Permalänk
Medlem

Problem med nät i linux

Har precis installerat linux men får inte igång internet. Har försökt med LF Connection Keeper, men det gick inte heller... Hur kan jag se om mina 2 nätverkskort är installerade? Eller någon som vet om det kan vara något annat problem? När en kompis installerade så funkade nätet direkt :\

Permalänk

Testa med ifconfig och skriv sedan här vad du får för svar.
Att köra igång dhcp klienten kan också vara bra om du ska få ett ip från din isp, om den nu kör med dhcp men det är mest troligt att den gör.

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

Link encap: Local Loopback
inet addr: 127.0.0.1 Mask: 255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU: 16346 Metric: 1
RX Packets: 60 errors: 0 dropped: 0 overruns: 0 frame: 0
TX Packets: 60 errors: 0 dropped: 0 overruns: 0 carrier: 0
Collisions: 0 txqueuelen: 0
RX Bytes: 4628 (4,5 kb) TX Bytes: 4628 (4,5 kb)

Nu hade jag inte nätverkskabeln i kortet, men det kanske inte spelar nån roll.

Permalänk
Medlem

Det ser iallafall inte ut som om du har något nätverkskort installerat. Det där säger bara att du har ett virtuellt nätverkskort. Har du laddat modulen för ditt kort? Pröva att skriva dmesg | grep eth0 och berätta vad du får.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Vad är det för nätverkskort?

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem

står väldigt många saker när man skriver dmesg, mest error och failed :\ Hände inget när jag skrev grep eth0. Kan inte klistra in allting eftersom jag inte kommer åt datorn med linux på.

Edit: Har ett Realtek kort, och nåt annat... Men det är rlt kortet som jag kör internet på.

Permalänk
Medlem

Haffe menade att du skulle skriva just dmesg | grep eth0 inklusive | (pipe) tecknet. Prova igen.

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
står väldigt många saker när man skriver dmesg, mest error och failed :\ Hände inget när jag skrev grep eth0. Kan inte klistra in allting eftersom jag inte kommer åt datorn med linux på.

Edit: Har ett Realtek kort, och nåt annat... Men det är rlt kortet som jag kör internet på.

Om du är ett realtek 8139 kort, prova att köra modprobe rtl8139.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det händer ingenting när jag testar att skriva dmesg | grep eth0 :\

Permalänk
Medlem

Då har du ingen modul laddad.
kör cat /proc/pci och leta efter ethernet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Hittade 2 st Ethernet, bland annat Realtek Men vad ska jag göra nu? :\

Permalänk
Medlem

Pröva med att skriva insmod 8139too

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

har laddat modulen för båda korten nu, och kört "dhcpcd eth0" men jag får inget ip fattar inte vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Får du något felmeddelande?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Nej, det händer ingenting, kommer inte in på nätet men får inge felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Hur ser din internetsituation ut? Har du router och dhcp eller vad? Om du har laddat modulen till ditt nätverkskort och du skriver ifconfig eth0 och realteket kommer upp så ska det funka fint med att bara skriva ifconfig eth0 broadcast <din.ip.här.> .

Permalänk

jag är inte så haj på linux jag har också två nätverkskort båda syns o båda fungerar bra bara att den ena blir tilldelad en adress långt utanför min ip range vad kan man göra åt saken
x.x.180.128 får det ena kortet de andra kortet får det den ska ha

Visa signatur

Sojuz Sovetskich Sotsialistitjeskich Respublik