassits USB-header sitter så j-vla hårt på moderkortet att jag garanterat kommer att dra sönder porten på moderkortet om jag måste lossa på den kabeln (har Define 7 Compact f ö).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja