Permalänk
Medlem

Bluetooth problem på ny dator

Hallå, köpt ny dator och bland de första grejerna jag tänkte göra var att ansluta mina hörlurar via bluetooth. Vilket var svårande än jag trodde. Har suttit och googlat och letat lösningar ett par timmar nu utan resultat. Får det inte att funka. Bluetooth syns i enhetshanteraren och i bios står det enabled. Testade ett par andra hörlurar utan framgång också, inget dyker upp i listan. Är Win11 och denna dator https://www.sweclockers.com/forum/trad/1726616-ny-gamingdator...

Permalänk
Officiell jultomte

Verkar vara något med Windows som strular.

Att tanka hem Bluetooth-drivrutinen typ längst ner som heter "Realtek" verkar löst det för många:

https://www.asus.com/motherboards-components/motherboards/tuf...

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Nu hittar den hörlurarna men kan inte ansluta.

Permalänk
Medlem

Nu hittar den hörlurarna men ljudet hackar och försvinner emellanåt. Suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skully:

Nu hittar den hörlurarna men ljudet hackar och försvinner emellanåt. Suck...

Har du kopplat in antennerna som medföljde moderkortet? De används för både wifi och bluetooth när det finns inbyggt i moderkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du kopplat in antennerna som medföljde moderkortet? De används för både wifi och bluetooth när det finns inbyggt i moderkortet.

Var nog inga antenner med vad jag såg?

Permalänk
Medlem

På baksidan av moderkortet sitter två skruvkontakter. Dessa är sannolikt avsedda för antennen som med största säkerhet medföljde. Jag lyckades inte heller ansluta lurar till datorn förrän jag skruvat i antennen med två anslutningar.
Eller på baksidan, jag menar givetvis där anslutningarna sitter på datorns baksida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skully:

Det ska finnas. Kolla moderkortslådan. Skruva på dom. Tänk på att antennerna ger bäst signal i en kon åt sidorna.

>I<

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av skully:

Den ser ut som en svart hajfena och ska ligga i lådan för moderkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Gruppkram till er alla, hade aldrig en tanke på att man skulle skruva på en antenn! Och att den där plastbiten ens var en antenn ha ha. Tack så mycket nu funkar det