Intel-instabilitet får spelutvecklare att byta till AMD-servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag hostar så jag vet hur det funkar.
Har man ej redundans så visst kör hårt

" pratar han bland annat om att processorerna visar upp stabilitetsproblem när de konsekvent utsätts för belastning under längre tidsperioder."

Detta är ju sant dom är ej gjorda för 24/7 bruk men visst kör hårt...
Vill man ej köpa Xeon / AMD med ECC och Workstation mobo / Server så händer det där utan tvekan.

Jag förstår man inte vill betala för 1100-1800 dollar workstation CPU och mobo och RAM etc.

Det handlar om spelservar och du pratar om redundans. Pinsam kommentar.

Dessa cpus har samma problem i speldatorer. Och de som hostar dessa servrar har inga problem med intel 12900k eller amd som används på samma sätt, vilket de gjort för spelservar sen det var en grej.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av maniak:

Det handlar om spelservar och du pratar om redundans. Pinsam kommentar.

Dessa cpus har samma problem i speldatorer. Och de som hostar dessa servrar har inga problem med intel 12900k eller amd som används på samma sätt, vilket de gjort för spelservar sen det var en grej.

"Det handlar om spelservar och du pratar om redundans. Pinsam kommentar."

Ja? du menar man kör yolo på allt för att det handlar om spel?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inga konsument CPUs är gjorda för konstant belastning över långtid.

Var står den infon? Ska väl inte vara så svårt att ta fram lite fakta eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Jag har något skumt symptom med min 14900k ..
Funkar bra o belasta tex , cinebench eller annat cpu benchmark spela spel. Kan få bra klockfrekvenser, undervolta etc, bra temps. . Men så fort jag avslutar något belastande benchmark eller spel. Så fryser hela datorn o det blir till o trycka på off knappen o hålla in som gäller.
Testat de mesta känns de som. Så ehhm tips någon 🙄

Reklamera om du kan och byt till Ryzen 7000- eller 9000-serien skulle jag ha gjort. Om det är ett alternativ alltså.

Permalänk
Medlem

Spontant känns det som hela Socket LGA 1700 är feldesignad.

Att man inte ska montera CPU på normalt sätt om man inte vill att den ska deformeras.
Utan istället ska man byta ut hela originalmonteringsanordningen och skaffa någon custom CPU-monteringsram om man inte vill ha en processor som deformeras och kyls sämre över tid.

För mig känns det som en anledning att undvika Alder Lake/Raptor Lake om det inte är typ en laptop eller Mini PC eller dylikt med fastlödd processor som då inte har Socket.

Hoppas Intels nästa Socket blir bättre än LGA 1700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inga konsument CPUs är gjorda för konstant belastning över långtid.

Vad är det för uttalande, nu klarar ju AMD:s CPU tydligen detta och då får dom köra det istället. Har själv en 13700K som jag fått tweaka bioset på för att få stabil, dock lite slöare än den skall vara.

Det finns typ två anledningar till att jag kör Intel.

1. Stabilitet (out of the box viktigt)
2. Jag vill ha en CPU som är bra på alla laster, t.ex. gaming och kompilering, och det kändes som Intel var det rätta valet.

Stabilitet är typ 100 gånger viktigare än något annat, det går knappt att sätta ord på hur mycket jag värderar det, jag skulle ta en CPU av halva hastigheten om jag skulle behöva för att få den 100% stabil. Jag hatar när saker strular pga taskig hårdvara eller drivers. Det gäller för all min hårdvara och är också största anledningen till att jag kör Nvidia GPU, för mig har Radeon inte varit lika stabilt och Nvidia hela tiden bara fungerar till allt jag behöver det till. Jag är fullt medveten om att för andra ser det helt annorlunda ut så detta är ingen bas för het diskussion om NV/Intel/AMD, utan bara mina egna erfarenheter.

Om det nu visar sig att Intel inte tar tag i detta överhuvudtaget, vad dom visat hittills är jag ju inte impad över, då är det färdigt med Intel för mig, för ett bra tag framöver. Har nu provat AMD i min proxmox-server som gör en hel del intressanta grejer den normale gamern inte skulle ta sig för och den är 100% stabil för mig. Det luktar som riktigt, riktigt bra grejer.

Så nästa burk lutar åt AMD+NV för mig, tråkigt nog för Intel. Om nu AMD även kunde sätta lite fart på Radeon divisionen också så kanske det någon gång i framtiden kan bli en AMD GPU också.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lussarn:

Vad är det för uttalande, nu klarar ju AMD:s CPU tydligen detta och då får dom köra det istället. Har själv en 13700K som jag fått tweaka bioset på för att få stabil, dock lite slöare än den skall vara.

