Men sedan börjar du tillskriva C++-programmerare och andra grupper egenskaper och jag undrar
[ul]
[li]Är average Joe som programmerar C++ mer van att hantera stora kodbaser? Det finns stora projekt i C++, ingen tvekan om det, men gör det att C++-programmerare i allmänhet hanterar större kodmängder än de som jobbar i andra språk? Kanske inte, men avsaknaden av ramverk som Django, Spring och React tvingar nog C++-programmeraren att göra mer "för hand", så de kanske jobbar med mer egenskriven kod. Så jag får nog köpa argumentet att de är mer vana att jobba med en större kodbas, men är bristen på hjälpande ramverk en bra sak?[/li]
Jag tror faktiskt inte att C++ ens funderas över för mindre projekt, till och med jag skulle troligen välja något annat för småsaker.
C++ väljer jag för att jag önskar möjligheter att skala (både snabbhet och storlek), lång livslängd, "konkurrens" (koden måste vara bättre för att kunna sälja), köras i många miljöer (finns säkert något mer).
"React" är ju web (något helt annat). Men Django, Spring har allt alternativ i C++ också men väljs C++ skulle man aldrig koda på samma sätt som i java eller python.
[li]Varför gör det mindre ont att skriva dålig kod i andra språk? Vad lägger du i begreppet "dålig kod"? Är det minneshanteringen som spökar igen? Om man nu har problem att göra en bra lösning, oavsett språk, är det då en bra idé att lägga extra sten på bördan genom att välja ett språk som inte har automatisk minneshantering? Den oerfarne C++-utvecklaren får ju bara ännu fler möjligheter att skjuta sig i foten. Handlar det om dålig design/arkitektur så ser jag ingen som helst skillnad på om de gör sina nybörjarmisstag i C++ eller i något annat språk[/li]
[/ul]
Dålig kod är mycket, allt från dålig arkitektur till krångliga lösningar till svårläst kod till kod som är svår att hitta i och en hel massa till.
Ett ämne för en egen tråd.
En C++ programmerare har också fler möjligheter att skriva säker kod