Vinn nätagg från Seasonic

UPS till Dream Machine, Switch och mediaomvandlare

Permalänk
Medlem

UPS till Dream Machine, Switch och mediaomvandlare

Hej,

jag vill säkerställa driften av min nätverksutrustning dvs router (Dream Machine, switch och mediaomvandlare) och därför skaffa en UPS. Tänker mig storlek typ 1500VA

Kollar på vilka modeller som är intressanta, APC är väl den mest etablerade men Powerwalker känns som ett prisvärt alternativ.

Vad är era åsikter, erfarenheter av Powerwalker?

Kollat på nedan modeller
Powerwalker VFI 1500 RMG 1500VA 1500W
https://powerwalker.com/product/10122113/

Powerwalker VI 1500 R1U
https://powerwalker.com/product/10121050/

Powerwalker VFI 1500 CG PF1
https://powerwalker.com/product/10122109/

Jämförelse hos Dustin
https://www.dustin.se/compare/index/25538210

Permalänk
Medlem

Kör du redan rack så skulle jag personligen gått på VFI 1500 RMG som är en online-UPS och har ett smidigt format.

Ingen erfarenhet av just Powerwalker. Kikat på recensioner om sådana finns?

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Hej,

jag vill säkerställa driften av min nätverksutrustning dvs router (Dream Machine, switch och mediaomvandlare) och därför skaffa en UPS. Tänker mig storlek typ 1500VA

Kollar på vilka modeller som är intressanta, APC är väl den mest etablerade men Powerwalker känns som ett prisvärt alternativ.

Vad är era åsikter, erfarenheter av Powerwalker?

Kollat på nedan modeller
Powerwalker VFI 1500 RMG 1500VA 1500W
https://powerwalker.com/product/10122113/

Powerwalker VI 1500 R1U
https://powerwalker.com/product/10121050/

Powerwalker VFI 1500 CG PF1
https://powerwalker.com/product/10122109/

Jämförelse hos Dustin
https://www.dustin.se/compare/index/25538210

En nackdel är att Dream Machine inte har någon integration med UPS. Dvs det finns inget sätt för UPS att tala om för Dream Machine att batteriet håller på att ta slut för att göra en nedstängning innan det är slut. Du kan lösa det med en Raspberry Pi som kommunicerar med UPS och i sin tur stänger ned Dream Machine.

Permalänk
Medlem

Fundera på vad du vill säkra upp dig mot, går strömmen i området är sannolikheten väldigt stor att din fiberleverantörs utrustning också stannar, de brukar inte UPS-säkra sina switchar ute i bostadsområden. Så jag har en liten 750VA UPS som tar bort eventuella strömspikar i nätet och som stänger ner min NAS snällt efter några minuter om strömmen går.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fundera på vad du vill säkra upp dig mot, går strömmen i området är sannolikheten väldigt stor att din fiberleverantörs utrustning också stannar, de brukar inte UPS-säkra sina switchar ute i bostadsområden. Så jag har en liten 750VA UPS som tar bort eventuella strömspikar i nätet och som stänger ner min NAS snällt efter några minuter om strömmen går.

Tror dock UDM har stöd för Unifi LTE som kan användas som failover med 4g?
Nu vet jag dock inte om TS har tänkt gå på det spåret. För annars är det som du skriver, oftast dött hos leverantör med när åskan väl gått t.ex.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Kör du redan rack så skulle jag personligen gått på VFI 1500 RMG som är en online-UPS och har ett smidigt format.

Ingen erfarenhet av just Powerwalker. Kikat på recensioner om sådana finns?

Låter vettigt, har litet rack (måste kolla plats men den går att ha som tower så länge)

Skrivet av koSmiQ:

En nackdel är att Dream Machine inte har någon integration med UPS. Dvs det finns inget sätt för UPS att tala om för Dream Machine att batteriet håller på att ta slut för att göra en nedstängning innan det är slut. Du kan lösa det med en Raspberry Pi som kommunicerar med UPS och i sin tur stänger ned Dream Machine.

Japp, det är min tanke att existerande Raspberry Pi med Home Assistant ska hantera detta (denna kommer inom kort också få en egen UPS)

Skrivet av Mindfighter:

Helt riktigt, detta är för den lokala strömtillförseln.
Har en fundering på att på sikt skaffa en failover internet uppkoppling (4G modem) som Dream Machine har "plug 'n play" https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-internet-solu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Har en fundering på att på sikt skaffa en failover internet uppkoppling (4G modem) som Dream Machine har "plug 'n play" https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-internet-solu...

Då är frågan om du inte ska ha något större än 1500 VA, min 750 VA räcker till 25-30 minuter och då är det en synology nas och lite nätutrustning (switch, accesspunkt, cloudkey), så vill man ha driftstid så behöver man minimera utrustningen som ska drivas eller ha pooower.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då är frågan om du inte ska ha något större än 1500 VA, min 750 VA räcker till 25-30 minuter och då är det en synology nas och lite nätutrustning (switch, accesspunkt, cloudkey), så vill man ha driftstid så behöver man minimera utrustningen som ska drivas eller ha pooower.

Tänker att börja någonstans , sen ska det gå att addera externa batterier.

Permalänk
Medlem

APC var "bäst" en gång i tiden men de har blivit omsprungna tycker jag.
Kör helst på Eaton numera då deras mjukvara till Windowsmaskiner är bättre och stabilare, speciellt med USB-anslutning som APC verkar tappa mest hela tiden.

Beroende på var du ska ha den så kolla upp om den du vill köpa har fläkt som går konstant även när den har nätström, vissa modeller har detta och går enligt mig inte att ha i ett rum där man sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke4u:

Låter vettigt, har litet rack (måste kolla plats men den går att ha som tower så länge)

Japp, det är min tanke att existerande Raspberry Pi med Home Assistant ska hantera detta (denna kommer inom kort också få en egen UPS)

Jag har liknande setup som du (UDM Pro, PoE-switch, accesspunkter, kameror osv) och har lite tips.

4G-failover
Du måste inte köra UIs LTE-modem. Billigast är exempelvis Netgear LB2120 du kan ställa i bridge-mode och koppla till sekundär WAN-port på UDM Pro. Finns begagnat för några hundra. Jag har kört denna och gick sen över till Huawei B2368-66 för lite bättre räckvidd. Större strömavbrott släcker ju ofta närmaste mast

UPS
Jag hade en billig Powerwalker-UPS som blev väldigt varm som jag returnerade. Skaffade då 2st Eatons offline-UPSer. När batterierna blev dåliga köpte jag batterilådor från Biltema och ställde i AGM-batterier till solceller osv, säkrade upp dem och kopplade till Eaton UPS-erna. Har nu ca totalt 150 AH (12v) som driver nätverk och lite annat när strömmen går . Enda nackdelen är att UPSerna inte kan stänga ner enheterna säkert om det skulle behövas, men med kapaciteten som finns ska det inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem

Kompisen använder en Powerwalker VI 2200 RLE för att driva sin UDM Pro, PoE-switch, Accesspunkter, 4G backup router samt en gammal HP server.

För att övervaka, managera och trigga aktioner så kör han PowerMaster+ (PowerWalkers egna mjukvara som pratar med UPSen via USB) som t.ex. ssh:ar in i hans ESXi host och stänger av alla virtuella maskiner och hosten snyggt när UPSen gått på batteri i 45min.

Själva UPSen har hitintills varit bra, men original batterierna var gav upp efter 2-3år i varmt rum.
Vi passade därför på att uppgradera från 2st till 4st 12V 9Ah av bättre kvalitet och förbättra kylningen, så nu är det en 2U ~4400 VA UPS.
(Det finns utrymme för 4st batterier i den modellen, man behöver bara göra lite nya kablar för att kunna parallellkoppla batterierna samt göra en bygel för att hålla fast extra batterierna)

Själv så körde jag en lite simplare lösning med en APC Easy UPS på 1000VA men den tvärdog efter 1,5år.
Så jag klurar också på annan lösning, eventuellt mer åt lithium och solcells hållet.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Min Powerwalker dog efter dryga året, så om jag vore du skulle jag nog kikat på något annat. Kan ju haft otur förvisso, men den var alltid lite märklig med att den helt plötsligt hoppade över på batteridrift trots att den fick ström via nätet. Hände det på natten så dog allt som satt inkopplat via den.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd, jag är också på jakt efter något rackmonterat, men helst även med LAN-port. Kända märken som EATON drar iväg enormt i pris fort, 15-20k+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

APC var "bäst" en gång i tiden men de har blivit omsprungna tycker jag.
Kör helst på Eaton numera då deras mjukvara till Windowsmaskiner är bättre och stabilare, speciellt med USB-anslutning som APC verkar tappa mest hela tiden.