Det finns typ två anledningar till att jag kör Intel.

1. Stabilitet (out of the box viktigt)
2. Jag vill ha en CPU som är bra på alla laster, t.ex. gaming och kompilering, och det kändes som Intel var det rätta valet.

Stabilitet är typ 100 gånger viktigare än något annat, det går knappt att sätta ord på hur mycket jag värderar det, jag skulle ta en CPU av halva hastigheten om jag skulle behöva för att få den 100% stabil. Jag hatar när saker strular pga taskig hårdvara eller drivers. Det gäller för all min hårdvara och är också största anledningen till att jag kör Nvidia GPU, för mig har Radeon inte varit lika stabilt och Nvidia hela tiden bara fungerar till allt jag behöver det till. Jag är fullt medveten om att för andra ser det helt annorlunda ut så detta är ingen bas för het diskussion om NV/Intel/AMD, utan bara mina egna erfarenheter.

Om det nu visar sig att Intel inte tar tag i detta överhuvudtaget, vad dom visat hittills är jag ju inte impad över, då är det färdigt med Intel för mig, för ett bra tag framöver. Har nu provat AMD i min proxmox-server som gör en hel del intressanta grejer den normale gamern inte skulle ta sig för och den är 100% stabil för mig. Det luktar som riktigt, riktigt bra grejer.

Så nästa burk lutar åt AMD+NV för mig, tråkigt nog för Intel. Om nu AMD även kunde sätta lite fart på Radeon divisionen också så kanske det någon gång i framtiden kan bli en AMD GPU också.

Gå till server folk och prata konsument CPU i hosting så ska du se vad jag pratar om.
Då pratar jag HP,Dell,Supermicro,Intel etc.
Jag säger inte att saker ska krasha.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. De har försökt Brute-forcea sig förbi X3D modellerna. men alltså. De har ju gjort Broadwell och sådant innan med stor cache så de kan ju. Fast de ingenjörerna kanske har slutat så nu vet väl ingen där hur man gör längre.

Intel lade väl mer eller mindre ner sin konsumentutveckling för ca 10 år sedan? Det har ju sedan dess lidit av brist på innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gå till server folk och prata konsument CPU i hosting så ska du se vad jag pratar om.
Då pratar jag HP,Dell,Supermicro,Intel etc.
Jag säger inte att saker ska krasha.

Nu pratar vi väl om spelservrar här, inte databaser. Krashar en spelserver förlorar man någon instans och det behöver inte alls vara förödande, men heller inte bra. Inte alls säkert att det behövs server-hårdvara för detta.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lussarn:

Nu pratar vi väl om spelservrar här, inte databaser. Krashar en spelserver förlorar man någon instans och det behöver inte alls vara förödande, men heller inte bra. Inte alls säkert att det behövs server-hårdvara för detta.

150 % server hårdvara om man är seriös enligt mig.
Alla andra får tycka vad dom vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Stabilitet är typ 100 gånger viktigare än något annat, det går knappt att sätta ord på hur mycket jag värderar det, jag skulle ta en CPU av halva hastigheten om jag skulle behöva för att få den 100% stabil. Jag hatar när saker strular pga taskig hårdvara eller drivers.

Då kanske AMDs nya Epyc budget serie för AM5 kan vara intressant?
Väldigt lik Ryzen för AM5.
Men mer validering och officiellt ECC stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Det handlar om spelservar och du pratar om redundans. Pinsam kommentar."

Ja? du menar man kör yolo på allt för att det handlar om spel?

Hur ska redundans på något som är realtid som spel fungera bra?

Om du hade kollat på videon så hade du vetat att de kör med workstation moderkort med typ w680 som kan ha ecc ram. Inte så yolo eller?
Sen handlar det om hosting som behöver så hög hz/ single trådad prestanda för så lite pengar som möjligt då deras kunder är ofta gamers som vill ha en dayz server eller likande. Kommer någon xeon nära?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Problemen gäller troligen alla processorer i 13/14-serien.

Har alltid haft känslan av att Intel-processorer stod för stabilitet i alla lägen. Därför blev det 14700K i stället för 7800x3D då man läst om instabilitet med RAM bland annat. Men så sitter man nu med ett potentiell bokstöd till dator och bara väntar på att den ska ge upp andan. Tack som fan för det Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Var står den infon? Ska väl inte vara så svårt att ta fram lite fakta eller?

