Mac Mini/Mac Datorer. Enkla metoder för total ominstallation av Mac OS existerar det ens?
Mac Mini/Mac Datorer. Enkla metoder för total ominstallation av Mac OS existerar det ens? (D-250124.) Nytt försök att få ut min första tråd;
God kväll Sweclockers.com Forumet för it/mac/pc etc.
* Jag är slut på energi och behöver input av er som kan betydligt mer inom mac området än jag men jag har gjort ALLT känns det som ärligt talat. Jag är it-kunnig men detta är nytt territorium för mig i mac-världen. Stor suck...
* Köpte en begagnad Mac Mini årsmodell 2006 i november månad 2024 på nätet och det jag tyvärr har gjort av misstag "raderat HDD" efter otaliga försök att komma till "disk utility" är att jag trodde att det fanns likartade ominstallationsmöjligheter exakt samma som en helt vanlig pc / laptop antingen med cd/dvd eller usb-stick men icke sa nicke, där gick jag helt bet.
* Hoppas det går att ladda upp bilder på hur Mac mini ser ut inuti så jag även kan berätta här i detalj hur allt ter sig men jag finner ingen knapp här i Sweclockers.com Forumet så man kanske inte får iallafall ladda upp sina egna tagna foton på sin it-produkt för konsultera med er öppet här om sina it-relaterade bekymmer / problem?
* Försökt även att återställa Mac;s PRAM / RAM / Moderboard en liten knappt precis under fläkten till processorn på själva moderkortet. Men oavsett detta försök och även hålla in strömknappen, och att få någon annan möjlighet än en totalt vit skärm med en Apple;s jordglob i fast sken, alltså inte laddar sida, ingen laddningbar under jordgloben, bara denna vita sidan, tröstlöst ärligt talat.
* När jag köpte denna begagnade Mac mini 2006 så gick det att komma in i den men orsaken till att jag ville ominstallera Mac:en är pga föregående kunden / säljaren har icke hunnit tagit bort sins uppgifter och där började allt bekymmer / problem och jag började med ett hederligt windows-tangentbord att få igång detta men icke sa nicke. Vad tvungen att köpa ett begagnat Apple tangentbord för att kunna få tillgång till Mac;s kommandon, motsvarande i PC då menar jag Cmd / Kommandotolken med admin behörighet. Men som jag nämnde tidigare så är jag helt okunnig inom mac-världen och trodde att jag skulle kunna skriva koder direkt eller åtminstone kunna komma in i BIOS men det gick inte heller för Mac-datorer har inget fysiskt BIOS har jag förstått i efterhand t.ex. trycka på ESC eller annat tangentbordskommando som en vanlig PC / Laptop.
* Är moderkortet nu skadat pga jag enbart / endast raderade HDD vid sidan om, och försökt återställa den till f.d. ägarens / säljarens uppgifter igen men jag som köpare på nätet ville bara göra en enkel ominstallation men det känns som raketforskning detta, då menar jag extremt avancerad, t.o.m. ännu mer avancerat än vanlig PC eller Laptop.
* Har försökt installera med vanlig CD / DVD för hemmabruk, bränna detta och sedan installera om Mac OS Snow Leopard utan något resultat alls.
* Har försökt även göra en Bootable UBS-stick med free software från nätet utan resultat också.
* Har ingen vän som tyvärr har någon Mac att låna ut pga sätt att då kan man göra olika alternativ via disk utility inloggat läge via skrivbordet så att säga.
* Det jag inte kan förstå vad är poängen med att det ska vara sååå oerhört krångligt att göra en ominstallation och att det inte finns flertalet andra vägar att gå än bara Apple Mac-vita skärmen utan några andra vägar och alternativ, här tycker jag personligen att detta är inte ett tryggt och säkert it-system.
* Det jag sedan har funderingar kring är, för att komma in i systemet, och komma åt svarta skärmen igen för att kunna skriva kommando-koder oavsett inkopplad Windows-tangetbord eller ordinarie Apple tangentbord, finns det andra möjligheter till att svarta skärmen och ser ut som en lista med text (jag kallar den alla fall för Kommandotolken fast Mac-version, ni får gärna rätta mig vad detta heter denna Svarta Skärmen jag vill komma åt.
* Det jag har förstått i efterhand är att denna svarta skärmen där man kan skriva in Mac-kommandon där ska man på de äldre modellerna av t.ex. Mac Mini kunna skriva in ett specifikt mac-kommando för att säga åt den att man vill komma åt Disk utility än det som ska gå att bara ta till Apples tangentbord och trycka samtidigt innan man trycker på strömknappen, Option + Comd + R + P eller enbart / endast Comd + R eller bara Option. Men jag har försökt med alla möjliga kommandon på Apples tangentbord utan resultat alls, stort suck här hos mig.
Hoppas på att det finns möjligtvis möjligheten till rådgivning om jag kan få igång den igen och även intressant debatt om detta Mac Mini årsmodell 2006, A1176 plus Mac-världen, är det så här det ska vara, supersvårt att ha möjligheten till Clean Install av Mac OS, utan Internet Recovery pga den fångar ej / inte upp någon Internetkontakt även fast jag har kopplat i via moderkortet egna uttag för nätverkskabeln direkt från min router/fiber.
Mvh Swemac-pc08