Datorn blir seg vid heavy load, gpu upgrade.

Permalänk

Datorn blir seg vid heavy load, gpu upgrade.

Hej!

Jag uppgradera precis min GPU från 6750 XT till 7900 gre nitro+.
Prövade göra furmark test och efter det blir min dator galet seg. Min kompisar säger att jag låter sjukt dåligt och prassligt i mikrofonen över discord samt när jag skriver något på tangentbordet registrerar inte tangenttryck eller fastnar i en knapp så det forsätter skriva t.ex om jag ska skriva "hej grabbar" blir det "h graaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar"

Jag spelade en match valorant vilket inte kräver speciellt mycket av en dator enligt min erfarenhet. Skulle tabba ner mitt i matchen och datorn frös. Alla program slutade funka, kunde inte heller trycka ctrl alt del eller något. Musen rörde sig men programen svarade ej. (tvångst starta om denna gång)

Efter att stängt av furmark och låtit datorn vila idle i 1 min så fungerar den som normalt igen.

Vad händer???

Gjort korrekt ddu även rensat cmos en gång

I furmark går memory temps upp till 96c, hotspot 86c och global 68c.
MSI B650 gaming plus wifi MODERKORT
7600x CPU
Peerless assassin 120 CPU KYLARE
g.skill flare 5 6000mhz 2x16gb RAM
Thermaltake smart bm3 750w bronze 80+ PSU
nvme fury renegade 2TB SSD
7900gre sapphire nitro+ (ny) GPU
Chassi fracta north TG

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa med 6750xt igen?

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Har du möjlighet att testa med 6750xt igen?

Ja men det är lite jobb med ddu ju. Tråkigt haha. Behövligt tror du?

Permalänk
Medlem

Svårt att gissa med dessa problem. Det kan bero på dålig jord. Det kan även bero på hårt klockad CPU, har du rört BCLK? Kan nog även bero på ostabil spänning från PSU. Ibland är det bara något som uppstår vid hög strömförbrukning då ledningar i närheten stör varandra.

Testa öka SOC spänning ett snäpp och se om det försvinner. Annars prova öka VDDG spänning ett snäpp uppåt (tillsammans med högre SOC). Alternativt prova sänka dem ett snäpp.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChalleMcBigNalle:

Ja men det är lite jobb med ddu ju. Tråkigt haha. Behövligt tror du?

Eftersom problemet inte låter direkt gpu relaterade men det är det enda som bytts så vore det ju bra att kunna uteslute/vara säker på om det är den.

Ddu går ju på en minut men det behövs inte ens egentligen.

Annars hade jag testat windows ominstallation vilket troligen är tråkigare

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Svårt att gissa med dessa problem. Det kan bero på dålig jord. Det kan även bero på hårt klockad CPU, har du rört BCLK? Kan nog även bero på ostabil spänning från PSU. Ibland är det bara något som uppstår vid hög strömförbrukning då ledningar i närheten stör varandra.

Testa öka SOC spänning ett snäpp och se om det försvinner. Annars prova öka VDDG spänning ett snäpp uppåt (tillsammans med högre SOC). Alternativt prova sänka dem ett snäpp.

Inte en aning vad du pratar om haha. Har ju 750w 80+ psu. Kan det va den som är slö? Relvativt ny dock

Permalänk
Medlem

Inte en aning vad du pratar om haha. Har ju 750w 80+ psu. Kan det va den som är slö? Relvativt ny dock

Prova sätt SOC voltage på 1.1 och sakta öka VDDG voltage ett snäpp i taget från det du har nu, men gå inte över 1050mv eller 1.05v på VDDG eller 1.1 på SOC.
Du kan söka rätt på dem i bios, tror jag iaf? Jag kan söka på mitt som är från 2018.

Om något av dem hjälper är det troligtvis VDDG. Med ett snäpp menar jag typ 50mv eller 0.050v.

Var nog med att inte skriva fel där så du hamnar över spänningarna jag har skrivit. 1.100mv på SOC 1.050mv på VDDG, MAX.
Man kan gå högre, men jag vågar inte rekommendera det. Du kan gå högre, men det är väldigt mycket utanför min rekommendation. SOC är själva spänningen som chippet arbetar i när det pratar mellan kretsarna. VDDG är jag faktiskt inte hundra procent säker på vad det är, men jag har läst många gånger tidigare att det löst problem för folk med liknande fel för dig och efter mycket googlande så skall det inte finnas någon risk om du håller dig till max 1050mv, men det påverkar hur mycket spänning vissa delar av kretsen får dra. Att gå för högt på dessa kan bränna din processor.

Jag har inte en nyare bräda eller en 7xxx serie. Men du bör enkelt kunna hitta dessa inställningar. De heter olika på alla bios, men är det sökbart så hittar du dem lätt. Annars brukar de ligga under "voltage control" eller liknande.

Löser sig problemet så sänk SOC voltage

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Prova sätt SOC voltage på 1.1 och sakta öka VDDG voltage ett snäpp i taget från det du har nu, men gå inte över 1050mv eller 1.05v på VDDG eller 1.1 på SOC.
Du kan söka rätt på dem i bios, tror jag iaf? Jag kan söka på mitt som är från 2018.

Om något av dem hjälper är det troligtvis VDDG. Med ett snäpp menar jag typ 50mv eller 0.050v.

Var nog med att inte skriva fel där så du hamnar över spänningarna jag har skrivit. 1.100mv på SOC 1.050mv på VDDG, MAX.
Man kan gå högre, men jag vågar inte rekommendera det.

Jag har inte en nyare bräda eller en 7xxx serie. Men du bör enkelt kunna hitta dessa inställningar. De heter olika på alla bios, men är det sökbart så hittar du dem lätt. Annars brukar de ligga under "voltage control" eller liknande.

Vad tror du är själva problemet då? Att datorn blir seg kan bero på..? Vad gör dessa SOC och VDDG

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Man kan gå högre, men jag vågar inte rekommendera det.

Dessa bilder var från när furmark kördes tror jag mig minnas

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag uppdaterade min post där med lite info om vad det var och hur högt du får gå.

Det är ju halv-höga temperaturer på minnet. Men mitt 7900 XTX når liknande under väldigt hög belastning utan problem.
Din hot-spot är långt ifrån för hög.

Blir hela datorn seg? Även ett tag efter att du stängt av det som belastar grafikkortet?

Att Furmark skapar problem under drift är inget konstigt då det lägger en orealistisk belastning på grafikkortet. Men om det kvarstår så är det oroväckande.

750W ska räcka, även om det är ett bronze agg. Datorn hade snarare slocknat om det var agget. Men det är inte 100% säkert.

Kan du kolla i tillförlitlighetshistoriken om du ser nå fel där?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Jag uppdaterade min post där med lite info om vad det var och hur högt du får gå.

Det är ju halv-höga temperaturer på minnet. Men mitt 7900 XTX når liknande under väldigt hög belastning utan problem.

Blir hela datorn seg? Även ett tag efter att du stängt av det som belastar grafikkortet?

Att Furmark skapar problem under drift är inget konstigt då det lägger en orealistisk belastning på grafikkortet. Men om det kvarstår så är det oroväckande.

750W ska räcka, även om det är ett bronze agg. Datorn hade snarare slocknat om det var agget. Men det är inte 100% säkert.

Ser bra ut förutom en som var varning advanced micro devices, inc - display: fel har uppstått i windows update. Ungefär när jag fick in kortet i datorn i tid (20.31)

Permalänk
Skrivet av hockexx:

För att svara på frågan där så ja, den är seg kanske 30 sekunder till 1 minut efter furmark. Sedan försvinner det och har inga problem in game. Är detta kanske så det ska vara?? Du sa att furmark var krävande (är okunnig som bara den). Och ja, hela datorn blir seg! Skriver jag något kommer det upp flera sekunder efter och många knapptryck missas samt kan knappt öppna flikar osv

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan där så ja, den är seg kanske 30 sekunder till 1 minut efter furmark. Sedan försvinner det och har inga problem in game. Är detta kanske så det ska vara?? Du sa att furmark var krävande (är okunnig som bara den). Och ja, hela datorn blir seg! Skriver jag något kommer det upp flera sekunder efter och många knapptryck missas samt kan knappt öppna flikar osv

Det var ett tag sen. Jag ska slå av mitt spel och köra Furmark och se hur min beter sig för din skull. Återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det var ett tag sen. Jag ska slå av mitt spel och köra Furmark och se hur min beter sig för din skull. Återkommer.

För att förtydliga så körde jag furmark fullscreen i 10 minuter, 100% gpu load. Efter det var datorn seg i en minut så att säga sedan tillbaks till mormal.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så körde jag furmark fullscreen i 10 minuter, 100% gpu load. Efter det var datorn seg i en minut så att säga sedan tillbaks till mormal.

Det räcker med runt 30 sekunder för att nå 97% typ av peak temp.

Att köra längre är inte nödvändigt.

Absolut inget knas efteråt för min del. Rapp som förr.

Har du tagit en titt i tillförlitlighetshistoriken? Kan du posta det som står där? Tidslinje samt felkoder?

Innan någon klagar på på min hotspot så har jag grejer för att åtgärda det. Men man får nog acceptera att ett kort som drar 345+ watt inte har den bästa hotspot-tempen när den är 2-slot. Den är iaf under 110
Särskilt i ett Meshify C.

Ärligt så har jag högre temps när jag kör Borderlands 3.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Det räcker med runt 30 sekunder för att nå 97% typ av peak temp. <Uppladdad bildlänk> Att köra längre är inte nödvändigt.

Absolut inget knas efteråt för min del. Rapp som förr.

Har du tagit en titt i tillförlitlighetshistoriken? Kan du posta det som står där? Tidslinje samt felkoder?

Innan någon klagar på på min hotspot så har jag grejer för att åtgärda det. Men man får nog acceptera att ett kort som drar 345+ watt inte har den bästa hotspot-tempen när den är 2-slot. Den är iaf under 110
Särskilt i ett Meshify C.

Ärligt så har jag högre temps när jag kör Borderlands 3.

Hej!
Nyfunnen info!!!
Det verkar som att det inte är så att tangentbordet inte blir segskrivet, eller ja, i alla fall som jag tänkte. Det visar sig nu att det var de usb portar som jag hade mina grejer i som lägger av under tyngre last?!
Jag prövade starta black desert online med remastered ultra grafik för att köra ett mer "verkligt" test. Det händer exakt samma sak. Men det som jag sa var min nya upptäckt är att det inte är datorn i sig som blir seg, utan usb portanrna? Det är dem blå som slutar funka. Prövade sätta tangentbordet i de röda även under tung last och då fungerade det felfritt. Då satte jag in headset i de blå (de som inte längre funkar) och kunde inte höra ett smack.

Fick även upp detta i tillförligtlighetshistoriken nu när jag bytte massa usbs fram och tillbaks.

Bild på moderkort för referens till vad jag menar med röda usb som funkar och blå som inte funkar

Permalänk
Medlem

Hej!
Nyfunnen info!!!
Det verkar som att det inte är så att tangentbordet inte blir segskrivet, eller ja, i alla fall som jag tänkte. Det visar sig nu att det var de usb portar som jag hade mina grejer i som lägger av under tyngre last?!
Jag prövade starta black desert online med remastered ultra grafik för att köra ett mer "verkligt" test. Det händer exakt samma sak. Men det som jag sa var min nya upptäckt är att det inte är datorn i sig som blir seg, utan usb portanrna? Det är dem blå som slutar funka. Prövade sätta tangentbordet i de röda även under tung last och då fungerade det felfritt. Då satte jag in headset i de blå (de som inte längre funkar) och kunde inte höra ett smack.

Fick även upp detta i tillförligtlighetshistoriken nu när jag bytte massa usbs fram och tillbaks.

Bild på moderkort för referens till vad jag menar med röda usb som funkar och blå som inte funkar

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Livekernelevent 144 beror tyvärr oftast på grafikkortet. Men, i och med att du har dessa problem via USB med.

Prova öka SOC till 1.1V, eller för den delen 1.2V en kort boot om1.1 inte hjälper och återkom och se vad som händer. Jag tror det är din "I/O" modul som spökar. Detta kan hjälpa, men det skall inte behöva göras. Jag misstänker att din CPU är defekt.

Sen kan man tänka efter occams rakkniv och anse att det är GPU. Men jag är inte så säker på att så är fallet. Jag hade om jag kunde testat med en likvärdig eller mer krävande GPU.

Jag vill att du ska veta att jag är långt ifrån en expert. Jag är en hemmapulare som hållit på två decennium. Förhoppningsvis kommer någon väldigt kunnig och klargör exakt vad som strular. Men det utgör ingen risk att följa mina direktiv med fullt fungerande hårdvara. Det enklaste vore om det som strular bara fällde in klövarna istället.

