Permalänk
Medlem

Fildelning Win10 - Win11

Jag har en "filserver" med Win10 och en laptop med Win11. Fildelning har inte varit ett problem innan, jag har mappat upp en resurs på laptopen som går mot Win10 maskinen. Det har fungerat utmärkt tills för ett halvår sedan. Då testade jag med UltraVNC och det löste mina problem. Nu funkar inget av alternativen. Jag får ta ett USB-minne och kopiera mellan datorerna.
Någon som har en idé?

Permalänk

Har aldrig fått fildelning att fungera vettigt mellan win 10 o 11 kan funka ena dagen men sen i ett par veckor kan de inte hitta varann öht och sen igen funka igen , helt random...

Jag hostar en tillfällig lokal ftp server på datorn filerna ska från istället som lösning ända problemfria lösningen jag hittat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Också stört mig på det här. Men har börjat knåpa ihop ett skript som ställer en massa saker för det, bl a för just fildelning och även fjärrskrivbord m m.
Tog även lite hjälp av AI för att snabbare hitta sakerna, är oftast snabbare att ställa fråga så än att söka upp på nätet.
Har en del justeringar kvar för att få till det rätt, inte heller hunnit testa ordentligt.

Men några saker att tänka på:
-Öppna i lokala brandväggen för de sakerna.
-Att nätverket har rätt profil, dvs inte offentligt nätverk.
-Måste ha lösenord och användarna ha rätt behörigheter. När det ska anges uppgifter så är det oftast i form av datornamn\användarnamn i rutan för användarnamnet, datornamnet där är servern man ska nå och en användare på den.
-Mappar utdelade, s k admin-shares går också.

Permalänk
Medlem

Installera SMB, dela sedan shares, jag tycker det är enklast.

Permalänk
Medlem

Dator som du vill dela ifrån:
högerklicka på valfi mapp > Egenskaper > Dela > *Välj användare* > verkställ (kom ihåg användarnamnet + lösenord)

Dator som du vill dela till:
öppna Den här datorn > *högerklicka på den här datorn till vänster* > Anslut nätverksenhet > Skriv in ip't till datorn som du vill dela ifrån (se till att ha statisk ip på den) + Namn på mapp/enhet > Logga in med användarnamn
ex: \\192.168.1.10\E > slutför

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Installera SMB, dela sedan shares, jag tycker det är enklast.

Förklara gärna hur, har iofs pysslat med datorer i 47 år, men Win 10 och framåt har jag bara varit en användare.

@Selmalagerlöf Gått igenom alla steg, samma konto och inlogg på båda datorerna, men har PIN-kod på laptopen. Kan det vara problemet?

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Dator som du vill dela ifrån:
högerklicka på valfi mapp > Egenskaper > Dela > *Välj användare* > verkställ (kom ihåg användarnamnet + lösenord)

Dator som du vill dela till:
öppna Den här datorn > *högerklicka på den här datorn till vänster* > Anslut nätverksenhet > Skriv in ip't till datorn som du vill dela ifrån (se till att ha statisk ip på den) + Namn på mapp/enhet > Logga in med användarnamn
ex: \\192.168.1.10\E > slutför

exakt detta jag bara sporadiskt får att fungera...

får felmedelandet att enheten inte kan hittas helt random utan att ha ändrat något så fildelningen i win 11 känns som att den är lite halvtrasig eller något.

fungerade sålänge jag körde win 10 på bägge holkarna men efter att jag uppgraderade den ena till win 11 så har fildelningen varit mer eller mindre oanvändbar då det bara sporadiskt går att ansluta till varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows