Är detta Fiberbox eller Mediaomvandlare?

Permalänk
Medlem

Är detta Fiberbox eller Mediaomvandlare?

Vad är detta jag ser på bild?

Vad behövs den till? Måste den vara där för att internet ska fungera?

Behövs router för att få internet även om jag har denna ”box” i bilden som ni ser.

Edit:
TS har raderat trådstarten delvis, bild försvinner då. Ni finner bild på sida två i tråden på objekten:
/Mod

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En medieomvandlare. Den behövs om du inte har en SFP-port på din router.
Vad har du dolt?

Permalänk
Medlem

Ja, du ska alltid ha en router! Anslut aldrig en enhet direkt till uttaget!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det där är en fiberbox. Fiber till mediakonveterare ska anslutas via de blåa fiber-kontakterna.

Du behöver en mediakonveterare konverterare från nätägare (varför plockar folk med sånt fortfarande!?)
Alternativt rätt SFP och en router med SFP-port (om du är kunnig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En medieomvandlare. Den behövs om du inte har en SFP-port på din router.
Vad har du dolt?

Det var ett par siffror och bokstäver på boxen som jag strök.

Skrivet av nu1mlock:

Vad händer då? Kan jag ansluta enheten till mediaomvandlaren/fiberboxen? vet inte vilket det är.

Skrivet av maDa:

Det där är en fiberbox. Fiber till mediakonveterare ska anslutas via de blåa fiber-kontakterna.

Du behöver en mediakonveterare konverterare från nätägare (varför plockar folk med sånt fortfarande!?)
Alternativt rätt SFP och en router med SFP-port (om du är kunnig)

Kan du förklara för någon som inte är kunnig. Det är alltså en fiberbox och inte en mediaomvandlare? Behöver jag alltså köpa till flera saker för att få tillgång till internet? alltså en mediakonventerare och en router? behövs verkligen bägge?

Permalänk
Rekordmedlem

Ser ut som det saknas delar som tillhör nätet så kontakta operatören så de kan felanmäla till nätägaren om det inte är samma företag och är det samma företag så får de själva åtgärda det.
Du bör alltid ha en router så att du får ett lan och inte direktansluter en klient mot internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ser ut som det saknas delar som tillhör nätet så kontakta operatören så de kan felanmäla till nätägaren om det inte är samma företag och är det samma företag så får de själva åtgärda det.
Du bör alltid ha en router så att du får ett lan och inte direktansluter en klient mot internet.

.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt ut som den är ansluten till fibern men det kanske bara bildens vinkel som gör att det ser lite konstigt ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Det är en ny Bostadsrätt. Operatören är Telia Öppen Fiber. Har ännu inte valt internetleverantör ännu.
Vad är det som saknas? jag tänker att router följer väl med när jag väljer att teckna internet hos någon leverantör tex Telia eller Banhof. Är det något annat förutom router som saknas för att få tillgång till internet?

Svårt att se men om det där är fiber patchen så behövs antingen en omvandlare fiber - >rj45 eller om du köper en sfp router så behövs inget mellan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Ser inte riktigt ut som den är ansluten till fibern men det kanske bara bildens vinkel som gör att det ser lite konstigt ut.

Fibern kommer in nertill (tunn grå kabel).
Han behöver få en mediaenhet med sfp också men den sfp:n kan han ju stoppa i vad som helst.
Om TS lugnar sig en smula så får han säkert fler prylar inom kort från föreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Det är en ny Bostadsrätt. Operatören är Telia Öppen Fiber. Har ännu inte valt internetleverantör ännu.
Vad är det som saknas? jag tänker att router följer väl med när jag väljer att teckna internet hos någon leverantör tex Telia eller Banhof. Är det något annat förutom router som saknas för att få tillgång till internet?

Bilden är inte bra, men det ser ut som det ska kopplas in fiber i den. Normalt bistår nätägaren med en mediaomvandlare som har fiber in, från lådan på bilden, och koppar/ethernet ut, till routern. Den Telia Öppen Fiber-installation som jag har fått gjord fick en mediaomvandlare i samband med att fibern drogs in.

Du behöver alltså troligen ringa någon och säga att mediaomvandlare saknas.

En mediaomvandlare är normalt en switch. Den saknar sådant man vill ha och som man normalt för via en trådlös router: Brandvägg, NAT och WiFi.

Du ska alltså även ha en router. Denna kan du köpa själv eller få från företaget som står för abbonemanget.

Kopplingen mellan mediaomvandlaren och routern görs normalt med en ethernetkabel.

Överkursen är att skaffa en router som kan ta fiber direkt in i sig, men överkurs verkar inte lämpligt för dig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av comp50:

Vad händer då? Kan jag ansluta enheten till mediaomvandlaren/fiberboxen? vet inte vilket det är.

Kan du förklara för någon som inte är kunnig. Det är alltså en fiberbox och inte en mediaomvandlare? Behöver jag alltså köpa till flera saker för att få tillgång till internet? alltså en mediakonventerare och en router? behövs verkligen bägge?

Inget modellnummer eller liknande?
Precis, det är bara en låda för inkommande. Prata med din förening alt tidigare ägare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Det finns kabel som går in i "boxen", men den kanske inte syns tydligt. Kan det vara fibern?

Skrivet av Swedishchef_90:

Svårt att se men om det där är fiber patchen så behövs antingen en omvandlare fiber - >rj45 eller om du köper en sfp router så behövs inget mellan

Skrivet av Spiffman:

Fibern kommer in nertill (tunn grå kabel).
Han behöver få en mediaenhet med sfp också men den sfp:n kan han ju stoppa i vad som helst.
Om TS lugnar sig en smula så får han säkert fler prylar inom kort från föreningen.

Skrivet av KAD:

Bilden är inte bra, men det ser ut som det ska kopplas in fiber i den. Normalt bistår nätägaren med en mediaomvandlare som har fiber in, från lådan på bilden, och koppar/ethernet ut, till routern. Den Telia Öppen Fiber-installation som jag har fått gjord fick en mediaomvandlare i samband med att fibern drogs in.

Du behöver alltså troligen ringa någon och säga att mediaomvandlare saknas.

En mediaomvandlare är normalt en switch. Den saknar sådant man vill ha och som man normalt för via en trådlös router: Brandvägg, NAT och WiFi.

Du ska alltså även ha en router. Denna kan du köpa själv eller få från företaget som står för abbonemanget.

Kopplingen mellan mediaomvandlaren och routern görs normalt med en ethernetkabel.

Överkursen är att skaffa en router som kan ta fiber direkt in i sig, men överkurs verkar inte lämpligt för dig.

Vet ej om jag förstod er korrekt. Är det en mediaomvandlare på bilden? För boxen på bilden har en kabel som går in i den, underifrån om man kollar noggrant.

Skrivet av tcntad:

Inget modellnummer eller liknande?
Precis, det är bara en låda för inkommande. Prata med din förening alt tidigare ägare?

jo det står + sen några random bokstäver och siffror efteråt. Kan ge exempel: +G3R3T1S13:20-21 (Typ något liknande med andra siffror och bokstäver).

Det kom med några CAT6 kablar också.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av comp50:

Det finns kabel som går in i "boxen", men den kanske inte syns tydligt. Kan det vara fibern?

Det kom med några CAT6 kablar också.

det är fibern ja. det är iofs bara koppla in kablar där och i en router om du har

Permalänk
Medlem

Prata med föreningen först att mediaomvandlare saknas. Kan dom ej hjälpa så felanmäla till Telia. Ska det behövas så många svar för att veta vad som behövs göras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

det är fibern ja. det är iofs bara koppla in kablar där och i en router om du har

Skrivet av Bazisten:

Prata med föreningen först att mediaomvandlare saknas. Kan dom ej hjälpa så felanmäla till Telia. Ska det behövas så många svar för att veta vad som behövs göras?

Jag får flera olika svar.
Vissa säger mediaomvandlare saknas, andra säger att det duger med att köpa en router och koppla i.
Varför behövs mediaomvandlare? Vad är det för låda som jag har i bilden då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Vissa säger mediaomvandlare saknas, andra säger att det duger med att köpa en router och koppla i.

Det finns två olika kontakter till routers
antingen har du direkt sfp (fiber) eller så omvandlas signalen från optisk till en rj45 kontakt via medieomvandlaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan inte svara till 100% om vi inte får modellnummer eller liknande, iofs så lär en konverterare kräva ström då signal ska omvandlas från ljus till elektriskt. Det kan vara så enkelt att det faktiskt är en inkommande punkt där en omvandlare ska anslutas.

Prata med din förening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Mediaomvandlaren saknas, så installationen är inte komplett.
Så är det.

Eftersom lägenheten är ny bör det vara lätt att få hjälp med detta via föreningen eller i andra hand nätägaren.

De som säger att det du har duger gör dig en riktig björntjänst, bara för att du kan skaffa egna grejor som fungerar med det som sitter i skåpet betyder inte att det är en bra idé. Pillar du med sakerna som sitter där och har sönder något blir det dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns två olika kontakter till routers
antingen har du direkt sfp (fiber) eller så omvandlas signalen från optisk till en rj45 kontakt via medieomvandlaren

Skrivet av warp64:

Mediaomvandlaren saknas, så installationen är inte komplett.
Så är det.

Eftersom lägenheten är ny bör det vara lätt att få hjälp med detta via föreningen eller i andra hand nätägaren.

De som säger att det du har duger gör dig en riktig björntjänst, bara för att du kan skaffa egna grejor som fungerar med det som sitter i skåpet betyder inte att det är en bra idé. Pillar du med sakerna som sitter där och har sönder något blir det dyrt.

men är det inte en mediaomvandlare som vi ser på bild? det är ju en kabel som körs in i den, kan det vara fiberkabeln?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men är det SFP på ovansidan så är det ingen omvandlare, då är det bara en avlastnings/kopplingspunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

men är det inte en mediaomvandlare som vi ser på bild? det är ju en kabel som körs in i den, kan det vara fiberkabeln?

Oftast drar man fiber och sedan sätter man en patch där man svetsar på kontakter. Sen kopplar man in omvandlare/router.
Det är otroligt svårt att se vad som går in.
Fiber är oftast grön/svart
och cat brukar vara blå/grå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får vända dig till fastighetsägaren om det är nyproduktion eller nyrenoverat, din anslutning är då inte färdiginstallerad och de brukar vänta med att dokumentera och öppna upp din port tills den är installerad utöver att du behöver mediaomvandlaren från kommunikationsoperatören.

I ditt fall ska det sitta en switch med fiber inkopplad och lediga nätverksuttag du patchar (kopplar) vidare ut till rummet där du har din router.

Anledningen till varför du behöver en mediaomvandlare (omnämnd som switch ovan) är just för att överlämningen till din utrustning inte finns, du har inget nätverksuttag att koppla in dig i, alla uttagen på höger sida bör gå till dubbeluttag ute i rummen märkt 1/2, 3/4 och 5/6. Är saker inte klart är det inte bara att koppla in sig.

Uttagen till höger kan vara felmärkta, men det är märkligt att ha en överlämning för fiber om det är koppar. Du får fråga fastighetsägaren (styrelsen om det är BRF) eller knacka på hos en granne om du inte orkar vänta på att de svarar.

Permalänk
Medlem

Du får en omvandlare av din nätleverantör när du fixat abbonemang, jag läste iallafall att det är en ny Bostadsrätt och du är nyinflyttad, leverantören kommer och fixar eller skickar en medieomvandlare och en sladd.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du få bra svar måste du posta bra bilder där alla relevanta detaljer syns.
Svaren du får är gissningar utifrån hur en odetaljerad bild tolkas, ser ut som en passiv låda som inte har någon synlig elanslutning vilket jag tolkar som bara ethernet eller fiber in i den, en låda med en okänd kontakttyp i.

Att det är Öppen fiber säger dock att du borde ha en tjänstefördelare som punkt där nätet slutar och lägenhetsägarens/tjänsteoperatörens utrustning tar vid och det på bilden är definitivt inte en tjänstefördelare eller router

Jag tror inte heller lådan är en fiberomvadlare för det är ingen synlig elanslutning till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så som @adfactory säger att Telia först skickar ut en mediaomvandlare eller installatör när de fått in en beställning på din adress och lägenhetsnummer. Det kan din internetleverantör kolla med Telia, men det kan också vara så att Telia då säger att din adress inte är klar och då är du hänvisad till fastighetsägaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Mediaomvandlaren/tjänstefördelare ska ingå från nätägaren när det är fiber. Att denna monteras ner är alltså fel. Mediaomvandlaren är en aktiv komponent som kräver spänningsmatning.

En fiberbox är bara en skarvbox som gör om till en viss typ av kontakt.

Om du bara har 1st enhet att koppla in så klarar du dig utan router. Har du fler enheter eller trådlöst behöver du router.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av maDa:

Om du bara har 1st enhet att koppla in så klarar du dig utan router. Har du fler enheter eller trådlöst behöver du router.

Nej

Permalänk
Medlem

Jo, tekniskt sätt. Men inget jag rekommenderar. Alla har ändå fler en enhet så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Njae, det beror ju på hur kunnig man är och vad man har för användingsområde.

Tidigare hade jag t.e.x 5 IPn från ISPn och limiten på 1000 Mbit/s var satt per IP istället för per uttag.
Klart som korvspad att jag drog in flera nätverkskort i en dator och körde direkt in i uttaget.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME