Skrivet av klk:
Du måste skämta med mig aprillo eller så tolkar du vad jag säger när du läser vad andra säger om mig (mycket vanligt vid sådana här diskussioner).
C++ är ett kraftfullt språk för de som klarar av det men jag har väl aldrig sagt att det är ett språk som alla skall använda eller ens kommer bli välanvänt? Tror jag tvärtom sagt att endast en mindre del av utvecklarkollektivet kommer använda C++ (isåfall kör fler C men det är oftast för att de sitter i miljöer som kräver det).
Det är ganska tydligt att du inte läst 90% av mina svar de senaste sidorna.
Skrivet av klk:
- Fördomar om andra språk.
Du menar att jag inte håller med dig eller några andra? Sånt är livet, folk tycker olika. Kan du inte sakligt övertyga någon annan så får du räkna med att ni tycker olika. Samma med mig, de argument som förs upp här är inget problem för de allra flesta vana utvecklare.
- Fördomar om utvecklare baserat på språk.
Se ovan
Nej det är inte för att vi har meningsskiljaktighet kring språken som att vissa föredrar functional över procedural eller oop.
Dina och mina åsikter skiljer sig för att du har fördomar om språken och dess utövare oavsett fakta. Här är några citat från dig genom tråden:
Skrivet av klk:
Python kodare brukar skriva kod för icke programmerare, Python är egentligen ett språk för de som inte tycker om att programmera men ändå måste få något gjort. Python kod som inte är dokumenterad är bland det mest svårlästa som finns även om det är så lätt så att en icke-programmerare kan skriva kod
Python-kodare per definition programmerar. Koden som Python-utvecklare skriver är för sig själv och andra utvecklare och att hävda att det inte skulle vara till för programmerare är att insinuera att dom är mindre programmerare än du.
Skrivet av klk:
Testade nyligen det här biblioteket och där finns det felet. Nästan 3 tusen stjärnmarkeringar
https://github.com/p-ranav/argparse
Gör man exakt så som det är dokumenterat så fungerar det men försöker man något annat så får man vara beredd på att det smäller. Tror det är någon Python utvecklare som lekt lite med C++
Dålig C++-kod enligt dig måste vara skriven av en Python-utvecklare. Du insinuerar än en gång att Python-utvecklare är mindre programmerare än dom som skriver C++.
Skrivet av klk:
Det som är lite kul med videon är just detta med att RUST programmerare hela tiden beskriver hur mycket bättre språket är än allt annat.
Jag tror att många som är vana vid C++ reagerar på när utvecklare i rust kodar för att de inte lärt sig designa kod. Något som man tvingas göra i C++ om man inte vill trassla till minneshanteringen (då gör det ont).
- Du påstår att Rust-programmerare hela tiden hävdar sitt språk. Detta är exakt vad du gjort genom tråden för C++.
- Du antar att bara för man kodar i Rust så kan man inte designa kod. Du hävdar än en gång att C++-utvecklare är någon form av superior människa.
Skrivet av klk:
Python har inga ambitioner av att bli ett språk man gör större system med men har det där med att det dräller av komponenter, där är poängen med att snabbt slänga ihop något, behöver de ändra så skriv nytt. Där är det ok med komponenter som plötsligt inte fungerar. De skriver nytt och tanken är inte att skriva kod som går att underhålla.
Du lägger prestige vid stora saker som stora kodmängder, många tabeller i databaser och här större system. Du påstår att Python inte har ambitioner att nå upp i din prestigeklassning. Du påstår även att saker som är viktiga för programmering generellt som maintainability inte är viktigt för Python. Du insinuerar än en gång att Python inte är ett lika viktigt programmeringsspråk.
Skrivet av klk:
Det är massor syntactic sugar som C saknar ja, men C kod är jättelätt att läsa. Jag förstår absolut de som ogillar C++ framför C. Att läsa C kod och man förstår nära nog exakt vad som händer. C går abstrahera något otroligt och gömma saker så koden blir mer eller mindre omöjlig att följa. Är inte jättesvårt att skriva smart C++ kod så annan deklarativ C++ slaktar python i abstraktionsnivå.
Du hävdar att C++ skulle ha bättre abstraktionsnivåer och därför "slakta" python i abstraktionsnivåer. Du hävdar än en gång att C++ är bättre än Python baserat på något så tramsigt som mängden abstraktionsnivåer...
Skrivet av klk:
Och hade samma kod skrivits i java eller kanske python hade den varit ännu enklare. Så varför går inte alla över till python där man knappt behöver vara programmerare för att skriva kod?
Du hävdar än en gång att man inte måste ha samma färdigheter som programmerare för att koda Python och att det därför skulle vara att språk för sämre programmerare.
Skrivet av klk:
Du väljer inte python om du är intresserad av att bli skicklig utvecklare. Har inget med att klanka ner, det tar tid att lära sig. De är duktiga på annat och "måste" ha något så de kan producera vad de önskar med datorn
Än en gång ett riktigt korkat påstående. Skicklig utvecklare enligt mig är någon som kan språket som dom kodar i, introducerar få buggar, undviker onödigt komplexitet och optimerar där det behövs.
Fall 1: Personen kodar i Python och:
- Kan Pythons många finesser.
- Introducera få buggar.
- Undviker onödig komplexitet.
- Optimerar där det behövs optimering.
Fall 2: Personen kodar i C++ och:
- Kan inte C++ många finesser.
- Introducera flertalet buggar.
- Skriver onödigt komplex kod.
- Optimerar inte där det behövs.
Då är fall 1 en skicklig utvecklare enl. mig och fall 2 är inte en skicklig utvecklare enl. mig. Detta är helt oberoende av programmeringsspråk.
Bara för att man kodar i Python så betyder det inte att man är helt bortabstraherad från alla datorkoncept som concurrency, nätverk, filsystem osv...
Skrivet av klk:
- Felaktiga definitioner av vedertagna begrepp.
Det har jag säkert, det var länge sedan jag brydde mig om att lära mig olika definitioner. De som kan sådant vet nästan aldrig vad de pratar om ändå
Problemet är att du använder dig av vedertagna definitioner på helt fel sätt, det får det att låta som att du inte kan vad du pratar om.
Eftersom du undviker frågan "Vad är state enligt dig?".