Signalproblem i mitt AiMesh-Wi-Fi nät
Jag har byggt ett AiMesh-nät i en tvåplans lägenhet (ca 38m2 bottenvåning och 20m2 övervåning) lägenheten har golv och väggar av ganska tjock betong och det antar jag är ett av problemen som orsakar den svaga signalstyrkan + att routerna inte "ser varandra" (går tyvärr inte att montera så att routrarna ser varandra om jag inte ska dra x meter tp-kabel).
Mitt nät består av
2 st Asus RT-AC88U med senaste fw.
Internetanslutningen består av leverantörens egna fibermodem som är kopplat med kabel till huvudroutern (Asus RT-AC88U).
Uppkopplingen är fiber med 300/300 hastighet (inte för att det spelar någon roll just nu)
Jag har satt upp ett 2,4GHz nät och ett 5GHz nät, sen har jag följt en guide för att konfigurera upp mitt AiMesh-nät och det mesta är standardinställningar. Routrarna använder 5GHz nätet för att kommunicera med varandra.
När routrarna "ser varandra" är signalstyrkan bra, men när routrarna står på varsin våning så pendlar signalstyrkan mellan RSSI-89 till RSSI-92.
Det jag googlat mig fram till är att RSSI inte bör överstiga -70 (optimala är RSSI-30) om det ska vara en hyfsad hastighet för exvis streaming och PS5-spel.
Senast som jag häll på att testa lite inställningar så swischade routrarna (helt oförklarligt) över till att kommunicera på 2,4GHz nätet i ca 30 sekunder (jättemärkligt för routrana swischade tillbaka automatiskt igen till 5GHz nätet) men jag hann se att RSSI-värdet blev bättre men inte bra.
Det var därför jag försökte manuellt tvinga routrarna att kommunicera på 2,4GHz nätet för att testa hastigheten som jag inte hann testa under den korta perioden som routrarna kommunicerade på 2,4 GHz nätet. Men jag hittade inte hur man inaktiverade 5GHz nätet på huvudroutern. Jag tror att jag måste nollställa båda routrarna och bara sätta upp ett 2,4GHz nät för att det ska fungera, men jag kan ha fel.
Min fråga är
Finns det någon lösning för min nuvarande installation eller finns det någon annan router-modell/lösning som är bättre när man bor i ett betonghus?
Tacksam för hjälp och tips!