Permalänk

Nätverksproblem Asus moderkort.

Hej jag har ett ASUS ROG Strix X870-F Gaming WIFI där nätverket har slutat fungera, det lyser inte ens när jag sätter i kabeln där bak, får köra en extern hub via usb-c nu för att få nätverk.

Har testat att ta bort sjävla Ethernet 1 och lägga till igen, samt installerat Intel Lan drivers men den vill inte hoppa igång.

Något annat tips man kan göra ? Känns som det är helt dött då det inte blinkar rött/orange där bak när jag kör i kabel.

Tack på förhand.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar kabeln i annan enhet? Om din telefon har usb-c pröva den.
Funkar internet på alla andra enheter? Kabeln hel?
Enbart för utesluta kabel och allt bakom = Din dator är problemet.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Funkar kabeln i annan enhet? Om din telefon har usb-c pröva den.
Funkar internet på alla andra enheter? Kabeln hel?
Enbart för utesluta kabel och allt bakom = Din dator är problemet.

Hej kabeln funkar i huben som jag kör via usb-c, tänkte också att det kanske var fel på den, men är även helt ny inköpt cat 6 kabel.

Permalänk

Se till så att det inte är något skräp i porten till att börja med, kanske lätt blåsa ut med tryckluft.

Sen hade jag hade nog provat att uppdatera BIOS.
När det är klart ta en reset av CMOS.

Hoppas det hjälper!

Edit: Också se till att Ethernet är aktiverat i BIOS, borde inte dyka upp i Windows alls om den är avaktiverad men, värt att dubbelkolla.

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 4090

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Se till så att det inte är något skräp i porten till att börja med, kanske lätt blåsa ut med tryckluft.

Sen hade jag hade nog provat att uppdatera BIOS.
När det är klart ta en reset av CMOS.

Hoppas det hjälper!

Edit: Också se till att Ethernet är aktiverat i BIOS, borde inte dyka upp i Windows alls om den är avaktiverad men, värt att dubbelkolla.

Okej, jag var inne i BIOS och kollade Intel Lan, den var på enable, testade o sätta disable/enable men det hjälpte inte.

Räcker det att jag tar den senaste versionen av BIOS och uppdaterar ? Har aldrig uppdaterat BIOS förut.

Permalänk
Skrivet av Handiiman:

Okej, jag var inne i BIOS och kollade Intel Lan, den var på enable, testade o sätta disable/enable men det hjälpte inte.

Räcker det att jag tar den senaste versionen av BIOS och uppdaterar ? Har aldrig uppdaterat BIOS förut.

Ja, ta den senaste stabila versionen, sen följer du instruktionerna från ASUS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Ja, ta den senaste stabila versionen, sen följer du instruktionerna från ASUS.

Precis lyckats uppdatera BIOS men den är fortfarande stendöd, jättekonstigt, kortet är inte mer än 2 veckor gammalt.

Funkade jättebra tills igår när jag bytte ut min gamla nätverkskabel till en ny.

Permalänk
Skrivet av Handiiman:

Precis lyckats uppdatera BIOS men den är fortfarande stendöd, jättekonstigt, kortet är inte mer än 2 veckor gammalt.

Funkade jättebra tills igår när jag bytte ut min gamla nätverkskabel till en ny.

CMOS?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Ursäkta men vad är CMOS ?

Permalänk
Skrivet av Handiiman:

Minnet som håller informationen till BIOS, kan behöva rensas (genom att kortsluta strömmen) för att saker och ting ska börja fungera som normalt igen. Speciellt vanligt om man har problem med olika minnes-configurationer. Kan vara något där som är korrupt som gör att nätverksenheten inte fungerar som normalt. Se meddelandet ovan så har du en länk till asus hemsida som visar hur man går tillväga

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Handiiman:

Och du har testat gamla kabeln som fungerade förut föratt utesluta detta oxå?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D -
- Asus TUF Gaming B550 -
- Fury Beast 32GB-
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo -
- Asus TUF Gaming 850W -

Permalänk
Skrivet av Sängkant:

Minnet som håller informationen till BIOS, kan behöva rensas (genom att kortsluta strömmen) för att saker och ting ska börja fungera som normalt igen. Speciellt vanligt om man har problem med olika minnes-configurationer. Kan vara något där som är korrupt som gör att nätverksenheten inte fungerar som normalt. Se meddelandet ovan så har du en länk till asus hemsida som visar hur man går tillväga

Okej får kika på det.

Skrivet av TurboDanne:

Och du har testat gamla kabeln som fungerade förut föratt utesluta detta oxå?

Japp den har jag testat också, men ingen lycka där.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sängkant:
Skrivet av Handiiman:

Complementary Metal Oxide Semiconductor, det är alltså namnet på en specifik typ av halvledare.
Men i det här sammanhanget så syftas det på ett minne på moderkortet som lagrar de inställningar som gjorts i bios även när strömmen till datorn är avstängd. vid problem eller uppdateringar kan/bör man återställa det och börja om så att man vet att inställningarna är rätt för en del saker kan ändras vid uppdateringar och man kan även manuellt konfigurera fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så det inte fastnat något i porten så som tipsats om tidigare. Du kan ju tex jämföra hur det ser ut på det nätverkskortet du nu kopplat via USB med porten på datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det fungerade utmärkt att cleara CMOS, tack för all hjälp, ni är grymma