Mikrokod kan fixa spelprestanda på Arrow Lake

Permalänk
Melding Plague

Mikrokod kan fixa spelprestanda på Arrow Lake

Intel ska snart börja testa uppdatering 0x114 för mikrokoden i Core Ultra 200-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För sent denna runda, återkom om ett par år.

Permalänk
Medlem

Om några månader kommer säkert ny mikrokod som ska fixa Core Ultra-processorer från att degradera på grund av lösningarna Intel slänger omkring sig nu.

Personligen litar jag inte längre på Intel, och det ska man inte heller med tanke på hur de skött problematiken kring Raptor Lake och Raptor Lake Refresh. Det enda rätta hade varit att återkalla alla processorer, det räcker inte med att "utöka" garantin - CPU:erna i fråga som varit i drift en längre tid med felaktig mikrokod och som i nuläget inte uppvisar några problem är med största sannolikhet en hårsmån från att degradera till oanvändbarhet. Intel har sålt en till största sannolikhet trasig produkt till konsument och har inte gjort sitt yttersta (återkallning) för att lösa problemet. Direkt konsumentfientligt. Var är Sverker med soptunnan?

Permalänk
Avstängd

jag tror på det här, någon på intel sa ju att det är något fel, den här cpun ska prestera mkt bättre

Permalänk
99:e percentilen

Det ska dock mycket till för att bräcka AMD:s Ryzen 7 9800X3D, som har ett rejält försprång i spel – 119 mot 102 i SweClockers spelindex vid 1080p.

Det är alltså denna sida i artikeln som avses. Där kan vi också se att försprånget är ännu större i det i sammanhanget mer relevanta 720p-indexet: 132 mot 105.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om några månader kommer säkert ny mikrokod som ska fixa Core Ultra-processorer från att degradera på grund av lösningarna Intel slänger omkring sig nu.

Personligen litar jag inte längre på Intel, och det ska man inte heller med tanke på hur de skött problematiken kring Raptor Lake och Raptor Lake Refresh. Det enda rätta hade varit att återkalla alla processorer, det räcker inte med att "utöka" garantin - CPU:erna i fråga som varit i drift en längre tid med felaktig mikrokod och som i nuläget inte uppvisar några problem är med största sannolikhet en hårsmån från att degradera till oanvändbarhet. Intel har sålt en till största sannolikhet trasig produkt till konsument och har inte gjort sitt yttersta (återkallning) för att lösa problemet. Direkt konsumentfientligt. Var är Sverker med soptunnan?

Även om jag i grund håller med andemeningen om det du skriver så är det nog inte riktigt så enkelt. Svart/vitt är väldigt sällan svaret.

Hur många är påverkade och till vilken grad?

Varför ska inte utökad garanti anses tillräcklig?

Har det som inträffat varit med uppsåt eller ej?

Vad blir följderna av den ekonomiska påfrestningen för Intel?

Visst ska man inte skydda bolag, men som bekant går det ganska knackigt för Intel. Ytterligare påfrestningar är nog inte önskvärt. Det finns kanske trots allt en risk att Intel halkar efter så vi ser en liknande situation Nvidia kontra Amd. Något jag inte tror att någon vill.

Sen kan jag tycka det är sunt att inte lita på Intel, men detsamma gäller Amd, Nvidia osv. Det är inte så länge sedan Amd hade sin beskärda problematik själv, likaså Nvidia. Man ska inte underskatta effekten av almännhetens åsikter och hur dess förstärkningseffekter påverad en själv.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Hade iallafall inte vågat köpa en Intel prolle, har de ens fixat problemet med degradationen av sitt värdelösa kisel?

Permalänk
Medlem

För sent om det ens går att fixa, hade tänkt fortsätta med Intel men nu är AMD beställt, inte haft AMD sen Phenom II så det blir roligt.

Visa signatur

|CPU: 9800X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade iallafall inte vågat köpa en Intel prolle, har de ens fixat problemet med degradationen av sitt värdelösa kisel?

Nu görs väl Core Ultra hos TSMC, så det är ju inte ens samma företag som trycker ut prollarna. Att tro att dom har exakt samma problem är långsökt. Speciellt nu när Intel faktiskt åtgärdar det.

Permalänk
Avstängd

skönt att man väntat med att handla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu görs väl Core Ultra hos TSMC, så det är ju inte ens samma företag som trycker ut prollarna. Att tro att dom har exakt samma problem är långsökt. Speciellt nu när Intel faktiskt åtgärdar det.

Hade jag missat fullständigt, vilket fullständigt misslyckade av Intel när de inte ens kan producera sina egna chips..

Permalänk
Medlem

Finemang! Spelprestandan låg lite under förväntade nivåer, så detta är välkommet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad detta kan ge... Om det ger en ordentlig knuff så är det ju kanon.

Lite skum lansering/hantering av den omedelbara kritiken dock. Rimligen visste de ju var de stod även innan utomstående påpekade detta?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Även om jag i grund håller med andemeningen om det du skriver så är det nog inte riktigt så enkelt. Svart/vitt är väldigt sällan svaret.

Visst ska man inte skydda bolag, men som bekant går det ganska knackigt för Intel. Ytterligare påfrestningar är nog inte önskvärt. Det finns kanske trots allt en risk att Intel halkar efter så vi ser en liknande situation Nvidia kontra Amd. Något jag inte tror att någon vill.

Sen kan jag tycka det är sunt att inte lita på Intel, men detsamma gäller Amd, Nvidia osv. Det är inte så länge sedan Amd hade sin beskärda problematik själv, likaså Nvidia. Man ska inte underskatta effekten av almännhetens åsikter och hur dess förstärkningseffekter påverad en själv.

Man kan inte tycka synd om bolag. Visst, de anställer enormt tekniskt kunnig personal, men ett bolag är ett bolag. Bara för att det "går knackigt" för Intel är det inte synd om dem. De försatte sig själva i den sitsen.

Uppsåt kan man diskutera men enligt Gamersnexus (och andra) har Intel känt till problemet ett bra tag och fortsatt att sälja "trasiga" CPU:er. Intel har glatt tagit emot konsumenters pengar för en "trasig" produkt. Jag skriver "trasig" eftersom potentialen att CPU:n dör en förtida död är överhängande utan de mikrokodsfixar som Intel släppt under hösten.

Angående varför förlängd garanti inte är tillräckligt. Ska man som Intel-användare behöva sitta på nålar och vänta på om CPU:n ska fallera eller inte inom den förlänga garantiperioden? Hur vet man att program x krascher beror uteslutande på dåliga programmering eller på att CPU:n är på väg att trilla över stupet? Bil-liknelse eftersom de är ack så populära: Du köper en Volvo XC90. Något år efter kommer nyheter om att just din modell har en motor som kanske levt loppan lite väl mycket och strax kan duka under. Volvo släpper en mjukvarufix (jojo) som fixar felet i ECM. Du märker personligen inga problem när du kör. Skulle du inte vilja ha motorn utbytt ändå?

Permalänk
Medlem

Min tolkning utifrån vad vi kunnat läsa publikt om problemet:

Skrivet av Thor:

Typ alla exemplar av åtminstone de modellerna som pekats ut som påverkade och som använts med gammal mikrokod lär vara påverkade åtminstone i låg grad, en okänd andel i hög grad (beroende på användningsmönster) och allt däremellan förstås.

Skrivet av Thor:

Det är väl isf just eftersom det låtit som att förmodligen alla är påverkade i någon utsträckning och att man som användare inte kan bedöma hur illa det är ställt innan CPUn väl trillar över stupet och den börjar orsaka mystiska fel som lär feltolkas av genomsnittsanvändaren.

Jag är personligen inte övertygad om att utökad garanti inte kan duga. Men ovanstående är vad jag ser som ett rimligt argument i sammanhanget.

Skrivet av Thor:

Rimligen inte felet från början. Men att det tog väldigt lång tid innan man började agera får nog anses ha varit med uppsåt att sopa problemet under mattan istället för att tvingas hantera det.

Skrivet av Thor:

Förmodligen stora

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Man kan inte tycka synd om bolag. Visst, de anställer enormt tekniskt kunnig personal, men ett bolag är ett bolag. Bara för att det "går knackigt" för Intel är det inte synd om dem. De försatte sig själva i den sitsen.

Uppsåt kan man diskutera men enligt Gamersnexus (och andra) har Intel känt till problemet ett bra tag och fortsatt att sälja "trasiga" CPU:er. Intel har glatt tagit emot konsumenters pengar för en "trasig" produkt. Jag skriver "trasig" eftersom potentialen att CPU:n dör en förtida död är överhängande utan de mikrokodsfixar som Intel släppt under hösten.

Angående varför förlängd garanti inte är tillräckligt. Ska man som Intel-användare behöva sitta på nålar och vänta på om CPU:n ska fallera eller inte inom den förlänga garantiperioden? Hur vet man att program x krascher beror uteslutande på dåliga programmering eller på att CPU:n är på väg att trilla över stupet? Bil-liknelse eftersom de är ack så populära: Du köper en Volvo XC90. Något år efter kommer nyheter om att just din modell har en motor som kanske levt loppan lite väl mycket och strax kan duka under. Volvo släpper en mjukvarufix (jojo) som fixar felet i ECM. Du märker personligen inga problem när du kör. Skulle du inte vilja ha motorn utbytt ändå?

Handlar mer om vad de potentiella påföljderna kan bli för marknaden i stort. Konkurrensen är ju ganska försvinnande. ARM behöver bli mer etablerad för marknadens generella välmående.

Själv är jag inte insatt, men om man litar på ev påståenden om att vetskap finns så är det en annan situation. De borde kanske justera ersättningsmodellen från utökad garanti till kompensation som beräknar normal förväntad livslängd och ställer det mot när produkten går sönder. Där mellanskullnaden i tid översätts till någon form av ersättning under vissa förutsättningar (så konsumenten inte har sönder cpun själv för att kunna byta).

Såvida kompensationen är god nog så är det ok att nyttja en produkt man vet ligger i riskzon enligt mig. Men det beror på vad det är för produkt, en bil är betydligt mycket värre än en cpu eftersom det kraftigt begränsar hur man vågar nyttja produkten och de följdeffekter som kommer. En cpu är mer en osmidighetsfaktor som är väldigt enkelt att byta förhållandevis mot en bil. Så svaret är väl kanske att det beror på vad det är för något som är utsatt och hur kompensationen ställs i relation till produktens nyttjande och bruksområde.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hade jag missat fullständigt, vilket fullständigt misslyckade av Intel när de inte ens kan producera sina egna chips..

Alla top performance-chips i hela världen görs av TSMC, men visst är det ett misslyckande. Det är ju inget nytt dock, var många år sedan Intel var bäst på fabricering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Alla top performance-chips i hela världen görs av TSMC, men visst är det ett misslyckande. Det är ju inget nytt dock, var många år sedan Intel var bäst på fabricering.

Absolut men alla andra har inte spenderat hundratals miljarder på egen tillverkning.
En jävla tur för amd att Intel tappade bollen..

Permalänk
Medlem

Hoppas för Intels skull att mikrokods justeringen ger en ordentlig skjuts i spelprestanda. Sen är ju inte spel allt men det verkar vara det för folk som hänger på SWEC. Innan X3D modellen släpptes
för 9000 serien så var ju folk rätt så besvikna på AMD också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Absolut men alla andra har inte spenderat hundratals miljarder på egen tillverkning.
En jävla tur för amd att Intel tappade bollen..

AMD har haft fabriker förr, men var länge sedan

https://en.wikipedia.org/wiki/GlobalFoundries
On 7 October 2008 Advanced Micro Devices (AMD) announced it planned to go fabless and spin off their semiconductor manufacturing business into a new company temporarily called The Foundry Company.

Orkade inte läsa allt.
Men är inte AMD fortfarande delägare i Global Foundries ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skrivet av Thor:

...

Min åsikt är väl något liknande med det Thor skriver.

Från ett idealiskt perspektiv kan jag hålla med @underd0g76
Men vad hade konsekvenserna blivit ?

Hur länge var det mellan problemen i Raptor Lake / Raptor Lake refresh uppdagades och lanseringen av Arrow Lake?
Ett halvår, ett år, mer ?

Säg om Intel inte hade haft några processorer att sälja under ett år eller kanske mer.
Att de gör full refund för alla som anmäler att de har en Raptor Lake oavsett om de har problem eller inte.
Lösa in moderkort också?

Om det knäcker Intel och Intel går i konkurs.
För de som inte hunnit lösa in sina processorer,
Hur mycket är det värt att ha en garanti hos ett företag som inte längre finns?
Försöka göra en refund mot konkursboet ?

Ur ett idealiskt perspektiv kan jag tycka att det är bäst om de tar fullt ansvar för sina misstag.
Men ur ett pragmatiskt perspektiv kan jag tycka att det är bättre att Intel som företag överlever och kan fortsätta att utveckla processorer och grafik och nätverk och andra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Min åsikt är väl något liknande med det Thor skriver.

Från ett idealiskt perspektiv kan jag hålla med @underd0g76
Men vad hade konsekvenserna blivit ?

Hur länge var det mellan problemen i Raptor Lake / Raptor Lake refresh uppdagades och lanseringen av Arrow Lake?
Ett halvår, ett år, mer ?

Säg om Intel inte hade haft några processorer att sälja under ett år eller kanske mer.
Att de gör full refund för alla som anmäler att de har en Raptor Lake oavsett om de har problem eller inte.
Lösa in moderkort också?

Om det knäcker Intel och Intel går i konkurs.
För de som inte hunnit lösa in sina processorer,
Hur mycket är det värt att ha en garanti hos ett företag som inte längre finns?
Försöka göra en refund mot konkursboet ?

Ur ett idealiskt perspektiv kan jag tycka att det är bäst om de tar fullt ansvar för sina misstag.
Men ur ett pragmatiskt perspektiv kan jag tycka att det är bättre att Intel som företag överlever och kan fortsätta att utveckla processorer och grafik och nätverk och andra produkter.

De kunde åtminstone gått ut med ett rekommendera att man avvaktar att köpa (eller köra) de drabbade SKU:erna under tiden de undersöker problemen. Nu var det locket på tills tech-bloggare och youtubers uppmärksammade allmänheten att där fanns ett underliggande problem.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att detta gör någon skillnad, hela ramsan om att de borde prestera bättre är bara snack som någon chef slänger sig med för att skydda sig.

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksam på hur mycket de kan göra förutom att höja hastigheten på ringbus för att öka spelprestandan, detta då minskade latenser är det främsta de behöver för detta om de inte har rejäla buggar/fel i mikrokoden för tillfället. Skulle bli ytterst förvånad om de kan pressa ut mer än 3-5% i spel i snitt utan att riskera stabilitet och livslängd.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Ytterst tveksam på hur mycket de kan göra förutom att höja hastigheten på ringbus för att öka spelprestandan, detta då minskade latenser är det främsta de behöver för detta om de inte har rejäla buggar/fel i mikrokoden för tillfället. Skulle bli ytterst förvånad om de kan pressa ut mer än 3-5% i spel i snitt utan att riskera stabilitet och livslängd.

Kan vara Intel thread director som inte lirar?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
AsRock X870e Taichi
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

On 7 October 2008 Advanced Micro Devices (AMD) announced it planned to go fabless and spin off their semiconductor manufacturing business into a new company temporarily called The Foundry Company.

Orkade inte läsa allt.

Var faktiskt bra att de sålde av sina fabs. Global Foundries är fortfarande kvar på 12nm och kommer nog säljas ut inom inte allför avlägsen framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Orkade inte läsa allt.

Från samma wiki-sida:
AMD sålde 2012 de sista 14 procenten av sitt innehav. De har dock ett sammarbetsavtal som sträcker sig fram till 2024 om att nyttja en viss mängd waffers på 12LP. Denna produktion nyttjas för den äldre IO-kretsen och vissa embedded-kretar och är orsaken till att dessa levde kvar så länge på 12LP. Det är oklart om de skall förlänga detta avtal ytterligare, tanken var väl att stötta GloFo tills de kunde stå på egna ben och så är väl fallet idag vad jag kan förstå. De har specialiserat sig på kretsar som behöver vara lite mer "grovhuggna", dessutom är deras processer betydligt billigare än dagens "cutting edge".

Ryzen 7000 använder den nya 6nm IO-kretsen.
"Ryzen 7000 I/O Die: TSMC & Integrated Graphics at Last"
https://www.anandtech.com/show/17585/amd-zen-4-ryzen-9-7950x-...

Verkar som de förlängt avtalet mot 2025: Fabriken på Malta fortsätter att producera kretsar åt AMD och ett av skälen kan ju då vara nyproduktion av IO-kretsen till Ryzen 5000 ?
https://gf.com/gf-press-release/globalfoundries-announces-ext...

Permalänk
Medlem

De kommer ju fortfarande ligga ganska långt efter i just spel, men om de lyckas fixa särskilt de spel som just nu presterar onormalt mycket sämre än väntat och samtidigt lyfter prestandan generellt i de flesta spel för att hamna hyfsat i linje med 14th gen (strax under, som de utlovat) så skulle den fortfarande vara intressant för folk som primärt använder datorn till annat än spel, men som vill kunna spela lite också.

Plattformen i sig har ju några fler PCI-E lanes än AM5 som jag förstått det, så det gör den ju också intressant för en del användare, särskilt nu när energiförbrukningen är betydligt mer rimlig och Intel lämnat den gamla arkitekturen bakom sig.

På många sätt är ju Arrow Lake ganska lik första generationen Ryzen, och den sålde ju ganska bra trots att Intels spel-prestanda fortfarande var bättre. AMD har visserligen också väldigt kraftfulla produktivitetsfokuserade CPU:er, men ändå.

För egen del föredrar jag det AMD levererat de senaste generationerna och väntar på min 9800X3D, men som flera andra redan sagt så är det ju viktigt att vi fortsatt har bra konkurrens. Förhoppningsvis lyckas Intel förbättra Arrow Lake tillräckligt för att det ska vara ett rimligt alternativ för fler än ett fåtal.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Snart kommer en specre-variant och halverar deras prestanda igen