Permalänk
Medlem

Konstig DNS-server? ns1.mynet.it

Hej!
Kan börja med att jag kan inte så mkt om nätverk osv. Men tänkte bara kolla om någon vet hur detta fungerar.
Jag har Bahnhof som ISP.
Har 250/250 och märkte att mina spel laddades aldrig ner över 11MB/s på steam och det har varit så länge. Jag kunde även inte surfa eller något när den gick upp så högt i nerladdningshastighet. Tänkte kanske ska testa byta DNS-server, alla inställningar var på dynamisk och automatisk. Så min DNS var:
ns1.mynet.it
77.241.15.249
Italy

Vilket jag tyckte var lite små skumt, men som sagt kan inget om sånt där. Byte nu till googles 8.8.8.8 DNS och kommer upp i 30MB/s och även kan surfa medans.
Nu undrar jag varför jag ens var ansluten till den där italienska skit DNS server som verkar ha fallit ihop därborta eller något... är det Bahnhof som givit mig den, eller har jag kanske fått in något skit i min dator? Hur säkert är det med DNS, kan hackers/scammers eller annat skit använda DNS för deras vinning?

Tack på förhand för alla svar! Vill bara lära mig mera

Permalänk
Medlem

Börjar med att förklara vart du har ändrat och hur du kom fram till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Börjar med att förklara vart du har ändrat och hur du kom fram till det

Vad menar du, jag ändrade bara DNS-servern på internet adapter i windows.
Jag googlade runt bara lite på t.ex 250mbit men for bara 10MB/s på steam, så var det någon som nämnde byta DNS-server. Då såg jag att min DNS var mynet, vilket jag tyckte bara lät skumt, googlade på det och fick fram en italiensk server. typ

EDIT: kanske något annat då, för fan nu är det nere i 11MB/s igen.

Detta hände:
Jag byte DNS till 8.8.8.8
Startade om datorn, fick upp hastigheten fron 11MB/s till 30MB/s
Nyss så så gick mitt internet ner och igång igen på datorn, nu är jag fast på 11MB/s igen
Startade om datorn igen nu och fortfarande fast på 11MB/s på steam.

Körde en malware scanning, hittade inget, virus scanning hittade inget. Är slut på ideer.

Permalänk
Medlem

@Noyart

Vad kör du för router? Känns som att den är i den felet ligger.

Permalänk
Hedersmedlem

DNS påverkar inte nedladdningshastighet på det sättet, så det är något annat som bråkar.
DNS-uppslaget sker bara precis i början av en nedladdning, sedan kommer den inte använda DNS-servern mer överhuvudtaget för den filen. Om det tar lång tid innan en nedladdning överhuvudtaget startar så kan det vara DNS.

11 MB/s är suspekt nära 100 Mbps dock. C:a 94 Mbps (11.2 MiB/s) är vad man brukar få ut där. Jag skulle tro att det är något strul med att länkhastigheten (auto-negotiation), kanske för att en sladd glappar. Antingen mellan routern och väggen eller mellan routern och datorn.

När du får 11 MB/s, kör hastighetstest via en annan enhet om du har möjlighet (annan dator, telefon, surfplatta).
Om du får 11 MB/s där också är det något med routern, eller kanske mer troligt sladden mellan routern och väggen. Får du högre är det något med datorn eller sladden till datorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

@Noyart

Vad kör du för router? Känns som att den är i den felet ligger.

Hmm kör den jag fick av Bahnhof, tilgin AB Model hg2711

Skrivet av Thomas:

DNS påverkar inte nedladdningshastighet på det sättet, så det är något annat som bråkar.
DNS-uppslaget sker bara precis i början av en nedladdning, sedan kommer den inte använda DNS-servern mer överhuvudtaget för den filen. Om det tar lång tid innan en nedladdning överhuvudtaget startar så kan det vara DNS.

11 MB/s är suspekt nära 100 Mbps dock. C:a 94 Mbps (11.2 MiB/s) är vad man brukar få ut där. Jag skulle tro att det är något strul med att länkhastigheten (auto-negotiation), kanske för att en sladd glappar. Antingen mellan routern och väggen eller mellan routern och datorn.

När du får 11 MB/s, kör hastighetstest via en annan enhet om du har möjlighet (annan dator, telefon, surfplatta).
Om du får 11 MB/s där också är det något med routern, eller kanske mer troligt sladden mellan routern och väggen. Får du högre är det något med datorn eller sladden till datorn.

Tack! Körde wifi då genom telefonen och kom upp i 158 MBit/s ner. Medan jag tankade spelet på datorn.
Jag läste att det kunde vara sladden, ifall den är sliten o så? Internetkabeln mellan dator och router. Den är ganska lång och flera år på nacken.

När jag kommer upp i 10-11MB/s så kan jag inte surfa på datorn, men på mobilen går det. Så ja något med datorn eller kabeln mellan dator och router är det =/

Fattar fortfarande inte varför jag kom upp i 30MB/s helt plötsligt där en stund

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noyart:

När jag kommer upp i 10-11MB/s så kan jag inte surfa på datorn, men på mobilen går det. Så ja något med datorn eller kabeln mellan dator och router är det =/

Hmm, inte alls? För du måste ju förstås ha internetåtkomst om den faktiskt laddar ner. Blir det extremt segt eller kan du verkligen inte surfa överhuvudtaget fastän den fortsätter ladda ner?

Det är klart värt att testa en annan sladd om du har möjlighet.
Gigabit Ethernet (som behövs för allt mellan 101-1000 Mbps) använder 4 par som finns i sladden, medan bara 2 par behövs för 100 Mbps. Därför kan dålig kontakt i vissa av dem göra att den går ner till 100 Mbps.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noyart:

Hmm kör den jag fick av Bahnhof, tilgin AB Model hg2711

Tack! Körde wifi då genom telefonen och kom upp i 158 MBit/s ner. Medan jag tankade spelet på datorn.
Jag läste att det kunde vara sladden, ifall den är sliten o så? Internetkabeln mellan dator och router. Den är ganska lång och flera år på nacken.

Fattar fortfarande inte varför jag kom upp i 30MB/s helt plötsligt där en stund

Att din router delar ut en italiensk dns tyder på att det är nåt skummt med inställningarna i den.

Har du kollat länkhastighet i Windows?

Låter som att det är glapp i din kabel nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm, inte alls? För du måste ju förstås ha internetåtkomst om den faktiskt laddar ner. Blir det extremt segt eller kan du verkligen inte surfa överhuvudtaget fastän den fortsätter ladda ner?

Det är klart värt att testa en annan sladd om du har möjlighet.
Gigabit Ethernet (som behövs för allt mellan 101-1000 Mbps) använder 4 par som finns i sladden, medan bara 2 par behövs för 100 Mbps. Därför kan dålig kontakt i vissa av dem göra att den går ner till 100 Mbps.

Jag kan verkligen inte surfa överhuvudtaget när den laddar ner, kommer inte ut på några hemsidor på den datorn. Medan jag kan använda t.ex. telefonen på samma nätverk
Ska kolla om jag har en extra internet kabel hemma,

Skrivet av suhrim:

Att din router delar ut en italiensk dns tyder på att det är nåt skummt med inställningarna i den.

Har du kollat länkhastighet i Windows?

Låter som att det är glapp i din kabel nånstans.

Länkhastigheten var auto, om jag förstått det rätt 1Gbit/s om jag kollar inställningarna

Edit: Jag hittade en ny sladd, tar o testar den ett tag, se om jag får samma problem under dagen

Permalänk
Medlem

Låt oss glömma den där Italienska DNS'en (om den inte återkommer) nu när du ändrat till 8.8.8.8. Det problemet får vi anse som temporärt löst, och någon förklaring kommer vi inte att få. Håll ett öga på DNS-inställningarna framöver är mitt råd.

Då återstår två problem, som kan vara relaterade till varandra. Upplevd 100Mbps nedladdningshastighet och upplevd trög surfning under nedladdning. Även surfningen är ju beroende av nätverkshastigheten och dessutom sparar webläsaren sina cachefiler på SSDn. Här behöver vi se till processor, minnesmängd och SSD samt nyttjande av dessa. Tänkbart är att nedladdningen belastar systemet med en massa IO som påverkar webläsaren negativt. Lista gärna dina hårdvaruspecifikationer redan nu så att vi får en känsla av vad det är för system.

Du skrev:

Citat:

Länkhastigheten var auto, om jag förstått det rätt 1Gbit/s om jag kollar inställningarna

Var kollade du inställningarna, på datorn eller i routern? Vi behöver klara besked om vilka hastigheter och duplex-inställningar som används på dessa tre kontroll-punkter:
1. WAN - routerns inkommande från Internet skall vara 1Gpbs full duplex.
2. LAN - routerns koppling till din dator, skall vara 1Gbps full duplex.
3. Din dators port, ja, även den 1Gbps full duplex naturligtvis. De 250 Mbps som du får från internetleverantören är en logisk begränsning, så det är viktigt att alla fysiska kopplingar kör full 1000Mbps överallt.

Permalänk
Skrivet av Noyart:

Jag kan verkligen inte surfa överhuvudtaget när den laddar ner, kommer inte ut på några hemsidor på den datorn. Medan jag kan använda t.ex. telefonen på samma nätverk
Ska kolla om jag har en extra internet kabel hemma,

Edit: Jag hittade en ny sladd, tar o testar den ett tag, se om jag får samma problem under dagen

Kör med 1.1.1.1

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Låt oss glömma den där Italienska DNS'en (om den inte återkommer) nu när du ändrat till 8.8.8.8. Det problemet får vi anse som temporärt löst, och någon förklaring kommer vi inte att få. Håll ett öga på DNS-inställningarna framöver är mitt råd.

Då återstår två problem, som kan vara relaterade till varandra. Upplevd 100Mbps nedladdningshastighet och upplevd trög surfning under nedladdning. Även surfningen är ju beroende av nätverkshastigheten och dessutom sparar webläsaren sina cachefiler på SSDn. Här behöver vi se till processor, minnesmängd och SSD samt nyttjande av dessa. Tänkbart är att nedladdningen belastar systemet med en massa IO som påverkar webläsaren negativt. Lista gärna dina hårdvaruspecifikationer redan nu så att vi får en känsla av vad det är för system.

Du skrev:
Var kollade du inställningarna, på datorn eller i routern? Vi behöver klara besked om vilka hastigheter och duplex-inställningar som används på dessa tre kontroll-punkter:
1. WAN - routerns inkommande från Internet skall vara 1Gpbs full duplex.
2. LAN - routerns koppling till din dator, skall vara 1Gbps full duplex.
3. Din dators port, ja, även den 1Gbps full duplex naturligtvis. De 250 Mbps som du får från internetleverantören är en logisk begränsning, så det är viktigt att alla fysiska kopplingar kör full 1000Mbps överallt.

Jag byte kabel och kommer nu upp till 30MB/s igen, tänkte köra med denna kabel under dagen så får vi se vad som händer. Yes ska hålla ögonen öppna på min DNS, lite bekymrad att jag fått in något skit. Nu kan jag surfa och hålla på även när den tankar i 30MB/s.

AMD AM4 Ryzen 5 5600 CPU Tray

TUF GAMING B550-PRO Moderkort

Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz

Geforce RTX 3060

Kingston A400 2.5" SATA (SA400S37/960G) - Steam spel
PNY CS900 1TB - Gott o blandat
Toshiba OCZ TR200 240GB - OS på

såhär såg det ut när det var begränsat.

Internetinställningarna kollade jag på datorn: Speed & Duplex - 2.5 GBps Full Duplex
Hittade inget om Duplex i routern konstigt nog, inga inställningar eller något.
Men verkar vara full duplex på allt eftersom jag nu kommer upp i 30MB/s? Har tankat ner 3 stora spel nu under tiden och den har hållit en stadig hastighet. Börjar bli sent nu, så återkommer imorgon beroende på om det går dåligt eller ej

Skrivet av zer0diabetes:

Kör med 1.1.1.1

Tack! Lät mkt bättre än googles spying eyes