Permalänk
Hedersmedlem

Rädda filer från en raid 0

För kanske 20 år sedan så körde jag min systemdisk i Raid 0. Raiden krashade och sedan dess har jag hållit mig ifrån att köra Raid 0. Tydligen stoppade jag dock dessa två diskar i en låda, och i helgen hittade jag dem och gav mig på att se om jag kunde få fram filer från dem.

Diskarna är av identisk modell och storlek. Den ena disken ser orörd ut, medan den andra ser ut att innehålla något slags filsystem som inte har med raiden att göra, men finns inget sparat på disken annars. Den orörda disken verkar innehålla all information om raiden. Jag kan se startsektor och storlek för huvudpartitionen.

Finns det något program som kan tvinga ihop en raid utifrån uppgifterna jag har och sedan kan söka efter filer på den? Jag har i helgen provat ett program som heter R Studio som ger mig vissa möjligheter att tala om hur raiden har sett ut, men sedan är det enda valet att göra en scan av hela disken som resulterar i en massa junk. Idealiskt skulle jag bara vilja ge den de parametrar jag har och att den sedan bara söker i den partition som borde finnas där tänker jag.

Finns det andra program man kan tänkas testa?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Är väl raid 0 som asyncront sparar till disken aka delar av filerna på den disk som är minst belastad för stunden utan redundance?

Så högst troligt inte isf iom att du saknar halva innehållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är väl raid 0 som asyncront sparar till disken aka delar av filerna på den disk som är minst belastad för stunden utan redundance?

Så högst troligt inte isf iom att du saknar halva innehållet.

Det kan vara så, i så fall blir det ju svårt.
Men jag har snarare förstått det som att Raid 0 sparar vartannat "block" på respektive disk. Blocken är större än de block som filsystemet normalt använder. 64-512kByte. I detta fallet 64kByte.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av giplet:

Det kan vara så, i så fall blir det ju svårt.
Men jag har snarare förstått det som att Raid 0 sparar vartannat "block" på respektive disk. Blocken är större än de block som filsystemet normalt använder. 64-512kByte. I detta fallet 64kByte.

Mycket möjligt. Håller mig generellt ifrån alla former av raid så inte helt hundra på exakt funktion.

Men hur som hälst även om det är som du skriver så saknas ju ändå varannat datablock till partitionen. Så programmet för att återskapa den måste dra datan ur röven isf för att kunna återställa partitionen vilket jag skulle tro är omöjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du testat detta verktyg?
https://www.reclaime.com

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats återskapa en RAID0 som hade försvunnit (filsystemet försvann) på någon äldre rigg. Dock så hade jag själva datorn tillgänglig då, detta kan spela roll för om det ska gå att återskapa.

Minns inte exakt, men tror jag lät moderkortet skapa en ny RAID0 (eller iallafall att den fattade att diskarna skulle vara i en RAID0 för det hade försvunnit). Sedan körde jag TestDisk från något Live-USB (Linux), och lyckades skriva åter Partition Table och partitioner. Efter detta fungerade datorn, eventuellt behövde jag fixa en bootloader, annars så bootade Windows och allt.

Dock så behöver du säkert kunna sätta diskarna i en RAID0 för det ska vara möjligt. Var det en typ Intel RAID så kanske det fungerar på modernare moderkort också. Annars kan du behöva samma RAID-kort.
Är det mjukvaru-RAID så får du nog sätta upp det likadant om det är möjligt.

Tyvärr är jag ingen expert, men har lyckats bra med testdisk när filsystemet har kraschat.
Lycka till!

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Mycket möjligt. Håller mig generellt ifrån alla former av raid så inte helt hundra på exakt funktion.

Men hur som hälst även om det är som du skriver så saknas ju ändå varannat datablock till partitionen. Så programmet för att återskapa den måste dra datan ur röven isf för att kunna återställa partitionen vilket jag skulle tro är omöjligt.

Jag har som sagt båda diskarna, och även om den ena disken har blivit påverkad så borde delar av datan finnas kvar. Vill som sagt mest se om jag kan tvinga ihop raiden igen. Mer ett experiment än något annat. Filer förlorade typ 2003 har jag redan accepterat att jag inte har. Fast det skulle vara skoj att hitta lite gammal kod eller annat som jag höll på med då.

Skrivet av Mr_Lazy:

Har du testat detta verktyg?
https://www.reclaime.com

Ska kolla in detta. Tack för tipset.

Skrivet av OsNy:

Jag har lyckats återskapa en RAID0 som hade försvunnit (filsystemet försvann) på någon äldre rigg. Dock så hade jag själva datorn tillgänglig då, detta kan spela roll för om det ska gå att återskapa.

Minns inte exakt, men tror jag lät moderkortet skapa en ny RAID0 (eller iallafall att den fattade att diskarna skulle vara i en RAID0 för det hade försvunnit). Sedan körde jag TestDisk från något Live-USB (Linux), och lyckades skriva åter Partition Table och partitioner. Efter detta fungerade datorn, eventuellt behövde jag fixa en bootloader, annars så bootade Windows och allt.

Dock så behöver du säkert kunna sätta diskarna i en RAID0 för det ska vara möjligt. Var det en typ Intel RAID så kanske det fungerar på modernare moderkort också. Annars kan du behöva samma RAID-kort.
Är det mjukvaru-RAID så får du nog sätta upp det likadant om det är möjligt.

Tyvärr är jag ingen expert, men har lyckats bra med testdisk när filsystemet har kraschat.
Lycka till!

Testdisk ville tyvärr inte. Jag tror att det beror på att den ena disken är typ formaterad av Windows, så Testdisk ser inte att den kan ha suttit i en raid. Partitionerna som syns på den förändrade disken är inte de som raiden bestod av osv. Detta är för övrigt ett problem som jag haft med flera program. Provat tex Disk Drill och Easus Recovery, men ingen av dem har låtit mig speca egna parametrar.

Hittade för övrigt en annan mode i R-Studio nu som jag provar just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Testdisk ville tyvärr inte. Jag tror att det beror på att den ena disken är typ formaterad av Windows, så Testdisk ser inte att den kan ha suttit i en raid. Partitionerna som syns på den förändrade disken är inte de som raiden bestod av osv. Detta är för övrigt ett problem som jag haft med flera program. Provat tex Disk Drill och Easus Recovery, men ingen av dem har låtit mig speca egna parametrar.

Hittade för övrigt en annan mode i R-Studio nu som jag provar just nu.

Har du testat att sätta diskarna i RAID0? Det behövde jag för det skulle fungera.
Kan vara värt att testa ifall R-Studio inte får det att fungera.
Dock är det ju besväret att helst ha likadan SATA-kontroller/RAID-kort ifall det var en RAID via det istället för mjukvaruRAID.

Jag hade turen att datorn med RAID0 fortfarande fungerade, och diskarna satt på samma portar när det rasade för mig.

Misstänker det kommer vara svårt att pussla ihop RAIDen ifall inget program kan sätta de i RAID0. Då partitionen sträcker sig över båda diskarna samtidigt, så bara använda typ testdisk/annan programvara på ena disken kommer inte hjälpa misstänker jag.

När du säger att ena är formaterad av windows, så är du säker på att den inte har används? Risken är att något är överskrivet på den disken, och då är det nog helt kört.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Hedersmedlem

Återkommer till denna tråden. Förstår inte riktigt vad jag missar. Kommentera inte om ni inte orkar läsa hela min rant nedan, tack.

När jag gjorde en dd dump av diskarna så var den ena disken inte frisk. Jag tvingade dd att köra vidare, och det har resulterat att min ena fil är mindre än den andra. Jag försöker nu bygga ihop min raid med olika parametrar för startsektor på den trasiga disken, men lyckas inte få något vettigt ur det. Men när jag nu satte mig ner och började fundera på detta så får jag inte ihop det i skallen.

Raiden på disken är mdadm med 64kB blocks.

Datapartitionen som jag labbar med är ca 5,6GB stor, eller 11659476992 sektorer. Filsystemet är XFS. XFS delar in partitionen i Allocation Groups (AG), i mitt fall 32st. Varje AG inleds med ett SuperBlock som beskriver partitionen. Jag hittar alla 32 SuperBlock, och enligt dem är en AG 45544832 blocks om vardera 4kB (8 sektorer), dvs totalt 364358656 sektorer per AG. Detta stämmer bra med den totala storleken på partitionen. All information som jag kan hitta i SuperBlocken stämmer med partitionenen så som jag förväntar mig att den ser ut.

Men det är nu jag tappar bort mig själv. Jag hittar vart annat SuperBlock på varannan disk, och det förstår jag inte. För matten med mina siffror går ihop helt och hållet, storleken på en AG är jämnt delbar med blockstorleken för raiden, 64kB (128 sektorer), vilket borde innebära att alla SuperBlocks hamnar på samma disk. Även om vi leker med tanken att blockstorleken för raiden är 256kB, vilket jag förstår är en annan vanlig storlek, så är även den storleken jämnt delbar med storleken på AG.

Så det är något jag missar i detta som gör att jag inte lyckas sätta ihop raiden igen så som den var, men jag kan inte för mitt liv förstå vad det är jag missar.

https://righteousit.com/2018/05/21/xfs-part-1-superblock/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd 'ddrescue' om du skall försöka skapa disk-image ur diskar med läsfel i sig - se till att den startas med 3 filargument (den sista är loggen), inte 2 även om den startar med 2 argument.

Med loggfilen vet den vad som redan har lyckats och försöker inte läsa igen den delen om man av någon anledning brutit räddningsförsöket (som tex. en SSD som hängt sig under avläsningen - har hänt mig) och vid nästa försök/start så börja det på annan ställe så att det inte fastnar hela tiden på samma ställe.

ddrescue är smart att hoppa över de svårlästa blocken och tar det som är lättläst först, innan det går tillbaka till blocken som är svårlästa.

Det fins massor av flaggor att mata ddrescue och tex. får den att försöka mycket längre på de svåra områdena än standard, fins folk som kört i halvår med 50% lyckat i första svepet men efter 6 månader över 99,9% räddat.