Det kan vara så enkelt att det är grafikkortet. Men om det skapar problem på I/O så vet jag inte om jag skulle rekommendera att stoppa in det i en annans burk.

Det kan ju vara BIOS med som ställer till det. Om du vågar så hade jag uppdaterat det. Helst via flash-drive.
Jag känner mig lite osäker då CPU-problem är extremt ovanligt. Men min 5900X var den andra CPU som dog i mina ögon sedan jag började 1996 och den första dödade jag själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Är inte din cpu spänning sjukt hög? 1.5V?!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej, fullt normalt med någon form av boost påslagen. Jag får liknande siffror med mitt 5900X och den är känsligare. Men nu när du skrev det så såg jag en grej.
@OP Stäng av ditt interna grafikkort. Du kan göra det i BIOS. Jag hade helt missat att 7xxx serien hade detta. Det kanske är den som kastar kernel errors och segar ner för dig.
Annars kan du göra det via device manager/enhetshanteraren. Jag rekommenderar BIOS dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Nyfunnen info!!!

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag fick problem med senaste Radeon drivarna när jag installerade dem för någon dag sedan, ungefär samtidigt fick jag en Windowsuppdatering. Testa att köra en äldre drivrutin. I mitt fall verkar det vara ett problem orsakat av MS, har hänt någon gång förr att när Windows fått uppdateringar så har Radeon drivarna börjat strula, Windows har korrumperat de vid tillfället senaste (och relativt nya) Radeon drivarna genom att delvis försöka skriva över dem med äldre kod som MS tycker är bättre, det var iaf så jag förstod det felmeddelande som jag fick av AMD appen. Kanske problemet är löst nu och de senaste drivarna fungerar som tänkt, ska (om jag kommer ihåg) testa att installera senaste Radeon drivarna igen och avlägga rapport, dock blir det inte idag.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Skumt att USB påverkas på det där viset - speciellt kopplat till hård användning av grafikkortet.
Svårt att lista ut om det är en hårdvarugrej eller nått drivrutinsstrul

Från ett hårdvaruperspektiv skulle jag dubbelkolla att grafikkortet verkligen sitter ordentligt i sin PCI-E slot och att alla kontakter sitter i ordentligt. Möjligen även kolla om du kanske kommit åt CPU-kylaren under installationen? Se om den sitter ordentligt?

Gällande mjukvara så kolla inlägget ovan från [SmR]BMF men annars är väl brutallösningen att installera om windows från scratch, men det är ju inte jättekul

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Verkar ha varit en drivrutin som inte ville. Gjorde rollback på windows, uppdaterade igen samt ddu ännu en gång till snäppet äldre drivisar först pröva med 6750 XT sedan med 7900 GRE igen. Det har funkat i en timma nu vi får se hur det utvecklar sig. Tack för alla tips folket! Återkommer om det är mer strul.

Har inte gjort någonting med någon hårdvara, dvs ingen overclock eller tuning alls. Sätter i grejerna och spelar bara. Det är nog msi som försöker leka hjältar och ha snabba start settings

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte rört, går stock

Permalänk
Medlem

Inte rört, går stock

Låter sjukt högt med tanke på effekt uttag är 92W?

X3d har ju max 1.3V som exempel.

Och nu har jag intel men stock kan tyvärr ge galet mycket spänning.... Se tidigare X3d och agesa strul

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Efter att allt fungerade igen så skulle jag in och ändra rgb på grafikkortet i sapphires software Trixx. Och då började det igen.

Permalänk
Medlem

Verkar ha varit en drivrutin som inte ville. Gjorde rollback på windows, uppdaterade igen samt ddu ännu en gång till snäppet äldre drivisar först pröva med 6750 XT sedan med 7900 GRE igen. Det har funkat i en timma nu vi får se hur det utvecklar sig. Tack för alla tips folket! Återkommer om det är mer strul.

Har inte gjort någonting med någon hårdvara, dvs ingen overclock eller tuning alls. Sätter i grejerna och spelar bara. Det är nog msi som försöker leka hjältar och ha snabba start settings

Du bör inaktivera den interna GPU:n dock. Finns ingen nytta i att ha den aktiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att allt fungerade igen så skulle jag in och ändra rgb på grafikkortet i sapphires software Trixx. Och då började det igen.

Weird... Kan det helt enkelt vara nån bugg i sapphiremjukvaran?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.