Mac Mini/Mac Datorer. Enkla metoder för total ominstallation av Mac OS existerar det ens?

Permalänk

Mac Mini/Mac Datorer. Enkla metoder för total ominstallation av Mac OS existerar det ens?

Mac Mini/Mac Datorer. Enkla metoder för total ominstallation av Mac OS existerar det ens? (D-250124.) Nytt försök att få ut min första tråd;

God kväll Sweclockers.com Forumet för it/mac/pc etc.

* Jag är slut på energi och behöver input av er som kan betydligt mer inom mac området än jag men jag har gjort ALLT känns det som ärligt talat. Jag är it-kunnig men detta är nytt territorium för mig i mac-världen. Stor suck...

* Köpte en begagnad Mac Mini årsmodell 2006 i november månad 2024 på nätet och det jag tyvärr har gjort av misstag "raderat HDD" efter otaliga försök att komma till "disk utility" är att jag trodde att det fanns likartade ominstallationsmöjligheter exakt samma som en helt vanlig pc / laptop antingen med cd/dvd eller usb-stick men icke sa nicke, där gick jag helt bet.

* Hoppas det går att ladda upp bilder på hur Mac mini ser ut inuti så jag även kan berätta här i detalj hur allt ter sig men jag finner ingen knapp här i Sweclockers.com Forumet så man kanske inte får iallafall ladda upp sina egna tagna foton på sin it-produkt för konsultera med er öppet här om sina it-relaterade bekymmer / problem?

* Försökt även att återställa Mac;s PRAM / RAM / Moderboard en liten knappt precis under fläkten till processorn på själva moderkortet. Men oavsett detta försök och även hålla in strömknappen, och att få någon annan möjlighet än en totalt vit skärm med en Apple;s jordglob i fast sken, alltså inte laddar sida, ingen laddningbar under jordgloben, bara denna vita sidan, tröstlöst ärligt talat.

* När jag köpte denna begagnade Mac mini 2006 så gick det att komma in i den men orsaken till att jag ville ominstallera Mac:en är pga föregående kunden / säljaren har icke hunnit tagit bort sins uppgifter och där började allt bekymmer / problem och jag började med ett hederligt windows-tangentbord att få igång detta men icke sa nicke. Vad tvungen att köpa ett begagnat Apple tangentbord för att kunna få tillgång till Mac;s kommandon, motsvarande i PC då menar jag Cmd / Kommandotolken med admin behörighet. Men som jag nämnde tidigare så är jag helt okunnig inom mac-världen och trodde att jag skulle kunna skriva koder direkt eller åtminstone kunna komma in i BIOS men det gick inte heller för Mac-datorer har inget fysiskt BIOS har jag förstått i efterhand t.ex. trycka på ESC eller annat tangentbordskommando som en vanlig PC / Laptop.

* Är moderkortet nu skadat pga jag enbart / endast raderade HDD vid sidan om, och försökt återställa den till f.d. ägarens / säljarens uppgifter igen men jag som köpare på nätet ville bara göra en enkel ominstallation men det känns som raketforskning detta, då menar jag extremt avancerad, t.o.m. ännu mer avancerat än vanlig PC eller Laptop.

* Har försökt installera med vanlig CD / DVD för hemmabruk, bränna detta och sedan installera om Mac OS Snow Leopard utan något resultat alls.

* Har försökt även göra en Bootable UBS-stick med free software från nätet utan resultat också.

* Har ingen vän som tyvärr har någon Mac att låna ut pga sätt att då kan man göra olika alternativ via disk utility inloggat läge via skrivbordet så att säga.

* Det jag inte kan förstå vad är poängen med att det ska vara sååå oerhört krångligt att göra en ominstallation och att det inte finns flertalet andra vägar att gå än bara Apple Mac-vita skärmen utan några andra vägar och alternativ, här tycker jag personligen att detta är inte ett tryggt och säkert it-system.

* Det jag sedan har funderingar kring är, för att komma in i systemet, och komma åt svarta skärmen igen för att kunna skriva kommando-koder oavsett inkopplad Windows-tangetbord eller ordinarie Apple tangentbord, finns det andra möjligheter till att svarta skärmen och ser ut som en lista med text (jag kallar den alla fall för Kommandotolken fast Mac-version, ni får gärna rätta mig vad detta heter denna Svarta Skärmen jag vill komma åt.

* Det jag har förstått i efterhand är att denna svarta skärmen där man kan skriva in Mac-kommandon där ska man på de äldre modellerna av t.ex. Mac Mini kunna skriva in ett specifikt mac-kommando för att säga åt den att man vill komma åt Disk utility än det som ska gå att bara ta till Apples tangentbord och trycka samtidigt innan man trycker på strömknappen, Option + Comd + R + P eller enbart / endast Comd + R eller bara Option. Men jag har försökt med alla möjliga kommandon på Apples tangentbord utan resultat alls, stort suck här hos mig.

Hoppas på att det finns möjligtvis möjligheten till rådgivning om jag kan få igång den igen och även intressant debatt om detta Mac Mini årsmodell 2006, A1176 plus Mac-världen, är det så här det ska vara, supersvårt att ha möjligheten till Clean Install av Mac OS, utan Internet Recovery pga den fångar ej / inte upp någon Internetkontakt även fast jag har kopplat i via moderkortet egna uttag för nätverkskabeln direkt från min router/fiber.

Mvh Swemac-pc08

Är noggrann utav mig, stavning/felskrivning.
Permalänk
Medlem

Förstår inte helt vad du menar med "raderade HDD vid sidan om". Har du alltså tagit ut disken och formaterat den i en annan dator? I så fall finns ju inget system på den alls, och då får man samma problem oavsett om man har en PC eller Mac, nämligen att man måste ordna ett nytt bootbart system. Då kan man antingen:
- Skapa ett bootbar USB-minne som installationsmedium och göra ny installation på interna disken. Söker jag på "snow leopard create bootable usb from windows" så finns det flera bra träffar. Vad har du fått för fel när du har prövat?
- Starta med en installations-DVD. Vad får du för fel då?
- Koppla in en ny disk (antingen internt eller externt) som redan har ett fungerande MacOS installerat.

Datorn verkar ju inte vara låst med Firmware-lösenord, för då hade det sett annorlunda ut, så detta ska gå att lösa.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

@Swemac-pc08:
Välkommen till SweClockers!

Har själv nyligen rensat upp en Mac Mini 2008 och precis som du säger är dessa svåra att nollställa helt utan Mac OS X på DVD.

Du råkar inte bo i 08-land? Kan själv testa att bränna ut en passande Mac OS X DVD här!

Permalänk

God Fredagskväll oooskar här på Sweclockers.com Forumet.

Börjar med att tacka ödmjukast för att du vill bara ge don tid åt att svara här på min första tråd, det värmer jättemycket ska du veta, stort tack👍🤗...

* Pga jag hade tröttnat på att inte kunna göra en Clean Install som jag brukar säga i PC sammanhang så tog jag fram de hård bud, alltså tog ut Mac OS HDD, fysik disk till en av mina MS Windows datorer / laptops och koppla in den via USB-Kabel 3.0 - till SATA Uttaget i HDD och tyvärr RADERA hela Mac OS Snow Leopard inkl. allt från f.d. ägarens uppgifter.

* Så du tror att det finns hopp om framtiden alltså, om att jag ska kunna få liv i denna Mac Mini 2006.

* Är jag tvungen att köpa original Mac OS Snow Leopard eller Mac Mini Disk 1 & 2 från ebay inkl. "AHT" / "Apple Hardware Test", tar tacksamt emot tips och reflektioner kring detta, orsaken till varför jag nämner detta är pga det känns som det är totalt ommmöjligt att boota via USB-STICK pga inga val att ändra pga ej / inte kommer åt BIOS som en vanlig PC / Laptop. Och har gjort försök via archive.org med original ISO men funkar ändå inte via CD / DVD, det är kanske bättre att köpa via ebay eller vad tror du här?

* Då kommer vi till ditt tips här, ska en bootbar USB-STICK men det är nog här bekymren uppkommer är jag väldigt övertygad om i sak.

* Har verkligen försökt via Transmac utan resultat att göra en bootbar USB-STICK med Mac OS Snow Leopard men det händer inte något när jag sätter in den i något av USB-kontakterna i Mac Mini 2006, försökte även via USB-kontakterna Apple tangentbordet utan resultat, USB-STICK SANDISK lyser åtminstone och är i gång men inget händer ändå.

Försökt även med AnyBurn utan resultat.

* Är det bara Betalversionerna av Software / programvara för Bootable UBS-stick som funkar eller?

UltraDMG eller WonderISO eller Minitools 🤔?

Har verkligen försökt installera Balena Etcher men den tyvärr hänger sig jämt, allt annat på mina datorer funkar klockrent men detta är ett program som inte vill ge med sig och kommer bara error meddelanden.

Finns det något annat free software tools för Bootable UBS-stick enbart / endast för Mac OS fast i Windowsmiljö🤔?

* Här behövs mer tips, hur installerar man Mac OS externt via USB-KABEL och SATA-Kontakt direkt till USB-Uttaget i datorn ocnh sedan få den att funka klockrent, kan jag installera Mac OS via MS Windows dator oavsett stationär eller Laptops?

Tack tacksamt emot mera tips om du har möjlighet till att lägga tid till det. Är supertacksam redan för det lilla input du gav mig, om jag tolkat ditt svar är det inte sopslut än för Mac Mini 2006, är supernyfiken om detta går att få liv i, återstår att se, men jag tar en bit i taget. (Ytterligare info; Finns inget på moderkortet som är dåligt enligt mina egna kontroll okulärt/synligt alltså.)

Får önska dig oooskar en fortsatt trevlig och fin Fredagskväll och Helg🙏🖥💻💿⌨🖱👍☕🇸🇪...

På återhörande en annan dag om du ev. vill svara mig i tråden.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Skrivet av walkir:

@Swemac-pc08:
Välkommen till SweClockers!

Har själv nyligen rensat upp en Mac Mini 2008 och precis som du säger är dessa svåra att nollställa helt utan Mac OS X på DVD.

Du råkar inte bo i 08-land? Kan själv testa att bränna ut en passande Mac OS X DVD här!

God Fredagskväll Walkir.

* Jag är inte helt bortom flöttet alltså, jag brukar ju använda mina gråa celler. Är det CD / DVD fast man måste ha original ISO och att att Mac Mini 2006, Apples egna skivläsare verkligen hoppar igång... Hur menar du när du säger "bränna ut en passande Mac OS X DVD här!" 🤔, är nog lite svårt att skicka DVD via luft / trådlös nät / internet, då blir det nog Nobelpris på detta om detta fanns idags dato... Inget jag kan svara på om siffran 08 tyvärr men menade du att Sweclockers.com Forumet har filöverföringstjänster t.ex. som MS OneDrive eller Google One etc? Men DVD går ju inte att skicka via nätet oavsett och jag lämnar EJ / INTE ut några privata uppgifter av säkerhetsskäl m.m.

* Finns det möjligtvis möjligheten till ytterligare tips på vad är bästa lösningen är det t.ex. köpa original via ebay Mac OS X Snow Leopard och Mac Mini 2006 DVD 1 & 2 etc? Inkl. original AHT / Apple Hardware Test DVD 🤔?

Får önska dig en fortsatt trevlig och fin Fredagskväll och Helg.

Mvh Swemac-pc08

kom in felstavelse
Permalänk

Hej igen här på Sweclockers.com Forumet för it/mac/pc etc.

* Har bifogat 6 bilder och hoppas de läggs ut här nu i tråden. Har försökt nu igen men kommer ABSOLUT ingenstans alls med att få igång mina egna brända DVD för eget bruk med Mac OS Snow Leopard på.

* Det jag inte är bra på är Mac OS som jag redan nämnt tidigare i huvudskrivelseninlägget längst upp i tråden.

* Som oooskar skrev: "- Koppla in en ny disk (antingen internt eller externt) som redan har ett fungerande MacOS installerat." FRÅGA: Hur går jag tillväga på ett enkelt sätt att installera om Mac OS Snow Leopard från en extern källa via USB på en windowsdator med brända DVD;n när ingen DVD nu svarar som det förut gjorde, aldrig varit med om något sådant bara nu i Mac-världen så det är uppenbart att något gör jag väl fel här och får tyvärr mer grå hårstrån här än att se lösningen som kanske är bara något steg inom räckhåll.

* Har tyvärr bara denna Mac Mini årsmodell 2006 och inte någon Macbook bärbar dator eller någon annan modell av Mac;s stationära datorer hemma för att installera om HDD, är EVIGT tacksam över fler tips och råd i tråden här.

* Om bilderna nu publicerats så ser ni även att jordgloben är det enda jag har framför mig, ingen laddningsbar under jordgloben, och kommer inte fram något Apple logga heller som det gjorde när ovannämnda brända DVD;er funkade. Vad gör jag för fel här...

* PRAM minnesknappen på moderkortet (tryckt på den för en återställning) plus tagit ur förut själva batteriet till moderkortet men inget verkar funka alls.

* Har försökt återställa HDD men det är totalt kört här.

* Sedan undrar jag också om filsystemet är rätt eller fel?
(Ska det inte vara GPT/ExFAT) eller är det här problemet ligger, ska det vara NTSF eller FAT32? Kan man göra en ny omformatering i en Windowsdator med rätt form utav filsystem som Mac Mini årsmodell 2006 känner av i sitt moderkort pga ingen reaktion alls som jag nämnde tidigare här om alla brända DVD;er med innehåll av Mac OS Snow Leopard osv.

* EVIGT tacksam över flera nya tips och vägledningar här, skulle vara sååå kul om jag fick igång den igen och sedan är det långt ifrån klart mitt MacOS projekt men en sak i sänder, stor dos av tålamod måste man ha och det är jag van vid så, tar det med ro ändå.

Önskar er alla en fortsatt trevlig Lördag och Helg.

På återhörande i pågående bekymret/problemet jag har.

🖥🖱⌨💻📀💿💽☕🙏🇸🇪...

Mvh Swemac-pc08

En bild kom inte med. Glömde skriva en sak till.
Permalänk
Medlem

Hej! Jag tror helt ärligt du får fler och bättre svar om du skriver kortare.

Skrivet av Swemac-pc08:

FRÅGA: Hur går jag tillväga på ett enkelt sätt att installera om Mac OS Snow Leopard från en extern källa via USB på en windowsdator med brända DVD;n när ingen DVD nu svarar som det förut gjorde

Vilket program använder du för att bränna?
Har du en ISO-fil med Snow Leopard?

