Signalproblem i mitt AiMesh-Wi-Fi nät

Permalänk

Signalproblem i mitt AiMesh-Wi-Fi nät

Jag har byggt ett AiMesh-nät i en tvåplans lägenhet (ca 38m2 bottenvåning och 20m2 övervåning) lägenheten har golv och väggar av ganska tjock betong och det antar jag är ett av problemen som orsakar den svaga signalstyrkan + att routerna inte "ser varandra" (går tyvärr inte att montera så att routrarna ser varandra om jag inte ska dra x meter tp-kabel).

Mitt nät består av
2 st Asus RT-AC88U med senaste fw.
Internetanslutningen består av leverantörens egna fibermodem som är kopplat med kabel till huvudroutern (Asus RT-AC88U).
Uppkopplingen är fiber med 300/300 hastighet (inte för att det spelar någon roll just nu)

Jag har satt upp ett 2,4GHz nät och ett 5GHz nät, sen har jag följt en guide för att konfigurera upp mitt AiMesh-nät och det mesta är standardinställningar. Routrarna använder 5GHz nätet för att kommunicera med varandra.

När routrarna "ser varandra" är signalstyrkan bra, men när routrarna står på varsin våning så pendlar signalstyrkan mellan RSSI-89 till RSSI-92.

Det jag googlat mig fram till är att RSSI inte bör överstiga -70 (optimala är RSSI-30) om det ska vara en hyfsad hastighet för exvis streaming och PS5-spel.

Senast som jag häll på att testa lite inställningar så swischade routrarna (helt oförklarligt) över till att kommunicera på 2,4GHz nätet i ca 30 sekunder (jättemärkligt för routrana swischade tillbaka automatiskt igen till 5GHz nätet) men jag hann se att RSSI-värdet blev bättre men inte bra.

Det var därför jag försökte manuellt tvinga routrarna att kommunicera på 2,4GHz nätet för att testa hastigheten som jag inte hann testa under den korta perioden som routrarna kommunicerade på 2,4 GHz nätet. Men jag hittade inte hur man inaktiverade 5GHz nätet på huvudroutern. Jag tror att jag måste nollställa båda routrarna och bara sätta upp ett 2,4GHz nät för att det ska fungera, men jag kan ha fel.

Min fråga är
Finns det någon lösning för min nuvarande installation eller finns det någon annan router-modell/lösning som är bättre när man bor i ett betonghus?

Tacksam för hjälp och tips!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tyvärr kommer man inte runt att noderna i ett meshnätverk måste ha bra signal till varandra, inte bara för prestandans skull utan också för stabiliteten. Om signalstyrkan varierar blir det lätt problem med avbrott och instabil uppkoppling.

Ett alternativ skulle kunna vara att lägga till en extra nod mellan de två som du redan har, typ i trappan mellan våningarna. Men om det är betong i vägen hjälper det kanske inte heller om fysikens lagar sätter gränser. Sen blir det ju kanske lite löjligt med tre noder i en så liten lägenhet.

Det bästa är såklart att bita i det sura äpplet och skippa mesh. Dra en nätverkskabel, så att du kan köra en av routrarna som accesspunkt i stället.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Ouch.

Lösa tankar…

Någon form av kabel är antagligen den minst osäkra lösningen. Gamla rör för telefon eller TV-antenn som det går att dra ethernet-kabel i? Köp ”powerline” på öppet köp och testa om det funkar. Dra utomhus-ethernet-kabel på fasaden för att få minst komplicerad dragning?

Billig lågteknologi-lösning som antagligen ger väldigt lite men kan vara ett kul experiment: Vinkla maskinerna så att de står i samma plan. Alltså inte våningsmässigt utan geometriskt. Går det att få till med så lite betong som möjligt mellan? Kombinera med nytt försök att få till 2.4.

300/300 kommer du antagligen få problem att maxa ut under de förutsättningarna även om du köper ett 4x4 2.4 GHz Wifi 6+-meshsystem av vanlig modell. Trådlös brygga med riktantenner skulle kanske kunna vara framgångsrikt, men de är knappast designade för det scenariot.

Hur är mobiltäckningen? Beroende på vilken våning du använder internet mest på så kanske det är bättre än fiberanslutningen? (Jag tror inte det framgår vilken våning fibern kommer in på, botten är förstås mer sannolikt)

Permalänk

Hej, tack för svaren, det var det jag var rädd för. Borde vara förbjudet att bygga hus i betong

Jag ska låna en UniFi AP-AC Pro Accesspunkt av en vän och testa att ha den som en extra nod, fungerar inte det får jag väl kolla med leverantören vad det kan tänkas kosta med ett uttag på övervåningen.

Permalänk
Medlem

Om du har eluttag någonstans på över och undervåning som sitter på samma fas, så skulle du kunna testa köra Homeplug.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Annars är väl det enda du kan göra förutom att dra en kabel som såklart är det bästa.
Testa ställ enheterna rakt ovanför varandra, vinkeln genom golvet kan spela stor roll.
Nu är ju risken stor att armeringen förstår så pass mycket att det inte kommer gå ändå. Men värt att testa iaf.

Problemet med lägenhet och 2.4 GHz är ju dessutom att det troligen är knökfullt på samtliga kanaler och dessutom lär inte folk använda sig endast av 1 6 eller 11.
Jag kör PingTools för att kolla näten, men finns flertal bra wireless scanners.

-30 RSSI är i stort sett om du står bredvid routern, -65 RSSI borde vara fine, Cisco rekommederar numera -68, så i min erfarenhet om man ligger på -65 så är det sällan/aldrig man dippar över -68.
Dock så kan du ha RSSI på -40 och ändå ha en SNR på under 20, du bör, för gaming, vilja ha minst 25 SNR, helst 30+.
35+ är rekommenderat för 802.11ax (WiFi 6).

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Tack för ditt svar Purrfected, det går tyvärr inte att ställa routrarna ovanför varandra så det är uteslutet och om eluttagen är på samma fas har jag inte den blekast om. Jag använder WiFi Explorer för att se vilka kanaler som inte används i närheten.

Jag är långt ifrån någon routerexpert men finns det routermodeller som är bättre (skickar "starkare" signaler) i betonghus?

Mätte lite mellan tummen och pekfingret och ska man dra tp-kabeln hyfsat snygg i lägenheten kommer det att behövas ca 90-95m kabel, men visst det är en nödlösning som dock skulle ge den bästa effekten

Permalänk
Medlem

Testa homeplug. Det brukar inte ge någon superfart, kanske 50-100mbps. Men det räcker för enheter med WIFI i regel.

Köp en nånstans med frikostig returrätt, tex kjell, amazon osv. Funkar det inte är det bara retunera.

Kört med detta för IPTV o där kraven på fart inte är lika hög.

Anslut inte till grendosa, dock kan det funka iaf.

Tråkigt med byggen som inte drar nätverk överallt. Om det finns koaxialt/tv draget till en central punkt kan ju dessa användas till att dra ethernet istället - för vem använder ens coax i dag?

Permalänk

boibo, tack för tipset.

Har läst lite om Homeplug men aldrig trott att det fungerar på riktigt men efter lite googling så kan det fungera riktigt bra om alla parametrar står rätt med avstånd, el-nät mm.

Som vanligt finns det en uppsjö av olika märken och modeller och priserna skiljer sig en del, frågan är "får man det man betalar för" dvs ju dyrare desto bättre?

Nu tänker jag mest på att ju dyrare pluggarna är så kanske dom är mindre känsliga för omvärldspåverkan och smartare på att hålla ett stabilt nät uppe.

Om det är någon som läser detta inlägg så posta gärna en länk på vilka pluggar ni använder med en liten kort motivering varför och hur bra prestandamässigt dom fungerar.

Permalänk

Jag bjuder på detta om det nu skulle visa sig vara århundradets mest korkade fråga ha ha ha...

Om det skulle fungera med homeplug i min lägenhet borde jag väl kunna koppla på följande sätt eller?

På bottenvåningen
Homeplug 1 -> Kopplar in den med TP-kabel till min huvudrouter (i mitt AIMesh-nät)

På övervåningen
Homeplug 2 -> Kopplar in den med TP-kabel till min AiMesh-nod (dvs andra routern)

Sen går jag in i huvudroutern och väljer att mitt AiMesh-nät ska vara ihopkopplat med kabel.

Då borde det väl fungera att använda mitt befintliga AiMesh-nät som vanligt fast med mycket bättre hastighet och stabilare uppkoppling?

Anledningen till att jag vill nyttja mitt befintliga AiMesh-nät är att slippa konfa om alla enheter som är anslutna till mitt nuvarande AiMesh-nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagLil2014:

Jag bjuder på detta om det nu skulle visa sig vara århundradets mest korkade fråga ha ha ha...

Om det skulle fungera med homeplug i min lägenhet borde jag väl kunna koppla på följande sätt eller?

På bottenvåningen
Homeplug 1 -> Kopplar in den med TP-kabel till min huvudrouter (i mitt AIMesh-nät)

På övervåningen
Homeplug 2 -> Kopplar in den med TP-kabel till min AiMesh-nod (dvs andra routern)

Sen går jag in i huvudroutern och väljer att mitt AiMesh-nät ska vara ihopkopplat med kabel.

Då borde det väl fungera att använda mitt befintliga AiMesh-nät som vanligt fast med mycket bättre hastighet och stabilare uppkoppling?

Anledningen till att jag vill nyttja mitt befintliga AiMesh-nät är att slippa konfa om alla enheter som är anslutna till mitt nuvarande AiMesh-nät.

Ja det kommer att fungera.
Vilken fart du får kan man aldrig säga på förhand. Har fått allt mellan 10-300 Mbit/s.
300 Mbit/s med nån TPLink 1200 Mbit/s.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Ja det kommer att fungera.
Vilken fart du får kan man aldrig säga på förhand. Har fått allt mellan 10-300 Mbit/s.
300 Mbit/s med nån TPLink 1200 Mbit/s.

Tack!

Allt som är snabbare än 5-6Mbit/s och ett nät som inte går upp och ner som en jojjo är en förbättring för min del