Byta VRAM-chips på ett Nvidia-kort?

Permalänk
Medlem

Byta VRAM-chips på ett Nvidia-kort?

Jag köpte nyligen en defekt 3060Ti med artefakter som ett roligt projekt. Ville se om jag kunde få det att fungera igen.

Nu har jag diagnosticerat problemet, vilket verkar vara ett defekt SK Hynix GDDR6-chipp (tror typen i fråga brukar kallas X005?). Jag undrar om någon har koll på vart man kan få tag i ett sånt? (gärna med solder balls redan på)

Dessutom undrar jag om någon personligen har erfarenhet med VRAM swaps, och i sådant fall om ni tycker det är orimligt svårt för nån utan någon som helst erfarenhet med att löda? Jag kan nog få tillgång till all utrustning jag skulle behöva (värmepistol, lödkolv, värmeplatta, flux etc) men jag vet inte om det är rimligt för mig att försöka mig på.

Kortet betalade jag nästan ingenting för, så det kvittar egentligen om jag förstör det, men om det är helt hopplöst så kanske det inte är så kul att försöka sig på.

Permalänk
Medlem

Du kan kan ju titta lite på kanaler så som NorthwestRepair etc. för att få en känsla för hur de som jobbar med det professionellt gör.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Så länge du inte berättar exakt vilka produktnummer dina chips har så finns det inte så mycket att googla på. Att försöka söka på generella termer (hynix "gddr6" buy x005) och sedan mixa med andra produktnummer kan leda till ett instabilt grafikkort.
Men dessa kanske har kretsar som matchar ditt kort: https://www.gpufix.de/en/h56g32cs4d-x005.html

All lödning kräver erfarenhet, räkna inte med att lyckas "första gången". Jag brukar testa att löda lite ytmonterat när jag besöker automations-mässorna. Bra belysning och förstoringsglas är trevligt att ha.

Permalänk
Medlem

Jag skulle leta på alibaba efter ersättnings minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Så länge du inte berättar exakt vilka produktnummer dina chips har så finns det inte så mycket att googla på. Att försöka söka på generella termer (hynix "gddr6" buy x005) och sedan mixa med andra produktnummer kan leda till ett instabilt grafikkort.
Men dessa kanske har kretsar som matchar ditt kort: https://www.gpufix.de/en/h56g32cs4d-x005.html

All lödning kräver erfarenhet, räkna inte med att lyckas "första gången". Jag brukar testa att löda lite ytmonterat när jag besöker automations-mässorna. Bra belysning och förstoringsglas är trevligt att ha.

Har hittat alla produktnummer. Även listat ut vilka moduler som hade varit möjliga att ersätta med.

Har också funderat på om det hade varit möjligt att använda 2GB-moduler. Har sett att 3070 går att modda till 16GB, så undrar om man kan göra samma med ett 3060Ti, eller om det bara är ren tur att 3070 har ett vBIOS som tål 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Har hittat alla produktnummer. Även listat ut vilka moduler som hade varit möjliga att ersätta med.

Har också funderat på om det hade varit möjligt att använda 2GB-moduler. Har sett att 3070 går att modda till 16GB, så undrar om man kan göra samma med ett 3060Ti, eller om det bara är ren tur att 3070 har ett vBIOS som tål 16GB.

Vad jag förstår så måste man ändra kortets så kallade "straps" för att tala om för kortet vilken typ av minnen man monterat dit. Såg också någon video förut där ett uppgraderat kort fick problem med att skärmen konsekvent blev svart när kortet gick från hög last till idle. Det är med andra ord inte nödvändigtvis så "lätt" som att bara byta VRAM-chipp.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är klurigt att löda BGA kretsar utan dedikerad maskin för det (som kostar fläsk) men det går.
Det jag skulle rekommendera är dock att öva på andra bga byten tills du får in 'känslan' för det, det är väldigt lätt att elda på med för mycket värme så chippet/omgivande chip (eller kretskortet delamineras) dör eller för lite värme så inte all lödtenn smälter och drar ihop sig dit det skall vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vad jag förstår så måste man ändra kortets så kallade "straps" för att tala om för kortet vilken typ av minnen man monterat dit. Såg också någon video förut där ett uppgraderat kort fick problem med att skärmen konsekvent blev svart när kortet gick från hög last till idle. Det är med andra ord inte nödvändigtvis så "lätt" som att bara byta VRAM-chipp.

Har redan listat ut hur jag skule behöva flytta runt straps. Har hittat PCB schematics och dylikt för kortet i fråga. Hade f.ö. behövt flytta straps oavsett pga att jag hade behövt byta från Hynix till Samsung, då Hynix inte gillar extrema värmen när man löder.

Problemet med att skärmen blir svart vid stora svängningar i belastning går att lösa genom en enkel ändring i Nvidia control panel.

Har också bekräftat att 3060Ti ska fungera med 16GB på samma sätt som 3070, då MSI:s vBIOS har stöd för olika minneskonfigurationer, inklusive 16GB Samsung. Interna MSI-manualer har som sagt också dokumentation för hur straps ska sitta för att den ska känna igen 16GB.

16GB är mest bara för att det är roligt när jag ändå är i farten, även om jag är fullt medveten om att det är korkat och inte riktigt fungerar felfritt. Dessutom går det att flytta straps för att få den att fungera precis som ett vanligt 8GB-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Det är klurigt att löda BGA kretsar utan dedikerad maskin för det (som kostar fläsk) men det går.
Det jag skulle rekommendera är dock att öva på andra bga byten tills du får in 'känslan' för det, det är väldigt lätt att elda på med för mycket värme så chippet/omgivande chip (eller kretskortet delamineras) dör eller för lite värme så inte all lödtenn smälter och drar ihop sig dit det skall vara.

Jo ska försöka se om jag kan få tag i några fungerande gamla skitkort så jag kan öva lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Har redan listat ut hur jag skule behöva flytta runt straps. Har hittat PCB schematics och dylikt för kortet i fråga. Hade f.ö. behövt flytta straps oavsett pga att jag hade behövt byta från Hynix till Samsung, då Hynix inte gillar extrema värmen när man löder.

Problemet med att skärmen blir svart vid stora svängningar i belastning går att lösa genom en enkel ändring i Nvidia control panel.

Har också bekräftat att 3060Ti ska fungera med 16GB på samma sätt som 3070, då MSI:s vBIOS har stöd för olika minneskonfigurationer, inklusive 16GB Samsung.

Aha, då så. Låter som att du kollat upp mycket redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Aha, då så. Låter som att du kollat upp mycket redan.

Blev en lång kväll med research igår hahaha

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att prova värma den befintliga minneskretsen med en vanlig varmluftsstation. Med lite tur så är det inget fel på själva minnet utan det är mikroskopiska sprickor i en eller flera lödningar. Om man har noll erfarenhet av lödning och liknande är nog inte en BGA-krets det första jag hade börjat med, utan att för den delen påstå att du inte kommer lyckas. Hade rekommenderat att iallafall ha med någon som har lite erfarenhet vid sidan om (om du känner någon)

EDIT: Kaptontejp är ett bra tips vid den här typen av operationer, maska av allt annat runtomkring med det så sparar du sannolikt rätt mycket huvudvärk. Den klarar ~500 grader och isolerar komponenter runtomkring från den direkta värmen från varmluftsmunstycket.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag hade börjat med att prova värma den befintliga minneskretsen med en vanlig varmluftsstation. Med lite tur så är det inget fel på själva minnet utan det är mikroskopiska sprickor i en eller flera lödningar. Om man har noll erfarenhet av lödning och liknande är nog inte en BGA-krets det första jag hade börjat med, utan att för den delen påstå att du inte kommer lyckas. Hade rekommenderat att iallafall ha med någon som har lite erfarenhet vid sidan om (om du känner någon)

EDIT: Kaptontejp är ett bra tips vid den här typen av operationer, maska av allt annat runtomkring med det så sparar du sannolikt rätt mycket huvudvärk. Den klarar ~500 grader och isolerar komponenter runtomkring från den direkta värmen från varmluftsmunstycket.

Det har visat sig at SK Hynix GDDR6 är extremt värmekänsligt. Det känns osannolikt att jag skulle lyckas reflowa dem med en varmluftsstation utan att också förstöra chippen.

Har därför snöat in mig på att testa Samsung-chipp. Förmodligen ska jag ge 16GB ett försök också bara för skojs skull. Har efter flera timmars sökning inte lyckats hitta ett enda dokumenterat 3060Ti 16GB. Hade varit roligt att ha det första. Det funkar att köra 3070 16GB och både PCB och vBIOS för mitt kort verkar ha stöd för 16GB från de PCB-scheman och BIOS-grejer jag har läst.

Enda frågetecknet är om drivrutinerna stödjer 3060Ti 16GB. Jag vet att drivrutinerna för 3070 gör det, och de är ju gjorda på samma krets trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Enda frågetecknet är om drivrutinerna stödjer 3060Ti 16GB. Jag vet att drivrutinerna för 3070 gör det, och de är ju gjorda på samma krets trots allt.

Det kommer ju sannolikt ha samma PCI-E device ID, så drivrutinerna borde ju fungera tycker man. Misstänker åtminstone att Nvidias VBIOS inte har logik för att ändra ID baserat straps eller mängd VRAM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det kommer ju sannolikt ha samma PCI-E device ID, så drivrutinerna borde ju fungera tycker man. Misstänker åtminstone att Nvidias VBIOS inte har logik för att ändra ID baserat straps eller mängd VRAM.

Jag har ingen aning. Det återstår att se. Men som sagt jag vet att 3070 fungerar med 16GB utan särskilda problem, antar att det går för 3060Ti också. VBIOS lär vara minsta problemet.

Permalänk
Medlem

Övertänk inte nu, haha!
Baka kortet i ugnen till att börja med, det har fixat kort åt mig tidigare. Det brukar fungerar ganska bra för att lösa dåliga/spruckna lödningar.

Permalänk
Medlem

Vill bara skriva att detta verkar som en intressant tråd! Det ska följas med stort intresse. Oavsett om du väljer att löda dit nya chip eller inte så lägg gärna upp information.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vill bara skriva att detta verkar som en intressant tråd! Det ska följas med stort intresse. Oavsett om du väljer att löda dit nya chip eller inte så lägg gärna upp information.

Absolut. Det är typ lite därför jag har den. Vill vara den första att skylta med ett 3060Ti 16GB, oavsett om det funkar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Det har visat sig at SK Hynix GDDR6 är extremt värmekänsligt. Det känns osannolikt att jag skulle lyckas reflowa dem med en varmluftsstation utan att också förstöra chippen.
...

Om du hittar så kolla databladet, där står alltid reflow-kurvan, bara försöka efterfölja den så gott det går. Det är ju trasigt idag, så menade att du har ju inte mycket att förlora på det. Kanske tvärtom, även om du inte lyckas så har du ju fått lite erfarenhet inför efterföljande steg

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om du hittar så kolla databladet, där står alltid reflow-kurvan, bara försöka efterfölja den så gott det går. Det är ju trasigt idag, så menade att du har ju inte mycket att förlora på det. Kanske tvärtom, även om du inte lyckas så har du ju fått lite erfarenhet inför efterföljande steg

Kanske ger det en chans att reflowa det defekta chippet (om det bara är ett, har fortfarande inte hunnit köra MATS/MODS) i väntan på nya moduler, men jag är sjukt intresserad av att försöka mig på 16GB för det verkar galet kul att ha ett unikt grafikkort. Särskilt eftersom det är MSIs bästa bin med en störd power limit och alldeles för stor kylare. Vill se om jag kan överklocka skiten ur det och matcha ett 3070 fast med mer VRAM.

Permalänk
Medlem

Eftersom en GPU är så stor och ofta välkylt PCB (stora kopparytor för GND och Vcore) så tror jag det kommer bli jäkligt svårt. Du kommer med största sannolikhet behöva förvärma kortet innan du börjar med varmluft, annars får du inte upp temperaturen på minnet. Se om du kan få till att värma kortet till en 90 grader i alla fall över hela kortet. Gärna varmare om du kan. Sen börja med varmluft och minimera värmeförlust genom resten av kortet.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Hmm har kört in i ett problem. De exakta minneschippen jag behöver om jag ska göra den till 16GB är sinnessjukt svåra (eller dyra) att få tag i om man inte köper wholesale.

Det ser ut som att bästa chansen kanske är att försöka hitta två stycken trasiga RTX 3060 12GB och kannibalisera dem för VRAM om jag inte kan hitta en billigare källa.