På skärmbilden ser det ut som om du tagit ut Macens hårddisk och kopplat in i Windows-PCn. Varför gör du det? Det går inte att installera MacOS på hårddisken via Windows.
Du behöver som redan nämnt skapa en bootbar disk (som alltså innehåller installationsfilerna för Snow Leopard) som du sedan kör i Macen för att installera systemet på den interna hårddisken. Den bootbara disken kan vara t.ex. ett USB-minne eller en bränd DVD.
För att skapa en bootbar USB från Windows kan du använda program som t.ex. Balenaetcher. Jag hittar flera guider på nätet om jag söker efter "snow leopard iso bootable usb from windows".

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Swemac-pc08:

*wall of text*

Några grundbultar för bättre resultat:
1. Windows fungerar inte som något annat operativsystem där ute.
2. macOS är en Unix.
3. Macar fungerar inte nödvändigtvis som andra datorer du är van vid.

Alltså: Försök inte fixa en Mac från Windows. Disken måste initieras och formateras från räddningsmiljön på en Mac, och enklaste sättet att komma dit är att få tag på DVD-skivor med OS X 10.6 eller tidigare (eller bränna dem själv om du har någon tillförlitlig källa). Läs på om vilka diskformat och filsystem som gällde på den tiden, men GUID Partition Map och HFS med journaling och case sensitivity är en bra start om du har en Intel-Mac.

En Mac Mini från 2006 är antingen en sen PowerPC-Mac (vilket är dåligt för allt annat än retro computing) eller en tidig intel Core-processor med bara en kärna (vilket är dåligt punkt).
Oavsett: Det senaste systemet som kan köras på denna maskin utan fulhack är Snow Leopard som är så gammalt att det inte längre kommer att kunna användas mot den moderna webben utan att man bygger en modernare proxy framför dess internetkoppling. Alltså återigen bara en kuriositet för allt annat än för att känna hur det var att köra Mac OS X fram till någonstans runt 2010-11.

Den "svarta skärmen" som du såg tidigare är operativsystemets enanvändarkonsol - en sorts räddningsläge som brukar finnas i de flesta Unixar. Den är dock bara tillgängligt om du faktiskt har ett operativsystem, så har du trasat sönder din systemvolym är det självklart att du inte kan nå den. Den blir tillgänglig igen om/när du lyckas installera systemet.

Mac OS X / macOS är otroligt användarvänligt, men som alla andra komplexa system fungerar det utmärkt att skjuta sig i foten med det om man inte bryr sig om att förstå hur det fungerar innan man börjar leka med det. Att en Mac från mitten av 00- till slutet av 10-talet innehåller PC-komponenter betyder inte att du kan förutsätta att allt fungerar som i en PC. Apple byggde egna maskiner på sitt eget sätt, och man behöver hantera dem som en helt annan sorts dator: Tänk PC vs Amiga, snarare än Dell vs HP.

Så ungefär vad du vill göra om du vill få igång din Mac:
- Få tag på fungerande boot-DVD:er med ett operativsystem som fungerar med den dator du köpt.
- Stoppa tillbaka hårddisken i Macen.
- Boota med hjälp av räddningsläget från DVD. Öppna diskhanteringsverktyget och initiera om disken med GUID-format (om det är en Intel-Mac) och HFS/journaling/case sensitive.
- Kör igenom installationsprogrammet så du får ett fungerande operativsystem på maskinen.
- Lek med systemet men kom ihåg att den här maskinen troligen inte kommer ut på Internet på ett meningsfullt sätt idag.

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Hej! Jag tror helt ärligt du får fler och bättre svar om du skriver kortare.

Vilket program använder du för att bränna?
Har du en ISO-fil med Snow Leopard?

På skärmbilden ser det ut som om du tagit ut Macens hårddisk och kopplat in i Windows-PCn. Varför gör du det? Det går inte att installera MacOS på hårddisken via Windows.
Du behöver som redan nämnt skapa en bootbar disk (som alltså innehåller installationsfilerna för Snow Leopard) som du sedan kör i Macen för att installera systemet på den interna hårddisken. Den bootbara disken kan vara t.ex. ett USB-minne eller en bränd DVD.
För att skapa en bootbar USB från Windows kan du använda program som t.ex. Balenaetcher. Jag hittar flera guider på nätet om jag söker efter "snow leopard iso bootable usb from windows".

Har försökt "Balenaetcher", det programmet nämnde jag tidigare i början av tråden, detta programmet funkar inte i någon av mina datorer tyvärr, problemet bara hänger sig och hänvisar till errormeddelanden så det går ej / inte alls att komma till Flash-delen.

Har även försökt finna andra liknande programvara utan att lyckats. Har även försökt kolla om det fanns en Rufus för Mac-ISO fast i Windowsmiljö.

Känns som det enda sättet är att köpa begagnat på nätet via ebay.com eller på Svenska marknaden någon Apple Mac OS/ISO DVD skivor original än att försöka sig på att bränna igen otaliga gånger utan att man kommer in i dom än som först gick utan bekymmer och nu bara blivit inget resultat alls, bara denna Apple jordgloben som blinkar / snurrar, inte laddningsbar alls som ihop med Apple loggan kom upp förut med mina brända DVD;er för eget bruk och kom in då. Så att komma åt Disk utility är inprincip så extremt problematiskt och Apple har alltså inget enkelt sätt att komma åt denna miljön även när Mac-datorer så som Mac Mini årsmodell 2006 ger vika av olika anledningar / orsaker etc?

Önskar dig en fortsatt trevlig Söndag och kväll.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Några grundbultar för bättre resultat:
1. Windows fungerar inte som något annat operativsystem där ute.
2. macOS är en Unix.
3. Macar fungerar inte nödvändigtvis som andra datorer du är van vid.

Alltså: Försök inte fixa en Mac från Windows. Disken måste initieras och formateras från räddningsmiljön på en Mac, och enklaste sättet att komma dit är att få tag på DVD-skivor med OS X 10.6 eller tidigare (eller bränna dem själv om du har någon tillförlitlig källa). Läs på om vilka diskformat och filsystem som gällde på den tiden, men GUID Partition Map och HFS med journaling och case sensitivity är en bra start om du har en Intel-Mac.

En Mac Mini från 2006 är antingen en sen PowerPC-Mac (vilket är dåligt för allt annat än retro computing) eller en tidig intel Core-processor med bara en kärna (vilket är dåligt punkt).
Oavsett: Det senaste systemet som kan köras på denna maskin utan fulhack är Snow Leopard som är så gammalt att det inte längre kommer att kunna användas mot den moderna webben utan att man bygger en modernare proxy framför dess internetkoppling. Alltså återigen bara en kuriositet för allt annat än för att känna hur det var att köra Mac OS X fram till någonstans runt 2010-11.

Den "svarta skärmen" som du såg tidigare är operativsystemets enanvändarkonsol - en sorts räddningsläge som brukar finnas i de flesta Unixar. Den är dock bara tillgängligt om du faktiskt har ett operativsystem, så har du trasat sönder din systemvolym är det självklart att du inte kan nå den. Den blir tillgänglig igen om/när du lyckas installera systemet.

Mac OS X / macOS är otroligt användarvänligt, men som alla andra komplexa system fungerar det utmärkt att skjuta sig i foten med det om man inte bryr sig om att förstå hur det fungerar innan man börjar leka med det. Att en Mac från mitten av 00- till slutet av 10-talet innehåller PC-komponenter betyder inte att du kan förutsätta att allt fungerar som i en PC. Apple byggde egna maskiner på sitt eget sätt, och man behöver hantera dem som en helt annan sorts dator: Tänk PC vs Amiga, snarare än Dell vs HP.

Så ungefär vad du vill göra om du vill få igång din Mac:
- Få tag på fungerande boot-DVD:er med ett operativsystem som fungerar med den dator du köpt.
- Stoppa tillbaka hårddisken i Macen.
- Boota med hjälp av räddningsläget från DVD. Öppna diskhanteringsverktyget och initiera om disken med GUID-format (om det är en Intel-Mac) och HFS/journaling/case sensitive.
- Kör igenom installationsprogrammet så du får ett fungerande operativsystem på maskinen.
- Lek med systemet men kom ihåg att den här maskinen troligen inte kommer ut på Internet på ett meningsfullt sätt idag.

* Ville testa mig fram och se om jag kunde komma åtminstone till första delen, internet gick utmärkt, men jag ville först ta bort f.d. ägarens uppgifter som sålt denna Mac Mini via nätet där jag köpte den på en marknadsnätköphemsida, alltså Clean Install/fabriksåterställning och sedan själv skapa mitt egna Apple-ID / Apple-konto sedan var nästa delmål att göra en uppgradering och både installera Mac OS fast en nyare version av och se om det funkar eller ej. Sedan ville jag också Installera Bootbar miljö så jag kommer åt att välja OS, ska gå att installera både Linux och även MS Windows miljö i en Mac-datorer. Sedan är jag även nyfiken om det går att installera Google Chromebook ISO, har redan testat detta i PC/Laptop miljö men inte fått det helt och fullt att funka som jag ville och därför tänkte testa även i Mac-världen om det går eller ej.

* Irriterad på mig själv att jag stressade innan julen och inte tänkte mig för ordentligt, jag kände på mig och då var det redan försent, jag skulle inte ha raderat HDD, då hade jag kommit åt svarta skärmen igen oavsett med Windows tangentbord eller via Mac tangentbordet med kommandon, via denna räddningsskärmen så är jag övertygad om att då kommer jag åt med rätt kommandon jag redan har till handa (nu i efterhand) och då kommer åt Disk utility. Men nu är det som det är och man kommer inte åt denna specifika skärmen bara genom att trycka på startknappen/power på Mac Mini årsmodell 2006, hade varit önskvärt.

* Det är väl bara att avvakta tills jag har funnit original MacOS/ISO/DVD;er på nätet för att inhandla, men en viktig fråga här: Måste det vara Mac Mini årsmodell 2006 som det står på DVD del 1 av 2 skivor eller kan man enbart / endast köpa Mac OS Snow Leopard i olika former utav version/er eller är det endast / enbart en just specifik version jag ska ha i åtanke? (De jag laddade ner från archive.org är; Mac OS X 10.5.6 Snow Leopard och 10.5.4 och 10.6 och även Mac Mini OS X om jag nu inte säger fel här, funkade klockrent först men nu med tom HDD kommer jag ingenstans alls. Ja, systemet är ju raderat men jag trodde ändå att DVD;egna skulle funka ändå och jag då kommer åt Disk utility men det gör jag inte alls pga händer inget efter jag satt in någon utav DVD;erna, jordgloben blinkar och snurrar och det är det enda som sker på skärmen min. Laddningsbar under jordgloben med Apple logga kommer inte fram som det gick förut med exakt samma DVD;erna.

Önskar dig en fortsatt trevlig Söndagskväll.

Mvh Swemac-pc08

Behövde skriva ytterligare i min egna text här ovan.
Permalänk
Skrivet av Swemac-pc08:

* Ville testa mig fram och se om jag kunde komma åtminstone till första delen, internet gick utmärkt, men jag ville först ta bort f.d. ägarens uppgifter som sålt denna Mac Mini via nätet där jag köpte den på en marknadsnätköphemsida, alltså Clean Install/fabriksåterställning och sedan själv skapa mitt egna Apple-ID / Apple-konto sedan var nästa delmål att göra en uppgradering och både installera Mac OS fast en nyare version av och se om det funkar eller ej. Sedan ville jag också Installera Bootbar miljö så jag kommer åt att välja OS, ska gå att installera både Linux och även MS Windows miljö i en Mac-datorer. Sedan är jag även nyfiken om det går att installera Google Chromebook ISO, har redan testat detta i PC/Laptop miljö men inte fått det helt och fullt att funka som jag ville och därför tänkte testa även i Mac-världen om det går eller ej.

* Irriterad på mig själv att jag stressade innan julen och inte tänkte mig för ordentligt, jag kände på mig och då var det redan försent, jag skulle inte ha raderat HDD, då hade jag kommit åt svarta skärmen igen oavsett med Windows tangentbord eller via Mac tangentbordet med kommandon, via denna räddningsskärmen så är jag övertygad om att då kommer jag åt med rätt kommandon jag redan har till handa (nu i efterhand) och då kommer åt Disk utility. Men nu är det som det är och man kommer inte åt denna specifika skärmen bara genom att trycka på startknappen/power på Mac Mini årsmodell 2006, hade varit önskvärt.

* Det är väl bara att avvakta tills jag har funnit original MacOS/ISO/DVD;er på nätet för att inhandla, men en viktig fråga här: Måste det vara Mac Mini årsmodell 2006 som det står på DVD del 1 av 2 skivor eller kan man enbart / endast köpa Mac OS Snow Leopard i olika former utav version/er eller är det endast / enbart en just specifik version jag ska ha i åtanke? (De jag laddade ner från archive.org är; 10.6.5. och 4.5 och 4.4 om jag nu inte säger fel här, funkade klockrent först men nu med tom HDD kommer jag ingenstans alls. Ja, systemet är ju raderat men jag trodde ändå att DVD;egna skulle funka ändå och jag då kommer åt Disk utility men det gör jag inte alls pga händer inget efter jag satt in någon utav DVD;erna, jordgloben blinkar och snurrar och det är det enda som sker på skärmen min. Laddningsbar under jordgloben med Apple logga kommer inte fram som det gick förut med exakt samma DVD;erna.

Önskar dig en fortsatt trevlig Söndagskväll.

Mvh Swemac-pc08

Kan du bekräfta att det verkligen är en 2006:a du har och inte en nyare - exempelvis genom att kolla serienumret på datorn mot https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/ exempelvis?
"Globen" du pratar om får mig att fundera på om inte datorn försöker göra en Internet Recovery, och då kan det ju hända att Snow Leopard eller äldre inte kommer att fungera med din dator eftersom den behöver ett nyare operativsystem...

Permalänk
Medlem

Efter att du bootat dis(c)en, har du prövar att gå till fotmateringsverktyget?

Macar startar inte installering på en helt blank eller felformaterad dis(k) automatiskt. Det måste finnas en bootbar partition att välja för installationen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Här är kommandon för olika startalternativ:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Om du finns i 08-området kan jag bränna ut en Mac OS X Snow Leopard åt dig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är själv lite sugen på en kopia. Har aldrig bränt en DVD-R DL själv, utan allt är bara single layer här.

Såg att archive.org har bantade varianter som ryms på vanlig DVD-R, men frågan är vad de rensat bort då (bortsett från språkfiler).

https://archive.org/details/mac-osx-snow-leopard-10.6.3-sl-4....

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är själv lite sugen på en kopia. Har aldrig bränt en DVD-R DL själv, utan allt är bara single layer här.

Såg att archive.org har bantade varianter som ryms på vanlig DVD-R, men frågan är vad de rensat bort då (bortsett från språkfiler).

https://archive.org/details/mac-osx-snow-leopard-10.6.3-sl-4....

Den här Mac OS X Snow Leopard är på 7.2 GB, samma som den jag har som är på 7,23 GB.
Skiljer lite på versionsnumret, på min står det:
Install DVD
Version 10.6
2Z691-6558-A

https://archive.org/details/mac-os-x-install-dvd

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Kan du bekräfta att det verkligen är en 2006:a du har och inte en nyare - exempelvis genom att kolla serienumret på datorn mot https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/ exempelvis?
"Globen" du pratar om får mig att fundera på om inte datorn försöker göra en Internet Recovery, och då kan det ju hända att Snow Leopard eller äldre inte kommer att fungera med din dator eftersom den behöver ett nyare operativsystem...

Delmålet är att först installera äldre Mac OS X först och främst, pga sedan kunna gå bakvägen via inloggad skrivbordsläge och göra en uppgradering till en helt nyare Mac ISO med extern hårddisk eller USB-STICK/USB-MINNE/SanDisk.

Trevlig fortsatt kväll.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

<Uppladdad bildlänk>

Tack för omtanken men är ingen idé pga lämnar EJ / INTE ut mina privata uppgifter av säkerhetsskäl m.m.

Har redan bränt denna för eget bruk men kommer ingenstans som jag redan nämnt tidigare i tråden.

Tänkt testa och köpa först en billig peng via nätet men versionen är 2008 och jag är fundersam om den kommer gå igång DVD;n 1 och 2 inkl. AHT / Apple Hardware Test pga jag tänker så här; årsmodell 2006 av Mac Mini och då kanske man måste ha exakt samma årsmodell av DVD som låg en gång i tiden i fabrikskartongen, är det någon som tror jag har rätt eller fel i mitt tänk här? Eller kan det gå att chansning här?

Trevlig fortsatt kväll...

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Här är kommandon för olika startalternativ:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack men har redan testat rubbet plus flera specialkommandon utan resultat.

F.n. är jag i en återvändsgränd men tänker än iallafall inte ge upp, har LÅNGT tålamod så jag tänker fortsätta tills jag fått installera om systemet Mac OS X / ISO.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Medlem

Innan du lägger ner allt för mycket tid på den; vad ska du använda datorn till? Är det bara för nostalgi eller har du faktiskt tänkt använda den som dator?

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Efter att du bootat dis(c)en, har du prövar att gå till fotmateringsverktyget?

Macar startar inte installering på en helt blank eller felformaterad dis(k) automatiskt. Det måste finnas en bootbar partition att välja för installationen.

* Här kommer väldigt intressant fråga, tackar ödmjukast för att du dök in i min tråd / i ämnet här.

* Jag har förstått att det behövs bootbar partition, då kommer lite följdfrågor på detta;

* (För att göra att min original-HDD brukbar enbart / endast för testbruk sedan ska den bytas ut till en helt ny HDD/SSD men först måste Test genomföras innan.) Hur gör jag en bootbar partition när den inte / ej startar via DVD f.n. pga f.n. ingen original skivor hemma? Går det att göra en bootbar partition vid sidan om via windowsdatormiljö och lägga den på denna hdd;n eller tänker jag helt fel här? Är det bara med original DVD install skiva och sedan när man kommer till disk utility och får möjligheten till fönstrena med både till omformatera plus även lägga rätt partition etc. Detta är jag helt okunnig inom mac-världen...

Mvh Swemac-pc08

behövde rätta mig egna text.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swemac-pc08:

Tack för omtanken men är ingen idé pga lämnar EJ / INTE ut mina privata uppgifter av säkerhetsskäl m.m.

Har redan bränt denna för eget bruk men kommer ingenstans som jag redan nämnt tidigare i tråden.

Tänkt testa och köpa först en billig peng via nätet men versionen är 2008 och jag är fundersam om den kommer gå igång DVD;n 1 och 2 inkl. AHT / Apple Hardware Test pga jag tänker så här; årsmodell 2006 av Mac Mini och då kanske man måste ha exakt samma årsmodell av DVD som låg en gång i tiden i fabrikskartongen, är det någon som tror jag har rätt eller fel i mitt tänk här? Eller kan det gå att chansning här?

Mvh Swemac-pc08

Varför hämtar du inte ner den jag länkar till här ovanför, Mac OS X Snow Leopard. Den är från 2009 och är en äkta original dual layer ISO på 7,2 GB, samma som jag har här hos mig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Innan du lägger ner allt för mycket tid på den; vad ska du använda datorn till? Är det bara för nostalgi eller har du faktiskt tänkt använda den som dator?

Vad är felet med att spräcka nya tankebanor med uppgradering... Har gjort detta många gånger förut när det gäller PC / Laptops och nyligen överträffat mig själv i två privata it-byggen av begagnade delar till fullt fungerande och är avancerat till max (med nya Windows alla versioner av MS Windows 11 i två olika datorer, två datorer i en gånger 4, fullt lagligt med licenser att köpa till etc) men ALDRIG Mac-världen och tänkte varför inte testa mina it-kunskaper och se om jag klarar även Mac-världen men f.n. är jag på återvändsgränden. Mitt syfte är att få den att rulla helt och hållet plus ännu mera med även bootmeny installerad så jag kan välja (HDD/SDD/ellerM2/Sata hårddisk i mindre storlek/ar) MacOS / Windows / Linux / Chromebook ISO, jag har tagit isär det mesta, så det är poängen att få det att rulla mera som en dator och jag är inte så orolig för den biten, jag behöver bara komma till rätta med att komma åt Disk utility (eller gå via den svarta skärmen för att skriva in specialkommandon, för att komma åt Disk utility om det inte går via dvd-vägen.) löser det sig nog, om inte nya bekymmer uppkommer under resans väg är en helt annan historia, så mycket tålamod och en och annan kaffetår kan nog behövas.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Den här Mac OS X Snow Leopard är på 7.2 GB, samma som den jag har som är på 7,23 GB.
Skiljer lite på versionsnumret, på min står det:
Install DVD
Version 10.6
2Z691-6558-A

https://archive.org/details/mac-os-x-install-dvd

* Måste man nitiskt köpa med rätt sorts versionsnummer plus kolla dessa nummer; "2Z691-6558-A" som också skiljer sig i mängder, tänkt köpa för en billig peng via nätet "iMac original DVD skivor del 1 och 2" inkl. AHT, kommer dessa gå igång eller måste det vara antingen Mac Mini 2006 på DVD skivorna med rätt versionsnummer också etc för MacOS X inkl. AHT / Apple Hardware Test?

Trevlig fortsatt kväll.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swemac-pc08:

testa mina it-kunskaper och se om jag klarar även Mac-världen

Lång text när svaret finns i mitten!

Du har fått några bra svar att gå vidare med redan, så du reder förmodligen ut det första hindret åtminstone!

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Varför hämtar du inte ner den jag länkar till här ovanför, Mac OS X Snow Leopard. Den är från 2009 och är en äkta original dual layer ISO på 7,2 GB, samma som jag har här hos mig.

Okej, du tänkte så då hänger jag med dig, ber om ursäkt.

Ska ta länkadressen och dyka in där en annan dag i veckan så får jag se om den versionen går att bränna för eget bruk. Tackar ödmjukast för att du ville rätta mig här.

Trevlig fortsatt kväll.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Skrivet av Baltzar:

Lång text när svaret finns i mitten!

Du har fått några bra svar att gå vidare med redan, så du reder förmodligen ut det första hindret åtminstone!

Inget är klart än, detta it-projekt är inget som görs på en kaffetår / kafferast, jag räknar med att detta tar längre tid än normalt pga jag är nybörjare på Mac-världen.

🖥⌨🖱💻📀💿💽☕🤗👍🇸🇪...

Trevlig fortsatt kväll.

Mvh Swemac-pc08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swemac-pc08:

Okej, du tänkte så då hänger jag med dig, ber om ursäkt.

Ska ta länkadressen och dyka in där en annan dag i veckan så får jag se om den versionen går att bränna för eget bruk. Tackar ödmjukast för att du ville rätta mig här.

Trevlig fortsatt kväll.

Mvh Swemac-pc08

Du bränner väl inte ISO-filen som en fil på skivan? Du använder väl ett program som bränner innehållet av ISO-filen på skivan?

Jag tycker att du ska posta bilder på felmeddelandena du får från BalenaEtcher istället för att slösa tid på massa skräpprogram som ingen vet ifall dom fungerar.

För övrigt är det ju inte mer riskabelt att ge din adress till en användare på Sweclockers jämfört med att ge din adress till en användare på Ebay - som du har skrivit att du kan tänka dig att göra för att köpa en DVD med MacOS.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har iofs ingen Mac Mini från 2006, men tror ändå att det idag kan vara svårt att bränna ut en dual-layer DVD som den klarar att läsa, med tanke på att kvaliteten på brännbara skivor idag och ålder på läsaren. Och att köpa en originalskiva begagnat, med porto etc, känns lite dyrt för en så gammal burk.

Jag hade provat, igen, med en enkelsidig DVD från archive.org eller liknande. BalenaEtcher "ska" kunna lägga in den på USB, även om den klagar på filsystemet eller disktypen. Sedan borde Mac Mini kunna boota från USB om man håller nere Option/alt. Tror jag, har som sagt ingen Mac Mini.

Senaste OS den burken klarar utan krångel är 10.6.8 och 32 bit Windows 7, om jag förstått saken rätt. Så, för retro-grejor kan den ju vara kul, det är sista versionen av Mac OSX som klarar program för Power-PC macar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

får du jordgloben så försöker den ju göra internet recovery.

Anslut den till kabel-internet så kanske den kommer in i recovery, då kan du installera om den.

men funkar inte det så måste du be nån med MacOS göra en USB recovery media. Dvs ladda ner snow leopard ISO och använda ett verktyg att skapa återställningsmedia. Eventuellt går snow leopard att ladda ner via Mac AppStore, det kan man vissa andra versioner av OSX.

Utan en annan MAC är du rökt, finns inget sätt att göra detta med bara en PC om du inte använder en dual layer DVD o bränner OSX på det sättet då standard ISO är för stor för en vanlig DVD.