Permalänk
Medlem

Fast i windows-loop

Försöker om-installera win11 från Home till Pro på en Thinkpad Nano gen 2. Men ett problem uppstår i installationsprocessen där internet skall anslutas. Normalt i windowsinstalleringar brukar ju Windows själv hitta wifi och det som behövs är bara lösenordet, men i detta fall med win11 och Nanon så hittas inget wifi utan drivrutinen måste installeras manuellt och det måste dessutom vara en .inf fil (en .exe drivrutin kan inte installationsprogrammet använda) och en sådan för wifi-modulen som är en Intel Wi-Fi 6E AX210 hittar jag varken på Lenovos eller Intels supportsida. Vid tidigare installationer av Windows genom åren har jag aldrig varit med om att installationsprogrammet inte har tillräckliga drivare för att ansluta till wifi så att uppdaterade och exakta drivrutiner kan installeras via uppdateringar efter installationen. När det inte går att fortsätta måste maskinen tvångsavstängas och jag är fast i denna loop.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får *.inf-filen efter att du packat upp/kört exe-filen.
Med OOBE\bypassNRO kommer du förbi den konfrutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

När jag extraherar med 7Zip får jag ingen .inf fil ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

DeepSeek föreslog som du att extrahera .inf-filen genom att köra .exe-filen på en annan dator och sedan kolla den temporära mappen som då skapades, men ingen .inf-fil

Permalänk
Avstängd

Det finns en enkel lösning, stoppa in din iphone eller android telefon via usb (laddkabeln ) till datorn när den behöver drivrutinerna och aktiver internet delning via USB på telefonen, då kommer datorn ut på internet via telefonen och kan ladda ned drivarna

du måste slå på internetdelning på telefonen för att det ska funka

jag gjorde det här nyss då jag har en ny dator, det funkar på win 11 installationen iaf

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pikapika:

DeepSeek föreslog som du att extrahera .inf-filen genom att köra .exe-filen på en annan dator och sedan kolla den temporära mappen som då skapades, men ingen .inf-fil

När du extraherar/kör exefilen så är det inte egentliga installationen som körs utan den gör koll mot faktiskt installatione/annan exefil. Leta runt så hittar du.

Men gör som jag skrev istället, använd CMD och OOBE\BypassNRO så slipper du den sen som iller skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

När du extraherar/kör exefilen så är det inte egentliga installationen som körs utan den gör koll mot faktiskt installatione/annan exefil. Leta runt så hittar du.

Men gör som jag skrev istället, använd CMD och OOBE\BypassNRO så slipper du den sen som iller skrev.

Kan inte öppna kommandotolken. I alla fall inte med Shift + F10 så jag får inte tillfälle att ge kommandot oobe\bypassnro och kommer inte vidare. Tack för alla förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pikapika:

Kan inte öppna kommandotolken. I alla fall inte med Shift + F10 så jag får inte tillfälle att ge kommandot oobe\bypassnro och kommer inte vidare. Tack för alla förslag.

Laptop…

Prova FN+shift+F10.

Får du fram kommandotolken efter det så glöm inte klicka i rutan för att kunna skriva.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller