Hjälp mig att reda ut lagring/backup/arkivering av min data

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att reda ut lagring/backup/arkivering av min data

Hej!

Jag känner mig ganska vilsen och har gjort det en längre tid när det kommer till "arkivering" av data. Hittills genom åren har jag haft en extern USB ansluten hårddisk som jag backat upp till lite då och då, möjligen med en kopia någonstans.

Men det är både bökigt och tidskrävande att dra fram, kopiera över osv. För att inte tala om lite riskabelt då en potentiell katastrof kan vara ett tapp bort.

Flera gånger har tanken slagit mig att skaffa någon form av lagring, men det finns så många alternativ där ute att jag inte riktigt vet vad jag ska satsa på. Många lösningar verkar hiskeligt dyra också.

Jag har en "NAS" idag, i formen av en Open Media Vault installation på en Pi 4, där en 1 TB SATA SSD körs via USB. Även där saknas ju all form av spegling, och jag tycker det är en rätt klumpig lösning rent användarmässigt. Och kanske lite långsam. Samt dom lösa USB anslutna HDD:er för manuell backup jag nämnde ovan.

Vad tycker ni att jag ska göra? Skaffa någon form av NAS, antingen bygga själv eller någon färdig lösning? DAS att plugga in i typ Pi 4:an (eller lite kraftigare hemserver) ovan? Eller bara betala för Proton Drive (trots avsaknad av program för Linux vilket är vad jag kör)? Andra molntjänster från stora techbolag är uteslutet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Beror på hur tech savvy (ser att du är) du är och hur mycket tid och pengar du vill spendera.

Jag kör själv TrueNAS för personlig data och automatisk backup till Storj för en 50-lapp i månaden. Jag kör också Plex och har filmer och andra backuper där. Värt det för mig men framför allt kul att bygga. Sen tar det mer tid löpande. Viktigast för mig var att jag skulle kunna köra Plex och få transcoding utan GPU och 10 Gbit/s läs för det är vad nätet klarar.

Vill du bara ha något bra, skaffa ett off the shelf NAS t.ex. en Synology DS224+ och ett par diskar. "Billigt" och tidseffektivt.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Sötast

Jag har gått ungefär samma väg som du till en början. Det började med att jag lagrade familjebilder på extern disk vilket i slutändan ledde till en katastrofal dataförlust på foton av min första dotter när hon var pytteliten.

Jag började använda google drive men med tiden så började jag få upp ögonen för vilka objekt vi är för bigdata och bigtech.

För mig blev det en naturlig omställning till att börja med self-hosting för att hålla datan trygg men det kostar en del rejäla slantar om man skall gå hela vägen med ecc, enterprise hårdvara, enterprise diskar etc... för mig var det dock lika mycket roligt som det var viktigt vilket har lett mig på ett enormt stort äventyr om jakten på sekretess, självägande, community etc skulle rekommendera det för alla men inser hur orealistiskt det är haha men nu har jag hållt på med det i över femton år

Automation + 3-2-1 backup metoden skulle jag säga är det viktigaste. Att ha ett flertal kopior är jätteviktigt då all lagringsmedia måste ses som förbrukningsmaterial. De kan sluta fungera när som helst.

Automation:
För att vara säker på att datan överhuvudtaget säkras så krävs automation. Om det är för mycket jobb att ens flytta bilderna så är risken att det tar ett halvt år innan man orkar tömma kameran/mobilen/flytta dokumenten. Det finns ett flertal olika foss lösningar för att hantera detta.

Om man vill slå på 'stort' så finns det lösningar som nextcloud, opencloud, seafile men det finns även mycket mindre smidiga lösningar som flyter runt på github som ofta fokuserar på just ett uppdrag åt gången. Kanske en för filsynk en för kalender etc.

Med dessa lösningar får man klienter för mobil, dator etc som kontinuerligt gör en push eller pull för att se till att filerna hamnar där de skall. Konfigurerar man lite korrekt så får man varningar om synk uteblir efter ett visst intervall, så att man inte litar blint på något som stannat.

Shameless plug:
Jag valde denna sommaren att gå vägen att öppna eget bolag med fokus på integritetsskyddad lagring, hosting, foss och annat smått och gott och har börjat nå tidig uppstartsfas.
Om du vill så får du gärna testa en instans av nextcloud här: https://data.trells.it Konto: demo/demo
Den körs på slutlig hårdvara och är riktigt snabb. Mjukvaran är dock inte feature complete men den skarpa versionen skall vara klar denna månad:) Jag berättar gärna mer i pm om du skulle vilja veta mer om miljön.

Oavsett så svarar jag gärna på fler frågor inom området här