Det av samma anledning som att en Volvo V70 inte klarar av ett 24 timmars race. Konsument prylar klarar inte av konstant belastning med höga temperaturer som följd.
Ibland finns det hårdvara som klarar av konstant belastning år efter år, i andra fall går den bara sönder eller kraschar under belastning på grund av slitage.

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt att detta varit ett konstigt skeende. Hur exakt ska lägre max power profiler lösa det egentliga problemet? Givet vad Wendell har sagt skulle jag intuitivt gissa på att degradering sker, och snabbt. Antigen cache strukturen blir instabil eller att individuella kärnor degraderas.

Nu till tankegången. Om en 125W profile(med max förbrukning om 250~W över 56s) förhindrar problemet så måste det väl i någon mån betyda att processorn i högre än 250W gör något den ej ska. Det verkar osannolikt. Processorerna har en VID-table som säger vilken spänning som krävs för vilken frekvens. Denna bör normalt sätt vara låg nog att naturlig degradering aldrig blir ett problem. Så vi har två scenarion här. 1. VID tabellen är för nära gränsvärdena så den naturliga degradering övertar till slut tabellen och processorerna blir till slut instabila. 2. VID tabellen innehar för höga frekvens/spännings värden som kommer degradera processorn över tid, vilket vi ser resultatet av nu. Om så är fallet kommer processorer som är "power limitade" degradera långsammare än vanliga exemplar men alla kommer degradera.

Oavsett max tdp så är VID tabellen i detta fall problemet. Högre tdp eller tid som processorn används kommer accelerera problemet, men kommer ej lösa det. Detta scenario förklarar också varför Intel är så "tight lipped" med information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Det av samma anledning som att en Volvo V70 inte klarar av ett 24 timmars race. Konsument prylar klarar inte av konstant belastning med höga temperaturer som följd.
Ibland finns det hårdvara som klarar av konstant belastning år efter år, i andra fall går den bara sönder eller kraschar under belastning på grund av slitage.

Onekligen har det inte slitits tillräckligt för att hindra att de har används i många många år för spelservers. Det är bara nu med 13:th och 14:th gen där failure rates har gått upp katastrofalt mycket plus att servers blir oftast ersatta med nyare snabbare hårdvara innan slitage ens skulle börja bli ett problem.

Finns inte så mycket perfekta val när man måste mosa ut så mycket single thread prestanda som möjligt och samtidigt spara pengar, de skulle kunna köra slöare servers men då är risken att de skulle orsaka sämre spelupplevelse för de som spelar för servers börjar lagga och inte orka med (eller så måste de börja klippa features i spelet för att få ner load)

Slitage är inte något problem då inge viktig data körs på de servrarna, viktiga databaser körs antagligen på långsammare hårdvara med ordentlig redunancy så när en server dör så tappas några instances och några blir disconnectade men load sprids till andra servers och hårdvaran byts ut. Även med högre risk för hårdvaru failure så blir det mycket billigare med bättre prestanda jämfört med "riktig" server klass hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Intel lade väl mer eller mindre ner sin konsumentutveckling för ca 10 år sedan? Det har ju sedan dess lidit av brist på innovation.

Nej så är det väl inte direkt...

2015 Släppte Intel 6th gen Core, 6000 serien, Skylake.
De flesta ansåg väl att Skylake var en bra serie och ett hyfsat steg upp från Hashwell och andra tidigare arkitekturer de haft.

Men sen blev det mest som förfiningar av Skylake i flera generationer.
Skämtsamt kallat Skylake+++++

Men att Intel körde fast och inte kom med så mycket nytt är inte samma sak som att de inte försökte.
Bl.a. så körde Skylake med Intels 14nm nod och Intel hade problem med att komma vidare till nyare/bättre noder.
Tog mer resurser/tid än väntat att komma vidare.

Sen när Intel släppte Alder Lake 2021 så var de ändå ganska annorlunda än Skylake.
Den här uppdelningen med P och E kärnor har både för och nackdelar. Är inte enbart possitivt. (inte enbart negativt heller).
Men de var åtminstone annorlunda... något nytt mot vad de hade sen tidigare.

Så Intel har väl inte riktigt fått de resultat de önskat...
Men det är inte samma sak som att de inte lägger några resurser på Forskning och Utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Nu hade ju just dessa CPU:er det var tal om inte haft en temp på över 86C, de flesta fall inte mer än kring ~80C enligt videon från Level1Techs, väl under Intels gränser. Dessutom brukar det som "sliter" på CPU:er inte vara i första hand temperatur utan spänningen.
När dessutom 12900k körts i samma typ av servrar utan några stora problem och AMD:s konsumentprocessorer även de klarar av samma arbetsbelastning så är problemet med största sannolikhet ganska unikt för just 13/14900k och inte något generellt för "konsumentprylar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Jag skulle vilja påstå att ingen personbil klarar av att bli maxbelastad överhuvudtaget vilket konsumentprocessorer klarar så jämförelsen är rätt dålig.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LeonHart:

Jag skulle vilja påstå att ingen personbil klarar av att bli maxbelastad överhuvudtaget vilket konsumentprocessorer klarar så jämförelsen är rätt dålig.

Testa kör render på konsument CPU utan errors tex på bild eller annat kommer spotta ur errors över tid.
Säger inte att dom inte är bra men finns bra saker för olika saker.

Även utvärderat detta själv då vissa personer ej trodde på detta och tyckte man kunde köra konsument CPU för rendering och annat 3D men inte när du ska rendera bilder som tar 1 vecka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag hostar så jag vet hur det funkar.
Har man ej redundans så visst kör hårt

" pratar han bland annat om att processorerna visar upp stabilitetsproblem när de konsekvent utsätts för belastning under längre tidsperioder."

Detta är ju sant dom är ej gjorda för 24/7 bruk men visst kör hårt...
Vill man ej köpa Xeon / AMD med ECC och Workstation mobo / Server så händer det där utan tvekan.

Jag förstår man inte vill betala för 1100-1800 dollar workstation CPU och mobo och RAM etc.

Du låter som en Apple-forumist som försöker få det till att det är användarens fel att deras macbook gått sönder "för de är inte gjorda för rendering" typ.

Om man som konsument "får skylla sig själv" om man använder processorn på ett visst sätt så ska det ju satan framgå tydligt.

Både Intel och AMD är tydliga med att om man klockar sönder sin processor får man bekosta det äventyret på egen hand. Men var någonstans menar du att de skriver "Helt OK att använda processorn i stock, men max X timmar om dagen"? sjukaste jag hört alltså.

Med samma logik så borde man ine anväbda konsumentkort för 24/7 mining "för underförstått är de inte gjorda för det" :/

Missförstå mig rätt nu. Jag hatar mining, men rapporter om folk som pajat sina kort när de minat med dem går ju räkna på en hand liksom.

Annars borde väl i så fall Intel ta ett blad ur GPU-tillverkarna eller AMD's processorer och göra skit som håller. särskillt om man kör i stock. Det enda roliga med att köra stock är ju att man kan vara ganska jävla säker på att processorn inte går sönder. Men tydligen inte med Intel.

"You're using it wrong", typ... Sjukaste jag hört.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Du låter som en Apple-forumist som försöker få det till att det är användarens fel att deras macbook gått sönder "för de är inte gjorda för rendering" typ.

Om man som konsument "får skylla sig själv" om man använder processorn på ett visst sätt så ska det ju satan framgå tydligt.

Både Intel och AMD är tydliga med att om man klockar sönder sin processor får man bekosta det äventyret på egen hand. Men var någonstans menar du att de skriver "Helt OK att använda processorn i stock, men max X timmar om dagen"? sjukaste jag hört alltså.

Med samma logik så borde man ine anväbda konsumentkort för 24/7 mining "för underförstått är de inte gjorda för det" :/

Missförstå mig rätt nu. Jag hatar mining, men rapporter om folk som pajat sina kort när de minat med dem går ju räkna på en hand liksom.

Annars borde väl i så fall Intel ta ett blad ur GPU-tillverkarna eller AMD's processorer och göra skit som håller. särskillt om man kör i stock. Det enda roliga med att köra stock är ju att man kan vara ganska jävla säker på att processorn inte går sönder. Men tydligen inte med Intel.

"You're using it wrong", typ... Sjukaste jag hört.

Du får tycka vad du vill om det jag jobbar i marknaden och använder man vissa saker på ett sätt så har man högre risker punkt.
Jag säger inget om att sakerna inte ska klara det man öker bara sina risker.

Mining på konsument kort om du kör utan undervolt och ej ner sänkt load till 80-90 % på GPU så kommer kortet ej klara samma boost och degraderars över tid om du inte har enormt låg temp på korten med sänkt temperatur samma med en CPU om du kör den i 100% load i flera månader / år så kommer den degerar och du kommer få problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Då kanske AMDs nya Epyc budget serie för AM5 kan vara intressant?
Väldigt lik Ryzen för AM5.
Men mer validering och officiellt ECC stöd.

https://www.youtube.com/watch?v=JokLRV6KLeE

Ja kanske är bra, har aldrig behövt ECC hemma så jag tror nog jag skippar det dock. Vill mest ha något som en 7700K, den har varit i familjen sedan ny och körts dagligen och aldrig någonsin krashat i Window. Där lägger jag ribban för stabil.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lussarn:

Ja kanske är bra, har aldrig behövt ECC hemma så jag tror nog jag skippar det dock. Vill mest ha något som en 7700K, den har varit i familjen sedan ny och körts dagligen och aldrig någonsin krashat i Windows. Där lägger jag ribban för stabil.

