Proxmox [ERROR] No Device with Valid ISO Found

Permalänk

Proxmox [ERROR] No Device with Valid ISO Found

Jag försöker att installera proxmox.
Jag laddar ner Proxmox iso:n och lägger den på ett USB minne.
Sen så bootar jag från minnet och startar installationen.
Men sedan får ett felmeddelande "[ERROR] No Device with Valid ISO Found".
Jag har googlat nu i 2 timmar utan att hitta något som gör att jag kan gå vidare.
Är det något speciellt i BIOS som jag ska ställa in?
Jag har på "Virtuallisering".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det första jag hade testat är att skriva usb-stickan med en annan programvara, samt dubbelkolla hur UEFI/CSM (Legacy) ska stå inställt i bios.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har googlat nu i 2 timmar utan att hitta något som gör att jag kan gå vidare.

När du skriver "lägger den på ett USB minne" menar du att du copypaste:at ISOn till USB-minnet eller att du flashat ISOn till USB-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Har du använd exempelvis BalenaEtcher för att skapa installations USB? Eller kopierar du bara in ISO:n?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jag har provat både rufus och belena etcher med samma resultat tyvärr. BIOS är inställt på legacy endast.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag har provat både rufus och belena etcher med samma resultat tyvärr. BIOS är inställt på legacy endast.

Fyller det ett syfte för dig att vara i legacy-läge?
Annars kanske det är värt att testa att låta datorn bete sig som en modern dator och se om det går bättre.

Har ingen aning om det *borde* vara ett problem för Proxmox (gissar: nej, det borde väl fungera det också), men har aldrig själv installerat det på en så gammal dator att icke-UEFI varit relevant.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

har sett detta fel många gånger. skaffade en extern cd/dvd till slut men det finns en omväg. kolla:
http://c-nergy.be/blog/?p=897

där finns lite info

stavning
Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Fyller det ett syfte för dig att vara i legacy-läge?
Annars kanske det är värt att testa att låta datorn bete sig som en modern dator och se om det går bättre.

Har ingen aning om det *borde* vara ett problem för Proxmox (gissar: nej, det borde väl fungera det också), men har aldrig själv installerat det på en så gammal dator att icke-UEFI varit relevant.

Jag ändrade om till UEFI men samma problem...
Jag skall prova ett annat USB minne med.

Visa signatur

Permalänk

Problem löst med ett annat USB minne

Visa signatur

Permalänk

Men ett nytt problem. Varken mus eller tangentbord funkar. Kör med trådat USB.

Visa signatur

Permalänk

Vad det beror på är jag osäker på, vad jag däremot vet är att när det inträffar är det enklaste att testa någon annan usb port..
tex en helt vanlig usb 2.0 förslagsvis någon som sitter på framsidan av burken. Dessa brukar fungera bäst, jag "antar" att dom inte är kopplade via nån intern hub såsom dom övriga på baksidan brukar vara, och att dom enklare känns igen i kerneln.

Allra bäst funkar ps/2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Men ett nytt problem. Varken mus eller tangentbord funkar. Kör med trådat USB.

Vad är det för moderkort du kör på egentligen? Känns väldigt suspekt beteende
Som sagt prova alla usb-portar du kan, jag skulle säga att de på baksidan (alltså på själva moderkortet) fungerar bäst.

Permalänk

Då är vi två som säger två helt olika saker
Jaja, helt olika erfanheter antar jag..

Längesen nu jag provade på proxmox, så jag kommer inte ihåg hur det betedde sig på just mina olika plattformar.
Jag minns att jag haft liknande bekymmer, men det sitter i ryggmärgen numera att flytta runt usb kablarna vid installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datorbiten:

Då är vi två som säger två helt olika saker
Jaja, helt olika erfanheter antar jag..

Längesen nu jag provade på proxmox, så jag kommer inte ihåg hur det betedde sig på just mina olika plattformar.
Jag minns att jag haft liknande bekymmer, men det sitter i ryggmärgen numera att flytta runt usb kablarna vid installation.

Så kan det va, men tror inte oset i sig äf problemet. Men för den delen kan man ju peta in en valfri Debian installation. Eftersom proxmox har Debian i basen :).
Reagerade mest på du skrev ps/2-anslutning, tillförlitliga är de, men ack så sällsynta idag 😂

Permalänk

Problem löst. Typ. Moderkortet är ett Gigabyte GA-990FXA-UD3.
Jag lyckades att installera Proxmox. Men endast via dom 2 USB3 portarna på moderkortet.
USB2 portarna funkar inte efter installationen så det blir att leta drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta problem kan bero på flera saker.
* USB formaterad i uefi format å pc är för gammal för att stödja det (lösning: testa formatera USB i legacy/csm/mbr format istället). Också i Rufus välj "DD mode" så att det bara skapas en partition på USB kan hjälpa.
* när meddelandet kommer, plugga in USB i en annan port på PC, detta problem har jag själv haft.
* om du använder Ventoy så har äldre versioner av Ventoy detta problem - uppdatera Ventoy.
* Korrupt ISO - testa m ny kopia eller kör en hash test på ISO

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic