Let there be light, and there was backlight

Permalänk
Medlem

det är typ en minus och två som ska ha spänning, en ska ha typ 12 och en 5 på min var det den röda som ska ha 12 och den gula som ska ha 5, lite baklänges men...

annars så vevar du igång på bärbara datorn och mäter på den...

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag är ledsen, jag hänger inte med alls
Lider dessutom just nu av trötthet och huvudvärk...

Och att veva igång den bärbara blir nog lite väl svårt tyvärr...

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Har en skärm från en gammal bärbar... Men resten har jag eldat upp (Har bara skärmen kvar) så jag kan inte mäta...

Datorn är/var av märket BEST.

Undrar också hur man kopplar in invertern..

EDIT: Dan, jag tror du gör bäst i att sätta in drivaren i en lite låda eller liknande om du inte vill ha typ 10kv i dig

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

snyggt jobbat

Stil rent och snyggt

Visa signatur

jag har läs och skrivsvårigheter klaga in på min stavning
Chieftec Dragon MediumTower . AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz . MSI K8T NEO-FIS2R Moderkort Socket 754 . Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB . TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond 2 st . NEC DVD-brännare IDE ND-2500A . Creative Soundblaster Audigy 2

Permalänk
Medlem

Bachler: Du skulle inte kunna säga vilka pinnar du satt ström på? typ från höger till vänster på invertern.
Kan inte mäta eftersom den bärbara jag ska slakta är stendöd.
Tänkte man kan chansa men kan vara bra att veta på ett ungefär.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk

Sätt några spegelbitar bakom/ovanför CCD'n så blir det säkert bra.
Om du inte har lite spegelglas hemma så fråga närmaste glasmästare (det är ju bara några småbitar)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Mycket stiligt. Ta bort de där klistermärkena som stter på chassit bara.

Visa signatur

Jag vet att du inte kan, men om du hade kunnat hur hade du gjort då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Sätt några spegelbitar bakom/ovanför CCD'n så blir det säkert bra.
Om du inte har lite spegelglas hemma så fråga närmaste glasmästare (det är ju bara några småbitar)

Aluminiumfolie annars?

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat ur drivare och CCFL ur min skärm och ser att det skulle passa så extremt bra i min shuttle!

Bachler, Nu måste vi få veta hur du kopplat in ditt!

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

ojoj! En dator som ser likadan ut som min, moddad lianli pc60 med små blå neonrör samt gentoo Man borde årdna lite vita rör så man kan växla lite, var en ganska skön ide du.

Har tyvärr inte orkat läsa hela tråden, men är det mjukvarustyrt?

edit: Ajdå trodde det var två färger, men då vet jag Tänkte kanske sätta in vitt och blått, så man kan växla mellan dem

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

shit va snyggt! nu börjar det snurra skapelsetankar i hövvet på mig

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Provade en inverter till classes ccfl. Det funkade, men det lös svagt tyckte jag...

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

Satt här och läste och bidde osså sugen på att smälla in ett litet lysrör i min burk. Funderade på vart jag skulle kunna komma åt ett sådant, men så slog det mig plötsligt. Vi har ju högvis med sådana på jobbet ju!!! De sitter i svartvita LCD-skärmar som just bakgrundsbelysning. Drivarkortet till lysröret ser i stort sett likadant ut som det som dan@work postade. Kan ta reda på hur det matas.

Det där med varningslappen som sitter på drivarkortet "CAUTION High voltage" Kan ju bara nämna lite snabbt att det är ca 800V som det lilla kortet levererar... Känns när man "råkar" pilla på fel ställe...

Skall se om jag inte kan ta lite bilder på grejerna vi har på jobbet och posta så att ni kan se

Permalänk
Medlem

Hade för mig att det va 10KV ut från en drivare till ett CCFL?

Det va lite kräm i det iaf för jag fick strömen att hoppa i en blå ledning genom luften från utgången från drivaren till kontakten på neonröret... Va ganska coolt ^^ Nästan 1cm kunde jag få den att hoppa...

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

jojo...

såhär har jag kopplat...

kolla bliden...
http://w1.224.telia.com/~u22407237/koppla.jpg

BLÅ=GND
SVART=GND
GUL=+5V
SVART=GND
RÖÖ=+12V

Permalänk
Medlem

Jo ni, glad över att ha hittat ett "gratis" lysrör i en gammal bärbar skruvade jag upp den, nätdelen var bränd det visste jag.

Vad händer om inte: Nätdelen till datorn och Den till lysröret är ihopbyggda.

(Beklagar felaktigheter, är mycket trött nu.)

Permalänk
Medlem

Min ser ut såhär.
Vetefan hur jag ska koppla.

Visa signatur

I´m not always right, but i´m never wrong.

Permalänk
Medlem

grejen är att (om jag har fattat rätt) den ska ha en spänning på ca 12v på två av pinnarna och en backlight on/off signal på två andra (och jag satte båda minus ihop)
backlight on/off signalen ska ve va på typ 3,3v men det funkar ju med 5v oxo,
sen kan det vel finnas mer ledare och det kan vara för att ställa in ljusstyrka...

på bilderna tidigare ser ni att jag har tagit bort det lilla kortet med två pottar på
och då blev det "full kräm" ut på röret......

Permalänk

tufft..
så ska jag oxo göra...

Permalänk
Medlem

Vafan, sprängde nån komponent på drivaren när jag exprimenterade med att koppla in den... Måste få tag på inverter från något annat håll...

Visa signatur

"Normalbegåvade människor hänger inte på sweclockers. Här samlas eliten och idioterna."
Citera mig så hittar jag tillbaka.

Permalänk
Medlem

min har oxo dött nu.. skulle fippla lite...

Permalänk
Medlem

Har nu kollat på våra bakgrundsdrivarkort vi har på jobbet. Vi har två modeller, ett äldre och ett nyare. De är kopplade så här:

Äldre modell
Ben 1: Används inte
Ben 2: Justering av ljusstyrka
Ben 3: Gnd=on +3.3V=off
Ben 4: Gnd
Ben 5: +12V

Nyare modell
Ben 1: Används inte
Ben 2: Justering av ljusstyrka
Ben 3: +5V=on Gnd=off
Ben 4: Gnd
Ben 5: +12V

Permalänk
Medlem

Eftersom Jag har fått sparken så håller Jag på och städar upp här på jobbet, vilket innebär att Jag sitter här med den här http://www.imperiet.org/upload/files/danwork00012.jpg
Och en snarlik.
Jag orkar inte ta hem mer skräp (Läs: Har inte tillräckliga kunskaper att få dom att funka) så om det är nån som vill ha så är det snabbast vinner som gäller... Två st som sagt. Jag postar dom gratis, utan lysrör förstås

Edit: två pers får varsin. Om det var oklart.

Edit2: Imorgon vid 13.00tiden så slänger Jag dom.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.