Beroende på var du ska ha den så kolla upp om den du vill köpa har fläkt som går konstant även när den har nätström, vissa modeller har detta och går enligt mig inte att ha i ett rum där man sitter.

Nog för att jag har Windows också men inte på det som har någon större betydelse, där är det Linux.
Har mina grejer i källaren, så ljud är inget större problem.

Skrivet av Mr_Flash:

Jag har liknande setup som du (UDM Pro, PoE-switch, accesspunkter, kameror osv) och har lite tips.

4G-failover
Du måste inte köra UIs LTE-modem. Billigast är exempelvis Netgear LB2120 du kan ställa i bridge-mode och koppla till sekundär WAN-port på UDM Pro. Finns begagnat för några hundra. Jag har kört denna och gick sen över till Huawei B2368-66 för lite bättre räckvidd. Större strömavbrott släcker ju ofta närmaste mast

UPS
Jag hade en billig Powerwalker-UPS som blev väldigt varm som jag returnerade. Sen gick sen över till 2st Eatons offline-UPSer. När batterierna blev dåliga köpte jag batterilådor från Biltema och ställde i AGM-batterier till solceller osv, säkrade upp dem och kopplade till Eaton UPS-erna. Har nu ca totalt 150 AH (12v) som driver nätverk och lite annat när strömmen går . Enda nackdelen är att UPSerna inte kan stänga ner enheterna säkert om det skulle behövas, men med kapaciteten som finns ska det inte vara ett problem.

Mycket intressant med 4G, ska kollas upp. Tack för tipset.
Nu blev det en Powerwalker i commercial segmentet (1500VA) men har liknande tanke om att koppla in fler batterier.

Skrivet av zector:

Kompisen använder en Powerwalker VI 2200 RLE för att driva sin UDM Pro, PoE-switch, Accesspunkter, 4G backup router samt en gammal HP server.

För att övervaka, managera och trigga aktioner så kör han PowerMaster+ (PowerWalkers egna mjukvara som pratar med UPSen via USB) som t.ex. ssh:ar in i hans ESXi host och stänger av alla virtuella maskiner och hosten snyggt när UPSen gått på batteri i 45min.

Själva UPSen har hitintills varit bra, men original batterierna var gav upp efter 2-3år i varmt rum.
Vi passade därför på att uppgradera från 2st till 4st 12V 9Ah av bättre kvalitet och förbättra kylningen, så nu är det en 2U ~4400 VA UPS.
(Det finns utrymme för 4st batterier i den modellen, man behöver bara göra lite nya kablar för att kunna parallellkoppla batterierna samt göra en bygel för att hålla fast extra batterierna)

Själv så körde jag en lite simplare lösning med en APC Easy UPS på 1000VA men den tvärdog efter 1,5år.
Så jag klurar också på annan lösning, eventuellt mer åt lithium och solcells hållet.

Intressant, ska kolla upp PowerMaster+, tack för tipset.
Som jag skrev ovan, så kan det bli aktuellt med fler batterier framåt.

Skrivet av Thex:

Min Powerwalker dog efter dryga året, så om jag vore du skulle jag nog kikat på något annat. Kan ju haft otur förvisso, men den var alltid lite märklig med att den helt plötsligt hoppade över på batteridrift trots att den fick ström via nätet. Hände det på natten så dog allt som satt inkopplat via den.

Får hoppas att den beställda inte har dessa sjukdomar.

Skrivet av BasseBaba:

Spännande tråd, jag är också på jakt efter något rackmonterat, men helst även med LAN-port. Kända märken som EATON drar iväg enormt i pris fort, 15-20k+.

Ja, LAN-port hade ju varit najs men då kostar det mer, kan man lösa det med RPi via USB som bryggar så blir det ändå möjligt.

Det blev i alla fall en PowerMaster VFI 1500 RMG PF1 då pris/prestanda kändes aptitlig. Hoppas den håller måttet