Köp AMD nya serie / 7800x3d etc bra saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Intressant hur marknaden förändras inte så länge sedan jag hörde motsatt argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du får tycka vad du vill om det jag jobbar i marknaden och använder man vissa saker på ett sätt så har man högre risker punkt.
Jag säger inget om att sakerna in ska klara det man öker bara sina risker.

Mining på konsument kort om du kör utan undervolt och ej ner sänkt load till 80-90 % på GPU så kommer kortet ej klara samma boost och degraderars över tid om du inte har enormt låg temp på korten med sänkt temperatur samma med en CPU om du kör den i 100% load i flera månader / år så kommer den degerar och du kommer få problem.

Så varför är det bara Intel som drabbas? Och varför bara 13 och 14 Gen, om det nu är så självklart?

Om det är någon slags naturlag att "Man ska inte göra sådant som tvelander tycker är serverjobb på en konsument-processor" så är ju intel totalt intelligensbefriade i och med att de inte friskriver sig från sådan "felanvändning" vid RMA, och igen... Varför bara 13 och 14 Gen? Varför har det aldrig varit ett problem tidigare när själva use-caset har funnits typ lika länge som det funnits X86-processorer?

Den enda logiska förklaringen jag kommer på är att Intel antingen gillar att blöda pengar eller så är det en medveten strategi att ge deras egna konsument-processorer dålogt rykte så att de kan dra sig ur den marknaden och köra helhjärtat på serverprollar för att marginalerna är mycket högre där.

Om det du säger är sant borde de dessutom skickat ut ett pressmeddelande i stil med "Ni gör fel, skyll er själva" för flera månader sedan, men de är knäpptysta. Nej något är skumt här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Så varför är det bara Intel som drabbas? Och varför bara 13 och 14 Gen, om det nu är så självklart?

Om det är någon slags naturlag att "Man ska inte göra sådant som tvelander tycker är serverjobb på en konsument-processor" så är ju intel totalt intelligensbefriade i och med att de inte friskriver sig från sådan "felanvändning" vid RMA, och igen... Varför bara 13 och 14 Gen? Varför har det aldrig varit ett problem tidigare när själva use-caset har funnits typ lika länge som det funnits X86-processorer?

Den enda logiska förklaringen jag kommer på är att Intel antingen gillar att blöda pengar eller så är det en medveten strategi att ge deras egna konsument-processorer dålogt rykte så att de kan dra sig ur den marknaden och köra helhjärtat på serverprollar för att marginalerna är mycket högre där.

Om det du säger är sant borde de dessutom skickat ut ett pressmeddelande i stil med "Ni gör fel, skyll er själva" för flera månader sedan, men de är knäpptysta. Nej något är skumt här.

Jag har aldrig sagt att något inte är fel jag säger bara jag skulle aldrig hosta viktiga saker på ej server hårdvara punkt.
Jag vet varför folk kör CPUrn mestadels är det pengar och vissa vill ha den extra lilla CPU single core du får.
Nästa sak är många vill ej betala för virtuella servers då det kostar satan i gatan jag vet jag hanterar runt 80 servers.
Jag har sagt vad jag tycker.
Jag inte sagt att det inte SKA gå göra på dessa CPUs och hosta spel servers.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Vad ni tjatar om undermålig konsumenthårdvara, förklara då hur man har kunnat använda "undermåliga" konsument-gpu för krypto-mining 24/7/365 år in och år ut och dessutom kunnat sälja av fungerande hårdvara när man tröttnat. Det där håller inte.

Jag har kört FAH på både cpu-gpu i många månader på flera riggar, inget har gett upp, bara någon säkring som gick ibland ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja, och racerbilar klarar inte heller det, man byter motor ofta inom racing. Som sagt dålig jämförelse.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testa kör render på konsument CPU utan errors tex på bild eller annat kommer spotta ur errors över tid.
Säger inte att dom inte är bra men finns bra saker för olika saker.

Även utvärderat detta själv då vissa personer ej trodde på detta och tyckte man kunde köra konsument CPU för rendering och annat 3D men inte när du ska rendera bilder som tar 1 vecka.

Fast nu var det spelservrar och inte renderfarmer

Visa signatur